Dojmy: God of War 3 - božská zábava

Olymp je v plamenech, Kratos se vrací a přináší s sebou krvavou zábavu. Nastelte kýble pod televizi a připravte se, za chvíli je tady.

HOLY, HOLY, HOLY FU**ING SH*T!!!

Tak takhle roztomile se vyjádřil otec série God of War David Jaffe poté, co navštívil své rodné studio Sony Santa Monica, aby se podíval, jak hoši pracují na dalším dílu poté, co je opustil. Jeho nadšené výkřiky nebraly konce. Právem...

Ukázky gameplaye byly k vidění letos na E3 a pokud jste měli možnost sledovat je pouze na trailerech z internetu, dostavilo se přece jenom jisté zklamání.

 

Jenže opět se ukázalo, že něco vidět na videu a pak si to moci zahrát, jsou daleko rozdílnější věci, než nebe a dudy, ačkoliv pravda, v některých případech docela dudy s pocitem návštěvy v nebesích souvisí. Přeberte si to podle chuti. Ale teď zpátky k demu. Sony s ním dělala obrovské okolky.

Oblaka prozářená svitem zkázy, visící nad obzorem jako symbol konce světa, hořící budovy Olympu a výkřiky nesoucí se k nebesům

Místo abychom si ho mohli stáhnout po E3 na PSN a v klidu každý posoudit, vypadalo to, že nezbude než objednat za Atlantikem remastrované PS2 díly v podobě God of War Collection, a tak se k němu dostat. Dost brutální taktika pokud máte první verzi PS3 se zpětnou kompatibilitou a zapnete si HD rozlišení. Nicméně nějaký dobrý duch ze Sony rozeslal Evropanům kódy na stažení a začalo se mlsat.

Grafika? Lahůdka pro fajnšmekry

Vyrážet dech je Kratosova specialita. Zvláště ten poslední u nepřátel. V jeho případě tedy každého, koho potká. Tentokráte se postaral o vyražení dechu nám. Je to doslova jen pár dní, co jsme sbírali oči ze země po zahrání Uncharted 2: Among Thieves a máme tu další možnost nechápavě zírat, co soňácká mašina s trojicí symbolů na svém černém lesklém (matném) povrchu dokáže, tedy když se chce a hlavně umí. Už první pohled na Kratosovu sešklebenou tvář (ne, nevěřím, že by našli pro eventuální film dostatečně charismatický ŽIVÝ protějšek) je dechberoucí. Na druhou stranu je pravda, že po záběrech tváří z Heavy Rain: The Origami Killer to už tolika nepřekvapí. Co překvapí, je následná hra.

god of war 3_06.jpg

Jaffe se nechal mimo svých orgastických výkřiků slyšet, že mu hra připomíná nejvíce ze všeho rozpohybovaný obraz. Tak tenhle výrok byl mnohem více diskutabilní, než slova o té nejlepší konzolové grafice. Jenže pokud si pamatujete na oblohu v enginovém traileru, tak pozor. Přesně ta je tady. Oblaka prozářená svitem zkázy, visící nad obzorem jako symbol konce světa, hořící budovy Olympu a výkřiky nesoucí se k nebesům. Vidět to Michelangelo, ihned by sahal po štětci. Fantastické jsou textury, obvykle nejslabší článek u konzolové grafiky. Díky tuneloidnímu charakteru a fixní kameře v God of War 3 jsou tady naprosto famózní, ostré, detailní, nádherné.

god of war 3_02.jpggod of war 3_03.jpg

Textura je ovšem svým způsobem věcí minulosti, ne že by snad ztratila zcela význam, ale dnes je základem úspěchu při tvorbě dojmu nasvícení. A právě tady GoW 3 exceluje. Požáry, pochodně, utržená hlava boha slunce Helia, odlesky Kratosových čepelí, ohnivé šípy z jeho magického luku, to vše vytváří neuvěřitelný pohled jak v temných interiérech, tak i ve venkovních prostorách.

Kratos popadne kostráče za krk a v působivé sekvenci mu urve hlavu, no je to pohled pro bohy

Teď vůbec nejde o realismus, ono taky hledat realismus v hrách jako je God of War je dost nesmyslné, jde o finální dojem. A ten je opravdu HOLY HOLY... no znáte to. Co dokáží hrátky se světelnými zdroji si vyzkoušeli hoši z Guerrilly na Killzone 2, Sony Santa Monica jen potvrzuje tuto volbu.

