Divine Divinity – lepší než Baldur’s Gate

Jenže nikoliv božská v tom smyslu jako je to prezentováno ve hrách typu Black & White. Tahle hra bude skutečně božská - má to totiž už v názvu. Divine Divinity, tak se jmenuje nový RPG počin, který slibuje stát dalším v řadě nástupců zatím asi stále ještě nepřekonaného Baldur's Gate. Výborný příběh, svoboda, propracovaný systém skillů, i to jsou důvody, proč by se to mohlo podařit.
Jenže nikoliv božská v tom smyslu jako je to prezentováno ve hrách typu Black & White. Tahle hra bude skutečně božská - má to totiž už v názvu. Divine Divinity, tak se jmenuje nový RPG počin, který slibuje stát dalším v řadě nástupců zatím asi stále ještě nepřekonaného Baldur's Gate. Výborný příběh, svoboda, propracovaný systém skillů, i to jsou důvody, proč by se to mohlo podařit.

"Před mnoha a mnoha lety se Božští a Zatracení snažili navzájem vyhladit pomocí svých obrovských magických sil. Jenže nikdo z nich neměl navrch. O něco později vznikl Koncil sedmi, kde zasedali zástupci šesti ras, které vedl jeden mág. To byly časy míru. nyní po všech těch letech a po rozpuštění koncilu spolu rasy opět válčí. Existují zde jisté temné síly, které sytí jejich vzájemnou nenávist. Kouzelníci a čarodějky mezi sebou neustále bojují. Orkové jsou na pochodu, pějí válečné písně a zabíjejí vše, co jim stojí v cestě. Zkáza a mor pohltila svět. Svět, který, jak se zdá, skončí v rukou Temného prstenu. Jedno prastaré proroctví však mluví o příchodu Božského, zachránce. Temný prsten ho chce samozřejmě zastavit - vyvolá ho a pokusí se ho zabít obřadním mečem. Jenže Božský se místo toho rozdělí na tři a zmizí pryč. Země se třese a doprovázeny blesky a hromy, projdou tři energetická tělesa třemi nevinnými osobami, později zvanými jako Poznamenaní…“

Divine DivinityDivine Divinity

Vypadá to jako výtažek z nějaké fantasy knížky, že? Jenže není tomu tak. Je to malá část příběhu hry Divine Divinity, nového RPG eposu z dílen německých Larian Studios. A jak hra začíná? Podobně, jako mnoho jiných - probouzíte se na neznámém místě s pražádnými vzpomínkami ve vlastní hlavě. Později zjistíte, že vesnice se nazývá Alleroth. Co ale ještě nevíte je, že vás čeká nesmírně dlouhá a nebezpečná cesta, než osvobodíte svět od Temného prstenu. Ano, jste jedním z Poznamenaných.

Orkové v Divine Divinity

Většina orků žije seskupena ve velkých kmenech v jižních částech Rivellonu. Každý z těchto kmenů sleduje odlišné zájmy, takže mezikmenové šarvátky jsou zde denním chlebem. Některé z nich dokonce stále udržují obchodní styky s lidmi. Jednou za rok se všechny kmeny sejdou na planině Grak-Nal-Dur, kde stateční orkští válečníci oslavují své úspěchy. Jednotliví vůdci kmenů využívají těchto setkání k uzavírání nových spojenectví. Někteří by chtěli sjednotit všechny kmeny pod jeden prapor - to je však stále jen vzdálený sen.

