Dishonored 2: E3 návrat na stezku asasínů

Před čtyřmi lety se francouzské Arkane Studios prezentovalo novou IP v podobě steampunk akce, ve které se pokusili zkombinovat pojetí art deco s postmoderní technologií. Tato hra v sobě ztělesňovala nejen komorní atmosféru, ale především velké očekávání tvůrců. Talentovaní lyonští vývojáři už řadu let živořili na bokovkách, které sice zajišťovaly přežití, ale nemohly uspokojit tak ambiciózní tým, který stál za tituly jako Arx Fatalis nebo Dark Messiah of Might and Magic. A právě Dishonored se mělo stát jízdenkou zpět do první ligy.
Cesta k němu však nebyla jednoduchá. Stejně jako v jiných odvětvích, i zde rozhodují příležitosti a finanční prostředky. Tvůrcům se jich nedostávalo až do roku 2010, kdy se ocitli v hledáčku raketově nastupujícího amerického vydavatele Zenimax Media. Arkane se tím stali členem rodiny Bethesda, ale co bylo důležitější, dostali prostředky i požehnání, aby rozjeli práce na své nové hře. Dishonored nakonec vyšlo až v roce 2012 a překonalo všechna očekávání. Bethesda si hru tak pochvalovala, že tiskový mluvčí Pete Hines veřejně deklaroval vznik nové herní série. Dnes jsou Arkane Studios opět na výsluní a pryč se jim rozhodně nechce. Kromě Dishonored 2 pracují na zmrtvýchvstání střílečky Prey.
86956_2_1.png86957_2_1.png86968_2_1.png
 

Kdo je tvůj táta?

Do Dunwallu se vracíme asi 15 let po událostech prvního dílu. Krysí mor je minulosti a říše se připravuje na každoroční tryznu za milovanou císařovnu Jessamine Kaldwinovou. Ostrovním monarchiím nyní vládne její dcera Emily, která je sice právoplatnou dědičkou, ale to ještě neznamená, že je i široce přijímanou panovnicí. Odpočinku si proto neužije ani osobní strážce a protagonista z prvního dílu Corvo Attano, který musí mladou Emily neustále usměrňovat. Horkokrevná císařovna už dávno vyměnila pastelky za mnohem účinější zbraně a impozantní lord Protektor se pro ni v moha ohledech stal vzorem. A vzhledem k tomu, že je její otec dosud utajován, vrabci na střeše si cvrlikají o jejich skutečném krevním poutu.
 
Vztah mladé císařovny a věrného bodyguarda nás nepřímo dostává k první svěží novince, kterou Arkane Studios hráčům nabízejí. Budeme si moci zvolit mezi Corvem a Emily, i když bez možnosti přepínání mezi nimi v průběhu hry. Svého hrdinu si zvolíme hned v úvodu a rozjetý příběh s ním budeme muset dokončit. Autoři připomínají, že každá z postav disponuje odlišnými schopnostmi a může poskytnout i rozdílnou herní zkušenost, což by mělo nahrávat znovuhratelnosti.

obrazek_1.jpg86979_2_1.png87015_2_1.png87025_2_1.png

Hra poměrně vychytrale kombinuje zkušené herní dabéry a populární herecká jména. Mlčenlivého Corva rozmluvil Stephan Russell, který namluvil i zlodějského mistra Garretta ze hry Thief. Emily zase propůjčila hlas ikona herního dabingu Erica Luttrel, kterou jsme mohli slyšet hned v celé řadě vysokorozpočtových titulů. A ústřední dvojici pak směle doplňují známí herci jako Vincent D’Onofrio, Sam Rockwell, Robin Lord Taylor nebo třeba Rudá Zmije z Dorn aneb Pedro Pascal, chilský herec a hvězda ze seriálu Game of Thrones.
 

Je cosi prohnilého ve městě Karnackém

Příběh nás zavede do Karnacy, hlavního města ostrova Serkonos, kterému vládne rodina vévody Theodanise Abela. Na rozdíl od Dunwallu, který je pochmurný a studený, zde panuje mnohem teplejší klima a architektura připomíná spíše středomořské oblasti. Ovšem je dobré dodat, že město už dlouho sužují hejna nepříjemného hmyzu. A právě rojení létavých členovců je jeden z projevů takzvaně Chaos systému, který mění svět v reakci na naše jednání.
 
