DOOM I, II a III: klasika se vrací v obdobné kvalitě...má návrat cenu?

Nostalgické smysly jsou napružené na maximum, jen když uslyším ten krásný název – DOOM. Tato herní legenda vyšla na všech možný platformách a nyní vychází znovu na Xbox One, PS4 a Nintendo Switch. DOOM I a II také na Android a iOS. Má cenu se k DOOMovi vrátit?

Ač se jedná de facto o nové tituly, znovuvydání prvních tří dílů legendárního DOOMa nechci dávat do recenze. Ostatně první DOOM vyšel v roce 1993 a DOOM 3 v roce 2004. Přičemž kultovní hra od studia id Software stále neztrácí na síle. Mluvíme o nadčasové klasice a o něčem, co prostě člověk je schopen hrát pořád a pořád dokola.

Jakožto milovník DOOMa vždy uvítám příležitost k návratu a k tomu, abych mladší generaci hráčů představil to, co jsem hrál v počítačové učebně na základní škole. A starší generaci připomenout, že evoluce ve videohrách některé herní prvky prostě nesmaže. Hodnotit staré hry známkou je nefér, ale připomenout si jejich hodnotu nikdy neuškodí. 

DOOM: Nostalgická klasika

První DOOM je pro mě naprosto čistá nostalgie. Před časem jsem pořád dokola projížděl jen první epizodu Knee-Deep in the Dead. Ostatně dokázal bych ji projet snad i poslepu, přesto mě nikdy nepřestala bavit. První DOOM má i na dnešní standardy velmi povedené rozložení úrovní. Spletité chodby jsou plné pastí, tajných místností, tlačítek a všechno do sebe zapadá.

DOOM (2).pngDOOM (1).pngDOOM (3).pngDOOM (4).png
DOOM je významným milníkem videoherní historie

DOOM je možná tak trochu simulátor chození spojený s krvavými bitvami. Člověk musí hlavně přijít na to, kudy dál, přičemž hra byla na svou dobu troufám si říct až hororová. Démoni vydávají strašidelné zvuky, místnosti jsou často potemnělé. Vývojáři neměli k dispozici kvalitní grafiku. DOOM byla ve skutečnosti 2.5D hra, která si na 3D hru úspěšně hraje. Ačkoliv úrovně byly koncipovány ve 3D pohledu, objekty jsou naopak 2D prvky, prezentované z několika různých úhlů, což je technika často nazývaná jako 2.5D. Nebylo možné hráče postrašit efekty, ale rozumem. Tím, že zmáčknutí špatného tlačítka vypustí démony. Nebo tím, že nižší strop působí klaustrofobicky.

 

DOOM byla ve skutečnosti 2D hra, která si na 3D hru úspěšně hraje. Nebylo možné hráče postrašit efekty, ale rozumem

 

Ale zpět k designu úrovní. DOOM funguje na principu čipů. Jsou tu dveře modré, červené a žluté barvy, k jejichž otevření potřebujete čip příslušné barvy. Jindy však otevřete průchod dál například zmáčknutím tlačítka. DOOM je o bloudění, nicméně rád vám ukazuje, co vás čeká. Tím vám umožňuje i věc v dnešní době moc neviděnou – vystřílet dopředu prostory, kam se dostanete až časem. Dokonce si můžete být téměř jisti, že tam, odkud na vás střílí, se také můžete dostat.

Hratelnost je návyková a zabíjení démonů, které je velmi jednoduché, vylepšuje široký sortiment zbraní. Jelikož ve hře nemůžete skákat a promýšlet rychlé pohyby, musíte jednat koordinovaně. Občas vám stačí brokovnice, jindy je lepší vytáhnout kulomet nebo rovnou raketomet či motorovku... nebo BFG (Big Fucking Gun).

