Disciples 2 – temné proroctví

Úspěšné hry se většinou poznají podle toho, že jsou skrytě či bezostyšně napodobovány. V poslední době se roztrhnul pytel i s napodobeninami výborných strategií ze série Heroes of Might and Magic. Jednou z her, která se odkazuje na třetí díl série, je i dnes recenzovaný titul Disciples 2. Je to opravdu jen bezduchá kopie slavnějších Heroes?
Disciples 2 – temné proroctví

Žánr: tahová fantasy strategie
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 32 MB RAM, 650 MB na HDD, 8MB grafická karta, 4x CD-ROM, Windows 9x/2000/XP
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 1,1 GB na HDD, 16MB grafická karta, 4x CD-ROM, Windows 9x/2000/XP
3D akcelerace: ne
Multiplayer: Internet (TCP/IP), LAN (IPX), modem, sériové připojení, až 4 hráči na jednom počítači
Jazyk: čeština (kompletní lokalizace včetně dabingu)
Výrobce: Strategy First (www.strategyfirst.com)
Distributor: CD Projekt (www.cdprojekt.cz)
Domovská stránka: www.diciples2.com

Jenom na Vltavě si můžete koupit hry společně s knihami a hudbou za výjimečnou cenu! Udělejte velký nákup za jedno poštovné!
Objednejte si Disciples 2 ještě dnes za příznivou cenu!
Na otázku uvedenou v perexu můžeme hned stručně a výstižně odpovědět – NE! Ačkoli Disciples 2 se zmíněnou sérií dozajista inspirovaly (a zcela jistě se svezly na vlně zájmu o tahové fantasy strategie), obsahují tolik novinek a vylepšení, že je nelze jen tak zařadit do škatulky prostých kopií. Koncept hry je z HoMM bezpochyby okopírován, naštěstí zůstává jen u něj. A tak se u Disciples 2 budou bavit nejen zarytí stratégové, ale také nováčci, kteří do tohoto žánru zabrousili poprvé.

Principy tahových fantasy strategií jsou všeobecně známé (a prakticky neměnné), takže se o nich zmiňme jen stručně. Hráč ovládá několik jednotek, včetně hrdinů (zvláštních a silných jednotek, které mají ve hře speciální význam), pohybuje s nimi po mapě, prozkoumává nová území a bojuje s nepřátelskými jednotkami, to vše v tahovém režimu. Kromě toho může budovat hrad či město, najímat jednotky, obchodovat, vyvíjet a používat kouzla atd. Často je zde zastoupen RPG prvek, takže se hrdinové vyvíjejí, získávají speciální dovednosti, zvyšují se jim zkušenosti, vylepšuje zbroj a brnění.

Disciples 2   Disciples 2

Disciples 2   Disciples 2

Jako zakladatele žánru lze považovat sérii Warlords (první díl vyšel již v roce 1989), svou troškou do mlýna (kromě notoricky známých Heroes of Might and Magic, což je v podstatě vedlejší produkt RPG série Might and Magic) přispěly i hry Master of Magic či Age of Wonders. Zajímavým zpestřením žánru je určitě slovenská tahovka Spellcross, kde se skvělým způsobem podařilo skloubit fantasy prostředí s moderní technikou 20. století. Samozřejmě tahové strategie se nevyhýbají ani jiným prostředím (válečné bitvy 2. světové války, postkatastrofická budoucnost, vesmírné konflikty atd.).

Hru Disciples 2 má na svědomí vývojový tým Strategy First, známý svými strategiemi Europa Universalis či Kohan: Immortal Sovereigns. Jak číslice v názvu napovídá, jedná se o pokračování prvního dílu (Disciples: Sacred Lands), který byl vydán v roce 1999. Ale zatímco první díl prošel herní historií téměř bez povšimnutí, druhý díl si zvýšenou pozornost zaručeně zaslouží.

