Debris: v hlubinách číhá ryba (recenze)

Život potápěče může být velmi strašidelný. O dosažení hrůzy v hlubinách moří se snažilo studio Moonray se hrou Debris. Ale bát se nejspíš nebudete.

V dnešní době existuje moře kvalitních hororových titulů a ani horor z hlubin oceánu není novinkou – stačí si vzpomenout na titul SOMA. Debris je však odlišný. Celou dobu jste potápěčem a vaším nepřítelem jsou hladové ryby a spojencem jiný hráč.

Ekologický zdroj energie

Než se pustíme do bližšího popisu hry, je nutné vysvětlit si příběh. Jedná se o celkem klasickou hororovku. Hluboko pod povrchem Země byl nalezen nový zdroj energie zvaný Debris. Síla této energie vytvořila v mořských hlubinách zajímavou strukturu a společnost ALTA neváhala dlouho a začala energii z Debris poskytovat lidem.

Debris (1).jpgDebris (2).jpgDebris (3).jpgDebris (4).jpg
Koncept hry rozhodně není špatný, ale příběh vás příliš nezaujme

Vy jste členem týmu potápěčů a jdete prozkoumat, jak Debris vlastně vypadá. Asi vás nepřekvapí, že se všechno zvrtne, zničeho nic jste v ohrožení života, a to kvůli docházející energii a agresivním rybám. V hlavní roli je potápěč Ryan, doprovázený Sonyou, která je sice někde uvězněná, ale na dálku ovládá robotí medúzu a kdesi je ztracen také Chris. Hru tedy začnete tím, že se pokusíte zachránit celou partu a přežít.

 

Pokud se vám v mládí nevytvořil panických strach z obřích kaprů, bude pro vás hra pouze napínavou záležitostí, což vás nutí k tomu ji dokončit

 

I když mě příběh nijak zvlášť nezaujal, musím velmi ocenit nápad a kvalitu dabingu. Atmosféra se díky tomu stává velmi příjemnou, neřekl bych však že hororovou. Pokud se vám v mládí nevytvořil panických strach z obřích kaprů, bude pro vás hra pouze napínavou záležitostí, což vás nutí k tomu ji dokončit.

Swimming simulator nudné generace

Vývojáři se sice chlubí tím, že hra má zajímavou kooperaci, každopádně hratelnost vás asi moc nezaujme. Kooperace je založená na tom, že Ryan má v ruce zbraň a střílí a Sonya má světlo a může sbírat energii. Skoro všechny úkony znamenají ztrátu energie, jelikož ji ve hře využíváte na střílení, energetické štíty, ale také dýchání apod. Její ztráta znamená smrt, takže celý systém hratelnosti je v podstatě založen na spolupráci s cílem získávat další a další energii.

Debris (29).jpgDebris (5).jpgDebris (6).jpgDebris (7).jpg
Jedná se o Swimming simulator, rozhodně nepočítejte se zajímavými herními prvky

Energii získáváte z pohozených částí Debris, na které v průběhu hry narážíte neustále a které jsou chráněny zlými rybami. Vlastně jediné nebezpečí jsou vodní živočichové (nejen ryby), nicméně jelikož nejde všechno zabít, je mnohdy lepší před nepřáteli plavat pryč. I když se o moc zábavný systém nejedná, občas ukáže hra zajímavé prvky – například před žraloky utečete tak, že zdrhnete do řas, kterých se žraloci bojí.

 

Hra je v doslovném popisu Swimming simulator založený na plavání v tajuplném a strašidelném moři

 

Základem všeho je v každém případě plavání a ve výsledku mi pasáže se získáváním energie přišly spíše jako zdržení. Hra je v doslovném popisu Swimming simulator založený na plavání v tajuplném a strašidelném moři. Žádný zajímavý puzzle vyžadující těsnější spolupráci jsem ve hře nenašel.

Debris (8).jpgDebris (9).jpgDebris (10).jpgDebris (11).jpgDebris (12).jpgDebris (13).jpg
Hratelnostně vás hra rychle přestane bavit, každopádně atmosféra je stále příjemná

Bohužel mi přijde i ta kooperace trochu zbytečná. V jednom hráči je hra opravdu vleklá a sice si můžete počítačového spoluhráče snadno přivolat, bez skutečného hráče je to bohužel nuda. Naneštěstí jak to tak bývá, čím méně lidí hraje, tím je hra děsivější. Když jsem hrál hru sám, atmosféra mě pohltila, ale zase mě vůbec nebavilo hru hrát.

Debris na notebooku bez jediného cuku

Menší, graficky nenáročné hry mají jednu nespornou výhodu. Může je zvládnout takřka každá sestava a bez problémů je zvládnou i neherní notebooky. Debris je díky svému vzhledu velmi jednoduchým titulem, který bez problémů zahrajete na cestách i na menších, nevýkonných noteboocích. 

cx7sktbpf1ydaptzedql.jpgDebris.jpgscreenshot.debris-ii-2017.1920x1080.2017-10-23.8.jpg

My jsme titul vyzkoušeli mimo jiné na redakčním stroji HP Omen 15 s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX 1060 Max-Q, který se hrou neměl jediný problém a dokázal ji rozběhnout na nejvyšší detaily a Full HD rozlišení, aniž by se sebeméně zapotil. Celkově tak jde o hru vhodnou na odlehčené hraní takřka na jakémkoliv stroji. 

Moře bych čekal hezčí

Aby byl Swimming simulator zábavný, je potřeba mít zajímavé prostředí a v lepším případě i hezký grafický kabátek. U Debris si nejsem jistý ani jedním. Design je chvílemi úžasný a hra si hezky pohrává se hrou světla a stínu. Chvílemi.

Debris (21).jpgDebris (14).jpgDebris (15).jpgDebris (16).jpg
Vzhledově se nejedná o modelku a engine Unity nedokáže zobrazit výraznější detaily

Veškerou snahu si podkopává velmi častými vleklými pasážemi, ve kterých chodíte stále stejnými a nezajímavými temnými tunely. Jak kdybyste šli do krápníkové jeskyně, ale až na pár krásných stalagmitů byli většinu doby v běžné nezajímavé jeskyni, která je navíc kvůli bezpečnosti turistů vyplněna betonem.

 

Hra rozhodně není úplně špatná. Ale je to krátká jízda, která vás ničím výrazným neohromí

 

Grafika je opravdu na slabé úrovni. Problém je už ten, že vývojáři použili engine Unity. Textury jsou usekané a nevzhledné. Na dálku některé lokace vypadají opravdu dobře, ale pohled zblízka jasně ukazuje neschopnost vykreslit hlubší detaily.

Hra rozhodně není úplně špatná. Ale je to krátká jízda, která vás ničím výrazným neohromí. Kdyby nebyly po ruce tituly jako Subnautica nebo Abzu, možná by nás koncept hororu v roli potápěče zaujal víc. Místo toho při hraní vzpomínáme na to, že konkurence dokázala potápění zpracovat lépe.

Hodnocení: 2.5 / 5

Klady:

  • skvělá atmosféra
  • zajímavý koncept
  • povedený dabing

Zápory:

  • nudná hratelnost
  • slabší grafika
  • krátká herní doba
Diskuze (1) Další článek: Čerstvá galerie ze Spider-Mana ukazuje město a padouchy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,