V podstatě stejný mechanizmus byl už v jedničce, ale byl řízen vcelku jednoduchým pravidlem. Pokud jsme za sebou nechávali haldy mrtvol, pak se Dunwall měnil v nemilosrdné místo plné krvežíznivých krys. Dvojka pracuje se stejným systémem, ale tentokrát ho rozpracovává a dělá jej více odstupňovaným a důmyslným. Cílem tvůrců je i vybalancovat způsob, jakým hra hodnotí hráčovo chování.

obrazek_2.jpg87044_2_1.png87045_2_1.png87050_2_1.png

Asi je potřeba říci, že dvojka není v žádném ohledu revoluční hra. Prostě jen navazuje na kvalitní jedničku, zdokonaluje herní mechanizmy a přidává několik přitažlivých novinek. Pokud snad někdo doufal, že se hra zcela promění a stane se plně otevřeným světem, pak doufal zbytečně, ale mohla by ho potěšit informace o obrovských úrovních a konfliktech mezi menšími frakcemi, což otevírá vedlejší příběhové linky. V Karnacu se některé výrazné osobnosti snaží posílit svůj vliv na úkor svých soupeřů a bude jen na našem rozhodnutí, kdo si zaslouží pomoc. Konečně, stejně jako v minulém díle, tak i tyto vedlejší šarvátky můžeme zcela ignorovat.
 
Dalším novým prvkem je proměnlivé počasí, se kterým je dobré vždy počítat. Pokud ho zahrneme do svých plánů, poskytne nám pohodlné ukrytí v prachové bouři. V opačném případě díky nepozornosti můžeme napochodovat přímo do pasti. To co dělá Dishonored výjimečnou hrou je především kombinování velkého množství nástrojů a speciálních schopností, které máme k dispozici. Díky tomu můžeme dosáhnout vskutku kreativních eliminací svých nepřátel, ať už se je rozhodneme nepozorovaně zneškodnit, anebo raději zvolíme přímější a odvážnější možnosti likvidace.
 
 
Je jen na nás, zda budeme milosrdní, či za sebou budeme zanechávat nekonečný chaos. Vývojáři mysleli i na takové věci, jako je vývoj Emily. Pokud se někomu nezamlouvá, že by císařovna měla využívat až démonické schopnosti, pak mohou Outsiderovu nabídku jednoduše odmítnout a Emily si bude muset vystačit jen s lidskými schopnostmi a zbraněmi.
 
 

"Pokud první díl většině hráčům zabral 8 až 12 hodin, tak pokračování je zaměstná na 12 až 20 hodin." Harvey Smith, šéf vývoje

 

Každý svého štěstí strůjcem

Vývojáři také zapracovali na obtížnosti a umělé inteligenci nepřátel. Rovnou z menu si budeme moci nastavit velké množství herních atributů a mixovat nastavení tak, že pouhé vykouknutí z úkrytu ve špatnou chvíli okamžitě spustí alarm. Tvůrci tím reagují na kritiku prvního dílu, kdy hráči poukazovali na příliš jednoduchou obtížnost. Důležitou změnou je i rozšíření nesmrtících schopností protagonisty, takže by se už nemělo stát, že nám snaha o nezabíjení výrazně omezí nabídku dovedností.
 
A těšit by nás mohla i variabilita prostředí a úkolů. Průchod hrou nebude pořád o tom samém. Tvůrci například ukázali misi, kde herní postava za pomoci jistého zařízení přeskakovala z jedné časové linie do druhé. Narušený časoprostor tak umožnil využívat čtvrtou dimenzi velmi neotřelým způsobem.
24037_dishonored-2-1465786522.jpg
Dishonored je především steampunkový svět, jenž je inspirován viktoriánskou Anglií a průmyslovou revolucí. Tvůrci rádi připomínají, že jsou následovníkem legendárního Thiefa, přičemž uvádějí svojí hru jako akční stealth adventuru s RPG prvky. Jádrem hry je pak upravený Void Engine, na kterém je zajímavé to, že byl původně vyvinut lidmi z id Tech pro potřeby Fallout 4.
 
Bethesda i Arkane Studios si od druhého dílu Dishonored hodně slibují, čemuž také svědčí ohlášení limitované sběratelské edice nebo vydání komiksů a knih, které vyplní mezery mezi jedničkou a dvojkou. Hra samotná se na pulty evropských obchodů dostane 11. listopadu 2016 a bude určena pro platformy PC, PS4 a Xbox One.
Diskuze (2) Další článek: Seznamte se s uživatelem PalmDesert, nejmenovaným králem Steamu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,