Na základně UAC na Marsu došlo opět ke katastrofě. Zní výstraha červeného poplachu a všechny dveře se zavírají. Tuhle scénu všichni známe. Ale když v tu chvíli staví útočník mapu pro trojici mariňáků, tak je to zase něco jiného. Desková hra Doom není rychlá akce. Co ale je se dozvíte v našem článku.
Hráči počítačových her jsou na tom bez elektřiny špatně. Mohou si tak možná pročítat manuály nebo návody, případně zabrousí do papírového Doupěte. I když nedávno jste si mohli přečíst článek o deskové hře Civilization, takže proč nezkusit hrát něco na námět počítačových her. A která hra je známější než Doom?
Hru pro jednoho hráče zde nemáme, nejsme přeci u počítače, ale ve společnosti, takže můžu rovnou nastínit, že pro hru se hodí dva až čtyři lidé, kteří umějí alespoň základy angličtiny. Ne, že by pravidla byla anglicky, ale ve hře jsou i karty událostí, jež přeloženy nejsou. A když jsem už na překlad narazil, občas se v pravidlech najdou drobné odchylky, ale jinak si užijete zcela profesionálního textu.
Z pohledu zombie: Ughrugh!
No dobře, to nebyl dobrý příklad, tak z pohledu impa: To byl dneska zase den. Kyberdémon se montoval do těch novejch bran, co nám sem nějakej expert otevřel, a tak sme poslaní kamsi do temnejch chodeb, ať lovíme trapky v lehkejch zbrojích. Dybysme aspoň mohli vlítnout do kantýny, tam bude určitě dost čerstvýho masa, ale ne, my musíme čistit chodby. Ještě aby mě nějakej ten trotl trefil brokovnicí.
Ve hře svádí boj dvě strany - mariňáci a útočníci - přičemž asi tušíte, že při větším počtu hráčů přibývá mariňáků. Těm je vždy zadán nějaký úkol, který musejí splnit, pokud možno bez zbytečného umírání. Ládují tedy svoje zásobníky a vyrážejí do potemnělých chodeb, kde na ně číhají zákeřné příšery. Žádná místnost není čistá navždy, stále je potřeba hlídat jak postup, tak i záda. Útočník má totiž možnost rozmisťovat nestvůry na jakékoliv místo, kam mariňáci nevidí, takže je lepší postupovat rychle a silně vpřed.

Archvile je nebezpečný protivník * Armáda zatracených je nastoupena * Těmito kartami útočník povolává posily
Ač se to nezdá, je hra za mariňáka těžší, než pokud se ocitnete v pozici útočníka. Velmi často jste limitováni počtem vašich smrtí, takže musíte postupovat s rozmyslem. K tomu vám slouží čtveřice způsobů pohybu, ze které si každé kolo jeden vyberete. Jeden z nich vám dovolí více pohybu, druhý zase výstřelů a třetí je taková kombinace. Čtvrtým se zase dostáváte v taktizování dále, protože můžete svému mariňáku dát pomocný rozkaz. A věřte tomu, že se bez nich těžko obejdete.
Zato takový útočník si musí jen hlídat čas, kdy zahrát karty událostí. Každé kolo jich dostane trojici a příležitostí k zahrání je dost. Pokud třeba mariňáci zavírají za sebou dveře, není nic jednoduššího, než je záhadnou silou rozrazit. Takovýchto schopností naleznete dostatek na to, aby zkušenější útočník mariňáky s úsměvem zlikvidoval. Navíc má k dispozici výraznou početní převahu příšer, které prostě ve vlnách posílá vstříc jisté smrti. Jen občas se jedná o smrt jejich nepřátel.
Očima pekelného rytíře: Náš pán nás povolal! Vydáme se vyčistit ono zatuchlé hnízdo od lidského pokolení a nastolit vládu pekelnou. Marně se snaží přede mnou utíkat, stejně je mí pohůnkové dostanou. Ha, jeden odvážlivec proti mně zvedá zbraň, však já mu ukáži sílu mých paží. Chaos jej provázej na cestě k zatracení.
