PC | Recenze | RPG

Dragon's Dogma Dark Arisen: vyšperkované RPG? (PC recenze)

Je tomu už nějaký ten pátek, co na minulou generaci konzolí dorazilo RPG, kterému ze začátku nikdo nevěřil. Později se z něj vyklubal klenot. Jde Dark Arisen v jeho stopách?

O tom, že dobrých RPG vyšlo v posledních měsících na PC docela dost, není pochyb. Proto si Dark Arisen musel obtížně vyšlapat cestičku k hráčům a prostě přinést něco nového, co tu nejlépe ještě nebylo, nebo tu nebylo už delší dobu. O tom, že tento úkol vůbec není lehký nemusíme vést dlouhé debaty, ovšem Capcomu se to tak nějak povedlo. Pojďme si to ale projít pěkně popořadě.

Po klasickém nastavení jasu, ovládání a úvodním videu se ocitnete společně s jedním svým kamarádem v jeskyni. Tu postupně procházíte a jakmile vymlátíte pár skřetů, připojí se k vám další kamarádi a utvoříte skupinu. Následně vymlátíte ještě pár skřetů a pak olala, první boss! Chiméra a vy musíte najít její slabiny a porazit ji. Nečekaně... No a v tomto duchu se hrá nese celou dobu. Nicméně nebudeme přeskakovat a rozebereme si příběh ještě trochu podrobněji.

Po volbě vaší postavy a detailního vymodelování jejího vzledu (ať žije The Sims) se vydáte do kouzelného světa. Ocitnete se v osadě u pláže, na kterou zaútočí gigantický a takžka nepřemožitelný drak. Všichni se dají na zběsilý útěk, vy samozřejmě vezmete meč a jdete se pokusit o nemožné. Po pár seknutích vás drak paralizuje a vezme vám srdce, které budete chtít získat zpět. Takže se vydáváte na pouť a nahánění obřího draka.

Jelikož se postupným hraním dostanete k dalším až čtyřem postavám, bylo by celkem blbé, kdyby všichni byli mágové

Vyberete si svoji roli, která může ztělesňovat buď válečníka, mága nebo lučišníka. Následně si musíte vytvořit i svého kolegu, který vás bude procházet na vaší cestě. Ten je neskutečně ukecaný a občas i otravný. Je pravda, že ve snůšce těch keců občas hodí nějakou užitečnou radu, takže umlčovat ho nedoporučuji. Svému kámošovi také přiřadíte roli, která se mimochodem dá do budoucna specifikovat a nebo ji rozložit úměrně. Nicméně musíte myslet do budoucna a dávat pozor, abyste měli od všeho něco. Jelikož se postupným hraním dostanete k dalším až čtyřem postavám, bylo by celkem blbé, kdyby všichni byli mágové. To by vaše partička hned po prvním souboji s bossem šla do věčných lovišť.

Je tedy důležité, jak si nakonfigurujete svého kolegu a následně vyberete své další členy party, kteří mimochodem mají již dané schopnosti. Tyto dva členy získáte buď od umělé inteligence, nebo si je můžete naverbovat od ostatních hráčů, kteří zrovna nehrají. K tomu slouží jakýsi "pracák" nazvaný Rift. Zde si můžete i vy vystavit svoje postavy a následně si je pak hráči vyberou podle jejich atributů a schopností. Po úspěšném dokončení postavy vrátí "domů" s novými zkušenostmi a plnými kapsami peněz.

Příběh jako takový působí ne moc zajímavým dojmem. Jak už jsem zmínil, dost mi vadí také otravné postavy, kterými je herní svět přeplněn. V praxi to funguje tak, že někam jdete, potkáte postavu, řekne vám pár slov a potom se s ním teoreticky můžete rozloučit. A takto pořád dokola.

Soubojový systém je zvlášní. Většina bossů se poráží tím způsobem, že jednoduše najdete jejich slabinu a útočité na to místo, dokud ho neskolíte. Takto to funguje stále dokola. Celkem divně je zpracované útočení bossů. Ty prvně útočí na vaše společníky a toho, kdo je k nim nejblíž. Jakmile se ale přiblížíte vy, vykašlou se na ostatní a jdou jen a jen po vás. Takže to poté vypadá tak, že tři vaši kamarádi jsou čelem k bossovi a útočí do něj, vy se přiblížíte opatrně zezadu a on se automaticky otočí a jde do vás. Nepříjemné je, že pokud vás zabije, končí hra. Škoda, že tu nefunguje opačný systém oživování. Vy totiž musíte členy své bandy oživovat neustéle, oni vás prostě oživit neumí. Toto dle mého názoru mohli vývojáře lépe pořešit, hra by byla hned zajímavější.

