Deus Ex: Mankind Divided - augmentovaný holocaust po česku

vytisknout velikost písma
Adam Jensen na pozadí boje o augmentace loví teroristy a rozplétá politické nitky. To vše mimo jiné i v Praze budoucnosti!

Kde končí přirozená lidská evoluce a začíná povyšování se nad boha? Měl pravdu David Sarif, Taggart, nebo Darrow a jak bude vypadat pokračování jednoho z nejlepších RPG posledních let? Tak nejen na tyhle otázky odpoví tento týden oznámené pokračování série Deus Ex s podtitulem Mankind Divided, které je opět zažloutlé až běda a našince by mělo zajímat už jen proto, že hráče vezme do Prahy budoucnosti.

Když si lidé hrají na Boha

Píše se rok 2029, vizionářská stanice Panchaea leží na mořském dně a Adam Jensen přijíždí do Golem City (ano, tvůrci si vybrali skutečně zrovna tuhle historickou báchorku) lovit augmentované zločince a tančit valčík hned se třemi politickými, potažmo teroristickými organizacemi. To vše na pozadí zápasu augmentovaných a takzvaných čistých, tedy těch, které ještě lidská evoluce Davida Sarifa z Human Revolution nedostihla, a kteří se právě po událostech z předchozího, nejspíše do určité míry nekanonického, dílu rozhodli proti technologicky vylepšeným spoluobčanům zakročit.

1428510106-deus-ex-2.jpgdeus_ex_mankind_divided_-_screenshot_04.jpgdeus-ex-3.jpg

Tak zhruba takový je základní příběhový oblouk Mankind Divided s tím, že Jensen tady tentokráte loví ve spolupráci s Interpolem prostřednictvím Task Force 29 augmentované teroristy, snaží se zabránit absolutnímu exodu vlastního druhu masově zavíraného do ghett a přitom se snaží už zase najít pravdu. Ani Interpol, ani další frakce Juggernaut Collective, která pro změnu jde po krku tajné a za nitky tahající organizaci Iluminátů, mu totiž neříká pravdu. O vůdčí skupině augmentovaných lidských bytostí, takzvané ARC, ani nemluvě.

 

Zápas mezi utlačovanými augmentovanými a doposud čistým lidským druhem je totiž jednoznačně nosným tématem celé hry

 

 Ano, opět je to tedy tak trošku o tom samém a autoři se rozhodně budou už zase dotýkat podobných témat lidské evoluce, politikaření a do určité míry i nastavovat zrcadla současnému multikulturalismu. Zápas mezi utlačovanými augmentovanými a doposud čistým lidským druhem je totiž jednoznačně nosným tématem celé hry a do určité míry i důvodem, proč bude hrát ono zmiňované Golem City, neboli jinak pojmenovaná Praha, která byla před rokem 2029 příkladem soužití obou skupin, tak důležitou roli.

deus_ex_mankind_divided_-_screenshot_05.jpg

Do Prahy nejen za památkami

Ve světě Mankind Divided se z ní stává jakési centrum odboje augmentovaných a hlavně se zde nachází stanice Utulek (skutečně bez diakritiky), která slouží jako ohromné vězení právě nenáviděným nejen s mechanickými pažemi. Zkrátka pořádná šlamastyka, za kterou vzhledem k Human Revolution do určité míry může i sám Jensem, a jež bezesporu poskytne perfektní základ pro další napínavé a politickou ambivalencí podbarvené kriminální vyprávění. Ostatně má na morálních dilematech či na jednotlivých střetech zájmových skupin stát do určité míry celá hratelnost.

047dbd45-418e-4298-96e3-7236186a23bb-5524e8ab72448.jpgEAqS1si.jpgsquare-enix-deus-ex-mankind-divided-9.jpg

Ta bude kráčet ve stopách předchozí hry a jak už jsem možná naznačil lehce v úvodu, spíše než na nějaké změny se připravte prostě na větší a doufejme, že i lepší Human Revolution. Tedy spíše klasičtější RPG, jehož příběh se má extrémně větvit na základě hráčových rozhodnutí a jehož mise už nebudou jen o dělání poslíčků. Naopak by měl Mankind Divided dynamicky na hráče reagovat a odrážet nejen realitu světa, ale i třeba sliby, které jste někomu dali o pár hodin dříve. Někdo má u vás službičku? Pak se připravte, že si ji dost možná vybere uprostřed obtížné mise a je jen na vás, jak se s nenadálou změnou a lavírováním mezi minimálně trojicí zájmových skupin vypořádáte.

