Dreamfall Chapters: Book One – zahraj tu naši (recenze)

Jedna z nejpopulárnějších adventurních sérií se vrací po dlouhých osmi letech a my jsme opět na hraně židle. Porazí nostalgie rozkouskovanost?

Epizodická struktura začíná vládnout i v herním průmyslu. Telltale svými sériemi dokázalo, že zde má své nezastupitelné místo stejně jako ve světě kinematografie, a stále více tvůrců se uchyluje k postupně dávkovanému obsahu. Stejně je na tom i kultovní série Dreamfall, která se vrací po velmi dlouhé době a uvrhává nás do světa plného snů, magie a vtípků. Jak si vede první kapitola?

Všechno postupně

Po úspěšně zvládnuté Kickstarterové kampani se vývojáři rozhodli hru rozkouskovat na několik kapitol, nebo chcete-li „Knih“. Book One, která je nyní k mání a kterou pro vás recenzujeme, slouží jako jakýsi návrat do starých známých časů a ke starým známým postavám. Vrací se rošťanda Zoe a nabušenec Kian a oba pokračují ve svém dobrodružství, které se zastavilo před dlouhými osmi lety ve hře The Longest Journey.

Musím přiznat, že se opravdu vyplatí být znalcem série, případně mít za sebou alespoň poslední plnohodnotný díl. Nováčci totiž budou tápat prakticky celou epizodu, která v tomto případě slouží spíše jako úvod do nového příběhu a známého univerza, přimež ve vás po dohrání zanechá spoustu otázek a především žízeň po dalším hraní. V případě, že se v Dreamfallu vyznáte, řádně si smlsnete, jelikož vás pocit nostalgie pravděpodobně nenechá.

Seznamte se

Jak vám možná napověděly trailery, Book One je rozdělena do několika částí, v nichž se pokaždé ujmete role jiné postavy. Nejdéle si užijete holčinu Zoe, která je odminula stále v kómatu a její mysl levituje někde mezi světy, ve snové říši jménem Storytime. Zde se snaží chránit nebohé obyvatele svého rodného města Europolis, kteří používají nové technologie Dream Machines pro sdílení snů. To samozřejmě většinou končí nočními můrami a Zoe má z nějakého důvodu ve svém komatickém stavu nadpřirozené schopnosti, které samozřejmě budete bohatě využívat.

Hra staví v mnohém na průzkumu prostředí a nasoukávání atmosféry, hádanky a puzzly většinou nejsou složité a spoléhají na vaši intuici. Využijete schopnosti ovládat světlo, číst myšlenky nebo zpomalit čas? Opravdu není těžké dát dvě a dvě dohromady a za celou hru zažijete jen pár vyloženě složitých hádanek.

Budete rozprávět s lidmi, řešit jejich osudy a příběhy a především se budete snažit zamezit dalšímu zneužití jmenovaných strojů na sny

Kóma však nebude vaším společníkem dlouho a zdaleka nejvíce času strávíte v pestrých distriktech města Europolis, které se po stránce designu opravdu povedlo. Budete rozprávět s lidmi, řešit jejich osudy a příběhy a především se budete snažit zamezit dalšímu zneužití jmenovaných strojů na sny. Opravdu to nejsou fešné věci. A k tomu se zase vrátíte do vztahu a zapletete se i do voleb. Tomu říkáme návrat.

Na krátkou dobu si osaháte také Kiana, který stále zůstává v magickém světě Arcadie, kde ve vězení čeká na mašli. Bohužel zde neznalci narazí na další otázky, jelikož je vaše cesta věznicí relativně krátká a příběhově velmi omezená. Lidé, kteří se sérii měli co do činění, však opět budou ve výhodě. Nakonec se zhostíte role i třetí velmi důležité postavy, April Ryan, o které se však budete muset dozvědět více na vlastní pěst.

Požitek smyslů

Dreamfall je po všech stránkách klasickou adventurou. Postavy ovládáte z pohledu třetí osoby, příběh je vám podáván prostřednictvím dobře poskládaných rozhovorů, které navíc mají následky. Často se vám totiž naskytne možnost výběru, ať už během akčních pasáží či klidnějších rozhovorů, a váš výběr staví první dlaždice dlouhé cesty dál. Rozhodnutí navíc opravdu působě věrohodně a hráč chápe, proč se postava mohla přiklonit zrovna k té či druhé možnosti, nejde tu tedy jen o bezduché klikání na levitující věty. Titul hned několikrát ve stylu The Walking Dead poznamenává, že budou mít vaše kroky vážné následky, první epizoda je však moc krátká na to, aby k tomu vůbec někdy došlo. Je ale příjemné vidět, že se vývojáři snaží hrát na osudovou notu a ke konci dokonce budete moci porovnat vaše rozhodnutí s ostatními hráči online. Tedy v případě, že se o to vůbec budete chtít podělit, je tu totiž možnost offline rozhodnutí.

Co se hře rozhodně nedá upřít je perfektní výtvarný styl, který dokonale kombinuje magický svět, lehce futuristický, kyberpunkový vibe z města Europolis, stejně jako uvěřitelné postavy, se kterými není problém se ztotožnit. Práce se světlem taktéž dominuje grafické stránce, trochu krkolomně ale působí ovládání na klávesnici a myši, které není tak precizní a mnohdy příliš pomalé. Naštěstí tu nejde o FPS akci ani závody, kde jsou setiny vteřiny rozhodující.

Trochu nepotěší špatná synchronizace mluveného slova a rtů, která působí kostrbatě

Stejnou chválu si zaslouží i zvuková stránka. Hudební doprovod skvěle sedí celkovému vyznění a dokáže uchvátit, dialogy jsou dobře vymyšlené a dabéři odvádí svou práci pečlivě a s vervou. Trochu nepotěší špatná synchronizace mluveného slova a rtů, která působí kostrbatě, na druhou stranu jsme nemohli od Kickstarterového titulu očekávat úroveň L.A. Noire.

Dostupné pro: PC, PS3
Žánr: Adventury | Příběhová adventura
Výrobce: Red Thread Games
Začátek prodeje: 21. října 2014
  • Atmosféra
  • Různorodost
  • Originální pojetí
  • Systém následků
  • Pěkný výtvarný styl
  • Pro nováčky matoucí
  • Občas kostrbaté ovládání
  • Menší grafické bugy

Ve výsledku je první epizoda série Dreamfall Chapters lehce viklavým, ale velmi příjemným prvním krokem s velkým potenciálem do budoucna. Pokud se vývojáři nebudou bát naplno rozvinout příběh a probudit z osmiletého spánku ostatní aspekty série, čeká nás návrat ve velkém stylu. A já u toho rozhodně chci být.

Diskuze (2) Další článek: Záběry z AC: Unity ukazují souboje, parkour a obří davy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,