Death Stranding: pošťákem napříč Amerikou | Recenze

Ten geniální parchant to dokázal. Nejočekávanější hra roku konečně míří na Playstation 4.

Co baví

  • Promyšlený svět
  • Vymakaná hratelnost
  • Špičkový audiovizuál
  • Originální nápady
  • Asynchronní multiplayer

Co vadí

  • Ovládání chce cvik
  • Kolísající tempo
  • Pro někoho chaotické
9/10
Hodnocení

Existuje jen málo her, které v dnešní době desítek trailerů, teaserů a vývojářských deníčků zůstanou opravdovou záhadou až do svého vydání. Hráče rád mučí třeba Rockstar, který v trailerech ukazuje minimum a slavným tajnůstkářem je i Hideo Kojima. Ostatně jeho spletité a zamotané příběhy dokážou hráči pochopit až po mnoha hodinách ve hře samotné, takže není divu, že byl Death Stranding naprosto nechápaným projektem po celou dobu jeho vývoje. 

Death Stranding má startovní trailer, ukousne vám přes 8 minut

Death Stranding má startovní trailer, ukousne vám přes 8 minut

Mohli jsme si potvrdit parádní grafiku, hvězdné obsazení a především solidně mindfuckový příběh, ale to bylo asi tak všechno. Mohl to být buď neuvěřitelný propadák  vyhypovaný nad mraky, nebo geniální dílo hodné geniálního vývojáře. Po několika desítkách hodin a završení tohoto komplikovaného příběhu máme jasno. 

Svět na pokraji záhuby

Příběh je ve své podstatě velmi jednoduchý a vezme vás do budoucnosti, kde se při globální katastrofě vyhladila většina lidstva. Svět mrtvých začíná prosakovat do světa živých, všude jsou nebezpeční duchové, kteří se vás snaží stáhnout do podsvětí, a po Spojených státech zůstala jen hrstka přeživších, co se krčí ve futuristických bunkrech a snaží se žít dál. 

DEATH STRANDING™_20191016214429.jpg
Příběh vás naláká spoustou filmečků té nejvyšší kvality

Lidé jsou izolováni, schovaní a přežívají. Hráč se vžije do role Sama Portera Bridgese, kurýra budoucnosti, který si vydělává na životobytí doručováním zásilek skrze nebezpečný svět. Je to samotář, který utekl od své minulosti i rodiny. Co ale čert nechtěl, zapletete se do sítě událostí, které vás donutí pomoci vládní organizaci Bridges projednou zase spojit lidstvo. Musíte projít celé Spojené státy a navázat kontakt se všemi lidmi a Uzly, které byly postupem času ztraceny. Jak už ale jistě chápete, tak jednoduché to nebude. Sam je totiž "navrátilec". Osoba, která dokáže vycítit duchy (zde označované jako VV) a prostřednictvím speciálních nenarozených dětí v nádobách (označované jako PP) je i vidí. Také je jeden z mála, který se po vtažení do podsvětí dokáže vrátit zpět mezi živé, což z něj dělá extrémně vzácnou postavu mezi kurýry. 

 

Musíte projít celé Spojené státy a navázat kontakt se všemi "Uzly", které byly postupem času ztraceny

 

Základ příběhu je tak velmi jednoduchý, co z něj dělá neuvěřitelně zamotanou záležitost jsou vztahy mezi postavami, na které narazíte počas své cesty, a především opravdové úmysly lidí okolo. Po dlouhé době jsem hrál hru, kde finále opravdu nebylo jasné a vše se vysvětlilo a pochopilo až v závěrečné cca hodině, kdy všechno zapadlo na svá místa. Příběhových kliček a otoček je tu nespočet a leckomu může přijít hra opravdu až moc překombinovaná. Pokud ale máte rádi podobné thrillery a nebyli jste odkojeni pouze Wolfensteinem a DOOMem, budete si lebedit. Příběh je filmových kvalit a lecčemu by záviděl i Interstellar.

DEATH STRANDING™_20191017235140.jpgDEATH STRANDING™_20191019014852.jpgDEATH STRANDING™_20191019174537.jpg
Cestovat budete daleko a obtížně. O tom to ale všechno i je

Samozřejmě musím vytknout famózní herecké výkony hvězd, kterých je tu nespočet. Nechybí velká jména jako Norman Reedus (Živí mrtví), Mads Mikkelsen (Casino Royale), Léa Seydoux či Guillermo del Toro. Pokud znáte hry Kojimy, pak jistě víte, že vás čekají dlouhé filmečky, které by vydaly za celý seriál sám o sobě. Překvapivě ale nikdy nejsou přehnaně utahané a vše se dobře míchá s hratelností, kdy dostanete postavu pod svou kontrolu. Vtažení do děje pomáhá špičkový grafický engine Decima, z jehož vizuálu mi nejednou tekly sliny. O něm ale až později. 

