Doupě slaví 15 let: nostalgické vzpomínání a soutěž!

To ten čas letí! Je to celých 15 let, co se webové Doupě objevilo na herním horizontu. Co nás čeká dál?

Rok se s rokem sešel a Doupě je zase o fous starší. Letos to ale nejsou jen tak ledajaké narozeniny, náš herní web totiž slaví 15 let v českém herním průmyslu! Za to samozřejmě můžeme děkovat především vám, našim věrným čtenářům a návštěvníkům. A abychom naši mnoholetou existenci nějak důstojně oslavili, připravili jsme si pro vás narozeninovou megasoutěž. A bude to velké. Jen si na ni budete muset chvilku počkat.

1492712_10200487095734530_1000362745_o.jpg

Abychom vám neudělali ze začátku školního roku (případně práce po dovolené) herní humbuk v hlavě, soutěž pro vás připravujeme na 15. září. Více zatím neprozradíme, ale přece jen vám dáme nápovědu: Xbox One.

Když už jsme vás namlsali, můžeme se pustit do toho nostalgického povídání.

404628_10151172513447701_74915706_n.jpg

Od šéfredaktora a redakce o hrách, životě a tak vůbec

Michal Maliarov, šéfredaktor Doupě.cz

"Doupěte jsem se ujal nejen kvůli mnoholeté tradici na domácím herním poli, ale především díky možnosti jej rozvíjet a pozvednout na novou úroveň. Naším cílem vždy bylo nabídnout čtenářům unikátní a zajímavé články, zábavné reportáže a precizní recenze na očekávané pecky. A v tom hodláme pokračovat. Čeká nás rozjezd nové generace a několik let, nacpaných hity až k prasknutí. A můžete si být jisti, že nevynecháme ani jeden!

Aktivní hráči mají v posledních letech vskutku renesanci, vždyť stojíme na pomezí jedné z nejzajímavějších generací v průmyslu. Nastupuje totiž právě ta generace, která nám může přinést fotorealistickou grafiku, byť s přimhouřením oka. Jen si stačí počkat tak 5 let, možná méně. A to rozhodně není jediný důvod, proč je nejlepší být hráčem právě teď. Virtuální realita, mainstreamový rozjezd 3D technologií či nová úroveň pohybového ovládání. Kdo by teď sakra mohl nehrát videohry?"

Karel Kališ, bývalý šéfredaktor Doupě.cz

"Doupě slaví patnáctiny. Páni. Přijde mi, že to není tak dávno, co jsem sepisoval článek u příležitosti desátého výročí vzniku milovaného herního webu. A ono je to už pět let... ty vzpomínky. Doupě pro mě představuje a navždy už bude představovat tu nejsilnější srdeční záležitost. Vždyť je to prakticky deset let, co vyšel na Doupěti můj první článek. A na celých pět let jsem měl dokonce tu čest směřovat vývoj jednoho z nejstarších herních webů z pozice nejvyšší – šéfredaktorské.

Za tu dobu se toho událo tolik, že by se z toho daly sepsat zatraceně rozsáhlé memoáry. Ale nostalgické vzpomínání herního kmeta asi nikoho nezajímají. Místo toho mi dovolte poděkovat všem, které jsem měl tu čest díky Doupěti poznat a spolupracovat s nimi. Nebudu je vyjmenovávat, je to úctyhodná řádka skvělých lidí. Speciální díky si však zaslouží Michal Maliarov, který se zhostil role šéfredaktora po mě, vetkl mu svoji vizi a úspěšně jej vede českými herními vodami stále vpřed. A největší díky si zasloužíte vy, čtenáři, protože bez vaší přízně by tady Doupě nebylo. Takže díky a doufám, že přízeň zachováte Doupěti i v následujících letech."

Daniel Kremser, redaktor

"Patnáct let už jsou přeci jen úctyhodná léta a je až překvapivé, co všechno jsme za tu dobu spolu s Doupětem zažili. Tradiční PC hraní začalo ustupovat konzolím, o jejichž již třetí generaci snad budeme na Doupěti psát ještě dlouho, a 3D spolu s velkorozpočtovými produkcemi převzalo otěže. Tradiční garážový vývoj se přelil do kanceláří, jen aby se pak znovu vrátil ve formě crowdfundingu a mohutnou expanzi mobilního hraní prozatím přežily I handheldy. Jak to ale bude nadále, toť otázka, na kterou vám Doupě odpoví až za dalších patnáct let.

Osobně doufám, že všechny ty virtuální reality nebo trend exkluzivit během té doby nezahubí tradiční hraní a snad se i v budoucnu dočkáme jistot jako je Call of Duty stejně tak, jako slibných inovací a neotřelého herního designu. Jedno je však jisté, Doupě vás o tom všem informuje a vlastně je i lepší přát mu mnoho další úspěšných let, než-li lpět na minulosti. Ta už nás totiž ničím nepřekvapí."

Ondřej Selner, redaktor

"Hrám se věnuji již od malička. Úplně první kolekce her, kterou jsem okusil, byla sbírka DOSvých her pro Windows 95 v polovině 90. let. Na disku se nacházely takové klenoty jako Duke Nukem série, Wolfestein či Heretic. Pro člověka dětského věku to ale stále byly jen hry, forma zábavy, zpestření volného času a někdy i závislost. Teprve později si člověk začíná uvědomovat, že hry nejsou jen formou zábavy, je to koníček, v němž podobně jako v knihách, hudbě či filmech, prozkoumává alternativní světy, usouvztažňuje je k sobě samému a hledá odpovědi na nejrůznější otázky.

