Deus Ex Invisible War – První pohled z druhé strany

vytisknout velikost písma
V anketě o největší zklamání letošního roku se na první místo propracovala jedna z původně nejnadějnějších her. Pokračování Deus Ex mělo být svátkem PC hráče, jenže místo oslav fanoušci kriticky zavrhují hrubé změny v systému a nepovedenou konverzi. Jak to vidíme my? Čtěte v našich prvních dojmech z plné hry, doplněných komentářem na téma konzole a PC hry od Martina Zavřela.
Deus Ex Invisible War – První pohled z druhé strany

Hratelnost Invisible War je jednoznačně ovlivněna konverzí z konzole. Exkluzivita, kterou si Xbox vydobyl na několik týdnů před PC vydáním, dost možná hodně pozměnila styl hry, od které se  čekalo podržení minimálně těch prvků, které tvořily jádro původní hry. Ačkoli finální soudy bych rád ponechal pro recenzi, podívejme se do světa nanobotů, biotechnologií a obřích korporací v krátkosti již dnes.

Deus Ex v novém

Graficky je Deus Ex poměrně zajímavým dílkem, které se skutečně dostává do varu teprve v momentě, kdy na scénu nastupují dynamické stíny. Každý stín objektu (od vojáka po flašku s rumem) realisticky běhá po stěnách nebo podlaze. Kývající lampa u stropu nebo blikající zářivka vytváří pošmurnou až depresivní atmosféru hry, podpíranou příběhem, k němuž se dostaneme.

  

Tajemná chodba s překvapením * Můj oblíbený robot * Architektura příštích století

Také modely postav a robotů nezůstávají pozadu - hlavně na létající sentinely se  světlometem je radost pohledět. Nemluvě o odlescích na sklech nebo kovových částech staveb a interiérů. Nejen v technické kvalitě dřímá síla a proto potěší i tajemný zjev příslušníků Řádu, jejichž obličeje jsou dokonale skryty pod kápí nebo odpudivý chlad kyborgů Oram. Design někdy hraje hlavní roli a návrh světa v Deus Ex je vskutku excelentní.

  

Pašeráci ve slumech * Bezpečnost přede vším * NG je největší hvězdou popu, v čem to vězí...

Jediné, co mi trochu kazí dojem z uceleného světa, je roztříštěnost úrovní, ke které došlo primárním vývojem pro konzole. Ty jak známo neoplývají nekonečnou pamětí a proto bude PC hráč znechucen neustálými loadingy zejména u misí, kdy je třeba něco doručit nebo zařídit.

Zvolte si vlastní cestu

V zásadě máte možnost vybrat si mezi profilem poslušného občana, který plní mise pro kompetencemi přetékající WTO, nebo zařadit zpátečku a věřit ve spravedlnost samozvaných proroků míru a klidu, následníky Řádu. Krása se skrývá v přeskakování mezi oběma organizacemi, kdykoliv vám nevoní úkol, jímž jste právě pověřeni. Důležitý je také fakt, že jsem měl doposud tu čest prodrat se snad dvěma desítkami úkolů menší důležitosti, které vás pravidelně zásobují zbraněmi a penězi. Opět záleží na vašem svědomí, jak budete společností překupníků a znepřátelených konkurentů proplouvat. Prostě Deus Ex vám umožňuje vžít se do své role podle vlastního gusta.

  

Masové vymývání mozků propagací * Hrátky s policisty * Takhle to končí, nedáte-li si majzla

Když se po krátkém zamyšlení rozhodnete komu vlastně chcete pomoci nebo zakroutit krkem, nastupuje druhá fáze. JAK to vlastně provést! V zásadě se nabízí řešení  následujících modelů: možná se vřítíte na bojiště jako tornádo a v rychlé akci vystřílíte ochranku nebo roboty. Důmyslnější řešení spočívá v podrobném průzkumu terénu a volbě „stealth“ akce. Jako nástroje poslouží plížení, obcházení nebo hackování bezpečnostních systémů. Nakonec se nabízí varianta úplatků na pověřených místech nebo hledání možných skulinek v nástrahách (například předmět, který přerušuje smrtelné oranžové lasery) nebo samotném designu úrovní, což se naštěstí povede málokdy.

Co tak trochu smrdí?

Došlo k výrazné přestavbě inventáře a zbraní. Tomu bych se rád věnoval až v recenzi, jelikož jde o zajímavé téma, které uvádí střet dvou názorů na současné trendy v herním světě  jako takovém. Opravdovým trnem v oku řady hráčů se stává unifikovaná munice. Asi těžko bude Ion Storm obhajovat, že do brokovnice pasují stejné náboje jako do plamenometu nebo pistole. Proč k tomu došlo se dá vysvětlit například tak, že vývojáři nechtěli mít plné ruce práce se systémem zbraní a rozmisťováním munice po levelech, kdo ví, kde je pravda. Jako druhá varianta se nabízí objednávka na absolutně snadné ovládání, což je pravděpodobnější vzhledem k portu hry z Xboxu.

  

Vyděšená žena v chudinské čtvrti * Kam až dospěly paklíče * Kam s holuby na náměstích?

Nemalé změny nastaly v inventáři, který je postaven na slotech, do kterých se vkládají předměty. Především vůbec nezáleží na velikosti zbraně nebo předmětu do slotu vloženého. Jen opravdu malé předměty rozměru granátu nebo lékárny lze ukládat po deseti až dvaceti kusech. Opět zjednodušení na nejvyšší úrovni? Proč ne, alespoň se urychlí práce s inventářem a hráč může sebou tahat víc vybavení. Ve výsledku není limitován rozhodnutím, ke kterému se přiklonil na počátku hry.

