Deus Ex: The Fall – přenosná augmentace (mobilní recenze)

Podívali jsme se na zoubek mobilní odnoži populárního futuristického RPG Deus Ex: Human Revolution. Jak je na tom novinka do kapsy?

Přiznám se hned na začátku článku, že patřím mezi ty hráče, kteří hrají sérii Deus Ex už od jejího prvního dílu, a také patřím mezi tu skupinu hráčů, která každý díl prochází do největších detailů, plní každý vedlejší úkol a prozkoumá každé možné místo. Human Revolution (dále jen HR) pro mě byla nejlepší hra loňského roku a už po oznámení obdobného titulu pro mobilní zařízení jsem byl jako na trní v očekávání. No a nyní konečně nadešel ten správný čas a nedávno byl titul The Fall vydán pro iOS.

Robůtci v těle

Příběhově se zde dostáváme za pokračování světového knižního best-selleru Icarus Effect a v kůži bývalého vojáka Bena Saxona se pustíme do pátrání po zmizelém Neuropozinu. Tedy droze, kterou potřebují všichni Augmenti ke svému přežití, včetně Bena. Nechci se tu dále pouštět do detailů herního příběhu kvůli spoilerům, ale můžu vás ujistit, že příběh vás zde rozhodně nezklame. Troufám si dokonce říct, že se jedná o jeden z vůbec nejlepších herních příběhů na mobilní platformě. Nechybí v něm různé zvraty a sledování vývoje postav. No zkrátka jak jsme u Deus Ex zvyklí.

Herní náplň je velmi podobná Human Revolution. Prakticky vždy máte na výběr, jestli protivníky odstraníte á la Rambo styl, nebo zkusíte nepozorovaně proklouznout kolem nich. K tomu vám pomůžou různé šachty a kanály, které jsou většinou schované, ale po pár vteřinách je určitě bez problémů najdete. Právě touto volností pohybu je ostatně série proslulá, jeden z klíčových prvků naštěstí nechybí ani zde.

Za menší nepohodlnost může dotykové ovládání, které na rychlou akci zkrátka není uzpůsobeno

Jedná se však o mobilní hru, takže nějaké kompromisy zde být prostě musely. Pokud si zvolíte cestu tichošlápka a odstraníte třeba vojáka pěkně potichu z úkrytu, nemůžete jejich těla skrýt. Místo toho zmizí po několika vteřinách. I přesto si ale musíte dávat zatraceně velký pozor, aby ho třeba druhý člen stráže nezpozoroval. V tu chvíli se na vás všechno co má nohy a zbraně vrhne a věřte mi, že do otevřené střelby se zde dostat opravdu nechcete. Asi za to může ovládání, které je sice dobře připraveno na procházení po mapě, ale ne už tak dobře na přestřelky.

Dotykové dobrodružství

Máte několik možností v nastavení ovládání, ale mně se nejvíc osvědčil systém, kdy jsem dotykem na displej určil, kam se má Ben pohnout, případně schovat a v průběhu pohybu jsem střílel po ostatních. Bohužel se však občas někde zaseknete a než se stačíte otočit, jste v pánu. Těchto drobností je opravdu škoda, protože jinak – vzhledem ke všem možnostem, které potřebujete mít po ruce – autoři ovládání zvládli skvěle. Holt dotykové displeje mají jistá omezení.

Samozřejmě ani zde nechybí možnosti augmentace. Ty jsou staré známé, takže můžete jít cestou „heavy“ a probourávat zdi, nebo naopak „stealth“ směrem, kdy můžete hackovat zařízení, střílny a tajné dveře. Naštěstí i v The Fall je možnost obejít protivníky a hacknout jejich střílny, čímž je obrátíte proti nim. Velmi efektivní. Augmentační proces je stejný jako v HR, takže augmentační body jsou většinou schované v bočních uličkách a v místnostech, kam vás hlavní příběh vyloženě nenutí jít. Nicméně za prozkoumávání budete štědře odměněni. Asi i díky tomu jsem hru dohrál za necelých šest hodin.

Graficky se jedná o jeden z nejlépe vypadajících titulů tohoto roku a Panama City toho má hodně co nabídnout. Svět je plně otevřený, takže nemusíte jít vyloženě jen po hlavních úkolech, ale můžete interagovat s okolím, navštívit bar, promlouvat s ostatními a tak dále, a tak dále. Audio stránka je také na vysoké úrovni a, stejně jako v HR i zde hraje na pozadí stylová hudba, která přivede vaše cyberpunkové srdíčko do extáze. Snad jen škoda některých zbytečně vyumělkovaných přízvuků, a to především u postav z místních slumů. Hlavní dějové postavy s tím naštěstí problém nemají.

Dostupné pro: PC, iPhone, Android
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Square Enix
Začátek prodeje: 11. července 2013
  • Otevřený cyberpunkový svět
  • Skvělé grafické zpracování
  • Perfektní příběh
  • Velmi návykové
  • Občas problematické ovládání
  • Chybky AI

Deus Ex: The Fall je skvělá hra, která rodině Deus Ex v žádném případě nedělá ostudu. Některé kompromisy zde být zkrátka musely a je vidět, že se autoři dobře rozhodli, na co se chtějí zaměřit, co by ve hře mělo být stejné, jako u konzolového kolegy a na co se zkrátka vykašlat. Hru jsem si skvěle užil a vřele ji doporučuji i vám. Pokud jste navíc Deus Ex pozitivní jako já, je to ideální možnost, jak si zkrátit čekání na další „plnohodnotný“ díl série.

Hra byla testována na zařízení iPhone 4 a můžete ji stahovat z obchodu AppStore za přibližnou cenu 130 Kč. Na Android se titul dostane v nejbližší době.