Dojmy z párty Zaklínače - přičichli jsme ke všem prvkům hry

Úterní večer v pražském kláštěře Minoritů sv. Jakuba byl zasvěcen středověkému dobrodružství šermíře Geralta. Ten poprvé na naší půdě předvedl českou verzi hry a nechal zájemce nahlédnout do hlubin komplexního světa, v němž se pojí rychlá akce s přemýšlivým příběhem a desítkami voleb. Jak vypadá Zaklínač těsně před vydáním?
Dojmy z párty Zaklínače - přičichli jsme ke všem prvkům hry
Objednejte si na shop.doupe.cz
Zaklínač 
  • PC: 899 Kč
  • Platforma: PC
    Typ hry: RPG
    Výrobce: CD Projekt (
    http://www.cdprojekt.cz/)
    Distributor v ČR: CD Projekt (
    http://www.cdprojekt.cz/)
    Homepage:
    http://www.thewitcher.com/
    Minimální konfigurace: Procesor 2,8 GHz, 1 GB RAM, graf. karta s podporou shader modelu 2.0
    Předpokládané datum vydání: 26. října 2007

    I v herní průmysl rozeznává standardní produkty, které vznikají na výrobní lince anonymních grafiků, programátorů a obecně vývojářů, pro které je tvorba pouhou prací. Někdy však produkovaný titul přeroste v něco víc, v srdcovou záležitost, jakou byl pro návrháře Kena Levina Bioshock nebo Fable pro Petera Molyneuxe. Zaklínač popadl za tepající sval celý polský tým CD Projekt Red, který dle slov jeho zástupců nedovolí vydat hru, pokud bude špatná. Jak prozradil hlavní designér Michal Madej při příležitosti zahájení úterní párty na počest titulu, kdysi mu jeho kolega řekl: „Do dvou let uděláme skvělou hru.“ Inu, doopravdy to bylo před čtyřmi lety – tak dalece tvůrci protáhli vývoj, aby dobrodružství z pera Andrzeje Sapkowského na digitálních obrazovkách učinili co nejautentičtější. Za tu dobu se změnilo hodně, roli anonymního hrdiny vystřídal zaklínač Geralt, po úpravách enginu Aurora od Bioware z něj zbyla pouze desetiprocentní kostra, sám Sapkowski původně přehlížející hry se angažoval v tvorbě a smrtelným zásahem je nyní lokalizace v čele s excelentním dabingem.

      
    Michal Madej (vpravo) a jeho ufo-laptop * Oficiální Xbox 360 magazím si užíval párty... * ...než se dozvěděl, že tvůrci nepočítají s konzolovou verzí

    Úvodní zaklínání

    Autoři se snažili přenést pozvané do zaklínačova středověkého světa zasazením akce do kláštera Minoritů svatého Jakuba blízko Staroměstského náměstí. Již u vchodu na příchozí čekala voňavá medovina (která později navzdory nabídce hospod přímo ve hře nebyla k nalezení, bod dolů pro organizátory!), nicméně první kroky vedly do ponuré sklepní místnosti, jež se na celý večer stala centrem setkání. Michal Madej v ní prostřednictvím svého laptopu zašifrovaného tak, aby si nikdo nemohl odnést kopii hry, prezentoval vývojářskou verzi, která se v ničem nelišila od té mířící do obchodů 26. října. Zatímco z vyšších pater se ozývala živá hudba skupiny Ready Kirken, řinčely skleničky v rukou osobností české herní scény a orientální fakír se snažil vytahat z kapes přítomných všechny handheldy PSP a DS, Doupě obklíčilo Michala a ponořilo se hluboko do hry.

      
    Na tlupy protivníků platí skupinový mód šermu... * ...zatímco na tohoto hromotluka silný * Bude hráč bandity masakrovat, nebo se k nim přidá?