Ještě než se vydáte na cestu, dokonce ještě než se vzbudíte ve vesničce Alleroth, musíte si vybrat, za koho vlastně budete hrát. Divine Divinity poskytne na výběr celkem čest různých postav - tři ženského a tři mužského pohlaví. Teď si asi myslíte, že přijde na řadu volba povolání, jako je tomu u většiny ostatních RPG typu Baldur's Gate, jenže tentokrát je to trochu jinak. V Divine Divinity se totiž můžete stát vlastně čímkoliv, čím budete chtít - můžete si vybrat jedu ze tří základních "cest", po které se vydáte - cesta kouzelníka, cesta bojovníka a cesta přeživšího. Jakmile si zvolíte jednu z těchto cest, budou dle toho upraveny i vaše počáteční charakteristiky, váš vzhled a také získáte jistou specialitku, která je zvláštní pro každou cestu. Tato specialitka pro mága má podobu schopnosti vyměňovat si místo se svým protivníkem, u bojovníka jde o zvýšenou damage pokud je uzavřen v kruhu nepřátel a přeživší pak dokáže míjet své protivníky nepozorován a tudíž se zcela vyhnout boji. Zmíněný rozdíl ve statistikách bude pestrý i při výběru muž/žena. Ženy mají obecně menší sílu, zato jsou však mnohem obratnější a mají větší charisma. Ačkoliv by se mohlo zdát, že již ze začátku máte postavu pevně danou, není tomu tak. Každý nový level zkušeností, kterého dosáhnete, vám přinese pět skill bodů, které můžete rozdělit mezi čtyři základní vlastnosti - síla, obratnost, inteligence a charisma. Tak se z čaroděje lehko může stát bojovník a z bojovníka naopak vcelku obstojný mág (jistě, není to vůbec standardní jednání, podstatné ale je, že to jde).

Divine DivinityDivine Divinity

Když už si definitivně zvolíte jednu ze tří cest (nebo jinak řečeno jeden ze tří typů postavy), po níž se vydáte, dostanete na výběr další čtyři možnosti. Vezměme si to pěkně na příkladu - kouzelník se může zaměřit na čtyři druhy magie: magii hmoty, vyvolávání, elementálních sil a magii těla a ducha. Každá z těchto "stezek" pak konečně obsahuje osm různých skillů, například magie vyvolávání dovoluje vyvolávat různé druhy bytostí a démonů, ale také dimenzionální portály, které umožňují teleportaci, a v neposlední řadě také resur(er;)ekci. Každý jednotlivý skill může povýšit až na pátý, maximální stupeň. Jednoduchý výpočet hodný žáčka první třídy vám ihned poví celkový počet skillů v téhle hře - je to 96. To je docela úctyhodné, nemyslíte? Navíc když každý z nich má pět stupňů, to už máme číslo 480 (mimochodem, co že je vlastně smyslem života? Ano, 42!;). Jako všude jindy, i zde si skilly budete trénovat získáváním zkušeností. Kromě toho však určité úrovně skillů budou navíc podmíněny určitou silou, obratností, inteligencí a podobně. Zajímavá bude možnost zvýšit si daný skill pomocí skill booku - tuto možnost já osobně vidím jako dosti rozporuplnou, ale to je zřejmě dáno snad až přílišným pařením Ultimy Online ;).

Je samozřejmé, že jakmile se dokážete naučit všechny skilly z jedné "stezky", stanete se mistrem svého oboru, což vám přinese další zajímavé bonusy. Ano, trochu smůla, že nepoznáte krásy těch mnoha dalších skillů, ale co, zase budete mnohem, mnohem silnější. A na ty další může dojít třeba příště.

Divine DivinityDivine Divinity

Tak to bychom za sebou měli systém skillů. Přesuňme se zase na chvíli do Allerothu, vašeho dočasného domova. Jakmile se vzbudíte, nezbývá, než se vydat na průzkum. A zde přichází na řadu další z obrovských zajímavostí Divine Divinity - totiž že každý objekt, který není k něčemu přidělán, může být vámi manipulován. Můžete ho přesunout, rozbít, otevřít, a co víc, můžete ho například i hodit po svém nepříteli. Jistě, s nějakým 50 kilovým barelem si nějaká křehká ženština asi hned tak neporadí - to je jen pro siláky se sílou na té a té hodnotě. Je příjemné, že sama hra rozpozná, které předměty jsou pro vaši další cestu důležité a které ne. Když na nějaký kliknete, sama se rozhodne, zda vám ho hodí do batůžku či ne. Jinak byste totiž za chvíli mohli na zádech vláčet pěkných pár metráků, a to by rozhodně nebylo příjemné - navíc byste asi mnohem dříve dosáhli svého váhového limitu. Předměty bude také možné vzájemně kombinovat, například použít nalezenou flaštičku s jedem na váš nablýskaný kord. Jistěže všechno (nebo alespoň téměř všechno) bude možné také prodat. Cenu daného předmětu budete moct nejen ujednat pomocí svého charisma, ale bude také záležet na herních okolnostech, například v době války budou zbraně ceněny mnohem více než v době míru. Navíc bude možné obchodovat skutečně téměř s každým, koho potkáte - a že jich bude!

