Diablo II

A je to tady, a nyní už opravdu. Léta se na to čekalo, léta se o tom mluvilo a psalo, sem tam se objevily nějaké ty obrázky na poškádlení pokračováníchtivých příznivců a léta se to pořád dokola odkládalo. Všechno ale jednou končí a nic nelze donekonečna oddalovat. Teď tedy končí dlouhá doba hladového čekání na pokračování nejlepšího RPG všech dob, na pecku nazvanou Diablo II. I když – je to opravdu taková pecka?
Diablo II

Žánr: RPG
Minimum: P233, 32 MB RAM pro singleplayer, 64MB RAM pro multiplayer, 600MB místa na disku singleplayer, 900MB místa multiplayer, DirectX kompatibilní zvuková karta, MS Windows
3D: Ano
Multiplayer: Ano
Výrobce: Blizzard Entertainment
Distributor:
Blizzard Entertainment

A je to tady, a nyní už opravdu. Léta se na to čekalo, léta se o tom mluvilo a psalo, sem tam se objevily nějaké ty obrázky na poškádlení pokračováníchtivých příznivců a léta se to pořád dokola odkládalo. Všechno ale jednou končí a nic nelze donekonečna oddalovat. Teď tedy končí dlouhá doba hladového čekání na pokračování nejlepšího RPG všech dob, na pecku nazvanou Diablo II. Dalo by se očekávat, že vydáním tolik očekávaného titulu se ukončí dlouhé trápení všech, kteří celý ten čas toužebně vzhlíželi k tvůrcům pokračování herní legendy a modlili se za to, aby se povedlo a aby už konečně vylezlo na svět. Jak to nakonec dopadlo a jestli utrpení skončilo či teprve přichází, se můžete dočíst v následujících odstavcích. Ještě připomenu, že před několika dny jsme uveřejnili recenzi na hratelnou demoverzi této hry, kterou si můžete přečíst tady. V podstatě se toho v plné hře příliš nezměnilo, a tak je tato „druhá“ recenze pojata trochu jiným pohledem, a tu původní týkající se dema spíše doplňuje tak, abychom se moc neopakovali. Takže doporučuji si přečíst nejdříve recenzi první a potom až tento článek, který se zaměřuje na to, co v demu nebylo nebo o čem jsme nepsali z důvodu, že jsme nevěděli, jak to bude ve finální hře vypadat, protože přeci jenom, demo je demo a plná hra může vypadat podstatně jinak.

Může, ale nemusí. Bohužel musím prozradit (a dalo se to i předpokládat), že mnoho změn oproti demoverzi ve hře nenastane. Už proto, že stress test vyšel pouhý měsíc a půl před uvedením plné hry, a tudíž času na nějaké větší zásahy mnoho nebylo. Demo bylo omezené především tím, že obsahovalo pouze multiplayerovou část, kdy máte možnost hrát pouze na serverech Battle.netu přes Internet.

Diablo IIDiablo II

První změnou je možnost výběru jedné z pěti postav, se kterou budete hrát. Kromě Barbara (bojovníka) známého z dema máte možnost si zahrát ještě za Necromancera, Amazonku (má pěkně vyvinuté poprsí), Kouzelnici nebo Paladina. Klasický výběr s klasickými vlastnostmi a schopnostmi, na jaké jsme v podobných hrách zvyklí a spíše by nás udivilo, kdyby tomu někde bylo jinak, zvláště pak zde. Ve hře hrají hlavní roli dvě veličiny – životní energie a mana. Když dojde energie – ztvárněná jako nádoba s krvavě rudou tekutinou – je po vás. Když dojde mana, tak to není tak hrozné – žijete, akorát nemůžete kouzlit. Pokud jste v roli Barbara, můžete na manu prakticky kašlat. Vyřešíte si své problémy raději silou. A když už sem tam nějaké to kouzílko použijete, stačí se vám mana sama v pohodě doplnit do doby, než vás zase napadne zkusit něco vyčarovat. Pokud jste kouzelník, je pro vás mana alfou a omegou a budete se snažit mít jí neustále co nejvíc do zásoby. Není mana, nejsou kouzla. Tak zní pravidlo o kouzlení. Pokud mana kouzelníkovi dojde, zpravidla chvíli nato dojde i život.

