Dishonored: Death of the Outsider – ukončete chaos a zabijte boha (recenze)

Po vynikajícím Dishonored 2 se studio Arkane rozhodlo zadat svým fanouškům šílený úkol. V Dishonored: Death of the Outsider máte zabít samotného Outsidera, boha s nadpřirozenými schopnostmi. Troufáte si na to?

Stejně jako v případě prvního dílu se Dishonored 2 dočkalo menšího rozšíření. Dishonored: Death of the Outsider je samostatně stažitelné DLC. V praxi to znamená, že si ho můžete koupit jako samostatnou hru, ale je kratší a vývojáři u něj neslibují ani nové revoluční prvky, ani novou svěží grafiku. Je to prostě malinká hra založená na základech Dishonored 2, kterou nemůžeme považovat za regulérně nový díl.

Přesto si vývojáři ukousli velké sousto. Death of the Outsider totiž svým dějem naprosto ovlivní celý herní svět... snad ještě víc než Corvo Attano a Emily Kaldwin dohromady. Vývojáři naštěstí ukázali, že si studio Arcane nezaslouží pozornost fanoušků zbytečně a u hry trochu experimentovali. Přesto celkovému zážitku něco chybí.

Inovativnější, než byste čekali

Hlavní roli tentokrát převezme Billie Lurk, kterou možná znáte spíše pod jménem Meagan Foster. Přestože v Dishonored 2 byla důležitá hlavně jako váš odvoz, nejdůležitější částí jejího života je služba pod slavným atentátníkem Daudem, tím jak zabil císařovnu Jessamine Kaldwin. Přes svou pochybnou minulost se s Daudem rozhodli splnit vznešený úkol – zabít Outsidera, všemocnou bytost, která je považována za boha a po celém světě rozsévá chaos.

Billie Lurk je známou postavou, která však prezentuje nový herní systém

Nejdříve nutno zdůraznit, že hrajete jen za Billie Lurk. Death of the Outsider se bohužel nedrží možnosti dvou hratelných postav. Příběhově to dává smysl, Daud na tom není zdravotně nejlépe. Billie Lurk vám však více než postačí. Vývojáři totiž velmi pozměnili herní systém a za Billie se hraje úplně jinak. Nejvýznamnější změnou je pozměněný systém many. Tentokrát nepoužíváte žádné lahvičky, ale máte tři (po použití bonecharm případně 4) sloupce, přičemž po každém kouzle vám jeden sloupec ubude a po chvilce zase obnoví. Přijde mi to hrozně uvolňující, jelikož se konečně nebojíte používat schopnosti neustále, čímž se hra o něco zrychlí.

Vývojáři velmi pozměnili herní systém a za Billie se hraje úplně jinak

Dokonce i schopnosti se dočkaly mnoha změn. Nesbíráte žádné runy, jediným vylepšováním je sbírání bonecharms a nakupování v black market, každopádně máte jen pár kouzel, které se rovněž od původní hry liší. Místo Dark Vision je zde kouzlo Foresight, díky kterému zastavíte čas, proměníte se v ducha a můžete označit několik nepřátel. Dál je tu specialita Semblance umožňující vzít živé (klidně omráčené) osobě obličej, díky čemuž vás na chvíli nikdo nepozná. Místo Blink je tu zase Displace, který se liší tím, že si místo, kam se transportujete, nejdříve označíte a po dalším zmáčknutí se tam objevíte. Jako bonus nechybí ani dvě menší schopnosti a to mluvení s krysami (které vám řeknou pár informací o dění na ulici) a ještě jedna specialita, kterou raději nebudu prozrazovat, jelikož se odemkne až později.

Prostředí je opět úchvatné a prozkoumávat ho je radost

Zpočátku se na to možná těžce zvyká, ale všechny schopnosti jsou pro hraní úžasné. Umožňují vám si mnohem lépe naplánovat váš útok a cestu zpátky. Překvapivě malý počet schopností vůbec nevadil. Všechny se k sobě totiž hodí, zvláště v kombinaci s vašimi zbraněmi. Není lepšího pocitu, než nastražit miny, umístit správně Displace a v krátkém okamžiku zmasakrovat celou místnost.