Konverzace s početnými NPC postavami (více než 150 kusů) budou probíhat zcela klasickým způsobem - dostanete na výběr několik odpovědí z nichž každý vyvolá odlišnou reakci. Výhodou je, že konverzaci bude možné v kterémkoliv okamžiku přerušit. Také bude u každé postavy dostupná jakási "historie", kde si budete moct prohlédnout vše, co jste spolu kdy namluvili. Mnohé z rozhovorů v Divine Divinity budou skutečně namluveny, i když ne všechny - přeci jen kapacita CD je v dnešní době již značně omezená. Zajímavé bude i přepínání z bojového do mírového módu, které bude mít samozřejmě také vliv na případnou konverzaci - přeci jen mluvit se špičkou meče u nosu je něco jiného než se jen dívat z dáli na ten samý meč zastrčený v pochvě.

Bohužel, ne každá situace se dá vyřešit konverzací, a tak občas nezbude než ten meč skutečně vytáhnout. Pod jeho ostří se vám pak dostane více než 100 rozličných potvor - co se druhů týče (trpaslíci, elfové, však to znáte). Každá potvora z téhle stovky totiž bude mít další variace. Čím se Divine Divinity vyloženě chlubí je inteligence počítače, která má dosahovat takové úrovně, že spolu mají být schopni efektivně spolupracovat, krýt se, přivolávat posily, a tak dále. Ptáte se, jestli se ve hře budou vyskytovat i draci? A opravdu to chcete slyšet? Pak tedy... ano, budou!

Divine DivinityDivine Divinity

Co se týká technického zpracování, začneme u jednotlivých postav. Každá je rozpohybována až 24 obrázky na jeden směr, což dává při dvaceti různých směrech 480 obrázků (musím dodat, že postavy budou schopné jak chodit tak běhat), nepočítaje v to boj a jiné speciální akce. Efekty prostředí se počítají na desítky - od prostého deště přes mlhu a déšť až po bouřky, změnu dne a noci a (žasněte!) východ/západ slunce! Hudba Divine Divinity nejenže bude velice kvalitní, se středověkou tématikou, ale také se bude přizpůsobovat právě probíhajícím událostem ve hře - tj. při boji bude svižnější a údernější než při mírumilovném putování mírumilovnou přírodou (pod dohledem mírumilovných zvířátek jako jsou lišky, vlci, medvědi, veverky a vůbec všechna tahle havěť - ano, i ti zde budou). Celý svět se bude skládat z více než 20 000 obrazovek, a to v rozlišení 640x480 či 1024x768. Ovládání hry bude stejně jednoduché, jak se dá od RPG takovéhoto typu čekat. Pohyb pomocí myši, navíc bude možné definovat si nějaké ty klávesové zkratky pro různé akce.

Divine Divinty má za sebou poměrně dosti bohatou historii. Vývoj tohoto klasického izometrického RPG totiž začal pod názvem LMK (zkratka pro The Lady, the Mage and the Knight) - vývoj této hry byl však nenadále zrušen. Část vývojářů se tedy odštěpila (Larian Studios) a jala se vytvářet své vlastní RPG, založené právě na LMK. Jeho první název zněl Divinity: Sword of Lies. Když však hra konečně našla svého vydavatele v německé společnosti CDV Software, byla, snad už definitivně, přejmenována na dnešní Divine Divinity. Její vydání je plánováno na 2. čtvrtletí tohoto roku, a to jak v Evropě tak v USA, takže se těšme!

Oficiální stránky hry: http://www.divinedivinity.com/.

Váš názor Další článek: Antiboxing – box bezbolestně a zadarmo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,