Dojmy: Football Manager Live – naživo a ještě lépe

V ústraní úspěšného ročníku 2009 ožila série Football Manager také na poli online her; a daří se jí to ve velkém stylu.
Kapitoly článku

Možná vás to v první moment nenapadne, ale fotbalový manažer jako online hra, která trvá 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dní v roce? Absurdní. A pokud už, musí být něco podobného nutně dílem kompromisů. Football Manager Live takové zadání v podstatě splňuje. Strávili jsme přes měsíc hraním prvních sezón jednoho z herních světů; a za tu dobu se FML změnil a stále mění k nepoznání.

Skuteční fotbalisté v nereálném světě

Předně; zapomeňte na skutečné fotbalové týmy, ligy a ceněné poháry. To vše absentuje. Naopak přítomni jsou skuteční hráči se statistikami, které odpovídají jejich výkonnosti. Je to ale právě každý lidský manažer, kdo vytváří a zakládá vlastní tým od naprostých základů (název či podoba dresů), až po věci zásadního charakteru – typicky složení týmu. Je to zvláštní kombinovat skutečné hráče s nereálnými týmy. Přesto je to zřejmě jediná cesta, jak vytvořit pochopitelné, spravedlivé a dostatečně konkurenční herní prostředí.

VIDEO: 919 'Football Manager live  - trailer'

Aby bylo duchu fair play učiněno za dost, dostává každý z manažerů na začátku hry jakýsi kapitál určený pro nákup hráčů. V tento moment může vybírat ze stovek hráčů ze všech možných i nemožných trhů; a zatímco později bude za hvězdné fotbalisty platit až nesmyslné částky, zde se mu díky tzv. aquisition fee poplatku otvírají cesty, jak značně ušetřit.

FML nepřebírá skutečné ligové či pohárové soutěže

Problém se objeví v okamžiku, kdy do herního světa vstoupíte opožděni oproti ostatním manažerům. To se stalo také nám: v herním světě, který zpravidla čítá do 900 týmů, už pracovalo a bavilo se okolo 300 manažerů. Výsledek? Prakticky všichni dobří hráči byli rozebráni a zbyl jen průměr, nebo lehký nadprůměr, z něhož špičkový tým schopný bojovat o přední příčky zkrátka nesestavíte.

Pomalé stoupání na vrchol

Přitom chování hry jako celku odpovídá realitě; nebo spíše tomu, co známé z klasických dílů Football Manager. První dny strávíte hledáním vhodné taktiky, sérií proher a prvním zkoumáním systému aukcí a prodeje hráčů. Po týdnu práce přijdou první odměny; zapojíte se do prvních oficiálních i neoficiálních soutěží, vyhrajete nějaký ten zápas a začnete stoupat v žebříčku týmů. A tak to jde v podstatě stále dokola.

01.jpg02.jpg

Protože FML nepřebírá skutečné ligové či pohárové soutěže, skládá se tato část hry ze dvou hlavních ingrediencí: oficiálního programu a neoficiálních, manažery tvořených soutěží. O první z bodů se starají fotbalové asociace, do nichž můžete zdarma vstoupit. Tyto nejenže se liší způsobem hry (od extrémních asociací, kde se hraje 24 hodin denně, až po ty striktně víkendové), ale také se sami starají o získávání finančních prostředků, kterými poté motivují své členy a odměňují je za dosažené výsledky. Neoficiální soutěže na druhé straně jsou v podstatě jen pouhou výplní volného času; i když také v jejich případě si můžete přijít na nezanedbatelnou odměnu.

Hrajte, kdy se vám zachce

Pomalu se tím dostáváme k dalšímu problému, který zvenku vypadá jako takřka neřešitelný. Když máte jako hráč World of Warcraft v práci nebo ve škole dlouhou chvíli, hru zapnete a můžete se i bez přátel věnovat desítkám činností. Kdy ale smíte a můžete hrát v FML? Hra na to jde od lesa: každá se soutěží má maximální povolené datum, v němž musí být plánovaný zápas odehrán; a je již čistě na vás a vašem soupeři, kdy se uskuteční.

Náskok mého týmu v poměru 2:0 v 70. minutě zápasu se změnil v prohru 2:3 v nastavení

Tím se otvírají základní možnosti; jakmile se jeden z hráčů, s nimiž se máte utkat, objeví online, smíte jej k zápasu vyzvat. Pokud snad odmítne a nestačíte do maximálního povoleného data zápas sehrát, můžete jej vyzvat přesto, že je offline; a roli reálného člověka v takovém případě přebírá počítač.

03.jpg

Otázkou je, zda je počítač v roli vašeho soupeře skutečně tou výhodou, kterou by měla podobná penalizace poskytnout. AI je schopno reagovat na situace v zápase lépe než skutečný hráč, což vám ponechá nepříjemnou pachuť v ústech ve chvíli, kdy prohrajete takřka rozhodnutý zápas (True story! Náskok mého týmu v poměru 2:0 v 70. minutě zápasu se změnil v prohru 2:3 v nastavení. Nemám, co hezkého bych k tomu dodal).

05.jpg06.jpg

Pokud snad přemýšlíte nad tím, jak vyplnit čas v době, kdy není žádný ze soupeřů přítomen, jednoduše využijete možnosti přátelského zápasu. Umožní vám testovat taktiku či hráče a navíc neovlivňuje takovou měrou výsledné postavení v žebříčku mužstev.

Dostupné pro: PC
Žánr: Simulátory, Sportovní, Strategie | Fotbalový manžer
Výrobce: Sports Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: leden 2009

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,