Diablo IIDiablo II

V Diablu II je pojem „zemřít“ brán poněkud jinak, než jsme zvyklí. Když vám dojde životní energie – rozuměj když tě zabijí, objevíš se ve výchozí vesničce, živý a zdravý, pouze zbavený všeho harampádí, které jsi u sebe v okamžiku své „smrti“ měl. To se povaluje tam, kde jsi přišel o život a stačí se pro ně vrátit. Je to trochu nezvyklé, ale tak nějak to sedí do konceptu hry, která si nedělá přílišné problémy s logikou či napodobováním skutečnosti. Jde sice o RPG hru, ale dalo by se o ní říci, že je to taková doomovka z ptačí perspektivy. Rozhodně je zde kladen mnohem větší důraz na akci než na nějaké tlachání s NPC postavami a řešení zapeklitých problémů. NPC zde sice jsou, ale je jich jako šafránu a zjistit, co dělat, kam jít a jaký bude další úkol je otázka prohození pár vět s hrstkou vesničanů. Co ubrali tvůrci na přátelích, to přidali na potvorách, které vám všemožně znepříjemňují putování hrou. Jsou jich doslova tisíce. A jak už to občas bývá, kvantita kompenzuje nízkou kvalitu. Je v podstatě téměř jedno, jestli se na vás řítí červený, modrý, zelený či jinak zbarvený skřítek s mačetou, bílá jezinka s kopím, zelená se sekyrou, oranžová s lukem, létající cosi či jakákoli barevná varianta kostlivce jen tak s holýma ... kostma či rovněž třímající nějakou zbraň, kterou vám po smrti občas odevzdá. Vesměs jsou to všechno nešťastníci na podřadné úrovni, kteří často po přiběhnutí k vám se ani nepokusí o nějaký výpad a pokorně počkají, až jim třísknete tím, co máte právě v ruce o kebuli. Většinou stačí jedna rána a je po nich, výjimečně prásknete svou oběť vícekrát, ale to už musí být. I styl boje většiny potvor je stejný – přiblížit se (rychle nebo pomalu, tohle dělají různé postavy různě) a počkat na ránu, po níž se nebožák změní v bitmapu, charakteristickou pro svůj živočišný druh. Zřejmě proto, aby to nebylo tak snadné se na vás tito nýmandi hrnou ve velkých skupinkách, což nijak nemění fakt, že jenom stojíte na místě a oháníte se čímkoli co popadnete stylem padni kam padni. Tu a tam z někoho něco vypadne v podobě hojivé lahvičky, many či hrstky drobných. Sem tam po někom zbude i zbraň, brnění nebo jiný speciální předmět. Všechny tyto krámy můžete sbírat, což povede k tomu, že začnete hodně brzy nadávat na inventář, do kterého se toho moc nevejde. Co s tím? Nezbude než nechávat předměty tam, kam odpadly, anebo se každou chvíli vracet dlouhou cestou na místo, kde se dají tyto věci prodat. Zřejmě zpočátku zvolíte druhou variantu, neboť si přeci jen budete chtít něco koupit a kdybyste se měli spolehnout jen na hotovost, kterou můžete sbírat v podstatě neomezeně, koupili byste si první lepší zbraň tak v třetím týdnu hraní, protože ceny kolem několika tisíc nejsou výjimkou, na druhou stranu když pobitím party skřetů z toho posledního vypadne hrst drobných, po jejímž sebrání vám hra oznámí, že jste získali jeden peníz, je to spíš k naštvání než k nákupu. Takže nezbývá než sbírat kde co a po troškách s tím chodit pořád zpátky a šmelit, co to dá. Časem zjistíte, že tato nákupní sebetrýzeň je vcelku zbytečná, neboť na své „nepřátele“ můžete se stejným efektem vyrazit stejně s ulomenou větví jako s kouzelnou sekyrou a efekt bude ten samý. Mno, a tím se začínáme bavit o hratelnosti. Jestli vám připadá, že běhání s harampádím do kšeftu a zpátky musí být na jedno brdo, tak se nemýlíte. Je. Když navíc potkáváte pořád ty samé nepřátele, kteří nejsou nebezpeční, ale spíš neodbytní jako hmyz a pořád na vás doráží, musíte se chtě nechtě co chvíli zastavit a roj jich pomlátit, aby dali na chvíli pokoj a vy jste mohli pokračovat dál za svým cílem. Pokud vám připadá neustálé mlácení do kde čeho, co vám samo nabíhá pod ruku nuda, tak se opět nemýlíte – je to nuda.

Při běhání sem tam se zbožím si všimnete další nedomyšlenosti hry, a to toho, že se nepřátelé generují pořád znovu a znovu v místech, která jste už předtím vyčistili. To pak vede k tomu, že si můžete v klidu zvyšovat svoji úroveň mlácením stále stejných neškodných potvůrek, z nichž navíc pořád dokola vypadávají různé předměty, a tak si kromě zcela jednoduchého zdokonalování svých schopností můžete nahrabat balík, aniž byste v podstatě museli nějak daleko chodit či něco dokázat. A tohle můžete praktikovat vesele donekonečna – omezeni jste pouze svojí trpělivostí. Že to je hloupost? Je, ale tak to už v Diablu II prostě je. Pokud vás to ale uspokojí, tak proč ne, i takhle se dá Diablo II hrát.

