Bungie se vrací se svým sci-fi eposem, aby si napravilo reputaci a opět nás upoutalo epickým dobrodružstvím. Povedlo se?
Rok se s rokem sešel, řádně ošoupaná vznášedla je na čase vyndat z kumbálu a oprášit špinavou helmu. Epická space opera od matadorů žánru se vrací, aby nás ujistila, že rozhodně nebude mámit z kapes peníze a ubíjet nás neustálým grindem za lepším a lepším vybavením. Nebo ano? Pojďme se podívat Destiny 2 na zoubek.
Za záchranou světa
Předně musím podotknout, že sleduje druhý díl stejnou šablonu jako jednička, ale dělá to mnohem obsáhleji. Příběh je konečně protkán filmečky, které mají již tradičně vysokou kvalitu, a navazuje na klidný konec jedničky. Strážci chrání Zemi a ostatní planety a v klidu si užívají života, dokud jim nepocuchá ofinu nečekaný a zdrcující útok Cabalské armády v čele s všemocným imperátorem Dominusem Ghaulem. Ten totiž zablokuje Světlo z tajemného Travelera, který vás oživil v prvním dílu a vy tak přijdete o všechny vaše schopnosti jakožto ochránce lidstva.
Destiny 2 si můžete užít jak v týmu, tak jako vlk samotář. Tentokrát k tomu máte všechny předpoklady.
Zraněn, unaven a zmaten se musí hráč vypotácet z trosek kdysi krásného světa a vydat se na pouť povstalců. Je načase se oklepat, sjednotit zbylé síly a vrátit úder. Zjistit, co má Ghaul za lubem a proč potlačil moc Travelera. A především získat zpět Světlo, které z vás dělá vyvoleného.
Příběh je tentokrát mnohem zajímavější a filmověji pojat a ačkoliv opět slouží spíše jako tutoriál pro to, co má přijít později, hraje se mnohem svižněji. Bohužel opět skončí kouletrhajícím cliffhangerem s tím, že většinu příběhu přinese obrovský Raid a samozřejmě příběhové přídavky, které již byly oznámeny. Hnusný to krok ze strany Activision, který ale v prvním díle vydělal nehorázné peníze, tak proč to nezopakovat, že?
Připravte se na boj
Naštěstí Destiny netrpí mnoha nedostatky předchůdce a Bungie alespoň trochu zapracovalo na obsahu, který je nyní podstatně variabilnější. Poté, co za pár hodin proběhnete příběhem musíte dostat svou postavu na 20 úroveň, po které již budete navyšovat úroveň pomocí tzv. Síly. Ta nahradila Světlo a právě ona značí, co vše si budete moci v herním světě dovolit. Díkybohu už navíc není Síla vázána na vaše vybavení a zbraně, takže je můžete libovolně měnit a pokud náhodou dostanete něco, co se vám nelíbí, stačí to rozebrat a použít pro vylepšení toho stávajícího. Konečně!
Ať už používáte jakoukoliv třídu, své oblíbence v arzenálu si najdete.
K dispozici jsou opět tři populární třídy - Titan, Hunter a Warlock, každý s unikátními schopnostmi, které byly od jedničky zcela přepracovány a vylepšeny. Dočkáte se i nových fíglů, jako je boj se štítem v případě Titana, ohnivé sekery v případě Warlocka a elektrizující tyč u Huntera. Každá super schopnost má ještě malý strom dovedností, který si upravíte podle svého stylu hraní. Možností není moc, ostatně i za editor postavy by se měli tvůrci stydět, variabilita ale nechybí.
Honba za lootem
Základní princip Destiny zůstává zachován. Běhejte, střílejte, závoďte, dělejte vše, co je potřeba, abyste dostali lepší vybavení a zbraně. Právě honba za legendárními a exotickými chuťovkami je to, co pohání touhu hrát hru dál a co je základním kamenem úspěchu. Tradičně nechybí mikrotransakce, ty se ale naštěstí omezují jen na kosmetické předměty, tanečky a podobné chuťovky, takže do hry a její rovnováhy nijak nezasahují. Samotná hratelnost, střelba a pohyb ve světě jsou tradičně na vysoké úrovni a jde o to nejlepší, co žánr stříleček může nabídnout. Bungie naštěstí přidalo do hratelnosti příjemné změny, kvůli kterým už není hraní tak ubíjející.
