Dead Space - strach v kapesní verzi (recenze)

První pravé hororové dobrodružství, ze kterého vám bude běhat mráz po zádech, se dostává i na iPhone a nezůstává nic dlužno své předloze.

Dead Space byl už od svého oznámení nejočekávanější hrou pro iOS a také obrovským esem v rukou EA. Nyní si to pojďme říct rovnou - hra dopadla podle očekávání. Má všechno, co se od ní očekávalo: akci, napětí, pocit strachu (zejména pokud hrajete se sluchátky), nádhernou grafiku a vcelku povedené ovládání. Inu, chlapci z EA se konečně vytáhli a šlapou pořádně na paty Gameloftu, a to nejenom po vizuální stránce, ale i hratelností. Nebojím se říci, že Dead Space je momentálně nejlepší a nejpovedenější hrou od EA na iPhone a iPad.

Přestože většina iUživatelů očekávala jenom pouhou konverzi prvního dílu (který se objevil na PC takřka před 3 lety), ve výsledku tomu tak není. Příběh zajímá pozici někde mezi prvním a druhým dílem.

Hrdina měl smolný den a místo každodenní těžby rudy řeže do zmutovaných Nekromorfů

A pochopitelně nehrajete za Isaaca, ale za neznámého inženýra s kódovým jménem Vandal. Hrdina měl bohužel smolný den a místo každodenní těžby rudy řeže do zmutovaných Nekromorfů. Aby bylo pro strach uděláno je nutno dodat, že se na těžební stanici nacházíte sami a jediné spojení s někým živým je skrz vaši vysílačku, jejímž prostřednictvím dostáváte všechny potřebné instrukce.

I když Vandal není žádný čajíček, bez svého RIG obleku by nepřežil ani 5 minut. RIG je konstruován opravdu efektivně a mimo jiné poskytuje přístup k inventáři a navigaci. Hi-tec montérky budoucnosti si dále můžete upgradovat (pakliže máte dostatek kreditů). Původně začínáte v obleku, který vypadá spíš jako neopren pro potápěče a o nějakém brnění se opravdu nedá mluvit. Ovšem na nejvyšším čtvrtém stupni vylepšení máte více pancéřování než slavný německý tank Tiger.

Zmíněná navigace je nepostradatelným pomocníkem. Po stisknutí tlačítka si rukou posvítíte na podlahu, kde se na pár vteřin objeví tenký modrý pruh, který vám ukazuje správnou cestu, takže se nikdy neztratíte. Ochrana obleku je pak znázorňována modrou barvou na zádech, stejně tak se vám na zádech zobrazuje zásoba kyslíku, když jste ve vakuu. Oblek tedy funguje jako systém HUD a  vypadá opravdu parádně.

Součástí obleku jsou také gravitační boty, které vás v bezgravitačních zónách automaticky udrží na povrchu. Mimo gravitaci se bohužel můžete pohybovat pouze skokem, i tak je to ale oživení před stereotypním běháním po chodbách. K dispozici máte navíc i stázní a kinetické schopnosti. Pomocí stázního modulu vytvoříte bublinu se zpomaleným časem, která působí jak na organizmy, tak i na stroje. Energii do stázního modulu se naštěstí dobíjí automaticky a její dobití lze urychlit upgradem. Kinetický modul zase můžete použít k zachycení různých předmětů a k jejich přitáhnutí. Užitečnost této speciální síly oceníte nejen na nepřátelích, ale také jí často použijete při řešení drobných rébusů, pro které se i v takovém krváku našlo místo. Její síla je neomezená a nikdy se nevybije.

Dead Space je opravdu brutální hrou, ostatně názvy zbraní typu plazmová „řezačka“ mluví za vše. Každá zbraň má dva režimy střílení: primární a sekundární. Všechny zbraně a také váš oblek jdou vylepšit prostřednictvím tzv. „lavice“, kde si za energetické uzly (které posbíráte nebo si je koupíte v obchodě) zvýšíte rychlost střelby a nabíjení, kapacitu, sílu atd. Když se na vás občas příšera přilepí, mačkáním příslušného tlačítka se s ní pustíte do boje zblízka pomocí nové „příruční řezačky“, kterou ve velkých verzích nenajdetet. Mířit a střílet lze za pohybu, což je například oproti sérii Resident Evil obrovská výhoda.

Když už jsem nakousl ovládání, je potřeba říci, že je jedinou rozporuplnou věcí v celé hře, jenž rozdělila fanoušky na dva tábory. Jedni tvrdí, že je hra díky ovládání takřka nehratelná, zatímco další nemají žádné námitky.

Sám bych zůstal tak nějak mezi – hra sice má místy krkolomné ovládání (například změna režimů palby zbraně se provádí pomocí naklonění přístroje do stran, což je během boje dost otravné), ale lze si rychle přivyknout a později už budete plynule porcovat Nekromorfy. Pohyb je jinak vyřešený jako v klasické FPS – levá strana displeje slouží pro pohyb dopředu/dozadu a horizontálně do stran, zatímco tou pravou se rozhlížíte, nebo míříte. Trochu zklamala otočka o 180°, protože je až neuvěřitelně těžkopádná.

Vesmírná stanice vypadá přesně tak, jak by po  nečekaném mimozemském útoku ve skutečnosti měla vypadat

Skvělou podívanou si užijete díky vysoce kvalitní grafice. Modely postav (a hlavně Vandala) jsou detailní, o prostředí platí to samé, vesmírná stanice vypadá přesně tak, jak by po  nečekaném mimozemském útoku ve skutečnosti měla vypadat. Prostě pravý zmatek. Dostane vás spousta grafických funkcí jako třeba v podobě hry světel a stínů, jenž vás do hry vtáhnou. Zejména pokud jste majitelé iPhonu 4 a retina displeje. Po zvukové stránce je Dead Space vyřešen také kvalitně. Zvuk zde plní svůj účel na 100 %, někdy vás vyleká, jindy zase uklidní. Zvuky slizkých nepřátel přicházející „odnikud“ vám napumpují do žil pořádnou dávku adrenalinu. Jednoduše, pokud se budete chtít bát, Dead Space je perfektní volbou po všech stránkách.

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Akce | Hororová akce
Výrobce: EA Mobile | Webové stránky hry