DayZ mod pro Armu 2 - survivalový nářez (recenze)

Už jste přemýšleli o tom, co byste museli udělat, abyste přežili zombie apokalypsu? Mod pro Armu 2: CO vám poskytne odpověď. A bude to bolet!

Přišlo to jako blesk z čistého nebe: před pár týdny vyšla bez povyku další z řady modifikací Army 2 a mnoho nechybělo, aby se po krátké době strávené na harddiscích skalních hráčů propadla do zapomnění. DayZ mod však na rozdíl od poněkud jednotvárné záplavy zbraní, vojáků, misí a skriptů, které komunitní tvorba obvykle nabízí, disponuje kombinací vlastností, které mu umožnily překročit žánrovou hranici vojenské simulace a nyní nutí ke koupi Combined Operations i jedince, kteří z khaki oblečení dostávají vyrážku a Armu by hráli jen pod namířeným kalašnikovem.

DayZ.jpg

Důvodem této popularity je chytlavá směs perzistentního profilu, inovativní hratelnosti a nápaditého využití silných stránek Army 2: rozsáhlé herní mapy, nekompromisního pojetí boje palnými zbraněmi a řady realistických herních prvků. Mod je určen pouze pro multiplayer a svým pojetím a hutnou atmosférou dává na frak zombie trhákům typu Dead Island. Ačkoli je DayZ mod spíše „anti-hrou“, poskytne vám herní zážitky, na které se poslední dobou nezmůže žádný „áčkový“ titul.

Trvalá svoboda

Hlavním lákadlem modu je možnost díky profilu trvale uloženém na serveru žít příběh svého alternativního já na zombiemi obydlené Černarusi. Když si mod nainstalujete a poprvé spustíte, hra vytvoří váš hráčský profil, kam bude ukládat vaši pozici, vybavení a statistiky, a pokud se opět přihlásíte, začnete tam, kde jste naposledy skončili.

Zajímavé osvěžení přináší synchronizace serveru s lokálním časem: pokud hrajete v noci na evropském serveru, je i ve hře noc. Brutálními milníky ve vaší „kariéře“ jsou potom smrti: váš avatar se po smrti znovu objeví kdesi na pobřeží se základním vybavením, a začínáte znovu – to už je ale jiný příběh jiného (anti)hrdiny.

Instalace modifikace

Potřebujete mít nainstalovanou Arma 2: Combined Operations (tedy původní hru i rozšíření Operace Arowhead). Tvůrce modu doporučuje i PMC DLC kvůli hi-res texturám avatarů. Stáhněte si všechny archivy z http://www.armafiles.info/dayz/; jejich obsah rozbalte do podadresáře „\@dayz\addons\“ v adresáři Operace Arrowhead. Operaci Arrowhead spouštějte s parametrem „-mod=@dayz“.

Pak již jen zbývá vyfiltrovat servery podle jména „DayZ“ a připojit se. Připojování je zdlouhavé a občas nemusí kvůli vytíženosti serverů vyjít, ale při testování jsme na evropských serverech nezaznamenali vážnější problémy.

Přežití nejschopnějších

Hraní DayZ je syrová a nekompromisní záležitost, která vám po první půlhodině přinese překročení doporučené denní dávky emocí. Nečekejte „přístupnost hráči“ nebo jakékoli podbízení se těm, kdo potřebují k hraní berličky ve formě nápověd, nižší obtížnosti pro začátečníky nebo ukládání pozice. Od samého začátku, kdy se octnete na jižním pobřeží Černarusi s pistolí v ruce a obvazem a konzervou fazolí v kapse, vám půjde o krk.

DayZ 01.jpg DayZ 02.jpg

Neznámý virus napadl Černarus a proměnil většinu jejích obyvatel v zombie: ploužící se existence s nevábnou vizáží a nulovým sociálním cítěním, které umí akcelerovat z nuly na padesát během vteřiny a během dalších intenzivních dvou minut si vás dát k svačině. Menšinu tvoří imunní přeživší, tedy hráči, jejichž jediným cílem je v tomto apokalyptickém scénáři co nejdéle přežít.

DayZ 03.jpg DayZ 04.jpg

Na rozdíl od komerčního přístupu plného questů, umělých mantinelů a pomůcek ponechává DayZ strategii zcela na hráči. Protože herní mechanismy většinou kopírují realitu, je překvapivě snadné vžít se do role a osvojit si pravidla přežití.

Survivalový simulátor

Nejzásadnějším rysem modu a motorem vašeho snažení je nutnost jíst a pít. Jídlo a pití se nachází v domech. Zombie se vyskytují kolem domů. Už chápete? Po prvních pár desítkách minut už opravdu potřebujete doplnit tekutiny a naplnit prázdný žaludek; začíná hra o přežití, v níž se rozhodujete, jaké riziko ještě podstoupit, abyste přežili o pár minut déle.

DayZ 05.jpg DayZ 06.jpg

Kromě jídla mod simuluje také zdraví a jeho poškození, zranění, ztrátu krve, bolest, a samozřejmě poskytuje prostředky, jak se těchto problémů zbavit. Krvácející ruku prokousnutou hladovou mrtvolou je nutné obvázat, na třas symbolizující nezvladatelnou bolest zabírají léky, ztrátu krve můžete kompenzovat vydatným jídlem nebo krevní transfúzí.