Všemožné zbraně a vybavení už nyní dostáváte opravdu za cokoliv a získat parádní kousky je tak mnohem jednodušší, což potěší nováčky i veterány, kteří už nechtějí vypotit hektolitry krve, aby dostali do rukou jednu exotiku. K mání budete mít opět otevřené světy rozličných planet, jako je Země, Titan či Nessus, kde budete mít rozeseto spoustu výzev a úkolů. Máte tu mise, malé příběhy, dungeony s poklady v podobě Lost Sectors, tradiční patroly i mapy pokladů. Konečně je na mapách co dělat a nepůsobí tak prázdně jako kdysi. I když se všechny úkoly a herní obsah zdá být na jedno brdo, stále nabízí dostatečnou variabilitu na to, abyste se nenudili ani po několika desítkách hodin.
Samozřejmostí jsou tradiční Striky a Nightfall, ve kterých půjdete po krku velkým bossům a korunu všemu nasazuje Raid, který vám zabere i několik hodin a ve kterém musíte spolupracovat se svými kamarády v týmu, abyste se vůbec měli šanci dostat na konec. Především začátek Raidu dokáže vyrazit dech, jinak mu ale chybí šmrnc těch původních a upřímně doufáme, že Bungie v přídavcích vyrukuje s něčím lepším. Rozhodně ale nepostrádá nápady a některé momenty si zapamatujete.
Martin Zavřel - zážitky z druhé ruky
Jako velký fanoušek série Halo jsem do prvního Destiny nastoupil od Alfy a nakonec v ní nechal přes 1500 hodin. Kromě radosti z objevování promyšleného sci-fi vesmíru (byť hodně z těch nejlepších věcí bylo schovaných mimo hru v textových kartičkách) jsem si odnesl především nezapomenutelné zážitky z raidů s přáteli z celého světa, a také návyk na jedinečné zbraně, pohyb i schopnosti postav a nádhernou hudbu.
Na dvojku jsem se tedy nekriticky těšil a ve finále je ještě lepší, než jsem doufal. Speciální úvod pro veterány většinu dojal k slzám. Kampaň má ucelený příběh kořeněný působivými filmečky, ale hlavně velkolepými (viz. tanková bitva nebo pasáž nad povrchem Slunce). Nové zbraně a schopnosti postav jsou ještě návykovější, než dřív. Spousta drobných funkcí ve hře byla vylepšena pro větší pohodlí hráče. Grafika vypadá v pohybu mnohem lépe, než se původně zdálo - obzvláště gejzíry partiklových efektů jsou úžasné, ale stejně tak obří exteriéry a masivní bitvy s desítkami nepřátel. A hudba je natolik působivá, že se člověk často zastaví jen aby se zaposlouchal.
Prakticky všechen obsah se navíc dá hrát s přáteli, což je dle mého názoru nejlepší způsob, jak si jej užít. Vrcholem všeho je samozřejmě nový raid, mimořádně velkolepý a plný jedinečných nápadů i momentů. Všichni hráči v něm mají svou roli, mechaniky jsou dostatečně snadné na odhalení ale náležitě precizní na zvládnutí, síla vaší postavy není tak důležitá jako správná volba vybavení. Stejně tak jsem byl ohromen novou podobou PvP turnaje Trials of the Nine, který má fascinující "cizojakou" atmosféru a otestuje vaše nervy, schopnosti i komunikaci na doraz.
Je pravda, že věci mohly být ještě lepší. Příběh je strhující, ale poněkud přímočarý. Nové planety jsou nádherné, ale potěšily by také nové rasy nepřátel a nová herní povolání. Editace vzhledu postavy je zklamání. Co mne netrápí a považuji za nafouklou bublinu, jsou mikrotransakce - shaderů mám po dvou týdnech hraní nasbíráno víc, než potřebuji. Spíše mi vadí, že už zase nemám místo v trezoru a tentokrát si do něj musím dávat i vozidla. Navzdory pár slabinám je ale Destiny 2 nádherná, zábavná a hluboká hra, se kterou se chystám strávit podobně intenzivní tři roky jako s jedničkou. Pokud se vám první díl líbil, určitě už také hrajete. Pokud ne, dejte D2 šanci - je toho na ní hodně, co by si vás mohlo získat.
