Doupěcí anketa: ovládání her

Na otázku "Jaký způsob ovládání pohybu máte nejraději" jsme se zeptali i členů redakce. A jak odpovídali? Dozvíte se v našem článku.

V poslední anketě jsme se vás ptali na nejoblíbenější způsob ovládání her. Podle vašeho hlasování, a našeho očekávání, jednoznačně zvítězila metoda W, S, A, D, následována šipkami na klávesnici. O další příčky se pobily gamepady a myšlenky jako nástroj k ovládání her, pešek zbyl na ostatní způsoby. Od dneška již můžete hlasovat v nové anketě, kde se vás ptáme, na váš názor na letošní Invex, zejména pak CPress Show.

Karel Kališ

šéfredaktor Doupě.cz

alu.JPGNa PC kombo WASD + myš, na konzolích joypad. Jak ďábelsky prosté. Pokud bych chtěl šťourat, tak dodám, že pochopitelně závisí i na žánru hry. Ovšem vzhledem k tomu, že v anketě je možnost pouze jedné varianty, volím… chvilka napětí… gamepad. Důvod je prostý. Nahánění písmenek po klávesnici a úporné snahy uhnat si zánět karpálního tunelu mám dost za celý den v práci a při hraní chci hlavně co nevětší pohodlí. S jednou tlapou na myší a druhou na klávesnici je prakticky nemožné si dát nohy na stůl, zaháknout za uši, složit do podoby co nejkomplikovanějšího origami nebo se libovolným jiným způsobem uvést do stavu absolutní herní harmonie. S gamepadem to není problém.

Petr Kolář

zástupce šéfredaktora Doupě.cz

pettka.JPGVyšel už Endwar? Ještě ne, takže bohužel se nemůžu rozepsat o svém oblíbeném ovládání hlasem, kdy pouhá síla mých slov a myšlenek uvede v pohyb celé úderné týmy. Vzhledem k tomu, že po usednutí k počítači spočinou mé prsty automaticky omotány okolo klasické kombinace W, S, A, D, zatímco druhá ruka loví drobného domácího hlodavce, svítícího svým červeným očkem, je jasné, že tato tlačítka slouží k práci. Čili hraní her. Najdou se samozřejmě výjimky, ale u PC je jich málo.

Docela mne ale překvapilo, jak se vyvíjelo hlasování čtenářů. Ne proto, že bych nepředpokládal jasné vítězství již klasické metody, ale že nikdo nepoužívá jiné způsoby ovládání. Takový volant spadá do poslední skupiny, a co se s ním dá užít zábavy, by asi nejlépe mohl vyprávět David Sláma.

Kristýna Nováková

spike.jpgMým favoritem je klávesnice a její čtyři kouzelné klávesy s písmenky W, S, A, D. Dříve jsem používala šipky, ale teď mám raději výše zmíněnou variantu. Nějak jsem si na to za ta léta zvykla. Ovšem když se na pořad dne dostane nějaká závodní hra nebo letecký simulátor, zalezu pod stůl a samozřejmě vytáhnu volant, případně joystick.

Sice je pravda, že poslední dobou mi na klávesnici dávají zabrat mé oblíbené sportovní série s FIFOU a NHL v čele (ne, volantem se nic z toho vážně nedá ovládat). Prozatím mi naštěstí stačí mít překřížené ruce a i když u hraní občas vypadám dosti podivně, kupodivu se mi občas povede i nějaký ten zápas vyhrát. Něco mi však říká, že koupi gamepadu se nevyhnu. Však už po nich také začínám pokukovat v obchodech!

Lenka Vlková

rinoa.jpgVzhledem k tomu, že na PC už jsem nic nehrála ani nepamatuji, volím gamepad. Ne proto, že by to byl můj nejoblíbenější způsob ale prostě proto, že nic jiného už nepoužívám a nemohu objektivně porovnávat. I v gamepadech jednotlivých konzolí jsou rozdíly a pokud bych si měla vybrat, volím ten od PS 2. Možná je to jen síla zvyku. Za zajímavý způsob ovládání pohybu považuji dotykový displej na nds. Celkově si ale myslím, že důležitější než jen ovládání pohybu je pohodlnost ovládání celé hry. Ovládání pohybu si pak u většiny titulů stejně může hráč zvolit sám.