Ještě pár slov před recenzí

V tomto článku jsem se nevěnoval implantátům, které si zaslouží podrobnější odstavec v recenzi, až budu mít víc zkušeností a všechno hezky otestované na pohyblivých terčích :). Každopádně mám z Deus Ex zatím dobrý pocit. Zejména z příběhu, který vyvíjí iniciativu vodit hráče pořádně za nos a dlouho mu znemožňuje prokouknout, kde se skrývá krysa. Mohou za to rozporuplné požadavky a manipulativní chování obou velkých organizací. Jen zřídka si budete jistí zda konáte ve vlastním zájmu, ať už je jakýkoliv. Stejně tak atmosféra světa se dá nasávat oběma smysly (víte kterými:-)). Není nad to si postát chvíli s civilisty u jednoho baru a poslouchat jejich žvatlání o možném i nemožném. A co věnovat se zprávám a skládat si střípky příběhu do obrazu, který mi ani po několika hodinách hraní ne a ne zapadnout? Možností je spousta.

Komentář šéfredaktora

Ondrův článek považuji za dostatečně vypovídající z hlediska prvního bližšího kontaktu s hrou, jednu věc bych ale rád vyzdvihnul, respektive vysvětlil z trochu jiného pohledu, než zaujal Ondra na malé ploše novinkového článku. Fakt, že Deus Ex 2 staví spíše na jednodušší hratelnosti a konzolově arkádových prvcích není způsoben jenom tím, že hra byla vyvíjena také pro Xbox (nebo dokonce primárně pro něj), nýbrž současnými trendy v herním průmyslu, jejichž dalšími výsledky jsou třeba mimořádný úspěch přímočaré akce Max Payne 2 nebo zjednodušené a arkádovité vzkříšení adventurní série Broken Sword. Samotný Deus Ex 2 není takový, jaký je, z důvodu, že byl vytvořen pro konzole. Je takový, protože byl vytvořen jako multiplatformový titul se záměrem oslovit co nejvíce hráčů.

Čísla související s prodejností a tržbami již dlouhou dobu mluví ve prospěch domácích videoherních systémů a v neprospěch PC. Samozřejmě, že PC má doma a vždycky bude mít více lidí, než konzole. Jistě, budou na něj pořád vycházet hry, některé z nich úžasné a exkluzivní, které budou konzolisté někdy kratší, jindy zase delší dobu PC hráčům závidět. Nicméně s dalšími miliony a miliony prodaných konzolí bude přibývat lidí, kteří mají doma PC i konzoli a ať chtějí nebo ne, tito lidé dříve nebo později uznají, že hrát arkádovitě přístupnou hru, se snadno pochopitelnými mechanismy, prostým (leč komplexním a všezahrnujícím) ovládáním a většinou také silně vtahujícím lineárním příběhem je mnohem bezprostřednější a přístupnější zábava, než sžívání se s komplexními světy a principy „hardcore her ze zlatých let“.

Arkádovitění a „zjednodušování“ her, jejich hratelnosti, principů a designu jednotlivých úrovní je z mého pohledu nevyhnutelná evoluce, jejímiž důkazy jsou komerční úspěch GTA série, Max Payne 2, (nádherně) primitivní a přímočará z hlediska hratelnosti, nicméně dokonalá z hlediska prezentace a zábavy - Call Of Duty, do konzolové zábavy (od přelézání okenních parapetů po plížení okolo stráží) položené pokračování klasické, dříve mnohem více puzzloidní adventury Broken Sword 3 a řada dalších.

Proto se nedivím změnám, které Deus Ex s příchodem druhého dílu prodělal. Naopak – připadají mi logické a řekl bych, že právě díky nim se tahle hra dočká na konzolích hodně dobrého hodnocení, najde si k ní cestu překvapivě velké množství nových hráčů a pokud na ni sáhnete, sami zjistíte, že se hraje tak nějak „jednoduše“, ale přitom hodně dobře. Sám jsem si nádherně designovaný svět Deus Ex 2 užíval mnohem snadněji a více právě díky lehkosti, s jakou jsem vklouznul do herních principů, připomínajících spíše solidně testovanou konzolovou hru, než pokračování komplexního RPG pro PC. Hloubka tam sice je – a pořádná, ale přísně kontrolovaná, z hlediska herních mechanismů (ovládání, RPG prvky) tvrdě podřízená přístupnosti a snadnosti proniknutí ze strany průměrného hráče.

Nevyčítejte DE2:IW jednoduchost, nevyčítejte mu komerčnost. Deus Ex 2 totiž JE komerční produkt a tak se stejně jako velké hollywoodské filmy musí držet určitých pravidel, daných dobou a trhem, aby mohl přežít a vydělat na třetí díl.

Mimochodem, možná by na tomto místě stála za připomenutí recenze konverze Deus Ex pro PlayStation 2 a diskuze pod článkem:-)

Martin Zavřel

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | 3D akční
Výrobce: Ion Storm | Webové stránky hry
  • Zvládnutý nelineární příběh
  • Stínování
  • Jednoduchost ovládání
  • Atmosféra
  • Příliš častý loading a malé lokace
  • Unifikovaná munice
  • Poměrně jednoduchá hra

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A