DOOMové I a II – nezbední synové revoluce

V historii 3D stříleček bylo několik milníků. Wolfenstein byl první, Heretic umožňoval koukat se nahoru a dolu, Descent přinesl naprostou volnost pohybu, Half-life ukázal, že i střílečka může mít zajímavý příběh… Která hra se však největší mírou zapříčinila, že tento herní žánr je tak populární? Dovolím si tvrdit, že lví podíl na tom má Doom.
DOOMové I a II – nezbední synové revoluce
V historii 3D stříleček bylo několik milníků. Wolfenstein byl první, Heretic umožňoval koukat se nahoru a dolu, Descent přinesl naprostou volnost pohybu, Half-life ukázal, že i střílečka může mít zajímavý příběh… Která hra se však největší mírou zapříčinila, že tento herní žánr je tak populární? Dovolím si tvrdit, že lví podíl na tom má Doom.

Hráč pozoruje trojdimenzionální svět očima svého hrdiny. Chodí ve spletitém bludišti, kde sbírá předměty, přepíná přepínače (spíná spínače, stlačuje tlačítka :-) ale hlavně ničí nepřátele. Princip je tedy velmi jednoduchý. Ale to je přece příznačné pro většinu populárních her.

DOOM a ti druzíDOOM a ti druzí

Ano, celá hra se točí kolem ničení nepřátel. Krev, krev, potoky krve. Hráč má k dispozici celý arzenál zbraní. Od pistolky přes brokovnici, rotační kulomet, plazmovou pušku, raketomet až po oblíbené plazmové dělo BFG. V případě akutního nedostatku patron je možné příšerky mlátit i pěstí případně řezat motorovou pilou. Pochopitelně hráč má na začátku jen pistolku a další zbraně musí najít během hry. Střeliva do silnějších zbraní je většinou málo je tedy třeba šetřit a taktizovat. V bludišti se povaluje celá řada věcí ulehčujících život. Jistě oceníte lékárničky v několika velikostech, brnění, batoh, skafandr proti kyselině, noční vidění, neviditelnost a berserker (na chvíli zvýši sílu). Nejvíce ovšem potěší sféra +100% zdraví, sféra „vše na maximum“ a nesmrtelnost. K dokončení levelu je pak většinou nutné najít několik klíčů.

DOOM a ti druzíDOOM a ti druzí

Během hry, jak se hráč dostává na nová a nová místa, se postupně zvyšuje obtížnost. Zvětšuje se počet a kvalita nepřátel a také design úrovní se stává složitější, plný tajných průchodů a přepínačů. Kromě toho si hráč může zvolit z pěti stupňů obtížnosti. Na vyšších stupních jsou nepřátele rychlejší, odolnější a silnější. Je jich také více. Na nejtěžší stupeň (Nightmare) se nepřátele pořád obnovují což dá zabrat i velmi ostříleným hráčům.

DOOM a ti druzíDOOM a ti druzí

Hrdinu se snaží zabít (Přesněji: prošpikovat olovem (nádivka), usmažit (popřípadě ogrilovat), ukousnout končetiny (předkrm), usmrtit (jen tak mimochodem) a sníst. Ano, přesně v tomto pořadí.) celá řada nepřátel. Nejslabší jsou vojáci s puškou a brokovnicí, pak impové vrhající ohnivé koule, kousající démoni (prasátka) ,tlouštíci s rotačními kulomety (rotačňáci), červené koule plivající plazmu (maliny), lebky, hnědé koule vrhající lebky (pejni), kostlivci s raketomety, obři s plamenomety místo rukou (brundibáři), démoni vrhající nějaké zelené svinstvo (dva druhy; mrazíci), mechaničtí pavouci s plazmovými kulomety a ohniví kouzelníci (ohniváci). A konečně zde máme dva druhy bossů- obří pavouky a cyberdémony. Oba dva mají gigantickou výdrž a zabít je bez raket dá pořádně zabrat. Démon je rychlejší a střílí rakety (přímý zásah znamená většinou smrt), pavouk má ďábelsky rychlý kulomet.

Grafika byla v době vzniku hry opravdovým skvostem. Byla o celou generaci kvalitnější než všechny předchozí hry (Wolfenstein, Ken’s Labyrinth, Blake Stone…). Hra už neprobíhala v placatém bludišti- engine hry umožňoval třeba komponovat do map schody, otvory ve stěnách, propasti, výtahy a další zpestření, která se dnes zdají samozřejmá ale tehdy to byla novinka. Nepřátele byli tvořeni jen bitmapou- byli tedy „placatí“. Přesto byla jejich animace kvalitní a leckomu se líbila více než hranaté modely v Quake. Zvuky byly také na svou dobu obstojné a hudba dobře dokreslovala atmosféru hry. Jednotlivé úrovně jsou nápaditě navržené a textury se často střídají. A díky editorům úrovni vydrží DOOM opravdu dlouho. Dnes už existují desítky tisíc nových úrovni. Některé mají dokonce úplně změněnou grafiku a prostředí. Slavný je třeba Alien Doom. Všechno to se samozřejmě dneska ztrácí ve stínu grafických akcelerátorů a výkonných počítačů. Technické zpracování DOOMa tedy dnes už jistě nikoho nenadchne. Pokud si ovšem uvědomíte, že oba dva díly běžely docela svižně i na počítači třídy 386 40MHz a 4MB paměti jistě uznáte, že programátoři v ID Software odvedli opravdu kvalitní práci. Ale teprve ten, kdo se něco podobného pokusí naprogramovat to dokáže ocenit. Dnes je postup vývojářů jiný- program se neoptimalizuje pro rychlost čímž se ušetří peníze a místo toho se napíše do manuálu vyšší doporučena konfigurace. Škoda.

DOOM a ti druzíDOOM a ti druzí

Kořením 3D stříleček je hra více hráčů. V tomto ohledu byl DOOM opět průkopníkem. Umožňuje hru až čtyř hráčů v lokální síti a dvou hráčů po sériovém kabelu a modemu. Hra umožňuje dva režimy: deathmatch a cooperative. V módu deathmatch hráči bojují proti sobě. Tyto souboje bývají opravdu velmi dynamické, zábavné a také brutální a krvavé (není to druhé náhodou důsledkem prvního?). Pokud hrají v malé úrovni čtyři hráči pak během pěti minut vystoupá počet mrtvých na stovku. Sledovat někoho, kdo to opravdu umí je pastvou pro oči. Dalším režimem je kooperativa- zde spolupracují hráči proti nepřátelům. Hra je pak mnohem jednodušší ale i zábavnější.

Jistě se divíte, proč je v nadpisu DOOM I, II a článek vypadá jako by byl o jedné hře. Je to tím, že se od sebe příliš neliší. Druhý díl měl mírně lepší grafiku, členitější úrovně, více druhů nepřátel a zbraní. První díl měl 3 kratší epizody a druhý díl jen jednu dlouhou plus tajné úrovně.

DOOM byl ve své době jistě nejpopulárnější hrou a i dnes si ho řada lidí ráda zahraje. Pamatuji si také turnaje (deathmatch či procházení části hry na čas), kde člověk mohl obdivovat umění opravdových mistrů. Mírou úspěchu DOOMa je i to, že vznikly verze na konzole Jaguar, Sega Mega Drive (s rozšířením 32X) a na SNES (Opravdu! Na cartridge s hrou musí být určitě více elektroniky než v celé konzoli.). Dle mého názoru bylo jedním z hřebíků do rakve, v níž umírala Amiga (budiž ji země lehká) to, že nedisponovala kvalitními hrami tohoto druhu.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 7 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A