Deus Ex: Mankind Divided - augmentovaný holocaust po česku

Adam Jensen na pozadí boje o augmentace loví teroristy a rozplétá politické nitky. To vše mimo jiné i v Praze budoucnosti!

Kde končí přirozená lidská evoluce a začíná povyšování se nad boha? Měl pravdu David Sarif, Taggart, nebo Darrow a jak bude vypadat pokračování jednoho z nejlepších RPG posledních let? Tak nejen na tyhle otázky odpoví tento týden oznámené pokračování série Deus Ex s podtitulem Mankind Divided, které je opět zažloutlé až běda a našince by mělo zajímat už jen proto, že hráče vezme do Prahy budoucnosti.

Když si lidé hrají na Boha

Píše se rok 2029, vizionářská stanice Panchaea leží na mořském dně a Adam Jensen přijíždí do Golem City (ano, tvůrci si vybrali skutečně zrovna tuhle historickou báchorku) lovit augmentované zločince a tančit valčík hned se třemi politickými, potažmo teroristickými organizacemi. To vše na pozadí zápasu augmentovaných a takzvaných čistých, tedy těch, které ještě lidská evoluce Davida Sarifa z Human Revolution nedostihla, a kteří se právě po událostech z předchozího, nejspíše do určité míry nekanonického, dílu rozhodli proti technologicky vylepšeným spoluobčanům zakročit.

1428510106-deus-ex-2.jpgdeus_ex_mankind_divided_-_screenshot_04.jpgdeus-ex-3.jpg

Tak zhruba takový je základní příběhový oblouk Mankind Divided s tím, že Jensen tady tentokráte loví ve spolupráci s Interpolem prostřednictvím Task Force 29 augmentované teroristy, snaží se zabránit absolutnímu exodu vlastního druhu masově zavíraného do ghett a přitom se snaží už zase najít pravdu. Ani Interpol, ani další frakce Juggernaut Collective, která pro změnu jde po krku tajné a za nitky tahající organizaci Iluminátů, mu totiž neříká pravdu. O vůdčí skupině augmentovaných lidských bytostí, takzvané ARC, ani nemluvě.

 

Zápas mezi utlačovanými augmentovanými a doposud čistým lidským druhem je totiž jednoznačně nosným tématem celé hry

 

 Ano, opět je to tedy tak trošku o tom samém a autoři se rozhodně budou už zase dotýkat podobných témat lidské evoluce, politikaření a do určité míry i nastavovat zrcadla současnému multikulturalismu. Zápas mezi utlačovanými augmentovanými a doposud čistým lidským druhem je totiž jednoznačně nosným tématem celé hry a do určité míry i důvodem, proč bude hrát ono zmiňované Golem City, neboli jinak pojmenovaná Praha, která byla před rokem 2029 příkladem soužití obou skupin, tak důležitou roli.

deus_ex_mankind_divided_-_screenshot_05.jpg

Do Prahy nejen za památkami

Ve světě Mankind Divided se z ní stává jakési centrum odboje augmentovaných a hlavně se zde nachází stanice Utulek (skutečně bez diakritiky), která slouží jako ohromné vězení právě nenáviděným nejen s mechanickými pažemi. Zkrátka pořádná šlamastyka, za kterou vzhledem k Human Revolution do určité míry může i sám Jensem, a jež bezesporu poskytne perfektní základ pro další napínavé a politickou ambivalencí podbarvené kriminální vyprávění. Ostatně má na morálních dilematech či na jednotlivých střetech zájmových skupin stát do určité míry celá hratelnost.

047dbd45-418e-4298-96e3-7236186a23bb-5524e8ab72448.jpgEAqS1si.jpgsquare-enix-deus-ex-mankind-divided-9.jpg

Ta bude kráčet ve stopách předchozí hry a jak už jsem možná naznačil lehce v úvodu, spíše než na nějaké změny se připravte prostě na větší a doufejme, že i lepší Human Revolution. Tedy spíše klasičtější RPG, jehož příběh se má extrémně větvit na základě hráčových rozhodnutí a jehož mise už nebudou jen o dělání poslíčků. Naopak by měl Mankind Divided dynamicky na hráče reagovat a odrážet nejen realitu světa, ale i třeba sliby, které jste někomu dali o pár hodin dříve. Někdo má u vás službičku? Pak se připravte, že si ji dost možná vybere uprostřed obtížné mise a je jen na vás, jak se s nenadálou změnou a lavírováním mezi minimálně trojicí zájmových skupin vypořádáte.

A je čistě na vás, zda se k výsledku proplížíte, prokecáte a nebo prostřílíte, což je jednou z vítaných novinek. Human Revolution totiž rambo přístup spíše penalizovala, což by se teď mělo změnit a autoři slibují i přepracované souboje s bossy, které mají mít stejně jako všechny mise a nenadálé situace vícero řešení. Nejčastěji se ale v souvislosti s akční složkou skloňují především filmové momenty na způsob Call of Duty, které by ale v případě Deus Exu neměly jet pouze po nascriptované trati. Mankind Divided totiž nebude jen o základním kontrastu a souboji dvou zcela protichůdných skupin, ale také o lidském pokrytectví.