Spojení světa začíná prvním krokem

Death Stranding není akční adventurou v přímém smyslu slova. Jde spíše o adventurní příběhový zážitek v polo-otevřeném světě. Jakožto kurýr má Sam samozřejmě stěžejní úkol - brát důležité zásilky a doručit je na místo určení a tím do sítě napojit další důležitý uzel. Kolem toho se točí veškerá hratelnost a jde o opěrný bod celé hry. Musíte tedy přemýšlet o váze, kterou nesete, jejím rozvržení a vlivu na výdrž, rychlost a mimo jiné jak moc jste vidět.

DEATH STRANDING™_20191019190123.jpg
Všechny postavy, na které narazíte mají zajímavou historii i charakter

Co mě nepřestávalo překvapovat, jsou především možnosti, které jsou vám nabízeny. Začínáte s pár kufříky na zádech a snažíte se naučit ovládací schéma. To je dost intuitivní a jednoduché a nezřídka kdy jsem vzpomínal na poslední Metal Gear Solid, ze kterého si uživatelské rozhraní bere nejednu vychytávku. Jdete tedy krajinou, přidržujete si bágl a snažíte se dojít z bodu A do bodu B. Herní svět je propracovaný do posledního detailu, takže musíte opravdu přemýšlet. Přejdu řeku, nebo je moc hluboká? Pokud ano, využiji žebřík a jednoduše ji přejdu, nebo ji přebrodím? Dokážu se vyškrábat na tu horu, nebo musím najít jinou cestu, protože mám až moc těžký náklad? Každé doručení je tak samo o sobě hádankou a jakýsi prostorový puzzle. 

Jeden z mála neduhů, které jsem ve hře objevil, je komplexnost ovládání. Opravdu nejde o obyčejné bušení do tlačítek a ovládání chce cvik a čas. Při akčnějších pasážích jsem měl občas problém vše ukočírovat a Sam často v hektických chvílích neposlouchá úplně tak, jak bych si představoval, což vyústilo v nemístné nadávky. Nikdy ale nešlo o nic, co by mi zkazilo zážitek či dokonce zabránilo v postupu, takže jde spíše o subjektivní pocit. 

DEATH STRANDING™_20191017231546.jpgDEATH STRANDING™_20191017234411.jpgDEATH STRANDING™_20191018002829.jpg
Samotná cesta z bodu A do bodu B je jako malá hádanka

Čím více zásilek budete doručovat, tím zdatnější budete nejen svými schopnostmi (ve hře je automatický RPG systém, který postupně vylepšuje vaše statistiky), ale především dostanete do vínku parádní nádobíčko a gadgety. Od obyčejného batohu a bot se tak dostanete například ke chráničům, vznášedlu, co vám poveze náklad, uteplovači do horských oblastí, kyslíkové masce či horolezeckým botám a exo-skeletu. Plnit nepovinné zakázky se tedy vyplatí, protože si napakujete kapsy a zjednodušíte si další cestu. Nezapomínejte si však hlídat stav vybavení a energie, kterou si lze doplnit z energeťáku nebo odpočinkem v jednom z pokojů. 

 

Od obyčejného batohu a bot se dostanete například ke chráničům, vznášedlu, uteplovači do horských oblastí či kyslíkové masce

 

Ty jsou roztroušeny po světě a slouží jako safehousy. Tam si můžete odpočinout, přečíst emaily, osprchovat se a připravit se na další cestu. Také se odsud můžete teleportovat do dříve objevených lokací, což je v pozdějších fázích hry velké plus. Vše ostatní si ale budete muset pěkně vyšlapat. Zde musím uznat, že jsem se čas od času při cestování nudil. Příběh vás neuvěřitelně táhne dál, rozhodně ale narazíte na momenty, kdy už máte toho šlapání prostě dost. A nepomůžou ani motorky či náklaďáky, které vám zrychlí cestování. Kojima se vám snaží zpestřit cestu nečekanými událostmi i parádními songy, které se často spustí během vašeho putování a udělají z chození pomalu meditační záležitost. Občasné nudě se ale zkrátka nevyhnete. 

DEATH STRANDING™_20191016230442.jpgDEATH STRANDING™_20191016232256.jpgDEATH STRANDING™_20191019172145.jpg
Kojima nezapomněl přidat dohry fůru vtípků a srandiček

Naštěstí je tu spousta akčních filmečků i momentů, kde využijete bohatý arzenál zbraní. I zde však musíte rozumně přemýšlet. Čím více lidí totiž budete zabíjet, tím více VV se ve světě postupně objeví. Vyplatí se tedy používat nesmrtící pušky a hrát takticky. Nespočet krát narazíte také na oblasti zamořené VV duchy. Ty jsou hrány až hororově a váš skener, který umí odhalit mnoho detailů v prostředí, pro vás bude důležitější než zbraň. V pozdějších fázích už bude váš arzenál zvládat i tyto nepříjemné potyčky, minimálně v první půlce hry ale bude tichý postup vaší jedinou zbraní. A atmosféra je tu vskutku luxusní. 

Nikdy nejsi sám

Multiplayerů je spousta druhů a už jsme si zvykli na ten asynchronní, který můžete znát například ze série Dark Souls. Jde o nepřímý kontakt mezi hráči v podobě různých vzkazů a napojení. Death Stranding to však posouvá na zcela novou úroveň a jde pravděpodobně o nejčerstvější a nejoriginálnější prvek, který jsem ve hrách zažil za dlouhou dobu. Multiplayer tu funguje tak, že ve vašem světě vidíte spoustu informací a cedulí, které po sobě zanechali jiní hráči. Můžou to být vtipné vzkazy, cedulky a další srandičky, které olajkujete a jdete dál. To je ale teprve začátek. 