A je čistě na vás, zda se k výsledku proplížíte, prokecáte a nebo prostřílíte, což je jednou z vítaných novinek. Human Revolution totiž rambo přístup spíše penalizovala, což by se teď mělo změnit a autoři slibují i přepracované souboje s bossy, které mají mít stejně jako všechny mise a nenadálé situace vícero řešení. Nejčastěji se ale v souvislosti s akční složkou skloňují především filmové momenty na způsob Call of Duty, které by ale v případě Deus Exu neměly jet pouze po nascriptované trati. Mankind Divided totiž nebude jen o základním kontrastu a souboji dvou zcela protichůdných skupin, ale také o lidském pokrytectví.

72d9488e-a461-470e-afb1-09c30fcd4424-1039x626.jpg

Jako na střelnici

Lidská společnost totiž káže vodu, ale sama pije víno a své vojáky obléká do speciálních exo obleků a do vínku jim dává pokročilé zbraně. I kdyby tak nakonec nevyšly sliby o autonomnější umělé inteligenci odrážející dění okolo, pořád tady budou minimálně solidně vyzbrojení a hlavně různorodí nepřátelé. Už žádný stereotyp stále stejných stráží tak, jak tomu bylo naposled. Ani samotný Adam ale samozřejmě nezůstane pozadu a navrátivší se augmentace z Human Revolution doplní i pár nových vychytávek.

 

Není to jen o prostém přidávání novinek či nafouknutí herního světa, který má mít mimochodem zase více cest k cíli, ale také o upravovaní herních mechanismů

 

Například v traileru už byl k vidění speciální Titan Shield, který snižuje poškození a zajímavě vypadá i novinka ve formě ochromujících projektilů, či možnost již známou Nano čepel vystřelit na kratší vzdálenost rovnou z paže. Není to ale jen o prostém přidávání novinek či nafouknutí herního světa, který má mít mimochodem zase více cest k cíli, ale také o upravovaní herních mechanismů, které u konsenzuálně devítkové hry v minulosti nefungovaly až tak dobře.

DAWN_ENGINE_inengine_screen_1.0_.jpgEAqS1si.jpgmaxresdefault.jpg

Přepracování se tak dočká hlavně akční složka, a to především díky přepracovanému a rychle se dobíjejícímu systému energie pro používání jednotlivých augmentací a také zcela novému přístupu ke zbraním. Ty půjdou libovolně modifikovat přímo za pochodu, včetně detailů jako je optika, hlaveň nebo typ munice. Samozřejmě to ale neznamená, že by snad tichošlápkové ostrouhali. Stealth akorát s největší pravděpodobností zůstane na úrovni Human Revolution a tvůrci sami tedy nemají důvod se jím nějak více zabývat. Ukázková mise odehrávající se ale právě na stanici Utulek jasně předvedla, že se můžeme těšit na plnohodnotný zážitek se vším, co ke značce patří.

Žlutá evoluce

A to včetně nezaměnitelně nažloutlého světa cyberpunku budoucnosti, který si bere inspirace nejen v bladerunovských kulisách neonových sídlišť a klaustrofobní chudoby, ale také vytříbeným, téměř až sureálným stylem s nejlepšími videoherními stropy široko daleko. Mankind Divided podle odhalených artworků a prvních ukázek rozhodně nebude výjimkou a spojení technologické budoucnosti a středoevropské architektury zní naopak ještě jako příjemný oživující prvek jinak trošku krabicoidního stylu předchozího titulu.