72d9488e-a461-470e-afb1-09c30fcd4424-1039x626.jpg

Jako na střelnici

Lidská společnost totiž káže vodu, ale sama pije víno a své vojáky obléká do speciálních exo obleků a do vínku jim dává pokročilé zbraně. I kdyby tak nakonec nevyšly sliby o autonomnější umělé inteligenci odrážející dění okolo, pořád tady budou minimálně solidně vyzbrojení a hlavně různorodí nepřátelé. Už žádný stereotyp stále stejných stráží tak, jak tomu bylo naposled. Ani samotný Adam ale samozřejmě nezůstane pozadu a navrátivší se augmentace z Human Revolution doplní i pár nových vychytávek.

 

Není to jen o prostém přidávání novinek či nafouknutí herního světa, který má mít mimochodem zase více cest k cíli, ale také o upravovaní herních mechanismů

 

Například v traileru už byl k vidění speciální Titan Shield, který snižuje poškození a zajímavě vypadá i novinka ve formě ochromujících projektilů, či možnost již známou Nano čepel vystřelit na kratší vzdálenost rovnou z paže. Není to ale jen o prostém přidávání novinek či nafouknutí herního světa, který má mít mimochodem zase více cest k cíli, ale také o upravovaní herních mechanismů, které u konsenzuálně devítkové hry v minulosti nefungovaly až tak dobře.

DAWN_ENGINE_inengine_screen_1.0_.jpgEAqS1si.jpgmaxresdefault.jpg

Přepracování se tak dočká hlavně akční složka, a to především díky přepracovanému a rychle se dobíjejícímu systému energie pro používání jednotlivých augmentací a také zcela novému přístupu ke zbraním. Ty půjdou libovolně modifikovat přímo za pochodu, včetně detailů jako je optika, hlaveň nebo typ munice. Samozřejmě to ale neznamená, že by snad tichošlápkové ostrouhali. Stealth akorát s největší pravděpodobností zůstane na úrovni Human Revolution a tvůrci sami tedy nemají důvod se jím nějak více zabývat. Ukázková mise odehrávající se ale právě na stanici Utulek jasně předvedla, že se můžeme těšit na plnohodnotný zážitek se vším, co ke značce patří.

Žlutá evoluce

A to včetně nezaměnitelně nažloutlého světa cyberpunku budoucnosti, který si bere inspirace nejen v bladerunovských kulisách neonových sídlišť a klaustrofobní chudoby, ale také vytříbeným, téměř až sureálným stylem s nejlepšími videoherními stropy široko daleko. Mankind Divided podle odhalených artworků a prvních ukázek rozhodně nebude výjimkou a spojení technologické budoucnosti a středoevropské architektury zní naopak ještě jako příjemný oživující prvek jinak trošku krabicoidního stylu předchozího titulu.

31997-deus-ex-mankind-divided.jpg

Ledacos už ostatně naznačuje trailer s lehce modifikovaným Pražským hradem. Na druhou stranu ale možná znějí trošku děsivě zprávy, že stanice Utulek si za inspiraci bere megalomanskou čínskou zástavbu a lehký stín pochybností v tomto ohledu asi nezaplaší ani české nápisy na uvolněných materiálech. Dobrou zprávou ale je, že tento krok má přinést nebývalou vertikalitu úrovni a jak už bylo zmíněno, hlavně daleko větší variabilitu  prostředí. Tedy nejen sem tam náhodně a podezřele příhodně hozenou větrací šachtu.

 

Akce nabídne více možností a příběh nás opět vezme na napínavou kriminální cestu prošpikovanou morálními dilematy

 

I kdyby to ale nakonec všechno byly jen plané řeči, pořád to vypadá minimálně na parádní pokračování Human Revolution, které bude mít stejnou stylizaci a zažloutlé textury, akorát budou díky vydání pouze na PC, Xbox One a Playstation 4 o něco ostřejší. Akce nabídne více možností a příběh nás opět vezme na napínavou kriminální cestu prošpikovanou morálními dilematy a politikařením odraženým od nespočtu zrcadel. Akorát prostě bez jakéhokoli překvapení, či výrazně novátorského prvku.

maxresdefault.jpg

Štramák Adam ho ale vzhledem k tomu, co tady zůstalo po jeho posledním řádění ani nepotřebuje a nezbývá tak doufat, že do Prahy přijede alespoň před tím rokem 2029. Datum oznámení si totiž vydavatel zatím nechává pro sebe.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
9 věcí, které ve hrách zaručeně zvednou krevní tlak

9 věcí, které ve hrách zaručeně zvedno…

Všichni to znáte. Užíváte si epický souboj s bossem, a pak se něco pos.... Vybrali jsme největší podpásovky herního průmyslu.

22.  9.  2017 | | 9 N/A
Project Cars 2: závodní hra roku? (recenze)

Project Cars 2: závodní hra roku? (rec…

Na startovní čáru se nám řadí letošní první velký favorit na titul závodní hry roku 2017. Alespoň tedy papírově. Dlouho očekávané pokračování závodního simulátoru Project Cars je na světě. Jak tedy dopadl?

včera | | 19 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A