Dojmy z prezentace Sony Czech - PS3 mobilizuje síly

Playstation 3 je na trhu již nějaký ten týden, ovšem stále postrádá tituly, které ji vyšvihnou k masovému úspěchu. Budou jimi třeba Uncharted: Drake`s Fortune, Heavenly Sword, Lair nebo The Eye of Judgement? Hráli jsme je všechny a nyní vám přínášíme naše první dojmy.

Uncharted: Drake’s Fortune

Platforma: PS3
Typ hry: Akční adventura
Výrobce: Naughty Dog (
www.naughtydog.com)
Distributor v ČR: Sony
Homepage:
www.us.playstation.com/Uncharted
Předpokládané datum vydání: 28. listopadu 2007

Harrison Ford již cvičí svůj lišácký úšklebek, aby se s ním vrátil příští rok ve čtvrtém filmovém Indiana Jonesovi, Lara Croft sklízí vavříny slávy z aktuálního comebacku v titulu Tomb Raider: Anniversary a herní studio Naughty Dog provádí genetický výzkum. Na jeho konci by měl z inkubátoru vypadnout kříženec obou legend jménem Nathan Drake, jenž se již dnes pasuje na nového krále hrdinných archeologů. Bije se do prsou předčasně?

Nathan vychází z mechanismů nastolených již prvním dílem titulu Tomb Raider a přidává k němu o poznání větší spád, aby byla hra věrná současným trendům. To s sebou nicméně nese i řadu zjednodušení. Ano, hráč ve známém pohledu třetí osoby překonává nástrahy džungle, šplhá po kamenech, chytá se říms a balancuje na kluzkém povrchu klád (rovnováhu je nutné držet nakláněním ovladače), ale zároveň to vše dělá příliš automaticky a přímočaře. Ačkoliv ukázková úroveň vypadala skutečně jako staletími formovaný kus džungle, prostředím se linula pevně daná a nutno podotknout, že na první pohled viditelná cesta, jíž se musel hráč vydat. Tu je místo pro vylezení po skalách, tam se musí ustřelit zámek a prokopnout bránu, kdežto taky je zase přesně určené místo, kde je nutné se rozeběhnout a skočit. Designérský koridor protínají občasné přestřelky provedené ve stylu Gears of War, kdy se hráč přitiskne za překážku (předem připravenou, ehm), držením tlačítka se vykloní a pak již jen analogem umísťuje nepřátele do zaměřovače své základní pistole. K té se postupem času mají přidat samopaly nebo těžší kalibry.

Popis přímočaré úrovně čpí kritikou, nicméně je to jen encyklopedický popis a povzdechnutí si po absenci větších výzev. Mnohem důležitější je, že se Uncharted i přes svou šablonovitost hraje výborně. Podíl na tom má zejména autentičnost obklopujícího prostředí. Zelenými houštinami prostupují mechem porostlé skály, aby si po nich tu a tam našla cestičku lesklá stružka vody a opodál se rozlila v atmosférickou lagunu využívajících nejmodernějších efektů, což je asi jediný popis, kterým lze výborně zpracovanou, realistickou hladinu popsat. Stejně jako je plynulý průchod prostředím, jsou vyhlazeny i pohyby hlavního hrdiny realizované tisícovkou animačních fází, jež se zasloužily o věrné šplhání po skalách, liánách nebo zachytávání na okrajích skalních říms.

Uncharted bude zběsilou archeologickou jízdou s typickým puncem ostříleného Indyho. Nasvědčuje tomu i nadhled nesoucí se animovanými sekvencemi, ve kterých je Nathan hláškujícím zmatkářem s drsnou tváří.

Heavenly Sword

Platforma: PS3
Typ hry: Mix bojovky, akce a arkády
Výrobce: Ninja Theory (
www.ninjatheory.com)
Distributor v ČR: Sony
Předpokládané datum vydání: 12. září 2007

Heavenly Sword vzdává hold jednoduchosti a zařazuje se tím do šuplete rychlých odreagovávaček, při kterých není nutné zapínat mozek, ba ani tvářit se jakkoliv soustředěně. Co však posunuje zběsilou akci inspirovanou mytickým eposem God of War mezi žhavé tituly podzimu, jsou spektakulární záběry, ve kterých hráč svou řezničinu provádí. Ovšem v první frontě útočí na koupěchtivé hráče mnohem primitivnější zbraň – dvě hlavní hrdinky oděné vzdušnými antickými střihy. Jedna je mistryní v boji šavlemi, řetězy a obecně vším, co jí přijde pod ruku, druhá si vezme na starost občasné pasáže s logickými hádankami.