A právě v takovém duchu se nese i posledních pár let na herní scéně, kterou – pakliže bych ji měl charakterizovat jedním slovem – je neskutečně svobodná. Je to doba nesmírné volnosti a nespoutané fantazie, zároveň doba, kdy hra už nemůže být pouze hrou. Do popředí se dostává zájem o příběh a především kvalitní a zábavné herní principy. I proto se nebývalým způsobem daří hrám od indie vývojářů, kteří týden co týden produkují dojemné, smutné, prapodivné, zkrátka originální a neotřelé hry, umožňující hráčům objevovat nepředstavitelné světy.

Oslím můstkem se dostanu k tomu, co jsem zmínil na začátku. V devadesátých letech se hraní díky rozvoji PC technologií stává mainstreamovou záležitostí, zároveň je to období, kdy vznikají žánr definující herní série. Jakoby se renesanční období v oblasti her vracelo. Ale nejen v tom smyslu, že vznikají nové herní série, které definují budoucnost her, ale také v tom, že jak hráč, tak vývojář má v současné době neuvěřitelné množství možností, jak přistupovat ke hrám.

Je to v oblasti platforem, v oblasti distribuce her i v oblasti nových, teprve se rodících, technologií, které budou možná – stejně tak jako dnes gamepad – nedílnou součástí hraní her v budoucnosti. Tvorba, ale i hraní her je specifickým druhem umění – je to vytváření světů a jejich objevování. Právě současná doba je dost možná tím nejlepším obdobím, kdy být hráčem a společně s kolegy z Doupěte nevynecháme nic."

Jan Šťastný, redaktor

"Asi jako drtivá většina dnešních čtenářů jsem se poprvé do světa Doupěte dostal přes stejnojmenný časopis, který se v tehdejší době snažil konkurovat již zavedeným značkám. Do dneška si vzpomínám na hodiny, které jsem strávil u hry Hooligans, která byla u jednoho dílu Doupěte přibalena. Za tu dobu však uplynulo hodně vody, už nějaký ten pátek jsem redaktorem Doupě.cz a také samotný web se hodně vyvinul.

Od změny vlastníka až po styl psaní článků a především dle mého názoru velmi zajímavých tématických speciálů. Jsem nesmírně rád, že se můžu podílet na vývoji Doupě.cz a přeji mu minimálně dalších 15 úspěšných let!"

Pavel Kovalančík, redaktor

"Jak to vypadá se světem virtuální zábavy v nedávné minulosti a blízké budoucnosti? Nevím, jestli je to tím, že už mi není dvacet a stávám se býti více kritický, ale mám pocit, že poslední dobou to jde s hrami z kopce. A to díky starým konzolím, které sice stále nabízí pěkné tituly, ale obecně brzdí vývoj. Jako hráč na stolním počítači toto pociťuji stále více a kromě jednoho, dvou titulů bych vlastně ani nepotřeboval svůj nynější počítač. Stejný pocit mám i v případě nových next-gen konzolí, které jsou hardwarově prostě slabé a podle toho se budou tvořit tituly. Kde jsou ty časy, kdy konzole udávaly tempo a hry na nich byste nespustili na žádném domácím počítači, protože by se upekl. Pozitivem buď fakt, že jsme naštěstí ještě nenarazily na jejich reálné maximum.

Naštve neustálá exkluzivita her. Některé díly sérií se objeví jen na konkrétní konzoli, aby se podpořily prodeje nové platformy... Ano, mám teď na mysli třeba GTA 5 a nástupce temných her od studia From Software - Bloodborne. Ale vlastně třeba i takového Tomb Raidera, který byl nedávno oznámen pouze pro Xboxy, byť jen s časovou exkluzivitou. Vydavatel by jinak byl sám proti sobě.

Mezi hry, které mě, mimo mou zlatou éru, nejvíce potěšily, patří rozhodně Dark Souls, což je asi jeden z mých nejoblíbenějších kousků hned vedle nepřekonatelné Zeldy: Ocarina of Time pro N64 (nikdy na tebe nezapomeneme :-)) nebo Final Fantasy pro PSX. Od známějších studií se musí pochválit Bioware za jejich trilogii Mass Effect. Rád jsem viděl, jak i východní Evropa světu ukázala, jak se dělají dobré hry. Stalker, Metro, Zaklínač, to jsou klenoty a poslednímu jmenovanému vyjde příští rok třetí pokračování. Pokud bude dobré alespoň jako předchozí díly, máme se na co těšit.

Herní průmysl se za ta léta změnil. Velká studia si však stále jedou to svoje, bojí se vytvářet nové cesty. Proto vítám všechna nová studia a nezávislé vývojáře, kteří se snaží vyvíjet originální kousky, byť je to riziko. Programy typu Kickstarter tomuto trendu ale dosti napomáhají a je to dobře. Třeba tak velká studia alespoň začnou opět myslet na kvalitu svých titulů, kterých chtějí prodat miliony kusů..."

Tak to bychom měli. My vám celou redakcí přejeme úspěšný začátek školního roku, návrat do práce bez stresu a především nabušený konec letošního roku, který bude skvělými herními hity napakován. A nezapomeňte na soutěž! O té ještě na Doupěti dozajista uslyšíte.

Diskuze (4) Další článek: Bláznivá čtvrthodinka v Sunset City v nových záběrech ze hry

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,