Kdo je pečlivý a má štěstí, kromě potravin najde v opuštěných domech i navigační pomůcky, lepší zbraně včetně kuše nebo světlice a chemická světla, která vám posvítí na cestu černaruskou noční temnotou. Pokud disponujete loveckým nožem a sirkami, můžete lovit a zpracovávat zvířata a celkem spokojeně žít z toho, co ulovíte.

Sociální experiment

Kromě zombií se vám mohou stát osudnými i přehnané snahy se socializovat. Mnoho hráčů upřednostňuje přežití před morálkou a zastřelí vás pro plechovku koly nebo dobrou zbraň. Hra s tím počítá, a pokud někdo vraždí ostatní hráče, místo v civilních šatech a taktické vestě se objeví jako zakuklený bandita v maskáčích, takže zabijáky lze poznat již zdálky.

DayZ 07.jpg DayZ 08.jpg

Sociální aspekt hry se vynořil až během provozu prvních serverů a zahrnuje mnohá překvapení, která vznikla neplánovaně jen jako výsledek toho, jak se ve hře „samoorganizují“ její hráči. Mimo osamělých střelců a vraždících maniaků se na některých serverech začaly objevovat organizované skupiny střežící bezpečné oblasti, pomáhající nováčkům nebo podporující výměnný obchod. Ty nejúspěšnější skupiny patrolují svá hájemství 24 hodin denně, mají k dispozici vozový park poskládaný z vraků aut nebo dokonce vrtulník.

Stinné stránky

DayZ je bezpochyby nejrealističtějším survivalovým simulátorem od dob Robinson's Requiem, a nabízí svobodu rozhodování, kterou v jiných hrách hned tak nepocítíte. Herní zážitek je však vykoupený netriviální instalací, zdlouhavým přihlašováním na servery a hůře stravitelným ovládáním a rozhraním Army 2. Zjevně se nejedná o profesionální produkt, ale o výsledek práce pro radost šířený zdarma, takže velká míra tolerance je rozhodně na místě.

Tipy pro přežití:
- Plánujte postup, buďte neviditelní, očekávejte ohrožení kdykoli a odkudkoli.
- Cílem je přežít, ne zabít nejvíc zombií. Každá vypálená kulka vám musí přinést konzervu, plechovku koly nebo zásobník.
- Pokud nebudete běhat, budete se plížit a vyhnete se povrchům bez trávy, která by tlumila vaše kroky, můžete se pohybovat poměrně blízko zombií, aniž byste je vydráždili.
- Zombie se nevyskytují v lesích, ale v okolí staveb.
- Města zamořená zombiemi prozkoumávejte raději v noci a převážně plížením.
- Nezůstávejte ve velkých městech na jihu, běžte raději do kopců na sever.
- Vybírejte si snadné cíle: osamělá stodola s pár „zedy“ je určitě bezpečnější než průzkum vesnice.
- Budovy s interiérem skrývají pohozené zásoby a užitečné vybavení. Podle charakteru budovy jde o jídlo, zbraně, munici nebo jen odpadky.
- Čutory lze plnit vodou: buďto dojděte k moři a aktivujte volbu doplnění vody v akčním menu, nebo tuto akci vyvolejte během plavání v rybníčku.
- Prázdné konzervy a láhve od whisky slouží jako vrhací vábničky na zombie.
- Pokud máte čas, podívejte se i do inventáře zabitých zombií – bývalí civilisté mají občas po kapsách nějaké ty zásoby.
- Nevěřte ostatním hráčům.

Mod je označen jako „alfa“ a po updatu se občas může stát, že něco nefunguje zcela dobře, ale tvůrce modu chyby pravidelně opravuje. Stav rozpracovanosti dokumentují i drobné nedostatky v grafice nebo spíše symbolické animace (např. držení světlice, která jen levituje), ale nejde o zásadní vady, které hratelnost bez nesnází skrývá.

DayZ 09.jpg DayZ 10.jpg

Za zmínku stojí také to, že mod je dostupný pouze v anglické lokalizaci. Nemá však žádné dialogy a příběh, takže po ovládnutí pár základních frází si zahraje i angličtiny neznalý hráč.

DayZ 11.jpg DayZ 12.jpg

Připravit se můžete také na stále poněkud vyšší hardwarové nároky: stromy a keři zaplněná Černarus dá vašemu stroji zabrat, i když i s průměrnou herní konfigurací si užijete pocit bloumání autentickou krajinou se spoustou detailů a drobností, které z her Bohemia Interactive dělají i přes drobné chyby a nedodělky nadčasovou záležitost.

Pokud jste fanoušky série Arma, je DayZ doslova povinností. Pokud jste se Armaverzu dosud vyhýbali, je načase to napravit: zážitek z DayZ vám možná dá vzpomenout na doby, kdy jste se u hraní báli a těšili se z vítězství. Jako jistá záruka kvality a doporučení váhavým poslouží fakt, že autorem modu je Dean „Rocket“ Hall, designér v Bohemia Interactive. Můžeme jen doufat, že se prvky modu dostanou i do nyní vyvíjené Army 3.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Simulátor přežití
Výrobce: Dean Hall | Webové stránky hry
  • reálná hrozba smrti
  • simulace životních potřeb
  • hráčská samospráva
  • stále se rozšiřující
  • nedostatek serverů
  • občasné ztráty při update
Diskuze (15) Další článek: Wii U ovladač se dočkal prvních rozsáhlejších úprav

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,