  

Vyzkoušet jsme mohli rubací část za duchovní dceru Barbara Conana, která by svému otci v okresním kole soutěže řezníků ostudu neudělala. Principem Heavenly Sword je zběsilý pohyb po aktuálním kousku úrovně a kontinuální drcení všech akčních tlačítek. Ženština dokáže bojovat jednak dvojicí čepelí ostrých jako všechny budoucí generace holicího strojku Gilette dohromady, později ve hře se přidají řetězy na boj na dálku a v záloze se skrývá obouruční meč pro chvíle, kdy už to s dotěrnými nepřáteli hráče skutečně přestane bavit. Přitom není problém kdykoliv popadnout stoličku, sud, mrtvého nepřítele nebo jeho zbraň a použít je v boji. Právě to je hlavní předností hry oproti jiným titulům – prostředí jsou sice návrhem mrtvá, ale těch několik aktivních předmětů je probouzí alespoň zlomkově k životu.

  

Heavenly Sword se úspěšně snaží vymanit z područí tupé akce svou monumentální výpravou, která se v žádném případě neomezuje pouze na časté animované sekvence. Již interaktivní přeběhnutí po lanech nad takřka bezednou propastí je zachyceno adrenalinovou kamerou, která obletuje hlavní hrdinku v těch nejatraktivnějších úhlech. Výsledek vypadá epicky, až hráč zapomíná, že díky rozehranému spektáklu se ovládání zjednodušuje v zuřivé mačkání jediného tlačítka s občasným postrčením analogu směrem, který se v kritických chvílích (přeskočení na druhý provaz, změna směru běhu apod.) zobrazí na monitoru.

  

Masakr neustále nabíhajících nepřátel, filmové záběry a komba přitékající pod chaoticky tančícími prsty hráče předznamenávají skvělou zábavu na chvíle, kdy si vezme mozek dovolenou. Zda dokáže Heavenly Sword vyvážit bezmyšlenkové pasáže slibovanými logickými vsuvkami za druhou hratelnou postavu, ukáže až čas.

Lair

Platforma: PS3
Typ hry: Simulátor dračího jezdce
Výrobce: Sony (
www.sony.com)
Distributor v ČR: Sony
Homepage:
www.us.playstation.com/Lair
Předpokládané datum vydání: 26. září 2007

Fenomén Pána prstenů zlehka dozněl jak ve filmovém, tak v herním světě. Ovšem proč zcela zahazovat atraktivní zasazení mezi mohutné pevnosti, nedobytná města a rozmáchlé záběry na fantastickou krajinu? Podobnou otázku si položili tvůrci hry Lair, ze které již po prvním spuštění skutečně dýchá epická atmosféra chrabrého hrdinství i krvavých válek, v nichž zpívají meče a brnění řinčí svou ódu na oddanost. Hra do tohoto klasického prostředí navíc přidává zásadní element – draky. Nasednou na hřbet několikatunové obludy a ignorujíce zákony aerodynamiky se vznést nad stohlavé voje nepřátel dotírajících na citadelu vytesanou do skály. Lair dokáže strhnout na první pohled, ovšem jak se skutečně hraje?

  

Titul lze označit jako simulátor draka s novátorským pohybovým ovládáním gamepadem Sixaxis a pevnou strukturou úrovní rozdělených na dílčí mise. V prezentované ukázce hráč po výpravné animaci v enginu hry doprovázené mocnou orchestrální partiturou vyletěl z bran hlavního města, aby pod vlajkou svého krále sežehl dračím dechem katapulty ostřelující pevnost z moře. Na realismus se zde nehraje, takže drak i s jezdcem přehlížejí, že katapult na lodi je z hlediska dynamického namáhání trupu lodi fikce, a jmou se splnit úkol.