Na první pohled se Disciples 2 příliš neliší od čtvrtého dílu Heroes of Might and Magic, který ostatně vyšel téměř současně. Již na druhý pohled ale cvičené oko zkušeného fanouška tahových fantasy strategií nalezne drobné i zásadní odlišnosti, které jsou zárukou dobré a dlouhotrvající zábavy. Disciples 2 se tak může směle zařadit na špičku žánru, po bok Heroes of Might and Magic 4 či Age of Wonders 2.

Disciples 2   Disciples 2

Disciples 2   Disciples 2

Děj druhého dílu se odehrává 10 let po skončení dílu prvního. Krátce po skončení Velké války se objevil Vyvolený. Čtyři rasy magického království se opět musí vydat do války, aby byly hodny jeho přízně. Jen vítěze čeká spása, ostatní jsou odsouzeni k potupě a věčnému utrpení. Velkou roli v příběhu hraje Uther, jediný syn panovníka Demsthena, v prvním dílu ztracený a nyní znovuobjevený. Příběh je vůbec velkou devizou hry a dějová linie plná nečekaných zvratů, provázející vás všemi kampaněmi, zaručuje nebývalou zábavu a hratelnost i v pokročilejších fázích hry.

Ve hře se setkáte celkem se čtyřmi rasami: Říše lidí, Horské kmeny, Zástupy nemrtvých a Legie zatracenců. Jak už je ve hrách tohoto typu zvykem, každá rasa má nejen odlišné jednotky, ale i kouzla, budovy, předměty a především taktiku hry. Každá rasa má také samostatnou kampaň, přičemž všechny čtyři kampaně jsou dějově spojeny, takže hráč má možnost poznat historii z různých úhlů pohledu.

Stejně jako v sérii Heroes of Might and Magic jsou základními nosnými prvky hry města a hrdinové. Na začátku hry si můžete zvolit jednoho ze tří hrdinů (Pán válečníků, Pán mágů, Cechmistr), každý samozřejmě má jiné vlastnosti a schopnosti – touto volbou ovlivníte průběh další hry. Ačkoli si totiž ve městech můžete najímat další hrdiny, bude to s největší pravděpodobností právě onen původní hrdina, kterého si budete nejvíce hýčkat, už proto, že jednoho hrdinu si (včetně 5 předmětů) můžete přenést do další mise. Druhým důvodem je fakt, že zkušenosti se rozdělují mezi hrdinu a jeho družinu, takže je vhodné co nejvíce bojů absolvovat s jedním hrdinou. Kromě „standardních“ hrdinů jsou k dispozici i dva speciální (Zloděj a Nosič žezla), o nichž se zmíním později.

Disciples 2   Disciples 2

Disciples 2   Disciples 2

Hlavní město je základ vašeho království. Zde můžete najímat nové hrdiny i další rekruty, stavět budovy, vynalézat kouzla, léčit či oživovat raněné a padlé atd. Kromě toho můžete dobývat i další města, neutrální či nepřátelská, a obsazovat je svými jednotkami. Své hlavní město musíte také samozřejmě bránit před nepřátelskými silami. Obrana hlavního města je v Disciples 2 značně usnadněna, neboť zde sídlí speciální supersilný hrdina (bohužel je zde trvale umístěn a není možné s ním pohybovat), který dokáže město bez problémů ubránit proti většině cizích útoků. Na druhou stranu také nepřátelská hlavní města obývají podobně silní protivníci, takže dobytí města rozhodně není triviální záležitost.

Ve městě můžete za příslušný obnos stavět budovy, které slouží vesměs k povyšování jednotek na vyšší stupně. Někdy je nutné vybrat jednu budovu z několika možností, přičemž tyto možnosti se vylučují (pokud zvolíte jednu možnost, nemáte již šanci postavit jinou budovu) – to opět ovlivňuje další průběh hry. Samozřejmě by se postaveným budovám mělo přizpůsobit najímání rekrutů (či naopak).