Dalším zklamáním je to, že pokud se vám konečně podaří zabít bosse, nedostanete za něj prakticky nic. Člověk by čekal nějaký krutopřísný bonus, dočkáte se ale maximálně receptu, ze kterého následné vybavení můžete vytvořit. Podobně je to u další havěti, kterou mimochodem zabijete vždy lehce. Goblini nemají rádi oheň, takže je stačí jen zapálit a hned se jich zbavíte. Zajímavý je také fakt, že nepřátelé jsou více aktivní v noci. Pokud plníte nějakou večerní misi, vyskakují na vás odevšad a vy tak musíte zabíjet a zabíjet... a to jste si šli pouze pro bylinu, která jde sbírat jen v noci. Drobnějších nepřátel je tento svět plný, takže se nudit určitě nebudete. Časem ale odhalíte všechny jejich slabiny a společně s vaší "nalevenovanou" partou je vykosíte během pár vteřin.

Škoda, že vývojáři do hry nepřidali nějaký cestovní prostředek, který by vám ulehčil přesouvání a ušetřil mnoho času

Tuto otázku jsem si pokládal stále. Obrovský herní svět je na cestování časově i fyzicky dost náročný a jelikož nemáte kromě teleportů jiný "dopravní prostředek", budete muset chodit pěšky. Připomíná mi to Battle Royale z H1Z1, kde většinu času také jen běháte a běháte. To jsem ovšem odbočil. Škoda, že vývojáři do hry nepřidali nějaký cestovní prostředek, který by vám ulehčil přesouvání a ušetřil mnoho času. Je pravda, že si můžete po mapě umístit omezený počet krystalů, ke kterým se potom naportite, ale to není ono a musíte pořádně přemýšlet kde a jak je využijete. Od konzolové verze by prostě vývojáři mohli ledacos vychytat.

Graficky hra moc nenadchne. Člověk by řekl, že v roku 2016 bysme mohli mít něco, co vypadá úchvatně. Zase je ale pravda, že někteří hráči právě tohoto žánru upřednostňují radši "zastaralejší" grafickou stránku hry před supermoderním prostředím. Musím ale říct, že hra by na nejvyšší nastavení vážně mohla vypadat lépe, když už mluvíme o PC verzi. Dočkáme se zde i řady bugů. Mě osobně nejvíce vadil špatný pathfinding umělou inteligencí řízených společníků. Hráče toto pobaví, ale po čase je to otravné. To samé platí o bossech, kteří občas začnou utíkat nesmyslně pryč nebo se "schovávat", i když mají 3/4 životů.

Optimalizace jako taková je fajn, nejsou zde žádné poklesy snímků, a to potvrzuje kvalitu portu jako takového. Škoda jen bugů a možná trochu konzolového ovládání, které bych si dovolil trošičku přirovnat k nedávno recenzovanému Rise of the Tomb Raider. Zkrátka ovladač nadevše.

Žánr: RPG | Fantasy RPG
Výrobce: Capcom
Začátek prodeje: 15. ledna 2015
  • Obrovský svět
  • Velká škála nepřátel
  • Spolupráce v týmu
  • Povedená optimalizace
  • Bugy
  • Komplikované cestování
  • Minimum inovací portu

Dragon's Dogma: Dark Arisen je dobré RPG, které ale potěší spíše starší členy komunity. Mladší jedinci se zaručeně upnou na bugy, zezačátku nudný příběh a hru jako takovou zkritizují. Naproti tomu starší hráči, kteří jsou na to zvyknutí a popisované nepříjemnosti lehce přehlédnou, si hru užijí více a dokáží se do ní správně ponořit. Nicméně platí to, že pokud jste fanoušky RPG, tak titul doporučuji vyzkoušet.

Váš názor Další článek: Tradiční shrnovací trailer vám řekne vše o Far Cry Primal