DOOM (5).pngDOOM (6).pngDOOM (7).pngDOOM (8).pngDOOM (9).pngDOOM (10).png
Hratelnost je jednoduchá, ale stále nadčasová

Je až neuvěřitelné, jak jsou všechny tyto prvky stále zábavné. DOOM není srovnatelný s dnešními střílečkami (nostalgie nás nutí si to myslet), nicméně na rozdíl od dnešních stříleček, DOOM vám umožní si ke hře sednout na pár minut před cestou do práce. A vy se při něm stále usmíváte zatímco vidíte legendárního Impa nebo Cacodemona.

Příběh DOOM vlastně nemá, i když každá epizoda je ukončena vlastně dost pěkně napsaným závěrem. Tím DOOM dle mého dost zaostává od konkurenčního (a neznámého) Marathonu od studia Bungie. DOOM však herní svět ovlivnil hlavně multiplayerem.

 

 Nutno říct, že tento DOOM je vlastně předělávka na enginu Unity. Rozdíly skoro nepoznáte, leda byste měli vedle sebe počítač se spuštěným originálem

 

Ač se nově vydaný DOOM moc neliší od staré verze, umožňuje si znovu zopakovat multiplayer. Slavný deathmatch byl představený právě touto klasikou a pro labužníky je tu i kooperace. Multiplayer jsem zkoušel na Nintendu Switch s pár přáteli a musím říct, že je stále velmi zábavný.

DOOM (11).pngDOOM (12).pngDOOM (13).pngDOOM (14).pngDOOM (15).pngDOOM (16).png
DOOM je bez příběhu, v podstatě je to bezhlavá střílečka

Doma jsem však hru zkoušel na Xbox One. Nutno říct, že tento DOOM je vlastně předělávka na enginu Unity. Rozdíly skoro nepoznáte, leda byste měli vedle sebe počítač se spuštěným originálem. Většího rozdílu jsem si všiml jen ve chvíli, kdy jsme hráli split-screen ve čtyřech lidech – hra byla trochu rozmazaná. Dle internetu občas nesedí legendární soundtrack, ale já si toho vůbec nevšiml. Hru si jinak můžete zahrát i na široké obrazovce.

DOOM II: Klasika pokračuje

DOOM II je dost podobný jedničce. Technický stav nové verze je v podstatě shodný, stejně tak rozlišení a funkční multiplayer. Přijde vás i na stejné peníze. Zda si koupit jedničku nebo dvojku (nebo nejlépe obě hry) pak záleží na jiných věcech.

DOOM II (Classic) (1).pngDOOM II (Classic) (2).pngDOOM II (Classic) (3).pngDOOM II (Classic) (4).pngDOOM II (Classic) (5).pngDOOM II (Classic) (6).pngDOOM II (Classic) (7).png
DOOM II se dočkal mnoho menších změn

Druhý DOOM není tak nostalgický jako první díl, ale jinak je v podstatě lepší. Do hry se přidalo pár nových dnes již legendárních zbraní, zejména pak Super Shotgun. Dokonce se zde setkáváme s novými nepřáteli, například s Revenantem. Zatímco první DOOM funguje na principu kratších epizod, DOOM II již má cosi, co můžeme nazvat kampaní.

 

Bez DOOMa II by peklo bylo mnohem prázdnější

 

Změn oproti jedničce najdeme málo, ale jsou tu. Hra si začíná zakládat i na běhu. Nemůžete skákat, ale během "doletíte" dál a pár lokací je na tom založeno. A samozřejmě nové zbraně a noví nepřátelé automaticky zatočí s hratelností.

DOOM II (Classic) (12).pngDOOM II (Classic) (13).pngDOOM II (Classic) (14).pngDOOM II (Classic) (15).pngDOOM II (Classic) (16).pngDOOM II (Classic) (17).pngDOOM II (Classic) (18).pngDOOM II (Classic) (19).pngDOOM II (Classic) (20).png
Noví démoni a nové zbraně... bez druhého dílu by byl DOOM úplně jiný

O DOOMu II toho asi víc nenapíšu, hra je jedničce dost podobná. Říct, že je to rozšířená jednička je vlastně na místě. Nutno ale myslet na to, že bez DOOMa II by peklo bylo mnohem prázdnější. Při přechodu z prvního dílu na druhý se to mohlo zdát jako malé krůčky, ale v celé sérii se i pár novinek stalo významnými.