Bijte hodně nepřátel a hodně velké nepřátele

Co ještě ohromuje? Detailnost a množství nepřátel. Padesát jich tu sice neuvidíte, ale jejich absolutně precizní provedení, když do vás řežou, uf, nádhera. A to platí jak na kostlivou pěchotu, tak na bossy, kteří tu čekají dva. Kyklopa, kterého si osedláte, mezi ně nepočítám. Nebyl by to God of War, kdyby svoji roli nehrála kontextová komba. Tedy pořádně bosáka načnout, a pak si ho vychutnat, jo břicho kentaura se páře opravdu pěkně, škoda že mrtvola ihned mizí, ačkoliv jak pravil klasik Flash, kdo by po těch hromadách pak lezl.

godofwar3_05.jpg

Trhat hlavu Heliovi tolik pobouřilo kritiky, no, ehm, chlapci zřejmě neviděli průměrný americký akční film. Co trochu irituje, než si to natrénujete, je skákání z harpyje na harpyji při překonávání různých propastí. Moc toho holky nevydrží. A je tu finále v podobě fantastického průletu tunelem a zběsilého uhýbání padajícím žhavým balvanům, v cestě stojícím břevnům a kusům skály.

Dynamičtější kamera by neškodila

Dost s chválením a teď pro změnu vivisekce. Pitva zaživa pro méně gramotné. Je to build z června, proto jsem si nechal šťourání v Kratosových střevech až nakonec, protože chci vidět všechny chyby pořádně odladěné. První z nich je úděsně kolísající framerate, někdy padající pod 25, jindy letící nad 40. Ne že by se pohyb trhal, jede celkem plynule, nicméně božská práce nemá mít chyby. Když demo prolejzáte popáté a jen kvůli hledání chyb, všimnete si, že vedle nádherně detailní textury je pro změnu plácnutá rozostřená. Leckde trčí polygon jako bolavý palec, občas je přehnané HDR, ale to si můžete upravit jasem monitoru, takže to zas tak nevadí, ale znovu, když dokonalost, tak dokonalost.

god of war 3_04.jpggod of war 3_05.jpg

Kamera. Osobní zklamání. Naprosto identická jako ve všech dosud vyšlých dílech. Ne, nevadí tolik, že je uzamčená a nemůžete se rozhlížet po krásách hrůzného světa zkázy, to nikdo nečekal. Patří ke Kratosovi jako k velbloudovi hrby. Ale přece jen občas by mohla scény zabírat výrazně více zblízka. Když to totiž udělá, nechce se vám znovu vidět Kratose jako malou postavu. Zkrátka více dynamická kamera by neškodila, scénář mohl pamatovat na zooming přímo do scény mnohem častěji. Protože až stisknete kolečko, Kratos popadne kostráče za krk a v působivé sekvenci mu urve hlavu, no je to pohled pro bohy. Jenže pak se zase vzdálí. Asi bych chtěl moc, nevím, jen zkrátka zamrzí, že si tolik neužijete všech detailů stále.

god of war 3_07.jpggod of war 3_08.jpg

Pár pikantních momentíků. Pokud hrajete Dragon Age: Origins, tak máte xichtíky a brnění hrdinů věčně od krvavých skvrnek, či skvrn, že? Pokud Uncharted 2, pak jste dost často v mokrém oblečení. Tak pro změnu Kratos občas vyleze z boje krvavý od hlavy až po paty. Nějaká moudrost na úplný závěr? Pokud vezmu v potaz, že toto, co jsme si mohli zahrát, je práce stará přes čtyři měsíce a do finále zbývají další čtyři, tak by mě moc zajímalo, s čím se hoši vytasí. Nový trailer nepředvádí, takže doufám v pořádný BIG BANG... samozřejmě v tom dobrém slova smyslu.

P. S. Mor na toho, kdo v diskusi napíše moudrost, že Kratos se skloňuje 2. p. Bez Krata, atd. Zní to hrozně a proto čert vem nějaká pravidla!
P. P. S. Odpusťte si srovnávání God of War 3 dema a Uncharted 2 plné hry. Je pěkná blbost dávat vedle sebe rozestavěný dům a již hotový, obydlený. Uvidíme. A Crysis sem prosím také netahejte. Nojo, asi marné prosby, co?
Dostupné pro: PS3
Žánr: Adventury, Akce
Výrobce: SCEA Santa Monica | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. března 2010
  • Nádherná grafika
  • Soubojový systém
  • Tempo hry
  • Kreativita v hraní
  • Brutalita
  • Hudba
  • Možnost hrát znovu a znovu
  • Potřeba bryndáčku před neustálým slintáním
Související články
  1. TGS: God of War 3 v pohybu
  2. God of War 1 a 2 míří na PS3
  3. E3: GoW 3 posledním dílem série?
  4. E3: Jak se hraje God of War 3 + video

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Unikly slevové akce Steamu, Halloween a Černý pátek vám vysají peněženku

Unikly slevové akce Steamu, Halloween …

Již tradičně předčasně unikají informace o připravovaných slevových tornádech na Steamu, které začnou už během následujících dní.

21.  10.  2017 | | 2 N/A
Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou zábava, i když ještě nejsou dodělané

Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou záb…

Nová hra vám umožní stavět tratě a posílat po nich mašinky. Budete budovat a vydělávat. Herní model je zábavný a grafika líbivá. Hra má ještě dost nedostatků a není divu, zatím se totiž jedná o vývojovou verzi dostupnou v rámci předběžného přístupu. I přesto už ale poskytne docela dost zábavy.

20.  10.  2017 | | 15 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 4 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A