Ačkoli hrdinové jsou velmi silní, sami o sobě by nepřítele rozhodně neporazili. Naštěstí mají k dispozici další bojovníky, kteří hrdinu doprovázejí na jeho pouti a pomáhají mu v jeho údělu. Družinu může tvořit společně s hrdinou až pět dalších jednotek (standardně mohou hrdinu doprovázet pouze tři další jednotky, speciální schopností Vedení lze tento počet zvýšit až na pět). Rekruty lze najmout ve městě stejně jako hrdiny, a ačkoli nemají takovou sílu ani speciální schopnosti jako hrdinové, jsou nepostradatelní v bojích. Navíc se (stejně jako hrdinové) vyvíjejí, a tak se např. ze slaboučkého panoše postupem doby může vypracovat velmi silný rytíř, který základní nepřátelské jednotky skolí jediným úderem. Celkem je ve hře něco přes 30 jednotek pro každou rasu – pro boj zblízka i zdálky, s kouzly i léčitelskými schopnostmi.

Disciples 2   Disciples 2

Disciples 2   Disciples 2

Jakmile hrdina nasbírá v boji dostatek zkušenostních bodů, postoupí na další úroveň. Některé statistické ukazatele se mu automaticky zvýší, navíc má hráč možnost vybrat si jednu speciální schopnost. Těchto schopností je ve hře přes 20 a ačkoli nemohou všichni hrdinové používat všechny schopnosti, často bývá mezi nabízenými velmi těžká volba. Navíc tyto schopnosti společně se zbraněmi, magickými artefakty a kouzly jsou potřebné k tomu, aby byl hrdina schopen porazit obránce nepřátelského města.

Ve hře je velký počet různých magických artefaktů (knihy, praporce, orby, talismany, hole, svitky atd.), které lze nalézt, koupit či získat v boji. Tyto artefakty většinou vylepšují statistické ukazatele nositele či celé družiny a mají zásadní vliv na výsledek hry. Proto je víc než vhodné prozkoumat každý kout mapy, každý obchod či zříceninu a porazit pokud možno všechny nepřátelské jednotky, než se vydáte vyplenit protivníkovo sídlo.

Další ve fantasy hrách nepostradatelnou složkou jsou kouzla. V Disciples 2 je okolo stovky kouzel, která jsou rozdělena do pěti úrovní (kouzla nejvyšší páté úrovně jsou k dispozici pouze Pánovi mágů), navíc jsou rozdělena do čtyř sfér, odpovídajícím jednotlivým rasám (a jednotlivé rasy mají vůči kouzlům „svých“ sfér zvýšenou odolnost). Kouzla vyvíjíte (po postavení příslušné budovy) ve městě. K vývoji kouzel budete dále potřebovat zdroj magické energie – manu.

Disciples 2   Disciples 2

Disciples 2   Disciples 2

Ve hře je celkem pět druhů zdrojů – kromě obligátního zlata, za které najímáte hrdiny a rekruty, stavíte budovy, obchodujete a případně léčíte či oživujete jednotky, jsou to čtyři druhy many, odpovídající čtyřem sférám kouzel. Každá rasa má tedy kromě „svých“ kouzel i omezené množství kouzel z ostatních sfér, v závislosti na stavu many příslušné sféry. Zdrojem many jsou barevné krystaly umístěné na mapě: mana života (modrá - Říše lidí), ďábelská mana (červená – Legie zatracenců), runová mana (Horské kmeny – bílá) a mana smrti (černá – Zástupy nemrtvých). Získávání zdrojů je řešeno vcelku netradičně a přitom zajímavě. Kolem vašeho města se pomalu šíří barevná plocha, označující sféru vašeho vlivu (Říše lidí – zelená tráva, Horské kmeny – bílý sníh, Legie zatracenců – rudá vyvřelá láva, Zástupy nemrtvých – černé spáleniště). Pokud je zlatý důl či manový krystal uvnitř této plochy, je zdroj ve vašem vlastnictví a každý tah vám přidá příslušné množství zlata či many. Pokud je příslušný zdroj příliš daleko či pod dohledem nepřátelských sil, lze jej obsadit ještě jedním způsobem – pomocí speciálního hrdiny a žezla. Každá rasa má speciálního hrdinu (Říše lidí – Archanděl, Horské kmeny – Vyvolený trpaslík, Legie zatracenců – Baronka, Zástupy nemrtvých – Bánší), který jako jediný má schopnost zasadit poblíž zdroje žezlo. Kolem žezla se pak začne šířit  barevná plocha obdobně jako kolem měst. Speciální hrdina je také schopen zničit cizí žezlo. Jinak je to vcelku slabá jednotka, takže je nutné doprovázet ji silnými jednotkami a nepouštět se s ní do otevřeného boje s nepřátelskými silami.