DOOM 3: Ze série je horor

Série DOOM nemohla být do roku 2004 brána za příběhovou hru. Byla to akční střílečka. Dodnes si takto DOOM představujeme a právě na neřízenou brutalitu se odkazují nové díly série včetně chystaného DOOM Eternal. Nebylo tomu tak ale vždy.

DOOM 3 (1).pngDOOM 3 (2).pngDOOM 3 (3).pngDOOM 3 (4).pngDOOM 3 (5).pngDOOM 3 (6).pngDOOM 3 (7).png
Poprvé se v sérii DOOM objevil pořádný příběh

DOOM 3 znamenal razantní změnu v sérii. Poprvé se DOOM stal příběhovou hru. Ano, příběh je velmi jednoduchý. I to může být důvod, proč se na DOOM 3 vedle ten rok vydaného Half-Life 2 trochu zapomnělo. Jste mariňák, který je vyslán na základnu na Marsu, kterou vlastní společnost UAC. Hned zkraje vám ale něco nesedí.

 

DOOM 3 znamenal razantní změnu v sérii. Poprvé se DOOM stal příběhovou hru.

 

Lidé jsou nervózní, povídají si o divných tvorech. Všude vládne strach, lidé záhadně mizí. Již od začátku zde panuje hustá atmosféra, která se postupně stupňuje. Šok z toho, že vše je pravda, je vlastně rychlý. Na základně dojde k rychlému pádu, chodby se začnou hemžit démony a lidé jsou z nějakého důvodu posedlí a chtějí vás zabít.

DOOM 3 (8).pngDOOM 3 (9).pngDOOM 3 (10).pngDOOM 3 (11).pngDOOM 3 (12).pngDOOM 3 (13).pngDOOM 3 (14).pngDOOM 3 (15).pngDOOM 3 (16).png
DOOM 3 zaostává hratelností, dohání to však atmosférou

DOOM 3 ve své době vlastně zaostávat co se herních mechanik týče. Pocítil jsem to i já a ač mám staré střílečky strašně rád (třeba na Return to Castle Wolfenstein nedám dopustit), samotná hratelnost u DOOMa 3 neobstojí. Poprvé však staví hra výhradně na atmosféře.

DOOM 3 (17).pngDOOM 3 (18).pngDOOM 3 (19).pngDOOM 3 (20).pngDOOM 3 (21).pngDOOM 3 (22).pngDOOM 3 (23).pngDOOM 3 (24).pngDOOM 3 (25).png
Hra je velmi strašidelná, čemuž napomáhá špičkový level design

Level design se snaží postrašit krvavými scenériemi a díky výborně zvládnutým zvukům se musíte stále ohlížet. Tma působí strašidelněji než kdy dříve. V sérii začaly figurovat lekačky a nejednou se vám strachy naježí chlupy. Právě hustá atmosféra je důvodem, proč je DOOM 3 dodnes skvělý. Mimochodem stylu DOOMa 3 se nejvíc podobá ten příšerný film s Dwaynem 'The Rock' Johnsonem.

Třetí díl měl také multiplayer. Když hra vyšla, byl pro čtyři hráče. Fanoušci zapracovali a modifikace umožnila hrát až 16 hráčům najednou. Xbox verze dokonce přidala kooperativní multiplayer pro dva. Nejnovější verze pro Xbox One, PS4, a Nintendo Switch multiplayer vůbec nemá. 

Nalijme si kapku čistého vína. DOOM vyšel už hodně krát. Je toto znovuvydání opravdu důvodem si hru koupit? Ano, pokud ji nemáte. Ano, pokud si ji chcete zahrát například na Nintendu Switch. Znovuvydání nepřináší nic vyloženě nového, ale umožňuje vám si za velmi slušnou cenu zahrát neutuchající legendu. A to se opravdu vyplatí.

Diskuze (13) Další článek: Gamedec je lákavým izometrickým RPG s příchutí kyberpunku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,