Hra se tak stává značně nevyrovnanou, zvláště pak proto, že útočník by měl být nejzkušenější z hráčů. Přeci jen, ovládání všech anglických karet a jejich efektů, spojené s pohyby celé armády příšer není nic pro nováčka. Ale ani správný výběr taktiky mariňáka není tak snadný, pokud však již máte s hraním deskových her nové generace (bez urážky tím nemyslím Člověče nezlob se) nějaké zkušenosti, pak se této role jistě pohodlně zhostíte.
I přes lehkou nevyváženost doporučuji do začátků zkusit herní scénáře z knihy, kterou naleznete spolu se hrou v krabici. Dostanete tak mnoho zajímavých zkušeností, jak vytvořit zajímavé herní momenty, navíc všech pět částí cesty z Marsu na sebe krásně navazuje. Problém však nastává ve chvíli, kdy se hráčům nepodaří některý úsek úspěšně zdolat, další části jsou pak nehratelné, protože bez výbavy z předchozího tažení nemáte proti hordám útočníka skoro žádnou šanci. Útočník pak musí vymýšlet scénáře nové, přičemž je poměrně obtížné dosáhnout vyrovnanosti obou stran, zvláště pokud máte mezi hráči megalomana.

Krabice není ani malá, ani lehká * Zato Trita byste málem zašlápli * Zmatek jako v herní vřavě
Největším problémem mariňáků je ale smrt. Pokud jeden z nich zemře, nastane velmi rychle celá řada dalších smrtí. Mariňáci totiž musejí postupovat koordinovaně pospolu, jinak se jejich šance tenčí více, než máslo na plotně. Navíc dohromady mohou lépe využívat náhodných vlastností, které si každý hráč před začátkem hry vylosuje. Jeden z mariňáků tak může být ostrostřelec, jiný odborník na těžkou techniku, naleznete mezi nimi dokonce i doktora. Autorům se podařilo většinu schopností dobře vyvážit, takže neexistuje slabá kombinace. Zase ale cokoliv s brněním navíc předurčuje postavu do vůdčí bojové role.
A co na to kyberdémon? Zatracené portály, lidé se nám nabourali přímo do pekla a my nyní musíme z vyhřátých hříchů vyrazit na trestnou výpravu. Tady zrovna přichází nějaká jejich úderná jednotka, tři chlapíci s kovem v rukách. Stačí jeden mocný úder a…
Autorům se musí uznat, že přes komplikovanost pravidel jsou tyto jasně srozumitelná a v rámci možností realistická. Přeci jen, od tahové hry není možno očekávat zázraky. Ty však uvidíte při pohledu do krabice. Necelá stovka rozmanitých figurek různých velikostí, od nejmenšího trita, přes mariňáka, klasické "prase", až po monstrózního kyberdémona, to vše je vyvedeno ve velmi vysoké kvalitě.
Stejně tak je třeba pochválit i jednotlivé díly, ze kterých útočník skládá cestu pro mariňáky. Jsou příhodně pomalovány, nikde se nešetřilo na krvi, a zapadají do sebe přesně tak, jak by člověk potřeboval. Umožňují tak dostatek herních možností, aby si každý přišel na své. Jediným problémem je, že jakmile všechny části vyloupete, nemáte je jak rozumně v krabici uspořádat a vzniká vám tak poměrně slušný nelad. Však se také při přenosu slušně pronese, obsah však za svoji váhu stojí.
Provedení: 9/10
Znovuhratelnost: 9/10
Zpracování předlohy: 7/10 (přeci jen jste byli sami)
Zábavnost: 9/10
I když je desková hra Doom drahá, jak se očekává, za své peníze dostanete spoustu zábavy na dlouhé zimní, ale klidně i letní, večery. Jakmile seženete dostatek hráčů (a dva lidé se vždy najdou), dostanete se do pravého pekla, kde se však budete skvěle bavit. Jen to zkuste a uvidíte.
Celkové hodnocení: 9/10