31997-deus-ex-mankind-divided.jpg

Ledacos už ostatně naznačuje trailer s lehce modifikovaným Pražským hradem. Na druhou stranu ale možná znějí trošku děsivě zprávy, že stanice Utulek si za inspiraci bere megalomanskou čínskou zástavbu a lehký stín pochybností v tomto ohledu asi nezaplaší ani české nápisy na uvolněných materiálech. Dobrou zprávou ale je, že tento krok má přinést nebývalou vertikalitu úrovni a jak už bylo zmíněno, hlavně daleko větší variabilitu  prostředí. Tedy nejen sem tam náhodně a podezřele příhodně hozenou větrací šachtu.

 

Akce nabídne více možností a příběh nás opět vezme na napínavou kriminální cestu prošpikovanou morálními dilematy

 

I kdyby to ale nakonec všechno byly jen plané řeči, pořád to vypadá minimálně na parádní pokračování Human Revolution, které bude mít stejnou stylizaci a zažloutlé textury, akorát budou díky vydání pouze na PC, Xbox One a Playstation 4 o něco ostřejší. Akce nabídne více možností a příběh nás opět vezme na napínavou kriminální cestu prošpikovanou morálními dilematy a politikařením odraženým od nespočtu zrcadel. Akorát prostě bez jakéhokoli překvapení, či výrazně novátorského prvku.

maxresdefault.jpg

Štramák Adam ho ale vzhledem k tomu, co tady zůstalo po jeho posledním řádění ani nepotřebuje a nezbývá tak doufat, že do Prahy přijede alespoň před tím rokem 2029. Datum oznámení si totiž vydavatel zatím nechává pro sebe.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

9 nejbrutálnějších smrtí ve hrách, které už nechceme zažít

9 nejbrutálnějších smrtí ve hrách, kte…

O tom, jak jsou hry někdy brutální a zvyšují agresivitu u lidí, kteří je hrají už bylo napsáno mnoho. A protože my hráči víme, že je to naprostá kravina, užijeme si teď spolu 10 nejbrutálnějších smrtí ve hrách.

20.  4.  2017 | | 5 N/A
Nadšenec si doma postavil závodní simulátor za 600 tisíc. Rallye je jak skutečná!

Nadšenec si doma postavil závodní simu…

24.  4.  2017 | | 21 N/A
OpenLara: Zahrajte si původní Tomb Raider přímo v prohlížeči

OpenLara: Zahrajte si původní Tomb Rai…

25.  4.  2017 | | 5 N/A
GTA 5 můžete značně vylepšit, originál je jen začátek (galerie)

GTA 5 můžete značně vylepšit, originál…

Komunita moderů často dokáže životnost hry prodloužit neuvěřitelným způsobem. A u Grand Theft Auto to platí desetinásobkem. Rozhodli jsme se dát dohromady ukázku těch nejhezčích modifikací, které doposud byly vytvořeny.

21.  4.  2017 | | 13 N/A
8 kultovních starých her, které rádi paříme doteď

8 kultovních starých her, které rádi p…

Všechny jsou staršího data. Většina z nich začíná číslovkou devatenáct a některé už bez DOSBoxu nespustíte. Nejsou sice už tak graficky vybroušené, ale baví nás dodnes.

včera | | 18 N/A
9 herních restů minulého roku, které musíte dohnat

9 herních restů minulého roku, které m…

Uplynulý rok byl opravdu nabitý hity. Co ale podle nás nesmíte minout ani za boha? Čtěte dál.

26.  4.  2017 | | 8 N/A
Herní katalog hitů: exkluzivní pecky PS4

Herní katalog hitů: exkluzivní pecky P…

Možná si někteří z vás občas říkají, proč si vlastně kupovat konzoli. Odpovědí je několik. Tou nejdůležitější věcí, nad kterou byste při pořizování konzole myslet je, abyste na ní měli co hrát. Na čtvrtý Playstation za jeho dobu existence vyšlo spoustu exkluzivit. Pojďme se podívat na ty, které se staly system-sellerem.

15.  4.  2017 |
7 kultovních herních pecek, které chceme zpátky

7 kultovních herních pecek, které chce…

Remaky a remastery v dnešní době vycházejí jak na běžícím páse. Pojďme se tedy podívat na 7 her, které by si ten remaster opravdu zasloužily.

22.  4.  2017 | | 7 N/A