Diablo IIDiablo II

Další věcí, která je v Diablu pojatá poněkud jednodušeji, je funkce obchodníků. Již léta bývá u her zvykem, že vlastní obchodování je nějak zpestřeno tím, že se dá smlouvat, každý má jiné ceny apod. V Diablu sice můžete koupit u kramářů do jisté míry různé zboží, nicméně nákup/prodej je zde řízen nějakou vyhláškou ministerstva, neboť všichni mají stejné ceny. Je tedy naprosto fuk, zda prodáte prokopnutou helmu babce kořenářce či kováři/zbrojíři. No a když dodám, že jsou všechny postavy ve dne v noci vzhůru a nikdo nikdy nespí, budu mluvit jen o dalším „zjednodušení“, které ve hře najdeme. Aby bylo jasno – nechci od RPG hry, aby byla dokonalou simulací lidských biologických pochodů, to ne, ale pokud je toho zjednodušeno už příliš, tak hra ztrácí na zajímavosti.

Další vlastností hry, která by se dala zařadit do kategorie těch „jednodušších“, je to, že často nacházíte různé truhly, sudy a podobné uzavřené nádoby, které po otevření občas ukrývají něco zajímavého. Potud je to v pořádku, ale když vám každý druhý sud po otevření jen tak vybuchne a zraní vás, tak začnete uvažovat o tom, proč autoři tento primitivní způsob vašeho oslabování do hry dali. Vybuchující sud od normálního nijak nerozeznáte, takže se pak přikloníte buď k tomu, že na sudy kašlete a raději do nich nelezete, anebo vám nezbude než se smířit s tím, že vám každý druhý bouchne pod rukama, ale že občas najdete třeba něco hojivého, co následky předchozích výbuchů zase vyléčí. Je to prostě zcela samoúčelný prvek, který nemá pražádnou logiku a kterému se nedá bránit. Nevím, ale nepřipadá mi šťastné takovýmhle způsobem hru „zpestřovat“.

Diablo IIDiablo II

Jednoznačným rysem hry, který nepochválím, je její ukládání. Nechápu, proč není možné uložit hru na pozici, v jaké se právě nacházím. Tedy ono to jde, ale jednak se ukládání v Diablu II jmenuje „Save and Exit“, což už samo napovídá, že ten, kdo chce uložit musí hru zároveň i opustit. Navíc když tuto štrapáci podstoupíte a chcete se zpět do hry vrátit, zjistíte, že jste se objevili se svou postavou zase na počáteční pozici a nikoli tam, kde jste byli, když jste hru ukládali. Co na to říct? Raději nic. Vlastně jo, ještě něco. Tím, že ukládání i opouštění hry je spojeno do jediné funkce, nelze ze hry ani vyskočit, aniž byste ji museli uložit.

Diablo IIDiablo II

K vlastnímu světu Diabla II bych dodal, že jednotlivé lokace jsou tvořeny čistě pravoúhlými prvky, což je opět veliký archaismus, který už dnes jen tak nenajdete a je vidět, že koncepce hry byla vytvořena již hodně dávno nebo z hodně letitých podkladů vycházela. Ani tohle tedy hře nepřidá. Co je oproti Diablu mnohem větší, je rozloha světa, po němž – máte-li ještě chuť – můžete ve hře putovat. Jestli je to v našem případě dobře či ne si rozhodněte sami. Ona čtvercová koncepce je patrně použita i z toho důvodu, že světy se v Diablu II generují. To znamená, že když začnete hru znova, budete mít její lokace uspořádané jinak. Zní to fajn, ale je třeba si uvědomit, že náhodně generovaný svět se určitě nemůže svojí propracovaností nikdy rovnat světu dobře promyšlenému a ručně zpracovanému. V Diablu II se ale s ničím nepárali, a tak je to tedy i s vlastním prostředím, ve kterém se hra odvíjí.