    Úvod do zašedlého světa s krvežíznivými elfy, statnými trpaslíky a povstávající temnotou zprostředkovává šestiminutová animace režírovaná Tomaszem Bagińskim, jenž byl za své dřívější dílo The Cathedral nominován na Oscara a mimo jiných získal také prestižní britskou cenu BAFTA. Působivou akci o zkrocení zlé strigy střídá první pohled do polygonové říše. Geralt se v mírně protahované enginové sekvenci kodrcá na povozu paralyzován bolehlavem a amnézií, aby se v dalším záběru za monumentální hudby vynořily siluety obrovské pevnosti zaklínačů Kaer Morhen. Kamera klesá okolo schodišť a vížek vytesaných do skály až do stok, kde číhá obrýlená postava s úšklebkem na rtech: „Teď nastane váš konec, zaklínači!“

    Podlý útok na hrad představuje dobře promazané dveře, jimiž hráč vstupuje do dění. Ačkoliv má Zaklínač dle Madeje představovat výzvu i pro ostřílené hráče, Kaer Morhen zde figuruje v roli stylového tutoriálu. Kolem pobíhá spousta zaklínačů a na Geraltovi pouze je, aby doběhl doprostřed bitky a při dorážení několika nalomených protivníků si osvojil základy bojové techniky a ovládání. Zaklínač překvapil velkou mírou přizpůsobivosti. Jsou zde dva styly ovládání, z nichž jeden dovoluje maximální kontrolu nad děním prostřednictvím kombinace myši a klávesnice, zatímco druhý se soustřeďuje pouze na myš a nechává hráče druhou rukou skládat origami. V další vlně nastupuje volba obtížnosti. Na tu základní projede Geralt příběhem jako vlak průvodem pacientů s osteoporózou, střední si vyžádá více taktiky v soubojích, zatímco nejvyšší již chce plné nasazení alchymie a jejích podpůrných lektvarů.

      
    Přepracovaný engine umí divy * Město a jeho obyvatelé * Jedna z mnoha klíčových postav

    Zakletý tok času

    Chloubou scénáristů jsou již nějakou dobu činy s dalekonosnými následky. Michal tuto myšlenku argumentoval častým jevem, kdy hráč při klíčovém rozhodnutí v jakémkoliv jiném titulu nejprve uloží hru, vyzkouší jednu možnost, poté druhou a podle výsledku pak zvolí tu, za kterou jej hra odmění lépe. Zaklínač na to jde jinak – Geraltovy činy spouštějí lavinu skrytých událostí, jejichž nit kontinuity hráč protne třeba i za deset hodin od prvotní volby. Svět žije, padouši, jimž je hráčem udělena milost, vraždí další NPC a s nimi umírají i potenciální nové úkoly. Když Madej jedné temné noci bránil skladiště zbraní u řeky, přepadli jej elfové s podsaditým trpaslíkem. V demonstraci oddané loajality svému zaměstnavateli se rozhodl zboží bránit a nájezdníky pobil. Když pak nahrál stav hry o mnoho hodin později, Geralt již byl ve městě a dozvěděl se, že trpaslík patřil k vysoce postavené rodině a jeho skon rozpoutal sled událostí ústící v bolestnou popravu další klíčové postavy. V Sapkowského vesmíru však neexistuje ideální řešení. I kdyby hráč elfům zbraně vydal bez boje a získal tak nové spojence, nejenže by přišel o žold za ochranu zboží, ale odbojářská skupina by získaným arzenálem začala vyvražďovat populaci blízkého města. Všechny tyto důsledky se hráč dozvídá až zpětně díky impozantním, ručně kresleným flashbackům doprovázeným slovem. Zaklínač je v tomto ohledu velkým divadelním představením, ovšem na zhlédnutí všech dějství si bude nutné rezervovat desítky a desítky hodin volného času.

      
    Na obchůzce se strážemi * Momentka z éterického lesa * Za soumraku se rozsvěcují pochodně

    Aby se scénář mohl plynule měnit podle stylu hry, musí mít dostatek herců. Zaklínač zastává myšlenku unikátnosti. Proč mít stovky generických NPC jako Oblivion, když každá opakuje tu samou hlášku a podobá se té z vedlejšího města jako vejce vejci klonované slepice? Zde se hráč setká s desítkami ručně definovaných osobností, přičemž oslovit lze každého. Příkladem budiž rozlehlé město Wizim – je libo prohodit pár slov s prostitutkou, žebrákem nebo protřelým obchodníkem? V takové hospodě se například potuluje notorický pijan, se kterým lze soutěžit v pití několika druhů alkoholu, kroužek zápasníků, jimž může dát Geralt pěstní výprask a vydělat si stejně jako při detailně zpracované hře v kostky.

