Dojmy: Cryostasis – smrt za polární točnou

Vyzkoušeli jsme ukrajinský mix her Bioshock, The Thing a Condemned. Co nabízí? Zamrzlý ledoborec, nadpřirozené schopnosti a neustálý boj o život.

Strach má mnoho podob. V Cryostasis, připravovaném survival hororu z dílen ukrajinských vývojářů, má jméno zima. Ale nesmíte si představovat takovou selanku, jako panuje aktuálně venku, kde pod okny redakce děti (a zaměstnanci) s růžolícími se tvářemi vesele bruslí po zamrzlém korporátním jezírku navzdory zákazovým cedulím.

 

Kdepak, zima v Cryostasis je zabiják, který z vás vysaje život do poslední kapky. Každý nádech mrazivého vzduchu v plicích bodá jak tisíce jehel a měřit teplotu ani nemá cenu, protože rtuť v baňce už beznadějně rezignovala a zamrzla. Vítejte za polárním kruhem, odkud je to jen coby zmrzlým plivancem dohodil k Severnímu pólu.

Rosnička dobrodruh

V roli meteorologa se proplétáte kovovými vnitřnostmi sovětského ledoborce North wind, jenž uvízl nedaleko nejsevernějšího bodu naší matičky Země. Na boršč si však nechte zajít chuť, zde se podává pouze smrt servírovaná na kostkách ledu. Takřka kompletně celá loď je zmrzlá, posádka prakticky mrtvá až na podivně zmutované jedince usilující o váš život. Vaším úkolem není nic jiného, než zjistit, co stojí za havárií obrovského škuneru. A pochopitelně přitom nezmrznout či se nenechat roztrhat na kusy.

cryo11.jpgcryo12.jpg

Vyprávění příběhu od začátku staví na častých flashbacích, kdy se na startu proberete na kovové podlaze netušíc co a jak, a teprve po pár okamžicích v sérii vzpomínek zjistíte, jak a proč jste se na ledoborci ocitli. Dějovou linku rozvíjí nejen vzpomínky na události před pohromou, ale velký vliv podle všeho bude mít i podivný mytologický příběh vyprávěný pomocí kreslených obrázků doprovázených hlasem stařeny, které najdete tu a tam rozházeny po úrovních. Přidejte si ještě i flashbacky fungující jako nedílná součást hratelnosti a máte zaděláno na solidní bolehlav.

Na boršč si nechte zajít chuť, zde se podává pouze smrt servírovaná na kostkách ledu

Prvních pár desítek minut jsem po návalu různých prostřihů a halucinací naprosto netušil, která bije. Postupně se začal záměr tvůrců snažících se prolínat několik rovin čitelněji rýsovat a musím uznat, že zvolená forma má něco do sebe. Sice až na finální hře ukáže, nakolik se z kupy náznaků a nejasností vyloupne kvalitní a smysluplná story, ale potenciál tu je.

Pestrý mix

Potenciál má i samotná hratelnost mixující tituly jako je Bioshock, The Thing a Condemned. Z Bioshocku si hra bere tísnivé prostředí a spoustu vody, z The Thing mráz a nutnost zahřívat se a z Condemned samotný pozvolnější styl s důrazem na boje zblízka, kde hrají hlavní roli netradiční zbraně jako řetězy, urvané ocelové kohouty či sekery.

cryo01.jpgcryo02.jpg

Klasické bloudění úrovněmi s řešením jednoduchých hádanek stylu zapnu vypínač tam, aby se stalo cosi onehde, zpestřuje několik zajímavých prvků. Už jsem zmínil nutnost se zahřívat. Místo klasického ukazatele zdraví máte tělesné teplo, které ubývá nejen pod nepřátelskými údery, ale i samotným procházením promrzlými prostorami. Jaká je teplota okolí kdykoliv vidíte, takže je jasno, kde se můžete loudat a kudy naopak musíte proběhnout co nejrychleji, než se z vás stane nanuk v životní velikosti.

cryo05.jpgcryo06.jpg

Tělesné teplo získáváte z fixních zdrojů typu žárovka, ohniště či spuštěný motor a co jsem měl možnost si projít těch několik úrovní, jsou rozmístněny natolik inteligentně, že nedocházelo k frustraci, protože by přede mnou stáli tři protivníci a já byl s posledním stupínkem tepla. Celý koncept mrazu tak zatím funguje jako zábavné, netradiční a hlavně funkční zpestření.

Stejně tak zaujal systém flashbacků ovlivňujících cestu vpřed. Zatím mi není jasné proč, ale hlavní hrdina dokáže upravovat minulost zemřelých námořníků. Pokud tak narazíte na tělo s rudě pulzujícím srdcem, můžete se vrátit do posledních okamžiků před smrtí a neblahý osud zvrátit. Na jednom místě například narazíte na mrtvolu s klikou v ruce. Pokud se vrátíte v čase, ocitnete se v těle námořníka před tlakovými dveřmi.

cryo16.jpgcryo08.jpg

Jestliže se je budete snažit otevřít, zůstane vám klika v ruce a za chvíli vás smete záplavová vlna a nic nezměníte a celou akci si můžete zopakovat. Jenže pokud se s klikou trochu vrátíte zpět, můžete s její pomocí zabezpečit předchozí dveře a smrti zabránit.

Hlavní hrdina dokáže upravovat minulost zemřelých námořníků

Po návratu do současnosti tělo zmizí, ale otevře se cesta dál. Stejně tak jinde můžete utěsnit díru v trupu, což posádka minule nestihla, a díky tomu snížit hladinu vody a opět získat cestu dál. Zajímavý nápad, funkční provedení, i když tedy některé příčiny a důsledky jsou mírně nelogické.

Zima jako malovaná

Z čeho mám zatím největší obavy je stereotypnost – přeci jen ledoborec neskýtá příliš variabilního prostředí, i když flashbacky akci zpestřují různými vychytávkami jako je třeba pasáž v potápěčském skafandru. Snad tvůrcům nedojde v půlce nápaditost a hra nezabředne do vyjetých kolejí.

cryo17.jpg cryo13.jpg

Cryostatis na první pohled nevypadá jako triple A titul, i když grafika je až na modely postav solidní, ale po několika dohraných úrovních mám jistotu, že má co nabídnout. Hra je z počátku dost zmatená a musíte si zvyknout na pomalejší tempo, které už vyplývá z celého konceptu – v na kost promrzlé lodi a zabaleni do kožešin nebudete pobíhat jako kamzík.

Stejně tak musíte akceptovat některé na první pohled ne zcela logické věci. Proč například spadne traverza, bránící cestě dál, až po zabití protivníka nedává moc smysl. Pokud ovšem tyto věci přehlédnete, či je tvůrci do finální verze opraví (čemuž se mi nechce moc věřit), můžete se těšit na mrazivě děsivou hru v netradičním prostředí a s pár opravdu zajímavými nápady.  Přelom v žánru nás nečeká, ale solidní zábava by mohla. A to se cení.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | survival FPS
Výrobce: ActionForms | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. února 2009
  • mrazivá atmosféra
  • působivý příběh
  • částečná originalita
  • Mental Echo
  • zbytečná uloudanost
  • frustrující míření
  • design úrovní
  • stereotypnost
  • krvavé HW nároky
Související články
  1. Galerie: Cryostasis: Sleep of Reason
  2. Várka děsu z Ukrajiny

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A