Další speciální jednotkou je Zloděj. Tato v boji poměrně slabá jednotka, kterou navíc nemohou doprovázet jiné jednotky, má ve hře nepostradatelný význam. Jedině Zloděj může zjistit podrobné informace o nepřátelské jednotce či posádce ve městě, takže vás nepřítel nepřekvapí svou silou. Zloděj navíc může otrávit nepřátelskou družinu, ukrást cenný předmět či např. vyzvat nepřátelského hrdinu na souboj. Pokud jste si jako počátečního hrdinu zvolili Cechmistra, má Zloděj k dispozici ještě několik dalších cenných schopností, jako např. zfalšování příkazů (takže nepřátelské jednotky zaujmou nesprávnou formaci) či zavraždit nejslabší jednotku nepřátelské družiny. Vše samozřejmě závisí na schopnostech Zloděje. Před akcí se vám zobrazí procentuální pravděpodobnost úspěchu. Pokud Zloděj neuspěje, je chycen a bez milosti popraven.

Disciples 2   Disciples 2

Disciples 2   Disciples 2

Jakmile se na mapě setkají dvě jednotky, dojde k boji. Ten je zde podán značně zjednodušeně – jednotky se nepohybují, pouze při svém tahu volí cíl útoku. Velmi důležitá je správná formace družiny – vepředu jsou bojovníci, ze druhé řady zasypávají nepřítele svými šípy lukostřelci, případně kouzelníci svými firebaly. Zadní řada je určena také léčitelům, kteří místo útoků zahojují šrámy svým spolubojovníkům. Tato taktika je velmi účinná – silný válečník podpořený zezadu léčitelem dokáže v nepřátelských řadách udělat velkou paseku.

V boji se dokonce nedá ani kouzlit, k sesílání kouzel je určena hlavní taktická mapa. I proto je důležité mít přehled o síle nepřátelských jednotek, aby si hráč nevyčerpal silné kouzlo na podřadnou jednotku. Kromě útoku na nepřátelskou jednotku lze v daném tahu také vyčkávat (a útočit až po jiných svých jednotkách) nebo se bránit Při vítězném souboji získávají všichni přeživší členové družiny zkušenostní body, při prohraném samozřejmě žádné. Přežije-li v boji aspoň jeden člen družiny, lze zbytek družiny (včetně hrdinů) ve městě za určitý obnos oživit (pokud ovšem máte postavenu příslušnou budovu). Naopak jde-li v boji do tuhého, lze z bitvy utéct – nepřátelské jednotky ale ještě mají jednu příležitost k útoku.

Disciples 2   Disciples 2

Jako ve všech správných strategiích i zde přijde ke slovu diplomacie. A tak uzavíráte pakty s ostatními stranami konfliktu, uplácíte je, případně obchodujete s předměty či kouzly. Diplomacii samozřejmě nejlépe využijete v multiplayeru.

Grafická stránka hry je rozporuplná. Na jednu stranu musíme zmínit velmi pěkné výtvarné zpracování – především postavy jednotek, na strategické mapě ručně malované a na bojové obrazovce renderované. Při vylepšení se nemění jen statistiky jednotek, ale i jejich vzhled. Postavy jsou výborně animované, za zmínku stojí i slušné vizuální efekty při boji či kouzlení. Na druhou stranu působí strategická mapa poněkud nepřehledně, díky vysokým horám, lesnímu porostu a poněkud tmavším barevným odstínům se často stává, že přehlédnete nepřátelskou jednotku (což je fatální zejména tehdy, když putujete se Zlodějem či Archandělem) nebo nerozeznáte jednotky vlastní. K přehlednosti nepřispívá ani grafické rozlišení, které je pevné (800x600) a nedá se změnit.

