Dojmy: Starcraft 2: Wings of Liberty – probdělé noci

Nástupce legendy je již za tleilaxánským metaplazmovým bukem. Nelenili jsme a vydali se po sobě házet atomovky a obecně děsně zábavně zergovat a rushovat.
Kapitoly článku

Lze spílat, že strategické hry od firmy Blizzard se odklonily od původní myšlenky pomalých a přemýšlivých strategických her. Svou rychlostí a důrazem na bleskové instinktivní reakce představují spíš akční vichřice. Zároveň jsou to ale milníky, jež vždy přinesly neviditelnou revoluci. Warcraft 2 představil brilantní vzdušné a námořní souboje. Zejména první Starcraft z roku 1998 roztrhal do té doby platné pravidlo dvou podobných válčících stran, když proti sobě postavil tři vesmírné rasy – lidské sympaťáky, slizké zergy a aristokratické protossany – každou s naprosto odlišnou skladbou jednotek.


A co je hlavní, s dosud nepřekonatelně vybalancovanou skladbou oděnou do komfortu uživatelského rozhraní příjemného jako mráčky s vanilkovou příchutí místo polštáře. Aktuálně probíhající betaverze, v níž jsme si vyzkoušeli hru za všechny tři rasy v multiplayeru, dokazuje jedno: Starcraft 2 je skvělým remakem původní hry.

12 let bez hnutí

Autoři ve druhém dílu rezignovali na i ty nejmenší změny v herním konceptu. Pokud někdo viděl první Starcraft pouze z rychle prolétajícího vesmírného křižníku, nenarazí na jedinou inovaci. Řečeno bez jakékoliv nadsázky, znalec původního titulu může instantně vstoupit do hry, starým známým způsobem poslat jednotky těžit krystaly, plyn a začít stavět základnu alespoň v z počátku v totožném složení jako před dvanácti lety.

Pokud někdo viděl první Starcraft pouze z rychle prolétajícího vesmírného křižníku, nenarazí na jedinou inovaci


Starcraft 2 znovu vychází z premisy stavění základen, non stop výroby jednotek a zaměření se na určitou strategii, kterou nicméně lze díky kombinačním možnostem hry změnit v řádu desítek sekund. Žádní hrdinové s mystickou aurou, desetkrát silnějším útokem a zažíváním takovým, že mohou jíst luštěniny i laktózu aniž by obohatili atmosféru o notorickou směs 59 % dusíku, 21 % vodíku, 9 % oxidu uhličitého a 7 % metanu.

starcraft 2 04.Jpg starcraft 2 05.Jpg

Žádné experimentální suroviny, zkušenostní body. Pouze křišťálově průhledný technologický strom s pevnými pravidly, který je snadný k naučení, ale nabízí nespočet možností. Starcraft 2 v tomto bodě evokuje šachy – neumírající hra, ale bez nového nápadu.

Taktika nade vše

Až hráč znalý originálu si všimne tu a tam problesknuvších vylepšení. Přibylo například tlačítko upozorňující na bezprizorní výrobní jednotky (opět SCV za lidi, brouk morfující přímo v budovy za zergy a protosanská sonda, jež pouze spouští teleportaci a pak si jde hned po svých) apod. Upraveno bylo i několik budov, jejich provázanost s jednotkami s hlediska technologického stromu a i vojáci spolu s vražednými stroji a stvořeními se dočkali nových přírůstků.

starcraft 2 20.jpg starcraft 2 21.jpg

Ty ještě dále rozšiřují možnosti taktiky na bitevním poli, ačkoliv jejich zvládnutí chce cvik a rychlou koordinaci. Například protosanské budovy jsou napájeny pylony, což je typ budovy dedikovaný primárně k tomuto účelu. Nově těmto přízračným bojovníkům přibyla letecká jednotka, která se může instantně transformovat v obdobu pylonu.

VIDEO: 2066 'Starcraft 2 - trailer'

To se hodí v kombinaci s warpovými bránami (Warp Gates), na něž lze přeměnit Gateway, kde hráč jinak klasickým způsobem vyrábí základní jednotky. Warpová brána dokáže výměnou za natěžené krystaly a plyn teleportovat čerstvě vyrobené jednotky kamkoliv uvnitř dosahu pylonů, takže v kombinaci s mobilní pylonovou poletuchou lze zásobovat frontu na druhém konci mapy stále novými posilami.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Blizzard Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. července 2010
  • Příběh a postavy
  • Originální mise
  • Znovuhratelnost
  • Zakomponování achievementů
  • Editor
  • Online služby
  • Nejasnosti u upgradů
  • Příliš velký zoom a UI

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,