    Punc individuality mají i vesnice. V jedné poskakuje po zářivě zeleném trávníků roztomilé zvířátko, jindy zase hráč při nočním putování narazí na osadu, která je očividně v nesnázích. Vyzkoušeli jsme se k ní přiblížit, načež byl Geralt zastaven vidláckou milicí. Normálně by jej jakož obecně neoblíbeného zaklínače považovaného za lidskou zrůdu vesničané hnali od metanového pachu jejich chatrčí, kdyby na ně ovšem zrovna neútočili trollové. Hráč si mohl nadiktovat podmínky, za kterých nešťastníkům pomůže, a pak se již pilně věnovat bitvě a dávat pozor, aby venkované nezemřeli všichni.

      
    Na bossy hráč narazí často... * ...stejně jako na opuštěné osady * Zaklínač je plný enginových animací

    S mečem proklatě nízko

    Do soubojového systému rozlišujícího železný meč na běžné protivníky, stříbrný na monstra a kombinování rychlého, pomalého a skupinového stylu se zakouslo již dřívější preview. Živá ukázka ovšem odhalila intuitivnost, se kterou hráč pouhým kliknutím zaměří protivníka, a pak již jen čeká, kdy Geralt dokončí úder, kurzor se zaleskne a tím nastane ten pravý čas na další klik ústící v provázanou sérii úderů. Šerm představuje kombinaci pauzovacího systému z Knights of the Old Republic, kdy se v zastaveném čase vyberou protivníci a nadefinuje styl boje, a klikacího stylu v duchu Diablo. Kdykoliv je možné zášlehem magie protivníky srazit na zem a probodnout ve finišujícím úderu. Díky třem stům animačních fází zaznamenaných reálnými kaskadéry působí pohyby Geralta nanejvýš autenticky. Avšak i přes aktuální chytlavost nelze do vydání hry odpovědět na otázku, zda budou klikací orgie bavit celých sedmdesát hodin herní doby.

    Navzdory tajnůstkářství tvůrců, jež nechtěli přihlížejícím dát nahlédnout do závěrečné části hry, se podařilo ukořistit krátkou exkurzi. V ní se původně malebné město Wizim dokonale proměnilo v říši chaosu a beznaděje. Mezi hořícími domy kázal fanatický prorok o zániku světa, zatímco kolem jeho nohou vzlykali vyděšení měšťané. Stačilo zaběhnout za roh a na Geralta se vyřítila dvojice nelidských těžkooděnců v brněních, na kterých bychom při troše snahy nalezli vyražený nápis M1 Abrams. Jejich obrovská kladiva i obklopující atmosféra naznačily, že má Zaklínač šanci gradovat jak po stránce příběhu bohatého na zvraty, tak i z hlediska protivníků.

      
    Předváděný souboj s hermafroditním zeuglem * Magie a její občasné chvilky * Geralt je neoblíbený, ale ve světě plném příšer jej občané tolerují

    Trollům útočících v houfech sekundují šlachovitá chapadla, která se mají tendenci nečekaně vynořit z bažiny a odhalit své žilnaté tělo propletené do shnilého torza člověka u jejich kořenů. Kromě klasických protivníků jsou zde i bossové. Například výprava za skolením zeugla okupujícího stoky Wizimi představuje jeden z dílčích úkolů, na který se ke Geraltovi dočasně připojí další postava – hrdý rytíř v nablýskané zbroji. Když po rozhovoru narážejícím na oboupohlavnost zeuglů a jejich sexuální život hráč vypil lektvar nočního vidění, aby se v temnotě zorientoval, zeugl se vzápětí vynořil i se svými chapadly. Taktika spočívala v jejich rozsekání, načež se odhalilo samotné torzo říkající si o pár ran stříbrným mečem. Toto Geralt zopakoval několikrát a bylo po boji, nicméně tvůrci slibují větší možnosti taktizování a hledání slabin příběhově významných monster.


