Dojmy: Rage – apokalyptický guláš všech žánrů k ochutnání

Tvůrci legendárních stříleček Doom a Quake se jali vytvořit falloutovký svět plný akce, vandrování, aut a úkolů. Zarazila směs herních stylů na první pohled do židle?

Id Software je od dob, kdy vyšel první Wolfenstein, firmou jednoho žánru i stylu. Těžko lze naleznout přímočařejší hry než byly série Doom nebo Quake. Proto jsou i sami vývojáři zvědaví, jak dopadne jejich prvotina s otevřeným světem s volnou skladbou misí i úkolů Rage. Jak prozradili na třičtvrtěhodinové předváděčce verze na X360, je to poprvé, kdy se firma pokouší o nový styl hry a nové zasazení zároveň, to vše v novém engine a s originálním jménem.

 

 

Je možné si podle plánů sestavit vlastní výbušné auto

I když na hře pracují už více než dva roky, není divu, že z nich citelně vyzařuje nervozita, jak vše nakonec dopadne. A to údajně dělají na všech builech pro různé platformy dohromady.

Doom, Fallout nebo závody?

Rage se odehrává na Zemi budoucnosti, kterou zpustošil náraz asteroidu. Vlády světa vybudovaly úkryty pro zlomek obyvatelstva, přičemž na svět mimo podzemní bunkry zapomněly. Ten se však nerozhodl zemřít a v podobě postapokalyptických osad plných zubožených obyvatel, otroků, mutantů a dalších zplozenců kataklyzmatu se znovuzrodil v obskurní říši se silným falloutovským nádechem.

 

rage_01.jpg rage_02.jpg

Prezentace ukázala Rage jako poměrně nesourodý mix vandrování po rozlehlých, pouštních exteriérech plných rozpadlých mostů a jeskyní obsazených mutanty, jež obalují šťavnatou nádivku katastrofických měst se vším, co k nim patří. Při přesunu budou hojně využívána vozidla. Ta rovněž plní funkci bojových prostředků – hráče uprostřed pustiny přepadne skvadra bugin nájezdníků, a tak nezbývá než nažhavit kulomety na střeše a začít vyrovnávat skóre.

 

rage_05.jpg

Ale to není vše, hra zahrnuje rovněž regulérní závody na předpřipravených tratích. „Tři, dva, jedna, start!“ volá znetvořený pořadatel závodu, přičemž hned začíná zběsilé destrukční derby o první místo, dokonce i s klasickými bonusy (střelivo, životy apod.) rozesetými po trati.

Mechanikem ve světě bez budoucnosti

Jak dát takovou směs dohromady v chutnou pečeni na kardamonu a víně, aby místo ní nevznikla připálená pistáciová pizza? Rage chce nabídnou otevřený svět, ve kterém si každý najde svůj kus zábavy. Ve městech lze nabrat primární i postranní úkoly, dozvědět se z rozhovorů něco o příběhu, a především se věnovat doplňkovým činnostem.

rage_03.jpg rage_04.jpg

Spadá mezi ně například pečování o svůj dopravní prostředek. Počáteční čtyřkolky, asi po dvou hodinách hry přibudou terénní buginy nebo svébytné obrněné koráby s těžkými děly na kapotě s ocelovými pláty na dveřích. Všem vozidlům lze u překupníka v garáži namontovat nové vybavení, které začíná u tlumičů, zbraní a pancéřování, přičemž končí až někde s výfuky, které mají dodat závodění to poslední dotažení šroubů k dokonalosti stroje.

Unikátní barmance Sally kdysi banditi unesli rodinu

Možnosti úprav však nekončí u automobilů, střílečka bez zbraní je jako ryba bez bicyklu a i vaše střelné miláčky můžete opatrovat různými vylepšeními. Ať už se jedná o důležitou volbu použité munice (necháte protivníka vykrvácet po zásahu běžnou střelou, nebo zbytky těla dumat nad zákazem použití střel dum-dum), nebo všerůzné doplňky v podobě statických věžiček, samohybných pavoučích robotů a výbušných autíček na dálkové ovládání. Většinu těchto vychytávek můžete po použití zase rozebrat a získat tak aspoň část konstrukčních dílů.