Martin M. Boček

Bocek.JPGJaké ovládání mám nejraději? To máte těžké. Na RPG používám klasické WSAD. Na FPS většinou směrové šipky. Na konzolové hry samozřejmě gamepad. Na bojovky (to znamená cca 90 % mého dlouhodobého herního času ;o) páku. A k tomu musím podotnkout, že má mysl ovládá naprosto vše. Elektrické signály vycházející z mozku přece ovládají ruce bez ohledu na to, co v nich právě držím...  Ale abych se vrátil k původní otázce. Celkově mám nejraději páku. Proč? Inu... To protože nejraději hraji bojovky, a na ty si do ruky (respektive na klín) beru zásadně stick. Tak proto. 

Michal Bayerl

vodny.jpgVzledem k tomu, že holduji převážně 3D akcím a závodním hrám, používám tradiční klávesy WASD a gamepad. Když ovšem kouknu přes rameno do minulosti, vzpomínám, jak jsem první Half-Life a všemožné 3D akce prošel klasickými šipkami. Také všechny série NFS až do Most Wanted jsem projel na šipkách. Holt arkády vám to dovolí, simulátory nikoliv. Časy se mění a tak jsem z důvodu většího pohodlí přešel na prvně zmiňovaný způsob ovládání. Musím říct, že gamepad je nejenom pohodlnější (nebolí prsty) ale také daleko efektivnější variantou jak ovládat téměř všechny sportovní hry (vyjma lyžování či golfu). Bez analogových páček si nyní nedokáži představit pořádné závody. Zkoušel jsem i volant, ale musím říct, že zase takový fajnšmekr (prostě mi to s ním nejde) nejsem. Přeci jenom řazení pod volantem, jemné hrátky s pedály a přesné řízení si raději užívám v reálu - pardon, až na to řazení pod volantem.

Jakub Kovář

ertefol.jpgBudu za netradičního patrona – nejblíže z anketních možností je pro mě sice kombinace WASD, ale jelikož jsem si kdysi zvykl na přednastavené ovládání u prvního Quake (nebo to byl Unreal? Nepamatuji se), je pro mě modlou ovládání A[Shift]ZX s dalšími dodatečnými úpravami, jako je mezerník pro akci, S pro skok a další malé specialitky. Je ale nutno říct, že toto ovládání vyžaduji jen u ryze akčních her, u moderních RPG už většinou zvítězí má vrozená lenost a WASD nějak překousnu.

Co se týče strategií, vyhovují mi takové, kdy nemusím za celou dobu hraní sáhnout jinam než na myš. Po otřesných zkušenostech s recenzovaným Beijing 2008 už asi budu navždy z redakce napoprvé odnášet X360 gamepad, když budu mít tu čest s recenzováním sportovní hry. Ale takové ovládání myslí, to by bylo panečku něco! Jenom nevím, co by na to řekly mé šílené myšlenkové pochody. Předpokládám mlčení.

Josef Murcek

josephd.jpgVzhledem k tomu, že jsem zapřísáhlý milovník PC a konzoli jsem viděl naposledy ještě v osmašedesátém na měšťance, jednoznačně u mě vede klasika ve formě klávesnice s čudlíky + staré dobré krysí maso. I když gamepad stojí pár lidových chechtáků, raději preferuji klávesnici, a to i v případě Perského prince nebo zběsilého galského dobrodružství Asterix a Olympijské hry. Co se týče rozložení klávesnice, jako letitý hráč CSka nedám dopustit na osvědčené klávesy W,S,A,D, skok Mezerníkem, přikrčení Controlem a „Éčko“ symbolizující použití nebo otevírání dveří.

