Dějiny konzolí: 5. díl – když se zrodil PlayStation

Jaké byly okolnosti vzniku nejprodávanější domácí herní konzole všech dob? Jednalo se o typickou finanční kalkulaci? Zapletlo se do hry také něco, co se v boji o trh vidí jen zřídka, konkrétně emoce? Více se dočtete v článku, který výjimečně nestojí výhradně na faktech.
Dějiny konzolí: 5. díl –  když se zrodil PlayStation

Ze začátku poznamenejme, že Sony se až do svého, víceméně překvapivého, úspěchu s Playstationem nikdy nesnažila vystoupit na konzolový trh jako samostatný subjekt. Ještě  na počátku osmdesátých letech měla společnost pramálo společného s multimédii nebo počítačovými technologiemi. Jeden z předních produktů vedoucí Sony na území počítačů, MSX čip, skončil nezdarem. Tedy až s koncem osmdesátých let, kdy se nastupující CD-ROM začal pomalu rozšiřovat mezi počítače, se Sony jako spoluautor XA rozšíření formátu CD-ROM konečně chytla velkého koláče jménem počítače+multimédia. Ale to takové firmě jako Sony pochopitelně nemohlo stačit.

V roce 1988 drželo konzolový trh pevně v rukou Nintendo a NES, nástup Segy na sebe zatím nechával čekat. Když Nintendo začalo připravovat svou 16-bitovou konzoli, dostala Sony první příležitost podílet se na vývoji zbrusu nové konzole, přesněji jednoho konkrétního čipu obstarávajícího zvuk. Tohoto úkolu se Sony ujala na výbornou a SNES měl až do nástupu 32-bitové generace jasně nejkvalitnější zvukové vybavení. Hádejte: Který člověk stál za oním zvukovým čipem? Ken Kutaragi, otec obou budoucích Playstationů. Kromě kontraktu na čipu se Sony s Nintendem dohodla na vývoji CD-ROM mechaniky pro SNES, resp. celé konzole využívající, jak cartridge pro SNES, tak Sony Super Disky.

Rozpad koalice

Ještě než se dostaneme ke spekulacím, uveďme skutečnosti, které se doopravdy staly. Sony  žádnou konzoli spolu s Nintendem nevyrobila. Play Station (neplést s Playstationem-X, později Playstationem) nakonec neopustil stádium funkčních prototypů. Otázkou tedy zůstává proč. Co ještě víme s naprostou jistotou je, že v červnu 1991 na CES v Chicagu Sony oficiálně ohlásila Play Station, konzoli schopnou využívat jak cartridge ze SNES, tak Sony Super Disky s vlastním softwarem. Sony dokonce založila zvláštní oddělení, které mělo zpracovávat hry podle filmových námětů od Columbia Pictures (například Peter Pan). Všichni tehdy očekávali stejnou ohlašovací proceduru od Nintenda, ale den po té se stalo něco, co tehdy asi těžko někdo čekal: Nintendo přerušilo spolupráci se Sony a ohlásilo přípravy na nové CD mechanice s firmou Philips. Nintendo se svým krokem dostalo do velmi složité situace:

  1. Riskovalo soudní spor se Sony, který by s největší pravděpodobností skončil obrovskou pokutou a náhradou škod.
  2. Vážně hrozila izolace ze strany japonského průmyslu. Nejen, že Nintendo opustilo japonskou firmu ve prospěch zahraniční společnosti, Nintendo způsobilo Sony značné finanční škody.

Fakt, že Nintendo nakonec vyvázlo bez pokuty je docela záhadný, ale dá se spekulovat o několika důvodech. Další část je tedy výčtem domněnek smíchaných s analýzou.

Situace se měla asi takto: Sony měla vyrábět konzoli, která mohla využívat, jak cartridgeí ze SNES, tak Super Disků od Sony. Mělo se jednat v podstatě o novou konzoli, kterou by ovšem vyráběla výhradně Sony a dvě důležité součástky by byly taktéž v licenčním vlastnictví Sony (zvuk a CD mechanika). Je dost pravděpodobné, že Nintendo dostalo strach a nechtělo být tak moc vydáno na pospas Sony. Je taktéž možné, že si právníci od Nintenda uvědomili zpětně nějakou chybu ve smlouvě, která by mohla Nintendo ohrozit. Proto se patrně Nintendu jako lepší volba jevilo porušení smlouvy a risk soudního sporu s následky. To se asi nikdy přesně nedozvíme. To, že spor Nintenda a Sony nevyústil v přímou válku, se dá vysvětlit tak, že obě společnosti si dobře spočítaly, že spolupráce skrz zvukový čip ve SNES jim vynese zisky a tak bude lepší spor ukončit a zůstat u hotové konzole SNES. Co se dělo poté je také těžké zprůhlednit. Nintendo se nakonec rozešlo také s Philips (Sega Mega CD zkrachovalo, 3DO nemělo raketový nástup), avšak Sony, dá-li se to tak říci, v tichosti zuřila.

Zrození

Původní Play Station se nakonec nikdy nedostal z výrobních linek. Došlo ještě k pokusům o oživení jednání, ale Sony nakonec projekt shodila ze stolu, spolu s miliony dolarů padlých do vývoje. Sony chtěla počkat na novou generaci konzolí a porazit Nintendo v přímém souboji ve 32-bitové éře. Představitelé Sony se ještě setkali s Tripem Hawkingsem, duchovním otcem 3DO. Ani toto jednání nikam nevedlo a Sony, tentokrát s konečnou platností rozhodla, že jejich nová konzole bude ryze Sony.

V čem byl ukryt úspěch, který konzole zaznamenala za dobu své existence? Sony měla peníze, měla a má jich hodně, víc než by si Nintendo nebo Sega mohli dovolit investovat do reklamy a propagace. Sony přesvědčila spoustu firem, že Playstation bude nejlepší konzole, nejlepší řešení pro devadesátá léta. Nejen několikrát opakovanou jednoduchostí programování her a reklamní kampaní. Sony měla také ve svém týmu člověka jménem Ken Kutaragi, který navrhnul centrální čip pro Playstation. 33Mhz RISCový procesor s 30MIPSy možná už tehdy nebyl žádný zázrak (alespoň ne jako před dvěma roky 128-bitový Emotion Engine), ale Kutaragi jej specializoval na grafiku, konkrétně na komplexní 3D operace. A právě vyšší výsledky ve 3D hrách a předpověď nástupu takových her vynesly Playstation za Segu Saturn. Poslední, kdo víceméně nahrál Sony k vítězství, bylo právě Nintendo, jelikož jejich super 64-bitová konzole se nekonečně odkládala, až firmy jako Square a Enix (spolu s dalšími) opustily Nintendo a přesedlaly k Sony.

Tak vznikl Playstation jen proto, aby vydělal peníze? Chtěla Sony opravdu uchvátit konzolový trh a udělat z Playstationu jeden z nejvýnosnějších produktů? Mstila se Sony za "podvod", který na ni spáchalo Nintendo? Důležité je, že tu Playstation byl a udělal pro konzole to, co udělal. Vnesl do konzolí větší kapitál a ze zábavy víceméně uzavřené komunity (přiznávám, o tom se dá polemizovat) učinil masovou záležitost, téměř životní styl.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

dnes | | 18 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |