Disketová mechanika je přepych, volte raději síť!

Tak schválně, proč myslíte, že Internet a nejrůznější intranety (vnitřní sítě) vytlačují všemožná média, zálohovací jednotky a nízkokapacitní média? Odpověď je snadná: protože zasíťování nabízí ideální prostředí pro "sdílení" souborů za minimálních nákladů. A přitom jistoty, které poskytuje, jsou téměř stoprocentní. Takže, pryč s FDD A:\.
Disketová mechanika je přepych, volte raději síť!
Tak schválně, proč myslíte, že Internet a nejrůznější intranety (vnitřní sítě) vytlačují všemožná média, zálohovací jednotky a nízkokapacitní média? Odpověď je snadná: protože zasíťování nabízí ideální prostředí pro „sdílení“ souborů za minimálních nákladů. A přitom jistoty, které poskytuje, jsou téměř stoprocentní. Takže, pryč s FDD A:\.

Řekněme si to na rovinu, disketová mechanika už prostě do počítače nepatří! Také fakta, která by vás o tomto mohla přesvědčit, jsou docela zajímavá. Nebo snad znáte nějaké jiné zařízení, které ve své téměř totožné podobě vystupuje již od roku 1975? Přesně v těchto letech se totiž na svět dostala první disketová mechanika, tenkrát označovaná jako 5,25“. Ve své době zcela jasně geniální vynález, úchvatné možnosti, dokonalé východisko z nouze… Později se objevila disketová mechanika, která podporovala formát 3,5“ který známe dodnes. Původně mělo médium kapacitu pouze 720 KB, ale velmi brzy přišla na trh disketa o kapacitě 1,44 MB, ve které setrvává dodnes.

Disketová mechanika byla dříve snad jediným snadno použitelným zařízením, které umožňovalo přenos souborů z počítače do počítače. Proto si velmi brzy získala srdíčka většiny uživatelů, neboť bez její existence by se mnoho práce muselo dělat dvakrát, mnohdy i vícekrát. Také pouze disketová jednotka umožňovala jakési menší zálohy důležitých dokumentů; jinam prostě ta data narvat nešlo (samozřejmě, HDD byl kapacitně docela dostačující, ale když jste potřebovali formátovat, mazat, zálohovat,…).

Princip diskety je spojen s ukládáním dat na základě polarizace miniaturních částí magnetické vrstvy média. Velký problém disket je v tom, že tyto magnety jsou ovlivňovány magnetickým polem, což znamená, že záznam se může poškodit jakýmkoliv okolním ruchem. Po čase se tak médium stává stále méně spolehlivým, neboť přístroje, které na ni působí, můžeme dnes najít opravdu na každém rohu (mobilní telefony, elektromotory, reproduktory, …)

Značení Kapacita (IBM formát) Neformátovaná kapacita Počet stop Počet sektorů na stopů Počet sektorů
5,25“
Nízká kapacita DS DD 360 KB 500 KB 40 9 720
Vysoká kapacita DS HD 1,2 MB 1,6 MB 80 15 2400
3,5“
Nízká kapacita DS DD 720 KB 1 MB 80 9 1440
Vysoká kapacita DS HD 1,44 MB 2 MB 80 18 2880
Velmi vysoká kapacita DS ED 2,88 MB 4 MB 80 36 5760

Až o mnoho, mnoho let později, se na trhu začala objevovat další zařízení, která umožňovala přenos souborů. Ta si však nikdy nezískala tolik uživatelů, aby mohla být používána jako universální přístroj určený pro zálohu a uchovávání dat.

Souběžně s příchodem těchto nových zařízení se začaly hromadněji rozšiřovat i další možnosti, které zpřístupňovaly soubory na jistém počítači i jiným uživatelům. Vzpomeňme kupříkladu námi hráči velmi oblíbené propojení počítače kabelem, ať již sériovým (pomalejším) nebo paralelním (rychlejším, ale hrami méně podporovaným). Tím se otevřely úplně nové možnosti a uživatelé tak nebyli odkázáni na pouhé „hand to hand“ média. Samozřejmě, přenos souborů po kabelů (ať již sériovém nebo paralelním) nebyl nikterak komfortní a spolehlivý. Přenos poměrně často padal a k úplné spokojenosti uživatelů chybělo opravdu hodně. Přesto však v tomto můžeme hledat ony začátky zvýšeného zájmů o zasíťování počítačů, bez kterého by dnes nefungovalo zhola nic.

Teď si dovolím takovou malou nekomerční vsuvku: tento článek nemá sloužit jako jakási rekapitulace a historie sítí, vznik a vývoj Internetu zde zcela pomíjím, pouze připomínám základní fakta a skutečnosti. Článek jako takový vás má přesvědčit o tom, že disketová mechanika je přepychem dnešní doby.

Internet, intranet, sítě, kabely, síťovky, ... v současné době jedny z nejrozšířenějších slov počítačové terminologie vůbec. Připojení k Internetu je v dnešní době tak levné, že si je může dovolit opravdu každý. S tím, že je Internet u nás několikanásobně dražší než v jiných, převážně amerických, zemích, na mě nechoďte. K občasnému stáhnutí pošty, navštívení několika oblíbených stránek a poslání pár SMSek kamarádům vám stačí obyčejné dial-upové připojení. Nevěříte? Tak počítejte se mnou:

1 hodina připojení mimo špičku za den …. 15,60 Kč
30 hodin připojení mimo špičku za den …. 468,00 Kč

To dává necelých 500,00 Kč za měsíc, přitom můžete být každý den připojení celých 60 minut. A to je doba, za kterou se toho dá stihnout opravdu hodně. Nevěřím tedy, že by vás Internet měl finančně ruinovat. V rámci jedné hodiny připojení můžete odeslat několik desítek, klidně i stovek emailů, stáhnout až 10 MB dat (10 MB = 7 disket), popovídat si s kamarády přes chatovaní služby, a prostě udělat spoustu práce. A to všechno jen za 15,60 Kč. Když si vezmeme cenu jedné diskety, která se ustálila přibližně na ceně 15 Kč za alespoň trošku kvalitní značku, za hodinu můžeme laicky řečeno využít kapacitu 7 disket. Komunikaci a předávání dat mezi uživateli tak můžete za zcela minimálních nákladů převést na emaily, kdy za minimální počáteční investici (slušný modem zakoupíte již za cenu kolem 1.500,- Kč) a přitom jste takříkajíc „připojeni“.

Velmi populární se diskety staly i u hráčů počítačových her. Co si budeme povídat, starší hry stále patří mezi velmi oblíbené tituly a kupříkladu síťová hra Duke Nukem 3D dle mého stále zůstává nepřekonána (především hratelností, samozřejmě). Dříve, když si Pepa chtěl s Jindrou (tyto jména jsou naprosto smyšlená a nemají žádnou souvislosti s lidmi žijícími či mrtvými :-)) zahrát nějakou hru, musel si jeden z nich přenést svůj počítač k tomu druhému domů a disketu po disketě (odmyslíme-li to, že oba mají legální verzi hry) celé desítky mega přenést. Následovalo spojení obou počítačů přes nestabilní a pomalý sériový kabel a pár dnů pařby. Jakou však mají alternativu dnes? Řekněme, že oba kamarádi bydlí kousek od sebe a nic jim nebrání spojit oba počítače pevným koaxiálním kabelem. Poté budou moci hry hrát neustále až do skonání a přenos dat bude tak rychlý a spolehlivý, že do tří dnů nebudou vědět, co že to vlastně ta disketová mechanika byla.

Tak k čemu vlastně využívat disketovou mechaniku? Netuším, já osobně jsem ji nepoužil snad měsíce, ale velice silně přemýšlím o tom, že by docela dobře posloužila jako zajímavé těžítko. A co vy, kdy jste naposledy využili služeb disketové mechaniky?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

19.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzurovanou, účelnou nahotu

Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzur…

Tvůrci Cyberpunku 2077 potvrdili, že v jejich hře bude mimo jiné i nahota, kterou do ní umístili z dobrých důvodů a její cenzurování by uškodilo tomu, co chtějí sdělit.

18.  6.  2018 | | 9 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |
E3: Assassin

E3: Assassin's Creed Odyssey bude mít …

Ubisoft se po oznámení nového Assassin's Creed Odyssey s ničím moc nepáral a hráčům předhodil rovnou pět různých edic, z nichž nejdražší bude stát 240 euro.

12.  6.  2018 | | 9 N/A
Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióznějšího RPG dneška

Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióz…

Největší herní svátek roku sice už pomalu končí, ale pro nás je to teprve začátek. Postupně vám přineseme informace o valné většině představených her. Přednost mají samozřejmě ty větší tituly, a proto se dnes podíváme na Cyberpunk 2077 od CD Projekt RED.

16.  6.  2018 | | 1 N/A