Westernová Čína

Postapokalyptické kulisy si berou vzor z RPG Fallout, ale jsou o něco barevnější a plastičtější, což jim dodává na životu. Krédem autorů je maximální variabilita. „Nechceme mít kvanta generického obsahu. Například zbraní je na tak velkou hru poměrně málo, ovšem každá je unikátní a má svůj styl. Stejně jako města,“ tvrdí autoři.

rage_08.jpg

Každá z metropolí má mít svůj vlastní charakter. Prezentace odhalila pouštní vesnici Wellspring, která v sobě mísila prvky Divokého západu a asijských kultur. Hráč zde nalezl bar s pohlednou (a jak jinak než herně unikátní) barmankou Sally, které kdysi banditi unesli rodinu. Proto vždy uvítá a náležitě odmění, když se jí na pultě objeví čerstvý skalp divokých nájezdníků.

rage_06.jpg rage_07.jpg

Podobná poslání mají naplňovat hru v obrovském počtu. Pro úkoly spojené s příběhem si nicméně hráč ve Wellspringu musí zajít k šerifovi, jenž si například stěžuje útoky dálkově řízených autíček naplněných výbušninou, kterými zabíjejí čas zákeřní separatisté. „Vypátrej je a zažehnej hrozbu!“ zní úkol. Další záběr přihlížející přenesl právě do základy modelářských banditů, jež měla podobu klasické úrovně z kterékoliv typizované 3D akce. Autoři však vypichují, že základnu je možné navštívit kdykoliv v průběhu hry.

Vozidlům lze namontovat kvantum nového vybavení

Až po šerifově zadání úkolu se však zpřístupní její nejzazší útroby – je možné si podle plánů a z nalezených součástek sestavit vlastní dálkově ovládané výbušné auto a skrze ventilační šachtu vybombardovat kontrolní místnost opodál.

rage_12.jpg

Část prostředí je přitom zničitelná, není žádnou výjimkou, když se schováte za bednu a o chvilku později sledujete jen odlétající prkýnka a stále se rozšiřující díru směrem od protivníka k vaší hlavě a skrze ni dále.

Nenápadným i hlasitým zabijákem

V základně se obnažila prozatímní slabina hry v podobě umělé inteligence. Ačkoliv není fér hodnotit virtuální mozek hry před dokončením, nelze nevypíchnout tupé nabíhání protivníků pod palbu nebo jejich tupé ošálení kulometnou věží, jíž lze kdykoliv vytáhnout z inventáře. Nepřítel si všímá burácejícího automatu a bez hnutí zmutované brvy se nechá hráčem obejít a ustřílet do kulichu. Stejnou pozornost přitahují epileptické křeče mrtvých protivníků, kterým hráč klikáním zrovna vybírá kapsy – ragdoll mrtvol je v současné fázi poměrně nervní.

rage_09.jpg rage_10.jpg

Rage se snaží nabídnou mnoho. Zbraně dovolí vedle líté akce také tiché zabíjení pomocí kuše nebo ocelové hvězdice s bumerangovým efektem, a to ještě nebyla řeč o arénách. Autoři zavedou hráče například do dekadentního televizního studia Mutant Bash TV, jehož obtloustlý šéf naštosovaný v mechanickém křesle pravidelně připravuje show plnou krve a násilí. „Dej mi akci a budu tě sponzorovat,“ zní jeho nabídka, když posílá hlavního hrdinu do uzavřené arény, do které v jednom kuse přitékají mutanti s cílem zemřít pod hlavní brokovnice.

rage_11.jpg rage_13.jpg

Těžko říci, nakolik úspěšně se autorům podaří poskládat všechny prvky dohromady. Nezávisle na tom se však lze těšit na pozoruhodný kus technologie. Jak bylo naznačeno, předváděná hra na X360 vypadala o chlup lépe než prostředím podobný Fallout, navíc s mnohem větším detailem vzdálených horizontů a přitom stále dokonale plynule. Bez debaty se lze těšit na PC verzi s příslibem ještě hezčí grafiky.

 

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Postapokalypticá střílečka
Výrobce: id Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. října 2011
  • Skvělá atmosféra
  • Zábavné přestřelky
  • Chytlavé závodění a bojování
  • Pěkna grafika
  • Nádherné prostředí
  • Solidní herní doba
  • Mizerný konec
  • Hnusné textury
  • Nevyladěné UI
  • Ježdění sem a tam
  • Repetetivní náplň
Související články
  1. Galerie: apokalyptické Rage
  2. Game Informer se rozkecal o Rage
  3. id Soft a Bethesda pod jednou střechou
  4. Carmack plánuje hru na Wii
  5. Fortune City - město závodům zaslíbené