  

Při fantasy pilotáži překvapí, že hráč ovládá skutečně dračího jezdce a ne draka samotného. Ten reaguje na tahání otěží nebo pobízení palcátem s drobným zpožděním, což paradoxně nevede ve frustraci z opilého řízení, ale zajímavý pocit, že se pod hráčovým zadkem v rytmu bušících křídel natřásá skutečná plazovitá bestie. Dle zástupce české divize firmy Sony Andreje Duly se má jezdec s uplývajícími misemi zlepšovat, takže reakce draka budou rychlejší a hra bude odhalovat další pohybové prvky. Andrej zmínil například možnost přeskočit na nepřátelského draka, srazit jeho jezdce a poté se vrátit zpět na hřbet svého mazlíčka. Otazník visí nad uchopitelností ovládání pohybovým senzorem. To je velmi citlivé na každý pohyb a žádá si trénink minimálně v řádu desítek minut až několika hodin – z počátku hráč naklání ovladač jako by balancoval na kladině, ale postupem času získá správný cvik, jenž dokazuje, že nová schopnost gamepadu Sixaxis není šlápnutím vedle.

 

Lair se snaží zaujmout variabilitou dílčích misí. Po zhruba patnáctiminutovém ostřelování katapultů, při kterém byly výrazně nápomocni i počítačem řízení spolubojovníci, se dění přesunulo přímo nad opevnění skalního města, na které začala dštít síru letka nepřátelských draků. „Uplivej je všechny k smrti!“ zněl strohý rozkaz a opět po boku kožnatých wingmanů se šlo do boje. Třetí část mise se zaměřila na kontaktní souboje s elitními dračími jezdci. Nejprve je nutné pověsit se jim za ocas, srovnat výšku, rychlost a v demonstraci nového pohybu švihem ovladače nabourat do protivníkova monstra.

  

Lair zatím působí jako velmi dynamická hra s epesní, svižnou grafikou a důrazem na ohromení z letu na drakovi. Úspěch však bude záviset na náplni zbývajících misí, jež jsou zatím koncipovány jako zajímavé, ale koncepčně velmi nesourodé jednohubky. Udrží tempo až do konce?

The Eye of Judgement

Platforma: PS3
Typ hry: Karetní hra
Výrobce: Sony (
www.sony.com)
Distributor v ČR: Sony
Homepage:
www.jp.playstation.com/scej/title/eoj
Předpokládané datum vydání: 24. října 2007

PS3 verze populární kamery Eye Toy nazvaná úderněji Playstation Eye se kvapem blíží, ovšem co hráčům dokáže nabídnout? Jejím bojovým titulem se stává karetní hra The Eye of Judgement, která má šanci konečně spojit svět stolních her s tím počítačovým. Základem balení bude sada fantasy karet se speciálními symboly, které je nová kamera schopna rozeznat, herní podložka a stojánek na vlastní snímací zařízení. Poté již stačí rozdat partii, kalibrovat kameru, aby správně zabírala podložku, a jde se do boje.

The Eye of Judgement je klasickou parafrází na karetní hry typu Magic the Gathering, kterých již vznikly desítky (z poslední doby jmenujme například World of Warcraft). Nyní se však dění z fyzické hrací plochy přenáší na obrazovku. To s sebou nese jednak audiovizuální efekty, kdy po vyložení karty představující družinu amazonek bojovnice skutečně vyskočí ve svých polygonových modelech na displej, ovšem také jeden zásadní trumf a příslib – multiplayer. Dosud byli hráči karetních her striktně omezeni nutností setkat se osobně u hracího stolu. The Eye of Judgement tento handicap (nebo přednost? Záleží, jak moc společenský hráč je :o)) smazává a umožňuje, abychom si zahráli partičku karet i s kamarádem u protinožců. A že to bude od dosti imaginárních potyček z klasických stolních partií efektní zábava, slibuje i možnost zvednout kartu ze stolu a pohybem ruky šimrat monstrum na obrazovce.

  

Karetní hry však nemají neměnné obrysy a musejí žít – jsou rozšiřovány novými edicemi, booster packy apod. S tím počítá i Sony a v případě The Eye of Judgement počítá s kontinuálním vydáváním doplňků a sběratelských karet. Zatím není rozhodnuto, jakou formou bude distribuce boosterů realizována, zda budou dostupné pouze ve specializovaných obchodech, na objednávku apod. Podpora pro Českou republiku však bude dle Andreje Duly zajištěna, a tak nezbývá než doufat, že se virtuální karetní šílenství ujme i u nás.

Diskuze (2) Další článek: Představena adventura Art of Murder: FBI Confidental

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,