    Kletby na vás!

    Pokud dosud nelze vyřknout závěrečný verdikt o ostatních prvcích, dabing přesvědčil na první poslech. Namluvení drsného Geralta v české i anglické verzi odpovídá temnotě světa Andrzeje Sapkowského a přesvědčilo jak intonačně, tak výběrem herců i v případě ostatních NPC. Čeština v Zaklínači jednoduše nezní tak, aby nad ní mohli anglofonně zdatní hráči ohrnout nos jako v jiných hrách. Verze pro Českou republiku má navíc signifikantní výhodu – bude vedle originální polské nejkrvavější a nejsprostější. Čeští překladatelé čerpali z části z anglických, ale rovněž z polských textů, jež jsou bohatší na nadávky všeho druhu. Nelze se pak divit, když hráče na ulici zastaví stařec a skuhravým hlasem jej okřikne „Tak uděláme ku*va kšeft nebo ne?“ Na znalce knižní předlohy je zacílena snaha o zachování charakteru všech původních postav. Jelikož texty překládal vícečlenný tým, sjednocením stylu mluvy jednotlivých ras a aktérů byla pověřena samostatná korektorka, takže jak elfové, tak trpaslíci a lidé mluví svým charakteristickým nářečím.

    Světlé stránky hry
    • Hráčovy volby spouštějí laviny událostí
    • Kvalitní anglický i český dabing
    • Důraz na věrnost knižní předloze
    • Svébytný fantasy svět s vlastními zákonitotmi
    • Grafika a animace
    • Gradace protivníků
    Temné stránky hry
    • Skousne délku bežný hráč?
    • Křeče z klikacích soubojů

    Plány Zaklínače jsou dlouhé jako jeho meč. Hra je lokalizována do sedmi jazyků (mimo jiných i do španělštiny a čínštiny, ovšem do ní pouze textově) a v Německu jde do obchodů stejný počet krabic, jako svého času tamějším trhem heroizovaného titulu Gothic 3. V Anglii se titul dokonce zasloužil o propagaci knihy, jež aktuálně vyšla s přebalem potištěným symbolem vlka stvořeným prvotně pro hru. Digitální Geralt si však zasluhuje pozornost především hráčů ze staré školy. V propracovanosti se s ním může měřit málokterý konkurent, ovšem ocení ji konzumní masy publika?

    Jak se těšíme: 90 %

    Dostupné pro: PC
    Žánr: RPG
    Výrobce: CD Projekt | Webové stránky hry
    Začátek prodeje: 26. října 2007
    • živý svět
    • systém úkolů a důsledků rozhodnutí
    • RPG systém
    • příběh
    • souboje
    • alchymie
    • grafika
    • soundtrack
    • většina dabingu
    • osobitý humor
    • kostkový poker a další minihry
    • klonování postav
    • dlouhé a časté loady
    • dá vám zapomenout na reálný svět

    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

    Je potřeba mít hardware nové generace,…

    Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

    10.  10.  2018 | | 24 N/A
    Fotografové vyrazili do Řecka, nafotili nádherné snímky v AC Odyssey

    Fotografové vyrazili do Řecka, nafotil…

    Stejně jako Origins i Odyssey nabízí propracovaný fotorežim. A umělecké kousky na sebe nenechaly dlouho čekat!

    8.  10.  2018 | | 7 N/A
    7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

    7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

    Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

    10.  10.  2018 | | 2 N/A
    Sony dnes startuje program odměn pro členy PS Plus

    Sony dnes startuje program odměn pro č…

    Ten rozšiřuje řadu výhod pro členy PS Plus o další skvělé slevy a nabídky od našich lokálních partnerů.

    14.  10.  2018 |
    Evropský PS Store láká na skvělé slevy, nechybí Detroit a God of War

    Evropský PS Store láká na skvělé slevy…

    Nejsou to jen malé hry, co dostanou slevy na Playstationu. Tentokrát jde o hity.

    4.  10.  2018 | | 7 N/A