Zato ozvučení dopadlo výborně. Jednotky jsou skvěle namluveny, boj doprovází řinčení mečů, svištění šípů a hukot kouzel (a samozřejmě sténání zasažených jednotek). Při pohybu po mapě zase slyšíte ševelení větru, zpívání ptáků či hučení vodopádů. Hudba je jedním slovem skvělá – někdy stojí za to přerušit hru a jen se zaposlouchat do překrásných skladeb, které hru doprovází.

Disciples 2 obsahují asi 20 samostatných scénářů (včetně výukového), 4 kampaně (jedna za každou rasu) + vcelku pěkně zpracovaný editor vlastních misí. Každá kampaň má řádově 8 misí, které mají velmi různorodé cíle – od prostého poražení nepřítele přes nalezení cenného artefaktu až po zachránění důležité osoby. Úkoly se navíc často mění i v průběhu mise, což společně s dějovou linií spojující všechny kampaně přispívá ke skvělé atmosféře a zabraňuje stereotypu v pozdějších fázích hry. Jak už bylo řečeno, lze po úspěšném ukončení mise přenést do dalších misí jednoho hrdinu a pět předmětů.

Na rozdíl od Heroes of Might and Magic je v Disciples 2 již v základní verzi hry přítomen multiplayer, a to prakticky ve všech myslitelných podobách – hra přes Internet, souboje na lokální síti, spojení modemem či sériovým kabelem a dokonce hra až čtyř hráčů na jednom počítači (hráči hrají postupně).

Světlé stránky hry
  • příběh
  • variabilita
  • hudba
  • multiplayer
  • lokalizace
  • příznivá cena
Temné stránky hry
  • neoriginální
  • grafika
  • nepřehlednost
  • statické souboje
  • pomalá AI

Ke kladům hry lze rozhodně připočíst výbornou lokalizaci do češtiny od firmy CD Projekt. Ačkoli některým hrám překlad do češtiny spíše uškodí, rozhodně to není případ Disciples 2. Profesionálně zpracovaný překlad včetně dabingu, pěkný manuál a krabice – to vše přispívá k pocitu, že hráč není jen zdroj peněz pro vydavatele, ale že je to zákazník a je třeba se o něj starat. Česká verze navíc v sobě již obsahuje patche 1.1 – 1.3, které v průběhu překladu hry vyšly. O přístupu distributora svědčí i fakt, že jen pár dní po vydání patche 1.41 se na webu  objevil odpovídající patch na českou verzi hry. A to vše se prodává za velmi příznivou cenu, takže fanoušci tahových strategií mohou začít slavit…

Ačkoli Disciples 2 rozhodně nelze považovat za průkopníka žánru, jedná se o jednu z nejlepších tahových fantasy strategií, které jsou v současné době k dispozici. Škoda jen některých chyb a chybiček, které trošku snižují bezpochyby vysokou kvalitu hry. Pokud budou ve třetím dílu (vyjde-li někdy v budoucnu) odstraněny a pokud se dočkáme dalších vylepšení, rozhodně se můžeme těšit na hru, která (aspoň pro někoho) sesadí Heroes of Might and Magic z trůnu tahových strategií.

Grafika: 8/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 8/10

Na první pohled nehorázná kopie HoMM 4, na druhý pak výborná a zábavná tahová fantasy strategie, navíc v češtině a za příznivou cenu. Rozhodně vyzkoušet!

Celkové hodnocení: 8/10

Žánr: Strategie | tahová fantasy strategie
Výrobce: Strategy First | Webové stránky hry
  • příběh
  • variabilita
  • hudba
  • multiplayer
  • lokalizace
  • příznivá cena
  • neoriginální
  • grafika
  • nepřehlednost
  • statické souboje
  • pomalá AI