Doupěcí anketa: Fenomén DLC

Na otázku "Co si myslíte o fenoménu DLC?" jsme se zeptali i členů redakce. A jak odpovídali? Dozvíte se v našem článku.

V poslední anketě jsme se vás ptali co si myslíte o fenoménu DLC. Než se dostanu k výsledkm jen, že zkratka DLC znamená Downloadable content, neboli nějaký stažitelný obsah rozšiřující vaši hru. Ať už zadarmo pro všechny vlastníky originální hry, nebo za nějaký mírný poplatek. Podle vašeho hlasování se podobné vysvětlení hodí, protože načení je poměrně nové. O další příčky se pobili extrémističtí zastánci DLC a jeho nesmiřitelní odpůrci, pešek zbyl na zbylé dvě možnosti. Od dneška již můžete hlasovat v nové anketě, kde se vás ptáme, zda vám vadí přesun a přejmenování herního veletrhu Games Convention.

šéfredaktor Doupě.cz

alu.JPGPokud DLC funguje pouze jako nepovinná nadstavba pro jinak kompletní titul, jen jej uvítám. Jak už jsem psal na blogu, výlet na Knothole Island jsem si užil. Achnorage mám na disku a na Lost and Damned jsem zatraceně zvědavý.  Ovšem věci jako připravovaný přídavek pro Prince of Persia, rozšiřující závěr celé hry, mi pod nos moc nejdou. DLC se nesmí dostat do fáze, kdy bude na úkor plnohodnotné hry.

Přídavné oblečky, zbraně, auta, tratě, úrovně…klidně, ale už v samotné hře jich musí být dostatek. My, jako hráči musíme mít pocit, že nás vývojáři chtějí rozmazlovat novým obsahem navíc, ne nás oškubat něčím, co měl být standard. Jestliže to bude takhle fungovat, klidně jim do kasiček přispěju. V opačném případě si sakra rozmyslím, zda si od podobných zlodějů příště ještě něco pořídím.

Petr Kolář

zástupce šéfredaktora Doupě.cz

pettka.JPGSvět se změnil. Cítím to ve vodě, cítím to v zemi, cítím to ve vzduchu. To, co kdysi bylo, je navždy ztraceno. Nikdo už nežije, kdo by si to pamatoval. Příběh začal ukutím prvních patchů. Pár jich bylo dáno nějaké hře, více už jiné, a nejvíce dostávaly vždy hry od Bethesdy. Ale všichni byli podvedeni. Ve skrytu svých studií vytvořili vývojáři datadisky. Jeden velký patch s novým obsahem. Jedni po druhých, vydávali se tvůrci her touto cestou. Až jednoho dne armády konzolí stanuly proti PC, vládnoucím datadisky, a v bitvě jim utnuly hráče.

Hráči však přivedli konzole k jejich zkáze, když chtěli vylepšení svých oblíbených titulů také. A tak přišel fenomén DLC – obsahu menšího, než datadisky, aby se na disky konzolí v pohodě vešel. Nikdo už neví, kdo byl první, možná to byly nové vzhledy koní pro Oblivion, ale vývojáři opět roztočili kola osudu a začali chrlit jeden DLC za druhým. Na svržení pirátů do Hory osudu si budeme muset ještě počkat, ale aspoň proti těmto nekalým živlům je DLC k něčemu. A pokud máte ojra a tolary, tak si i něco navíc zahrajete. 

Michal Bayerl

vodny.jpgPodle této ankety je vidět, že fenomén DLC není českému hráči příliš znám. Alespoň ne pod tímto názvem, který se během zhruba posledních dvou let stal nedílnou součástí herní novinařiny po celém světě. A přitom je to tak prosté - jedná se o zkratku pro "Stahovatelný obsah", čili přídavky. Podle některých je tato zkratka pouze dalším, zajímavějším názvem pro datadisk či update. Ve své podstatě tomu tak skutečně je, ale hlavní rozdíl je v tom, že tento přídavek je pouze a jen šířen v digitální podobě. Osobně DLC vítám, líbí se mi tento způsob rozšiřování a doplňování her. Ovšem musí být zdarma :-).