Hlavně zábavně
Zatím jsme mluvili o PvE obsahu, ale co klasický multiplayer? Ten patřil u jedničky k tomu nejlepšímu a naštěstí je tomu tak i v případě druhého dílu. Všechny populární módy jako Control či klasický Deathmatch se vrací a přibylo i několik nových, které jsou taktéž skvěle navržené a zábavné. Nyní budete například pokládat či se snažit zneškodnit bombu a bojovat na body s omezeným oživením spoluhráčů.
Narazíte jak na hororové moomenty, tak čistokrevnou akci i poklidné rozjímání nad výhledem.
Multiplayer je tradičně hektický a zábavný a opět poslouží jako skvělý žrout času v případě, že už vás PvE netankuje. To samé platí i o multiplayerovém klání Trials of the Nine, což je zdejší obdoba Osirisu a ve které nastoupíte v sehraném týmu 4v4 do unikátních her, ze kterých dostanete do rukou exkluzivní loot a vybavení. Možností je spousta a záleží jen na vás, co si vyberete. I zde platí, že vám parádní odměny padají takřka za všechno, takže se vyplatí vyzkoušet a ochutnat více módů.
Velmi potěší nový systém vyhledávání spolubojovníků, které je zatím ve fázi betatestu a funguje na principu matchmakingu. Nemáte s kým hrát? Systém vám vyhledá spoluhráče na některé módy, případně můžete nabídnout pomoc jinému. Skvělý nápad, který je zatím ale limitován speciálními kartičkami, které musíte pro jeho využití mít.
Větší skupinky rozhodně potěší plnohodnotná integrace klanů, kde můžete mít svůj vlastní prapor a zkratku. Nyní ale společné hraní v klanu má mnohem reálnější podstatu, jelikož dostáváte dárky a nový loot i v případě, že sami něco nezvládnete. Stačí, aby důležité milníky prošel někdo z vašeho klanu a nějaký ten dáreček dostanete i vy. A to potěší.
Grafické orgie
Bungie vždy umělo dělat nádherné sci-fi světy a nejinak tomu je i v tomto případě. Planety jsou pestré a různorodé, animovaná obloha vyráží dech a částicové efekty, výbuchy a všudypřítomná světla lahodí oku. Tradičně skvělé je i vzhled zbraní a vybavení, které je pestré a je radost vše zkoušet kombinovat. Především na PC a ve 4K rozlišení má hra ukázat svou pravou sílu, i na konzolích ale vypadá skvostně.
Samozřejmě nechybí občasné grafické bugy, textury někdy pozlobí a ne vše je tak krystalicky čisté, jak by chtělo. Ve svém celku ale působí Destiny 2 skvěle a především práce se světlem a stíny je na zcela nové úrovni od jedničky. Ruku v ruce s vizuálem jde i výborný a řádně epický soundtrack, který se nyní objevuje mnohem častěji a doprovází vás i při cestování planetami, což se nám líbilo. Úsměvné je, že se občas hudební smyčka až moc opře do chorálů, i když se na obrazovce nic neděje, což vypadá komicky.
Celkově vzato působí Destiny 2 místy spíše jako obrovské rozšíření pro první díl, než plnohodnotné pokračování a byznys praktiky vydavatele nás neuvěřitelně iritují. Na stranu druhou ale udělal druhý díl solidní pokrok v několika směrech a je stále velmi lákavou sci-fi akcí, která dokáže fanoušky upoutat na desítky, ne-li stovky hodin. Pokud vás první díl nijak nechytl, je malá pravděpodobnost, že vám dvojka změní názor. Pokud jste si ale jedničku užili a sci-fi střílečky vám nejsou cizí, jste tu správně.
Hodnocení 4 / 5
Klady:
- Pestrá nabídka úkolů a misí
- Honba za lootem
- Mnohem přístupnější leveling
- Týmová hra je návyková
- Výborný multiplayer
Zápory:
- Opět osekaný příběh
- Nulová inovace mezi nepřáteli a AI
- Jednorázové shadery!