Dojmy: StarCraft II: Wings of Liberty – nášup z bety, část 1.

Multiplayerová beta skončila a my se s vámi po mnoha hodinách bitev můžeme podělit o zážitky a informace. Bude to bomba.
Kapitoly článku

Na druhý StarCraft se čeká už opravdu dlouho, vždyť od vydání StarCraft: Brood War uplynulo dvanáct let. Ne nadarmo bylo blizzardím sloganem při ohlášení hry „Hell, it’s about time“ (Sakra, bylo na čase). Nicméně 7. června byly uzavřeny servery, na nichž se hrála beta, už před časem se Blizzard vytáhl s oficiálním datem vydání – 27. července 2010 – a pokud nenastane konec světa, skutečně se s hrou v dané datum setkáme.

sc_II_artwork_11.jpg

O singleplayeru se zatím ví jen to, co tvrdí sám Blizzard (vynechám-li jednu hratelnou misi představenou na výstavách), nicméně multiplayer byl podroben několikaměsíčnímu testování „hrstky“ vyvolených. S ohledem na to, že ona hrstka koncem bety znamenalo zhruba 30 tisíc online hráčů v kteroukoli denní/noční dobu, lze předpokládat, že beta měla velký potenciál odhalit množství nevyvážeností, bugů a jiných problémů.

Beta tak trochu působí dojmem, že si Blizzard s terrany vyhrál nejvíc – jsou zřejmě nejvariabilnější armádou

Ale postupně. Cílem tohoto článku je přinést co možná nejvíce informací, ať už o StarCraftu čtete poprvé, nebo jste zkušeným veteránem. Proto pro pořádek zopakuji, že StarCraft (SC) je sci-fi real-time strategií, v níž proti sobě stanou armády terranů (v podstatě lidí), zergů (hmyzích a krvelačných nestvůr řízených centrální bytostí) a protossů (starobylou hi-tech rasou, jež je v odvěkém konfliktu se zergy). Současně jde o strategii rychlou, akční a postavenou na jednoduchých principech, které umožňují velké množství taktického kombinování.

Terrani – rozhádané intrikující zbytky impéria

sc_II_artwork_16.jpgLidé jsou zvláštní rasa a přes svoje sebevědomí obvykle v myslích scénáristů sci-fi příběhů slouží spíše jako potrava pro po všech stránkách vyspělejší emzáky. Podobně je tomu i zde, ale SC je hrou velmi vyváženou, a tak dává terranům dostatek nástrojů, jak se vypořádat s ostatním neřádstvem. Beta tak trochu působí dojmem, že si Blizzard s terrany vyhrál nejvíc – jsou zřejmě nejvariabilnější armádou.

Opět se setkáte s kombinací pěchoty a mechanizovaných jednotek, ale novinek je úctyhodné množství. Základní budova – Command Center – už nemá přístavky, namísto toho je sama upgradovatelná buď na Orbital Command, nebo Planetary Fortress. OC neumí jen skenerem dočasně odhalovat místa na mapě (včetně jinak neviditelných jednotek), ale může také vylepšit libovolný Supply Depot, aby poskytoval dvojnásobek zásob. Nejpoužívanější schopnost je ale přivolat MULE, vylepšeného těžaře, který po 90 sekund těží označený minerál, a to s citelně vyšší výnosností, než mají běžná SCV. Terranská armáda je díky tomu docela v balíku a poměrně dlouho si je s to vystačit s jedinou základnou tam, kde třeba zerg potřebuje dvě až tři. PF zase sice zabrání budově vzlétnout, ale vybaví ji silnějším pancířem a hlavně dělem proti pozemnímu neřádstvu.

starcraft 2 04.Jpg starcraft 2 05.Jpg

Skvělou novinkou je sjednocení přístavků k Barracks, Factory a Starportu. Každá z těchto budov se může dovybavit buď Reactorem, nebo Tech Labem. Reactor umožňuje trénovat základní jednotky (tj. Marine, Hellion, Medivac a Viking) po dvou zaráz a do fronty nastavit celkem až osm jednotek. Tech Lab „jen“ odemyká možnost stavět další typy jednotek a obsahuje jejich upgrady. Tyto přístavky jsou však univerzální, takže když máte Tech Lab u Barracks a čerstvě dostavíte Factory, můžete klidně s Barracks odlétnout a k opuštěnému Tech Labu připojit Factory. Proč? Abyste bez většího zdržování mohli stavět tanky!

starcraft 2 10.Jpg starcraft 2 11.Jpg

Co mě ale na terranech nadchlo nejvíc, je spousta možností, jak vhodně kombinovat jejich jednotky. Mariňáci se tváří jako ořezávátka, ale s upgrady jsou hodně nebezpeční i v mid-game, když si docela klidně krájí cokoli, co není obrněné. Připojte k nim Maraudery, protože ti naopak děsivě likvidují obrněné jednotky, navíc s upgradem je i zpomalují. Obě tyto jednotky jsou biologické a mohou používat Stimpacky, které je však zraní. Doplňte proto armádu hrstkou Medivaků – tyto přepravní letouny budou zraněné jednotky automaticky léčit. Pomoci vám také může Raven nebo dva: má detektor neviditelných jednotek, a i když přímo neútočí, jeho vybuchující miny a obranní robůtci jsou parádní. Pro větší zábavu přidejte i několik zneviditelněných Ghostů, ať už s nimi protossům odpálíte pomocí EMP jejich štíty, nebo budete ostřelovačkou likvidovat silné zergské jednotky.

