Dojmy: Football Manager 2010 – vše vypadá jinak

Místo naleštění svého diamantu se letos tvůrci Football Manager odhodlali k razantním změnám vzhledu a rozvržení hry. Jak na nás zapůsobily?

Pozice série Football Manager je posledních pár let pevná jako žula. Nic na tom nedokázaly změnit pokusy konkurence o oživení starých značek (zdravíme Eidos) či snad snaha velkých vydavatelů prosadit se na tomto trhu (ano, na mysli mám EA). Jediným protivníkem FM jsou sami jeho tvůrci, kteří jakkoliv sérii nechávají vyzrát, stále jí každý rok obdaří několika zbytečných chybami. Po dlouhé době je ročník 2010 prvním, který přináší zásadní změny v různých aspektech hry.

 

Mohu ale uklidnit všechny fanoušky: jakkoliv se Football Manager změnil na pohled, uvnitř je stále stejnou hrou.

Změny jsou dobré, nebo ne?

Pravda, změna základních mechanismů by dost možná potěšila celou řadu core fanoušků. Je už svým způsobem unavující, že se FM rok od roku hraje stejně a změny se kupí jen na povrchu. Ne nadarmo se v redakci shodujeme, že herní postupy i způsob vedení týmů není třeba měnit; a všechny ty osvědčené triky z minulosti vedou také letos k poměrně snadnému úspěchu ve hře. To je prostě fakt.

fm2010_01.jpgfm2010_02.jpg

Těch změn na povrchu, a částečně také uvnitř hry, je ale letos více než dost. Potěší větší zaměření na taktickou přípravu v čele s předzápasovými poradami nebo s obecnými poznámkami vašich asistentů. Ti jsou nově schopni doporučit taktiku vůči nadcházejícímu soupeři, upozornit na jeho slabiny nebo silné stránky; a to stejné samozřejmě udělají i pro svůj vlastní tým.

Součástí je nová centrální obrazovka manažera, která nabízí všechny potřebné údaje

Vše je přitom správně zaměřeno na rady a doporučení; jak konkrétně taktiku změnit, abyste překonali vyšší rychlost hráčů soupeře nebo jejich větší agresivitu (či jí obrátili ve svůj prospěch), je na vašem manažerském rozhodnutí.

První pohled a vše je jinak

Největší změna přichází na první pohled se zpracování jednotlivých herních obrazovek. Původní grafický layout, který v průběhu let doznal jen kosmetických úprav, byl kompletně změněn. FM2010 se oděl do světlých bílých barev, obsah řady obrazovek je díky novému rozložení jednotlivých prvků bohatší. Součástí je nová centrální obrazovka manažera, která nabízí takřka všechny potřebné údaje, mezi jinými přehled zpráv z vaší schránky i ze světa, údaje o nadcházejících zápasech, stavu hráčů a transférů nebo přestupovou tabulku. Chválím, něco podobného si nechám líbit, dvojnásob když novinky ze světa si nově sami vybíráte a přihlašujete se k jejich odběru. Pokud vás nezajímá italská liga, nikdo vás s ní otravovat nebude.

fm2010_04.jpgfm2010_05.jpg

Další detaily nového rozvržení jsou ale již diskutabilní. Potěší lišta ve vrchní části obrazovky, která zobrazuje aktuální datum, logo klubu, jenž je vaším nejbližším soupeřem (samozřejmě v den zápasu), případně přes ní můžete přistupovat ke své dovolené a aranžovat přátelské zápasy. Kompletně nová je také správa mužstva. Přestože se nezměnil například přehled hráčů a jejich atributů, taktická příprava týmu je nově řešena systémem záložek. Co víc, řada hodnot byla upravena.

fm2010_03.jpg

Nastavování taktiky přesto působí zdlouhavě a zbytečně pracně, člověk se hodně "nakliká" a jeho práci navíc komplikuje několik bugů v současné verzi hry. Přijde mi, že při současném zpracování taktiky bude pro casual hráče hra ještě komplikovanější než předchozí díly.

Zase v 3D. A o něco lépe

Zobrazení zápasu v 3D enginu není z předností, jež bych na FM dokázal ocenit. Platí to také letos. Ročník 2010 přichází s vylepšením animací, přidává diváky i jiné úpravy. Hra díky tomu opět působí o něco uvěřitelněji a fotbalověji. Pořád však platí, že význam 3D grafiky není radno přeceňovat. Podívat se na nejlepší akce? Fajn. Prohlédnout si góly? Skvělé. Detailně sledovat hru a poznatky z ní přenášet do taktiky? Nesmysl.

fm2010_06.jpgfm2010_07.jpg

Co do taktického sledování hry jsou nicméně k dispozici přesnější statistiky nebo také poznámky od asistenta manažera, který upozorňuje na slabiny hráčů a herního systému jako takového. Ve hře samotné byly odstraněny některé nešvary předchozího dílu v čele s častými góly z offsidu.

Zatím můžu FM2010 hodnotit jako "dobrý ročník"

Jiné ovšem přibyly; například nesmyslné výměny několika hlaviček sem a tam mezi hráči obou týmů. Původně jsem chtěl kritizovat také minimum gólů z rohů. Po sledování prvních kol anglické fotbalové ligy ale musím přiznat, že hra realitě opravdu odpovídá. Rohy asi zkrátka přestaly být skutečnou výhodou...

Testujeme dál

Moje putování světem FM2010 je stále na začátku a sám jsem zvědavý, jaká hra bude po odehrání více sezón. Zatím jsem v roce 2014 a FM2010 herně, vývojem hráčů i v dalších ohledech kopíruje předchozí díly, takže se fandové nemusejí obávat, že by změna grafiky změnila také jejich hru. Mezi tvůrci agitované novinky patří například jednoduší editor pro vytváření nových soutěží. Ten na své otestování ještě čeká.

fm2010_08.jpgfm2010_09.jpg

Už nyní po zhruba 25 hodinách strávených s hrou je ale patrná řada bugů a nedostatků. Předchozí ročník byl na ně překvapivě bohatý a pevně věřím, že letos k podobnému neštěstí nedojde. Jinak zatím můžu FM2010 hodnotit jako "dobrý ročník", který by skrz výrazné změny svého vzhledu mohl k sérii přilákat (staro)nové hráče. Nám jen zbývá se přesvědčit, zda si takové fanoušky dokáže udržet. Vše podstatné se dozvíte v recenzi za několik týdnů.

Dostupné pro: PC, PSP
Žánr: Simulátory, Sportovní
Výrobce: Sports Interactive
Začátek prodeje: 30. října 2009
Diskuze (1) Další článek: Blur se odkládá

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,