Dějiny konzolí: 5. díl – když se zrodil PlayStation

Jaké byly okolnosti vzniku nejprodávanější domácí herní konzole všech dob? Jednalo se o typickou finanční kalkulaci? Zapletlo se do hry také něco, co se v boji o trh vidí jen zřídka, konkrétně emoce? Více se dočtete v článku, který výjimečně nestojí výhradně na faktech.
Dějiny konzolí: 5. díl –  když se zrodil PlayStation

Ze začátku poznamenejme, že Sony se až do svého, víceméně překvapivého, úspěchu s Playstationem nikdy nesnažila vystoupit na konzolový trh jako samostatný subjekt. Ještě  na počátku osmdesátých letech měla společnost pramálo společného s multimédii nebo počítačovými technologiemi. Jeden z předních produktů vedoucí Sony na území počítačů, MSX čip, skončil nezdarem. Tedy až s koncem osmdesátých let, kdy se nastupující CD-ROM začal pomalu rozšiřovat mezi počítače, se Sony jako spoluautor XA rozšíření formátu CD-ROM konečně chytla velkého koláče jménem počítače+multimédia. Ale to takové firmě jako Sony pochopitelně nemohlo stačit.

V roce 1988 drželo konzolový trh pevně v rukou Nintendo a NES, nástup Segy na sebe zatím nechával čekat. Když Nintendo začalo připravovat svou 16-bitovou konzoli, dostala Sony první příležitost podílet se na vývoji zbrusu nové konzole, přesněji jednoho konkrétního čipu obstarávajícího zvuk. Tohoto úkolu se Sony ujala na výbornou a SNES měl až do nástupu 32-bitové generace jasně nejkvalitnější zvukové vybavení. Hádejte: Který člověk stál za oním zvukovým čipem? Ken Kutaragi, otec obou budoucích Playstationů. Kromě kontraktu na čipu se Sony s Nintendem dohodla na vývoji CD-ROM mechaniky pro SNES, resp. celé konzole využívající, jak cartridge pro SNES, tak Sony Super Disky.

Rozpad koalice

Ještě než se dostaneme ke spekulacím, uveďme skutečnosti, které se doopravdy staly. Sony  žádnou konzoli spolu s Nintendem nevyrobila. Play Station (neplést s Playstationem-X, později Playstationem) nakonec neopustil stádium funkčních prototypů. Otázkou tedy zůstává proč. Co ještě víme s naprostou jistotou je, že v červnu 1991 na CES v Chicagu Sony oficiálně ohlásila Play Station, konzoli schopnou využívat jak cartridge ze SNES, tak Sony Super Disky s vlastním softwarem. Sony dokonce založila zvláštní oddělení, které mělo zpracovávat hry podle filmových námětů od Columbia Pictures (například Peter Pan). Všichni tehdy očekávali stejnou ohlašovací proceduru od Nintenda, ale den po té se stalo něco, co tehdy asi těžko někdo čekal: Nintendo přerušilo spolupráci se Sony a ohlásilo přípravy na nové CD mechanice s firmou Philips. Nintendo se svým krokem dostalo do velmi složité situace:

  1. Riskovalo soudní spor se Sony, který by s největší pravděpodobností skončil obrovskou pokutou a náhradou škod.
  2. Vážně hrozila izolace ze strany japonského průmyslu. Nejen, že Nintendo opustilo japonskou firmu ve prospěch zahraniční společnosti, Nintendo způsobilo Sony značné finanční škody.

Fakt, že Nintendo nakonec vyvázlo bez pokuty je docela záhadný, ale dá se spekulovat o několika důvodech. Další část je tedy výčtem domněnek smíchaných s analýzou.

Situace se měla asi takto: Sony měla vyrábět konzoli, která mohla využívat, jak cartridgeí ze SNES, tak Super Disků od Sony. Mělo se jednat v podstatě o novou konzoli, kterou by ovšem vyráběla výhradně Sony a dvě důležité součástky by byly taktéž v licenčním vlastnictví Sony (zvuk a CD mechanika). Je dost pravděpodobné, že Nintendo dostalo strach a nechtělo být tak moc vydáno na pospas Sony. Je taktéž možné, že si právníci od Nintenda uvědomili zpětně nějakou chybu ve smlouvě, která by mohla Nintendo ohrozit. Proto se patrně Nintendu jako lepší volba jevilo porušení smlouvy a risk soudního sporu s následky. To se asi nikdy přesně nedozvíme. To, že spor Nintenda a Sony nevyústil v přímou válku, se dá vysvětlit tak, že obě společnosti si dobře spočítaly, že spolupráce skrz zvukový čip ve SNES jim vynese zisky a tak bude lepší spor ukončit a zůstat u hotové konzole SNES. Co se dělo poté je také těžké zprůhlednit. Nintendo se nakonec rozešlo také s Philips (Sega Mega CD zkrachovalo, 3DO nemělo raketový nástup), avšak Sony, dá-li se to tak říci, v tichosti zuřila.