sc_II_artwork_10.jpg

Pokud jste raději na těžkou techniku, udělají vám terrani radost svými tanky a samozřejmě Thory. Tanky se dočkali citelného vylepšení běžného módu: střílí v něm velmi rychle a s velikým bonusem proti obrněným jednotkám; v obléhacím módu je zase novinkou, že je kruhem naznačen dostřel (soupeř jej ale nevidí). Thor je pak výkvětem pěchoty, masivní robot, který rozsévá smrt mezi pozemními i leteckými jednotkami. Ochraňte jej před výrazným přečíslením drobných jednotek a užijte si jeho sílu; nebo jej shoďte Medivakem protivníkovi k těžařům, poděkuje vám.

Citelnou novinkou je odstranění Vulturů a především jejich Spider min – s ani jedním se už nesetkáte. Roli rychlé pozemní jednotky přebírají Hellioni a zvláště po upgradu je s nimi docela legrace. Jde vlastně o vtipnou kombinaci Vulturů a Firebatů, máte v nich tedy k dispozici rychlá vozítka vyzbrojená plamenomety, které zraňují vše v přiměřeně dlouhé palebné linii – při zvládnutém micromanagementu jde o skvělou zbraň proti slabším pozemním jednotkám.

VIDEO: 3127 'Starcraft 2 - komentovaná ukázka hry'

Letectvo je trochu jinde, než jste byli zvyklí z prvního SC. Základem je Viking, solidní protivzdušná jednotka s velikým dostřelem, ale na zem může střílet, až když se v transformerském stylu přeskládá do pozemního robota; ten nicméně není příliš silný a nemůže střílet do vzduchu. Protipozemním letounem je Banshee: několika naváděnými raketami ráda sestřeluje nakupené množství slabších pozemních jednotek, je sice bezbranná proti vzdušnému útoku, ale zase se může zneviditelnit. A když hra trvá hodně dlouho, možná postavíte několik Battlecruiserů: pomalých a drahých křižníků, jimž samozřejmě nechybí ani silný úder Yamatogunem.

Zergové – pořád mají hlad

sc_II_artwork_17.jpgPokud chcete zkusit něco úplně jiného a dost nezvyklého, jsou zergové jasnou volbou. Během bety se objevovaly hlasy, že zergové vůbec nejsou zábavní, s čímž kontrastuje nemalé množství hráčů, které naopak tuto rasu výrazně preferují. Pravdou je, že variabilita zergských jednotek není největší a tato frakce by ještě zasloužila několik změn, ale i v současné podobě se s nimi dočkáte spousty zábavy.

Zergové stále staví na slizkém povrchu, zvaném Creep, který už ale nerozšiřují systémem kolonií, upgradovatelných na obranné struktury. Creep pomohou rozšířit Overlordi (letecké jednotky – nově bez detektoru – zajišťující zásoby pro jednotky) nebo lépe Creep Tumory, jež naklade Queen. Díky snadnému rozšiřování tumorů zergové rádi tvoří tzv. creep highway: spojují své základny Creepem a ten dále šíří po mapě, což jim dává úžasnou kontrolu nad bojištěm. Na Creepu mají pozemní jednotky bonus k pohybu, navíc na tomto povrchu ostatní nemohou stavět své budovy.

Zůstalo zachováno fungování těžebních a stavebních jednotek (Dronů): do budovy se nenávratně promění. Stejně jako dřív se i vylepšuje základní budova z Hatchery přes Lair na Hive.

Variabilita zergských jednotek není největší a tato frakce by ještě zasloužila několik změn

Stejný je také princip unikátního trénování jednotek, které nevychází z příslušných budov, ale líhnou se z larev, co jsou u Hatchery a jejích vylepšených variant. Queen navíc může produkci larev pomoci vylíhnutím dalších čtyř, celkově si můžete u každé základní budovy nasyslit až dvacet larev, což pomůže děsivě rychlé obnově vaší armády po velkých ztrátách.

starcraft 2 22.jpg starcraft 2 23.jpg

Jednotky samotné se dočkaly docela velkých změn. Zerglingové jsou staré známé rychlé potvůrky, s křidélky (speed upgradem) a na Creepu je jejich rychlost ohromující. Novinkou je možnost mutovat je na Banelingy, sebevražedné pozemní jednotky podobné leteckým Scourge z prvního SC. Další jednotkou překvapivě není Hydralisk, ale Roach: obrněná protipozemní jednotka s krátkým dostřelem, ale schopností rychlé regenerace při zahrabání se; po upgradu se dokonce může pod zemí pohybovat.
Hydralisk přijde na řadu až později a přestože je docela pomalý, je citelně silnější než v prvním SC. Opět útočí na zem i na vzduch, jen jeho útok byl vizuálně změněn, protože kyseliny je dost u Roachů a Banelingů.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Blizzard Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. července 2010
  • Příběh a postavy
  • Originální mise
  • Znovuhratelnost
  • Zakomponování achievementů
  • Editor
  • Online služby
  • Nejasnosti u upgradů
  • Příliš velký zoom a UI
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,