Nové kulisy ve známém prostředí

Samozřejmě v případě Dishonored není možné mluvit o dobré hře, není-li k dispozice skvělé prostředí. Cílem se opět stane Karnaca a některé lokace budete opravdu poznávat. Strach z toho, že tím hra ztratí šťávu, jsou však zbytečné. Hra se odehrává po událostech dvojky, takže Emily je císařovnou a prostředí je díky tomu pozměněné. Například mapa Conservatory, kde se odehrávala jedna mise ve dvojce, je v podstatě stejná, působí ale jinak. Nyní jsou to ruiny prohledávané zástupy Overseerů.

Tentokrát chybí ve hře jakákoli nákaza, na čemž mírně utrpěla jinak úžasná atmosféra

Rovněž máte volnost v možných postupech. Můžete jít po střechách, po ulicích či najít nějakou tu kanalizaci. Obdivuhodné je to zejména v misi, ve které chcete vykrást banku. Tam můžete zvolit tak odlišné postupy, že to kompletně změní tvář celé úrovně.

Hra se odehrává po událostech dvojky, takže Emily je císařovnou a prostředí je díky tomu pozměněné

Přestože mě každá mise velice bavila, má jich hra pouhých pět. Naštěstí každá mise, například mise vykrást banku, obsahuje několik menších úkolů. Ty mohou vést zcela mimo trasu, například úkol ať někoho zavraždíte. Nicméně jiné vás trochu nutí do určitého herního stylu. Například podbodem jednoho úkolu je všechny povraždit. Tím se mise velmi okoření a podíváte se do příjemných částí města, které byste jinak ani nenavštívili. Svět je chvalitebně opět velmi pestrý. Přesto jsem hru dohrál za pouhých 8 a půl hodiny.

Ve hře vám nikdo nebrání zvolit vlastní originální styl postupu

Možná bych měl v krátkosti zmínit nepřátele… no, žádná výraznější novinka na vás nečeká. Sice se zde více představí gang Eyeless, ale styl vojáků, se kterými bojujete, je stejný, ať mluvíme o běžných vojácích nebo mechanických Clockwork Soldiers nové generace. No jedna novinka tu je, jedná se o zvláštní bytosti z Voidu. Ty se však ukáží až na konci poslední mise.

Chybí tomu větší náboj

Bohužel v čem hra ztrácí je atmosféra a náboj předchozích dílů. Tentokrát se nesetkáte s ohyzdnou nákazou, čímž zmizí morální vazby, proč nezabíjet. Chvílemi se to hra snažila zajímavě navodit (u jednoho vojáka můžete najít dopis, ať přijde na oslavu narozenin), nicméně hodnota lidských životů tím velmi klesla. Hlavně bohužel utrpěl příběh.

Kvůli nepřítomnosti nákazy klesla hodnota lidského života a ve vraždění vám brání jen vlastní morální zásady

Vznešený cíl zabít Outsidera má veliký potenciál. Bohužel hra nemá uspokojivý konec, který zejména nebere ohled na dílčí rozhodnutí v průběhu hraní. Tentokrát se hraje pouze na vaše finální rozhodnutí. Závěr vám však řekne jen to, že jste jednali tak a tak a bude to mít následky, které neznáte, jen víte, že budou opravdu velké.

Krátká herní doba a neuspokojivý závěr je ostatně důvodem, proč se hra nedočkala plného počtu bodů. Nebudu lhát, herní systém mě přímo extrémně oslovil a vyjde-li další díl Dishonored, rozhodně má na co navazovat. Každopádně Dishonored má prostě na víc. Death of the Outsider je nicméně stále naprostou povinností pro každého fanouška.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

• vynikající bojový systém