Asi nikoho z vás nepřekvapí, že toto nastavení cpu automaticky do každé FPS akce, která se ocitne v mých chtivých pařátech. Proto mě taky tak trochu vyděsila zpráva od Microsoftu, kde se údajně dnem i nocí pracuje na nových perifériích nahrazující klávesnici a myš, což mi v noci vyvolává temné noční můry a hnilobné zlo ve spoďárech. Na druhou stranu to jednou přijít musí a jestli na nás čeká něco jako hraní videoher v Červeném trpaslíku, rozhodně nebudu proti.

Miroslav Paukner

pauki.jpgVe většině her si nastavení neupravuji a přizpůsobuji se ovládání nastaveného samotnými autory. Ve většině případů funguje na výbornou, tak proč ho měnit.  Akční tituly si bez tlačítek W, S, A, D pro pohyb a Rka sloužícího k přebíjení nedokážu představit. Další ve hře důležité klávesy jsou rozvrženy hned vedle a pravá ruka musí obsluhovat myš, není tedy co řešit. Na šipky šahám vždy, když ve hře sednu do jakéhokoliv dopravního prostředku. Občas si zahraji na konzoli od Sony, a tak ani gamepadem nepohrdnu. A co se týče ovládání her myšlenkami, už se na to strašně těším a co vy?

David Sláma

dave.jpgOd těch doby, co už se hry neovládají psaním příkazů zjednodušenou angličtinou (zlaté textovky), je způsob ovládání pro hratelnost klíčový. Vždy jsem razil kombinaci klávesnici a myši, nicméně co se objevil Xbox 360 se svým gamepadem, mám o prvenství elegantního microsoftího ovladače jasno. Na druhou stranu, stále jsou herní žánry, u kterých na konzervativní WASD a myšku nedám dopustit – rychlá strategie, point-and-click adventury, FPS... Ale na rovinu: Guitar Hero s pěkně vyzdobenou kytarou je bezkonkurenční.

Michael Stern

mike.jpgDříve jsem neměl rád gamepad, protože ovládání stříleček bylo přesnější myší a klávesnicí, přičemž s analogovými páčkami jsem marně bojoval. Dnes, když se ze mě stal tak trochu herní důchodce, válčím i s myší, takže je efektivně jedno, co se mi dostane do rukou :). A teď vážně. Pohodlně se dá hrát se vším, co je dobře navrženo a nehází klacky pod nohy. Za léta pilování dokázaly gamepady bezchybně ovládnout i dříve problematické střílečky, prošly experimenty s dotykovým ovládáním (není nad švihání mečem za pomocí stylusu v The Legend of Zelda: Phantom Hourglass na DS) a hry se začínají ovládat i hudebními nástroji.

Problém nastává, když se výrobce rozhodne, že se kytarou nebude ovládat Guitar Hero, ale třeba letecký simulátor. Vše je otázkou správného návrhu a osobně se mi nepříčí ani myšlenka ovládání strategií gamepadem – prvek, který konzole ještě stoprocentně nezvládly. Ale i zde se rýsuje několik zajímavých projektů jako například Stormrise, které chtějí intuitivní komandýrování jednotek myšítkem přešít na míru splašeným páčkám a tlačítkům. Jednou se to jistě povede.

Jan Vávra

vavra.jpgTěžká, skutečně přetěžká volba přede mnou leží, protože i na otázky ohledně posmrtného života v Údolí Růžových slonů by se dalo odpovědět jednoznačněji. Pohyb panáka hře totiž zvládám pohodlně korigovat jak klávesami (ideálně těmi směrovými), tak analogovou páčkou. Při prvním způsobu ovládání můžu při dlouhých herních přesunech velice elegantně jedním prstem popohánět postavičku vpřed a zároveň druhou rukou konzumovat vybrané pochutiny. Analogový gamepad naprosti tomu v některých hrách (hlavně plošinovkách) poskytuje přece jenom o trochu preciznější ovládání pohybu než čtveřice kláves.

 

Související články
  1. Doupěcí anketa: sportovní série

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A