Zrození

Původní Play Station se nakonec nikdy nedostal z výrobních linek. Došlo ještě k pokusům o oživení jednání, ale Sony nakonec projekt shodila ze stolu, spolu s miliony dolarů padlých do vývoje. Sony chtěla počkat na novou generaci konzolí a porazit Nintendo v přímém souboji ve 32-bitové éře. Představitelé Sony se ještě setkali s Tripem Hawkingsem, duchovním otcem 3DO. Ani toto jednání nikam nevedlo a Sony, tentokrát s konečnou platností rozhodla, že jejich nová konzole bude ryze Sony.

V čem byl ukryt úspěch, který konzole zaznamenala za dobu své existence? Sony měla peníze, měla a má jich hodně, víc než by si Nintendo nebo Sega mohli dovolit investovat do reklamy a propagace. Sony přesvědčila spoustu firem, že Playstation bude nejlepší konzole, nejlepší řešení pro devadesátá léta. Nejen několikrát opakovanou jednoduchostí programování her a reklamní kampaní. Sony měla také ve svém týmu člověka jménem Ken Kutaragi, který navrhnul centrální čip pro Playstation. 33Mhz RISCový procesor s 30MIPSy možná už tehdy nebyl žádný zázrak (alespoň ne jako před dvěma roky 128-bitový Emotion Engine), ale Kutaragi jej specializoval na grafiku, konkrétně na komplexní 3D operace. A právě vyšší výsledky ve 3D hrách a předpověď nástupu takových her vynesly Playstation za Segu Saturn. Poslední, kdo víceméně nahrál Sony k vítězství, bylo právě Nintendo, jelikož jejich super 64-bitová konzole se nekonečně odkládala, až firmy jako Square a Enix (spolu s dalšími) opustily Nintendo a přesedlaly k Sony.

Tak vznikl Playstation jen proto, aby vydělal peníze? Chtěla Sony opravdu uchvátit konzolový trh a udělat z Playstationu jeden z nejvýnosnějších produktů? Mstila se Sony za "podvod", který na ni spáchalo Nintendo? Důležité je, že tu Playstation byl a udělal pro konzole to, co udělal. Vnesl do konzolí větší kapitál a ze zábavy víceméně uzavřené komunity (přiznávám, o tom se dá polemizovat) učinil masovou záležitost, téměř životní styl.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšího hitu Rockstaru?

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšíh…

GTA V je jistě stále celkem cool záležitost, poločas rozpadu se ovšem přiblížil a spolu s ním i myšlenky na nástupce v podobě GTA VI. Jaké bude?

9.  5.  2018 | | 6 N/A
Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Když jsou hry umění: nádherné obrázky, které by se klidně daly vystavit v galerii

Když jsou hry umění: nádherné obrázky,…

Hry jsou uměním a díky moderních nástrojům můžeme tvořit nádherné pohlednice z našich výprav. Pojďme se podívat na ty nejlepší z posledních let.

7.  5.  2018 | | 1 N/A
LEGENDY: Gangsterské herní šílenství se zrodilo ze zkratky GTA

LEGENDY: Gangsterské herní šílenství s…

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

9.  5.  2018 |
Thanos míří do akce Fortnite díky speciálnímu, časově omezenému eventu

Thanos míří do akce Fortnite díky spec…

Nejpopulárnější světový film zavítá do nejpopulárnější videohry.

8.  5.  2018 |
Walmart zešílel: odhalil Splinter Cell, Rage 2, Borderlands 3 a řadu dalších

Walmart zešílel: odhalil Splinter Cell…

Úniky se občas stávají, obchodní řetězec Walmart to ale tentokrát opravdu slušně skonil.

9.  5.  2018 | | 3 N/A