Diablo IIDiablo II

O grafice, která je hezky kreslená, jsem se již zmiňoval v recenzi na demo. Co jsem nechal otevřené bylo použité rozlišení. Bylo to proto, že jsem předpokládal, že je jeho omezení dáno právě tím, že se jedná o demoverzi. Nicméně stejně je tomu i u finální hry, takže Diablo II si nezahrajeme v jiném rozlišení než 640 x 480 bodů, což je dnes již opravdu hodně málo a grafika hry by vyšší rozlišení v pohodě snesla. Čeho si všimnete ihned je animace postavy. Ta je totiž přímo děsivá a připomíná prvopočátky her z éry osmibitů. Bojovník šlapající zelí, pod nímž ubíhá krajina do několika směrů podle toho, kam ukazujete myší. Budu mírný a řeknu, že to je hodně škaredé. Není to sice nic, co by hru jako takovou nějakým způsobem degradovalo, ale rozhodně jí to nepřidá. Jednou větou zde znovu zmíním mapu, kterou lze zobrazit jedině přímo přes vlastní hru a která tak odkrývá jen velice malý prostor, což hře a hlavně orientaci rovněž nepomůže. Na možnost zapisovat do mapy poznámky zapomeňte. Snad nejlepší je na hře hudba, která vcelku dobře podbarvuje hru a dává jí tu správnou atmosféru. No a musím pochválit filmečky. Ty jsou zpracovány velice dobře a je vidět, že aspoň na nich si dali tvůrci záležet.

Diablo IIDiablo II

Diablo II bude velice rozporuplný titul. Hra je to špatná a je na ní vidět, že autoři zcela očividně zaspali dobu. Vyjít tohle před mnoha lety, mohl to být trhák. To, z čeho se ale dalo před lety šílet, už dnes zdaleka nestačí. RPG žánr prodělal řadu změn k lepšímu a tohle všechno jakoby Blizzardy minulo velikým obloukem. Diablo II je přesnou kopií svého několik let starého předchůdce. Grafika hry je sice jiná, ale z postav i z prostředí, jimiž budete procházet, přímo čiší jejich těsná příbuznost s prvním dílem a kdo první díl hrál, bude mít často pocit, že se do něj vrátil. Stejně tak je úplně shodně zpracovaná hra i v dalších směrech. Většina RPG prvků ve hře vůbec není, a to, co tam je, je zpracováno velice povrchně a absolutně bez nápadu. Nevím, určitě se najde masa těch, kteří budou tvrdošíjně Diablo II bránit a říkat, že hra je přesně taková, jak má být a že právě tímto dobylo kdysi Diablo svoji dnes již legendární pozici mezi počítačovými hrami. Přesto si myslím, že i ti skalní se těšili spíš na to, co bude ve hře nové, lepší, zajímavé, na nějaké to překvápko. Nevím, já rozhodně od jeho pokračování očekával mnohem více než jen surovou kopii prvního dílu. Samozřejmě, že se pár věcí změnilo a přibylo, ale v podstatě se jedná o úplně tu samou hru. Kdo tedy od Diabla II očekával, že bude nachlup stejné jako jeho starší bratr, ten bude nadšen. Kdo čekal Diablo upravené, vylepšené a s novými nápady, ten se těžce zklame, stejně jako jsem se zklamal já. Mé nadšení dostalo svoji ránu již s příchodem dema. Plná verze mi pouze zklamání potvrdila. Pokud byste se mě chtěli zeptat, o čem ta hra vlastně je, odpovím vám – o ničem. Neděláte prakticky nic, akorát to děláte pořád dokola. Stejný stereotyp můžete zažít například při rytí lánu, na jehož konec nevidíte. Pořád to stejné dokola, neubývá to a konec v nedohlednu. Občas zkusíte šlapat na rýč druhou nohou, sem tam po něm skáčete, někdy jej chytíte opačně. To jsou jediné změny, kterými si aspoň trochu stereotyp oživujete. A když si chcete odpočnout a na chvíli toho nechat, nesednete si tam, kde jste, ale musíte se vrátit pěkně na kraj pole, což bývá pěkná štreka. Kdo hrál oba dva díly Diabla, bude mít intenzívní pocit, že toto pole již jeddnou ryl.

Grafika: 7/10
Zvuky: 4/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 4/10
Diablo II je laciné pokračování kdysi legendární hry. Bohužel samo vypadá, jakoby už hodně dávno a hodně rychle vzniklo. Průměrná grafika, mizerné animace postav, plytký a nevyvážený herní engine, postrádající stopy jakékoli myšlenky. Díky tomu všemu se hra rychle změní v bezduchou plácanici. Kdo chce víc má smůlu. Těm, kdo se na ni těšili a něco od ní očekávali zbudou jen oči pro pláč.
Celkové hodnocení: 5/10

Poznámka šéfredaktora: Tomu, že bylo Diablo II velmi očekávaným titulem, nasvědčuje mnoho věcí – nekonečné zástupy čekajících, 112 souborů s obrázky z této hry, které jsme za tu dobu, co děláme Doupě, sesbírali a uveřejnili, rozsáhlé komentáře týkající se Diabla II, příspěvky vás čtenářů a další a další. To, co ale nakonec z Blizzardů vypadlo se chce na první pohled jevit jako laciná kopie. Takhle ale přece ne? Bohužel… ano.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 13 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A