Deskovka: Memoir 44 - nehoda není náhoda

Druhá světová nemusí vypadat dobře jen jako stokrát obehrané téma na monitorech. Dokáže vám to oficiální hra šedesátého výročí vylodění v Normandii.

Pokud vám při slovním spojení druhá světová vyskáčou osypky, na myši se rozsvítí typický vojenský kompas a před očima rudě zazáří nápisy jako Call of Duty a Brothers in Arms, můžete se uklidnit. Memoir 44 není další počítačovou hrou na tyto motivy, i když vzdáleně připomíná sérii Panzers. A bystřejší již tuší, proč tomu tak je, na základě zmínky o deskovce hne v titulku.

memoir_11.jpg

Ve většině případů je hraní Memoir 44 určeno pro dva hráče, kdy pochopitelně jeden z nich ovládá vojska Spojenců, zatímco druhý se pokouší zabránit neslavnému konci Třetí říše. Najdou se sice i varianty pro více hráčů, ale pro ty je zase doporučeno vlastnit povícero krabic se hrou.

Soupeřící generálové se snaží nějak využít počátečních výhod svými rozkazy

A vzhledem k tomu, že velkou část výplně tvoří desítky miniatur vojáků, tanků a dělostřelectva, stejně jako všerůzné zátarasy a překážky, není zrovna dobrým nápadem obsah mezi sebou míchat, pokud jej ještě vůbec někdy chcete používat zvlášť.

memoir_01.jpgmemoir_03.jpg

Již zmíněné figurky jsou přitom pečlivě vytvarovány a odlity z plastu dvou barev - i bez návodu rozlišíte zelené Spojence od jejich zašedlých nepřátel. Pokud očekáváte nějaké rozmanité pózy, nejspíš budete zklamáni, na druhou stranu vypadají všechny figurky pěkně. Snad jedinou výtku by si zasloužila artilerie, jejíž modely pochopitelně obsahují větší než malé množství výstupků, které se rády kroutí a lámou. V krabici také naleznete šestiúhelníkové i kulaté žetony různých druhů k úpravě terénu v podobě základní desky. Nesmí však chybět ani speciální karty a kostky, bez nichž se při hraní neobejdete.

Rozkaz, pane!

Už ze zmínky o kostkách a kartách je jasné, že v případě hraní Memoir 44 bude mít nezanedbatelný vliv na hru i prvek náhody. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že hra věrně simuluje nepochopitelný zmatek na bojišti, kde se soupeřící generálové pouze snaží nějak využít počátečních výhod svými rozkazy. A rozkazy jsou i základem této deskovky, ukrývají se totiž na výše zmíněných kartičkách, kterých vždy hráči udržují v ruce nějaký konkrétní počet, často i omezený stranou, za niž bojují.

memoir_04.jpgmemoir_05.jpg

Příkazů je celá škála a i stejně vypadající se od sebe často odlišují takovou drobností, jako ve kterém pásmu mohou být použity. Ne, opravdu si to nepletu s krasobruslením, kuličkami, nebo jak se nadává tomu honění se za černým nesmyslem po ledě, i herní plocha je rozdělena na tři pásy, v nichž se bitva odehrává, a většina rozkazů vám umožňuje něco provádět pouze v některých z nich.

V pravidlech naleznete rozsáhlý popis prstové metody sloužící k určení vhodného počtu kostek pro každý hod

Klasicky vás opravňuje k vykonání nějaké akce s určitým počtem vlastních jednotek na daném území, což spolu s náhodným příchodem kartiček do vaší ruky často znamená, že kritický povel k útoku na levém křídle rozhodující celou bitvu prostě nevydáte, protože máte pouze rozkazy pro již dávno zničené jednotky na křídle pravém.

memoir_06.jpgmemoir_07.jpg

Další specialitou jsou pak kostky, které namísto obvyklých bodů obsahují na svých stranách různé obrázky. V pravidlech sice naleznete rozsáhlý popis prstové metody sloužící k určení vhodného počtu kostek pro každý hod, stejně ale sami rychle přijdete na to, kolika kostkami kdy házet a co za symboly chcete vidět. V zásadě při střelbě po protivníkovi doufáte v to, že neuvidíte hvězdičku a obrázek jiného typu jednotky, jinak vám vyhovuje v podstatě jakýkoliv výsledek. Samozřejmě se najdou vykukové snažící se "vrhat takticky", ale i při normálních hodech budou protivníci padat jako mandelinky při prvním postřiku.

