PC | Recenze | X360 | PS3 | RPG

Dragon Age 2 - RPG tentokrát moderně (recenze)

Dračí sága se rozrůstá druhým dílem, který kašle na tradiční styl postupného vylepšování. Dragon Age 2 přináší velké změny. A velké kýble krve.

Veškeré interakce, jak s parťáky, tak vedlejšími postavami vypadá lépe díky systému konverzací převzatého z Mass Effect. Nevybíráte si přímo odpověď, ale její krátký náčrt a styl (agresivní, vtipná…), díky čemuž je rozhovor plynulý – než postava dopovídá, bez problémů si zvolíte další odpověď. V kombinaci s nadabováním hlavního hrdiny a četnějšími střihy je pak radost sledovat každou konverzaci, protože jednoduše vypadá dobře.

Optimalizujeme RPG

Dobře, příběh i postavy jsou podařené, co samotná hra? Je osekanější, jak už jsem zmínil. Nově si už nemůžete vybrat rasu svého hrdiny, ale může to být pouze lidský muž či žena. Kvůli systému konverzací je i fixní příjmení Hawke. Na druhou stranu, bohaté možnosti úpravy podoby zůstaly.

Většinu prvků z Pramenů v pokračování najdete, jen byly prostě tu méně, tu více upraveny

Povolání jsou tu všechna tři: mág, bojovník i rouge (lotr, pokud chcete), stejné zůstaly i základní atributy – síla, obratnost, magie atd. Zcela přepracován však byl systém schopností, které se dělí do šesti samostatných stromů, prakticky vždy po deseti schopnostech. Ovšem pozor, aktivní bývají tři až čtyři, zbylé jsou jen pro jejich vylepšování.

Dragona Age 2 04.jpg Dragona Age 2 05.jpg

Ve výsledku tak budete používat méně aktivních skillů než v prvním díle, což ovšem nijak zásadně nevadí, efektivně se jich stejně víc jak 5 až 6 používat nedá. Tvůrci rezignovali na systém dovedností, páčení beden se počítá rovnou ze lstivosti, vytváření lektvarů, pastí a podobně bylo nově převedeno na obchodníky. Stačí během putování najít recept a surovinu, a pak už můžete nakupovat, co vám peníze stačí.

Dragona Age 2 06.jpg Dragona Age 2 07.jpg

Abych to shrnul, většinu prvků z Pramenů v pokračování najdete, jen byly prostě tu méně, tu více upraveny. Například brnění můžete měnit jen svému hrdinovi, ostatní členové party mají po celou hru stejné, které jen adekvátně posiluje.  Tvůrci evidentně chtějí, aby společníci měli svoje unikátní oblečení po celou hru. A že Isabelina krátká sukně s dlouhými rozparky je dostatečně unikátní.

Jen ať krev cáká výš

Svoji změnou prošly i boje, které jsou nyní akčnější a zásadně jednodušší. Ale nenechte se mýlit, i když celou řádku bojů zvládnete bez většího taktického rozmyslu, později narazíte na spoustu potyček, kdy vás protivník smázne, protože jste se nesoustředili na nejnebezpečnější cíl, zbytečně se vám rozutekla skupina nebo jste udělali některou jinou chybu. V ten okamžik doceníte možnost pozastavit hru a rozdat příkazy všem členům party. Navíc mluvím o druhé ze čtyř stupňů obtížnosti.

Hlavní snahou pro tvůrce asi bylo vytvořit „cool“ filmové souboje, které budou odpovídat nové povaze hry. Povedlo se jim to, krev cáká v gejzírech, mágové efektně protáčejí hole, roguové skáčou po bojišti a bojovníci si obřími meči brázdí cestu nepřátelskými řadami. Na Playstation 3, kteroužto review verzi jsme měli k dispozici, to skvěle sedne a určitě musím ocenit upravené ovládání, které trochu připomíná klasické third person rubanice.

Víc pestrosti

Jestli si za něco zaslouží Dragon Age 2 velký záhlavec, je to malá pestrost prostředí. Celá hra se odehrává ve městě Kirkwall (můžete přepínat mezi dnem a nocí) a blízkém okolí, což by až tolik nevadilo. K městu si aspoň vytvoříte určitý vztah, naučíte se jeho topografii a při tom, jak se posouvá čas, se drobně mění i samotné město. Problém představují všechny ty podzemní kobky, kanály a obecně dungeony, kam míříte plnit hlavní i vedlejší úkoly.

Dragona Age 2 11.jpg Dragona Age 2 12.jpg

Tvůrci se příliš nepárali s variabilitou a nabízí zhruba deset rozdílných variant míst, kam vás stále ženou znovu a myslí si, že když vás jednou pustí jiným vchodem a podruhé znepřístupní jednu pasáž, tak si toho nevšimnete. Vzhledem k tomu, že hlavních, vedlejších a terciálních úkolů jsou desítky a desítky, začnete být při jejich svědomitém plnění na některé lokace už v půlce hry alergičtí. Kdyby se aspoň jednalo a zajímavá místa a ne generické spleti chodeb.

Když už jsme u toho, ani samotná grafická stránka nijak nevyniká, design města je už z podstaty hodně koridorový, tvůrci zvolili hodně nevýraznou barevnou paletu a textury v nízkém rozlišení nepřesvědčí.

Tvůrci se příliš nepárali s variabilitou a nabízí zhruba deset rozdílných variant míst, kam vás stále ženou

Výhodu mají aspoň majitelé PC, kteří se dočkali od Bioware balíku hi-res textur. Nicméně i tak se nezbaví otravného nahrávání mezi lokacemi, které je častější, než by se mi líbilo.

Přesto je třeba končit pozitivně, protože Dragon Age 2 je podařenou hrou. Propracovaný svět, uvěřitelný, temný příběh se spoustou možností, skvělá interakce se členy party, akční soubojový systém, kde i na taktiku dojde... to jsou zásadní plusové body, které mluví pro zahrání Dragon Age 2. A mimochodem, jednička mi s většinou splněných questů sebrala přes 40 hodin času, u dvojky to bylo přes 30 hodin. Krátké herní doby se tedy bát nemusíte.

Žánr: RPG | akční RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. března 2011 (Severní Amerika), 11. března 2011 (Evropa)