Existují samozřejmě také placené přídavky, které jsou především na konzolích stále populárnější. Formou mikroplateb si tak můžete do své oblíbené závodní hry stáhnout nové tratě, auta či režimy hry. Stejně tak je možné za DLC považovat klasické updaty u Steam her jako je Team Fortress 2. Jednou za čas se objeví balík, který rozšíří hru o několik zbraní, achievementů či módů. Netrpělivě očekávám DLC pro Left 4 Dead, které by mělo být zdarma. DLC má ovšem také své stinné stránky a to v případech, kdy vyjde hra, která jakoby není kompletní a hráči pak nezbývá nic jiného než ji "doplnit" stáhnutím určitého obsahu. Vývojáři tak mohou DLC nepěkně zneužívat ve prospěch dalších výdělků za minimální práci navíc.

Může to dojít až tak daleko, že se z DLC stane něco jako epizodické vydávání, kdy dostanete 3D akci s pár levely a zbytek příběhu si budete muset dokoupit. Nechtěl bych spekulovat, ale v dnešním herním byznysu jde o peníze především a v tom vidím nástrahy stahovatelného obsahu. Pokud bude DLC zdarma, bude doplňovat plnohodnotný titul o něco navíc, pak je vše v pořádku. V opačném případě bych si dával velký pozor na to, abych nekoupil tzv. zajíce v pytli.

Jakub Kovář

ertefol.jpgDLC je pro mě synonymem toho, že se tvůrci snaží do hry zakomponovat nějakou myšlenku, která je napadla až dodatečně. Pokud tomu tak není a již při tvorbě daného titulu se počítá s nějakým tím stahováním obsahu za body, je podle mě něco špatně. Myslím si, že tento přístup může vést k vystřihnutí původně zamýšleného obsahu a dodatečného „vlepení“ do hry jen kvůli ždímání peněz z peněženek hráčů. Samozřejmě se najdou i výjimky, např. u Zaklínače by mi nevadilo zaplatit si za nová dobrodružství, s nimiž si autoři dali práci, stejně jako se spíše těším na DLC k Falloutu 3. I když je fakt, že zrovna u F3 se může zdát, že se jedná jen o chladný kalkul. Čert aby se v tom vyznal.

David Sláma

dave.jpgSe zkratkami je legrace. Výsledky naší ankety jasně ukázaly, že bylo od kolegů zákeřné zeptat se jen na DLC, a tak spousta z hlasujících nepřemýšlela, zda se jedná o Digital Liberty Coalition (anti-cenzorská australská organizace), či Democratic Leadership Council (americká nezisková politická korporace) a vybrali si sladkou nevědomost. Ale teď už se věnujme tomu správnému fenoménu: Downloadable contentu. Na počet úhlů pohledů na tuto problematiku by nestačil možná ani úhloměr, což odráží černobílé výsledky ankety.

Na jedné straně hráči mohou brát dodatečný placený obsah ke hrám jako sprosté ždímání svých peněženek a vyžadovat po vývojářích, aby drobné přídavky byly buď rovnou ve hře, nebo zdarma. Jenže každá práce něco stojí a k dokupování věcí do hry nikdo nikoho nenutí - takže pokud mám dojem, že vývojáři odvedli s přídavkem dobrou práci, rád je podpořím a rozšíření své oblíbené hry si za drobný peníz koupím. Výběr je na vás: jedna návštěva kina, nebo dalších pár hodin nových zážitků u hry.

Jan Vávra

vavra.jpgPříliš se mi to nelíbí. Za své peníze chci plnohodnotný produkt a
ucelený zážitek, stejně jako v případě filmu či knihy. Aby se nestalo, že se těsně před závěrečnou animací spustí jen strohé oznamení “Chcete vidět víc? Stáhněte si finální filmeček a chundelatý obleček pro hlavního hrdinu jen za 7 dolarů!”. Však o něco podobného se pokousí tvůrci Prince of Persia, kteří chtějí vydat epilog ke hře jako stahovatelný obsah. Placený stahovatelný obsah je tak často z uměleckého hlediska prasárna (jako by říkal: “Kup si mě, původní dílo je beze mě šmejd!”), dodatečná herní náplň dodávaná zdarma však může částečně být obranou proti pirátství. Tak si vyberte.

Váš názor Další článek: Nová boxerská simulace na obzoru

Témata článku: , , , , , , , ,