DEATH STRANDING™_20191018002116.jpgDEATH STRANDING™_20191019001347.jpgDEATH STRANDING™_20191019005218.jpg
Multiplayer vás spojí s dalšími hráči, aniž byste se někdy potkali

Ve hře totiž existuje tzv. přemostění a sdílení. Pokud položíte přes řeku žebřík a necháte ho tam, zůstane v online světě a bude tam k dispozici pro další hráče, kteří půjdou kolem ve své hře. To samé platí o horolezeckých kotvách, ponechaných autech v terénu a víceméně čemkoliv včetně ztraceného nákladu, který můžete doručit vy za bonusové body. Ve hře existuje také systém staveb, které můžete umístit víceméně kdekoliv. Jde o maličkosti jako generátor, mosty, strážní věž či časodeštník, který ochrání poutníky před nezmary místního počasí. To vše zůstává na mapě a je k dispozici ve hrách ostatních hráčů. Během hraní tedy neustále objevujete na mapě něco nového a častokrát mi stavby či žebříky dalších hráčů zachránily kejhák. 

Jde opravdu o geniální nápad a jedno z nejlepších využití multiplayeru, které si pamatuji. Hráč tak má neustále pocit, že se pohybuje ve světě s desítkami dalších kurýrů a všichni se dohromady snaží o společný cíl - přežití lidstva. Všudypřítomné statistiky, lajky a komentáře už jsou jen třešničkou na dortu. 

Grafika nové generace?

Viděli jste trailery i záběry ze hry, ale stále to nedělá hře z vizuálního hlediska dostatečnou čest. Grafický engine Decima je naprosto špičkovou záležitostí, která se navíc postarala o to, aby hra vyšla v naprosto precizním technickém stavu, který jsem nezažil už hodně dlouho. Žádné sekání, drhnutí, propady snímků či jiné bugy ani dlouhé loadingy. A za to si Kojima zaslouží velký palec nahoru. 

DEATH STRANDING™_20191019180802.jpg
Grafická stránka vám často vyrazí dech i uměleckým stylem

I z audiovizuálního hlediska jde o špičku současné generace a menší náhled na to, jak budou hry vypadat v následujících letech. Modely postav jsou věrohodné, animace lahodí oku a efekty vyráží dech. Také samotné prostředí a herní svět často hraničí s fotorealismem a člověk se nestačí divit, jak to vše stařičká PS4 vůbec ukočírovala. 

DEATH STRANDING™_20191017223443.jpgDEATH STRANDING™_20191017232257.jpgDEATH STRANDING™_20191019001249.jpg
Engine Decima je v současnosti na špičce technologického žebříčku. A chápeme proč

Samozřejmostí jsou filmečky a herecké výkony filmových kvalit a robustní a perfektně sedící soundtrack s desítkami skladeb, které si rád poslechnu i samostatně. Hideo Kojima je zkrátka filmař každým coulem, a to se nedá zapřít. Bylo to znát už za časů Metal Gear Solid a s touto hrou posouvá zážitek zase o něco dál. Ne nadarmo byl projektem nadšen i sám George Miller. Vzhledem ke komplexnosti příběhu vítáme také českou lokalizaci, všechny texty a dialogy jsou v češtině, takže nepropásnete nic důležitého. 

 

Najdou se hráči, které bude hra neuvěřitelně nudit, stejně jako tací, kteří nepochopí příběh. A to je v pořádku

 

Jednoduše popsat Death Stranding je pravděpodobné nemožné. Jde totiž o svým způsobem revoluční herní titul, který posune laťku žánru zase o fous dál. A stejně jako všechny revoluční projekty rozhodně najde uživatele, kteří jej zkrátka nepochopí a nebudou moci přijmout tak, jak si zaslouží. Najdou se hráči, které bude hra neuvěřitelně nudit, stejně jako tací, kteří nepochopí příběh. A to je v pořádku. Osobně jsem si příběh o zániku lidstva užil jako máloco a těším se, s čím Hideo přijde dál. Pokud ta hra nedostane cenu za Hru roku, tak už opravdu nevím. 

Verdikt

Mohl to být buď naprostý propadák, nebo geniální dílo a Kojima to dokázal. Death Stranding není vyloženě střílečkou, RPG nebo adventurou. Je to příběhový zážitek, který kombinuje neuvěřitelně zamotaný příběh s originálními nápady a parádním multiplayerem, díky kterému se cítíte být součástí světa a lidí v něm. Je to také poprvé, kdy jsem se vyloženě nutil najít tu nějakou chybu, která by mě přiměla shodit hodnocení byť o bod. A ačkoliv hra není bez chyb, nejsou tak velké, aby stálo za to se na nimi zdržovat. 

PS: Za týden se můžete těšit na galerijní speciál, ve kterém rozpitváme hru více do hloubky.