Na smrt!

Jednoduše si tak ověříte i historické reálie, podle nichž je druhá světová jeden z nejkrvavějších konfliktů. Hlavně zpočátku je vhodné hrát některý z předem vytvořených scénářů opírající se o historické pozadí, přičemž ale pochopitelně má jedna ze stran jistou výhodu. Přesto však je vzrušující zážitek snažit se zvrátit dějiny, ještě lepší ve chvíli, kdy se tomu tak opravdu stane. Nedokážu však pochopit, že nejen počáteční rozestavení, ale i určité rozkazy citelně nadržují jedné straně (navíc vždy té stejné), dvojnásob pak ve chvíli, kdy se má jednat třeba o vzdušnou nadvládu Spojenců, které však v dané fázi války nebyli schopni dosáhnout.

memoir_08.jpgmemoir_09.jpg

Vašim cílem v každé hře je získat určitý počet vítězných medailí, jež se shromažďují jednak za kompletní zničení nepřátelských jednotek (třeba pěšáci se sdružují po čtyřech a pro zisk medaile musíte zabít celou čtveřici), ale také za zabrání různých klíčových míst. Přitom ke konci bitvy stačí jeden dobře zahraný rozkaz, pěkný hod a je rázem o překvapení postaráno. Celá hra pěkně ubíhá, lidské a tankové vlny se plynule přelévají, po chvíli jsme už v redakci děsili kolegyně zuřivými bojovými pokřiky "Zabiju tě až zemřeš".

To byla hyba, chlafou o tu stěnu

I když si při vlastním hraní užijete dostatek zábavy, stále však hlodá jistý červík. A více se zakousne po každé bitvě, když vlastně uvažujete, proč to dopadlo právě tak, jak to dopadlo. Jako by Memoir 44 chybělo něco z typické důkladnosti moderních německých deskovek, díky čemuž se vždy těšíte na další hru. Možná za to z části může jednoznačná nevyrovnanost, možná až příliš velký podíl náhody.

memoir_12.jpgmemoir_13.jpg

Na vině také může být lehce nedotažená lokalizace, kdy jsou sice veškeré texty přeloženy, ale v nejednom případě se pravidla rozcházejí s doprovodnými obrázky, stejně jako texty viditelně neprošly nějakou obšírnější jazykovou úpravou. Chybovat je lidské, ale pokud vám na spočítání chyb ve dvou odstavcích úvodního textu k bitvě sotva stačí prsty, bude nejspíš něco špatně. Memoir 44 není špatná deskovka, jen je prostě nedotažená. Jednat se o počítačovou hru, mávnu nad tím rukou spolu s pohledem na webové stránky autora a informace o chystané záplatě. U deskovky však tahle možnost viditelně chybí.

Související články
  1. Deskovka: Ticket to Ride – mašinky pro každého
  2. Deskovka: World of Warcraft – kde udělali soudruzi chybu
  3. Deskovka: Age of Empires 3 – objevení Ameriky
  4. Deskovka: Mafia – I vaše věc

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

včera | | 2 N/A
V God of War je tajemství, které ještě nikdo neobjevil, tvrdí studio

V God of War je tajemství, které ještě…

Podle kreativního ředitele studia Santa Monica, Coryho Barloga, je v God of War stále ještě ukryté něco, co zatím nikdo z více než pěti milionů hráčů na světě neodhalil.

4.  6.  2018 | | 6 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

včera | | 1 N/A
Skvělá akční parodie Totally Accurate Battlegrounds dočasně zdarma

Skvělá akční parodie Totally Accurate …

Je to free, tak proč to nezkusit.

7.  6.  2018 |
Tennis World Tour: zpátky na kurt (recenze)

Tennis World Tour: zpátky na kurt (rec…

Po opravdu dlouhé době se nám dostává návratu na virtuální kurt od původních tvůrců Top Spinu. Stojí to za to?

4.  6.  2018 | | 6 N/A
Nový Assassin

Nový Assassin's Creed možná nabídne vě…

Líbil se vám větší příklon k RPG žánru v Origins? Vývojáři v tom podle všeho hodlají pokračovat.

4.  6.  2018 | | 1 N/A