Dojmy: Deus Ex 3 – cyberpunkové zmrtvýchvstání

První díl je nezapomenutou legendou atmosférického sci-fi thrilleru. Nyní se rodí další kapitola, jež má dle ukázky geny původní hry.
Seznam kapitol
  1. Ve zbrani
  2. Ve stínu

Roku 2000 představil hráčům legendární návrhář Warren Spector (System Shock, Ultima Underworld) unikátní 3D akci, jež byla zasazena do živoucího, velkoryse dimenzovaného prostředí, které v kombinaci s širokým spektrem RPG prvků zajistilo, že takřka každou situaci mohli hráči vyřešit různým způsobem. Co na tom, že stylově šedivá grafika nepatřila k tehdejší špičce?

 

Pokračování se snažilo jít stejným směrem, ovšem díky ústupkům hlavnímu proudu se utopilo někde pod hladinou malometrážní nízkokalorické střílečky. Hratelná ukázka třetího dílu, kde hlavní hrdina navštívil obyčejnou policejní stanici roku 2027, naznačila, že se nové pokračování nese ve šlépějích oslavované původní hry.

Ambivalence

Deus Ex 3 sází stejně jako první díl na organické lokace, jež si kladou za cíl dovolit hráči vše, co jej napadne. „Jakékoliv místo, na než dohlédnete, a mohli byste se na něj dostat v reálu, bude přístupné i zde,“ říkají tvůrci. Premisu demonstrují na policejní stanici, v jejíž márnici leží mrtvoly teroristů, kteří radikálně bojují proti kybernetickým augmentacím (vylepšením) lidských bytostí.

S mírnou nadsázkou – viděli jsme v akci tři odlišné hry

Jenže ouha, v těle umrlce byl nalezen právě jeden z augmentačních čipů, a tak je na hráči, aby jej získal a přišel záhadě na mechanicky vylepšený kloub. Tvůrci schválně prošli policejní stanicí třikrát, pokaždé rozdílným způsobem. Řečeno s nadsázkou, přihlížející viděli třikrát zcela jinou hru. Co na tom, že stylově zahnědlá grafika nepatřila k dnešní špičce?

První pokus o získání čipu se nesl v duchu Schwarzeggerova vyrabování policejní základy v prvním Terminátorovi. Hlavní hrdina vpadl střemhlav do boje hlavním vchodem, samopalem vymetl lobby, aby s kombinací granátů a pistole vyčistil navazující místnosti. Vhod přišlo rentgenové vidění, jež hráči propůjčily oční augmentace. Celá hra se s akčním přístupem proměnila v hájemství chaosu se zuřícím poplachem a útočicími policisty.

deusex01.jpgdeusex02.jpg

Na druhou stranu si hráč nemusel dělat starosti s laserovými bezpečnostními paprsky, jež již větší šrumec spustit nemohly. Celá akce působila svižně. Hlavní hrdina se ukrýval za kopírkami, které bylo možné belskově přenášet a stavět si improvizované barikády nebo se kryl jednoduše za sloupy a zídkami. V tomto okamžiku se hra přeponula do pohledu třetí osoby, což v perspektivě á la Gears of Wars dodalo akčním situacím na přehlednosti.

 

Vypočítavost

Dialogy jsou silnější než kulomet. Při druhém zahrání tvůrci zvolili mírovou cestu, kdy přijdou ke slovu augmentace reagující na psychické rozpoložení osoby, se kterou hlavní hrdina zrovna mluví. Rozšíření zornic, rychlost dechu, to vše může při dialozích napomoci ke zvolení správných odpovědí (jsou zde tři typy reakcí), aby se podařilo získat sympatie některé z desítek herních postav. Třeba policejního seržanta na vrátnici stanice.

Přijdou vhod augmentace reagující na psychické rozpoložení osoby

Z toho se postupně vyklubal bývalý známý hlavní postavy, jež byl na obyčejného poldu degradovám ze člena jednotky SWAT a ve své zhrzenosti nakonec pustí hráče dovnitř stanice bez boje. Jde o výrazně pohodlnější způsob, nicméně nesmírně odměňující.

 

deusex03.jpg deusex04.jpg

Hráč nyní může volně procházet všemi třemi patry policejní stanice a dále zkoumat její košaté prostředí. Záznamy v počítačích, skříňky policistů a na konci zamčená zbrojnice plná zajímavých předmětů – sem by se násilným způsobem hráč vůbec nedostal, neboť by se v rámci bezpečnosti neprodyšně uzavřela. Završením bylo nabulíkování zdejšímu patologovi, že je hráč agentem FBI a jde si z k mrtvole teroristy vyzvednout důležitý důkaz. Mimochodem fanoušci série zde narazí na odkaz prvního dílu – patolog prozradí, že operaci FBI řídí jistý agent Manderley, jedna z vedlejších postav původní hry.

deusex05.jpg deusex06.jpg

 

 

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Inteligentní střílečka
Výrobce: Eidos Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. srpna 2011
  • Cyberpunková atmosféra
  • Možnost volby herního stylu
  • Živoucí svět
  • Slušná herní doba
  • Strhující příběh
  • Výtečná výtvárná stránka
  • Engine není z nejmodernějších
  • AI je občas tupá
  • Dlouhé nahrávací doby

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

včera | | 4 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 5 N/A
Hrajeme Battlefield 5: zasněžená válečná vřava je pastvou pro oči

Hrajeme Battlefield 5: zasněžená váleč…

Ještě, než k vám dorazí naše plnohodnotné dojmy, se můžete podívat na osobní pohlednice našich vojáků z bitevní vřavy.

1.  7.  2018 | | 7 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A