Duality aneb kyberpunk stále žije

Blade Runner, Neuromancer, Matrix - to jsou tři ze stěžejních děl žánru, jenž je souhrnně označován jako kyberpunk. Jeho charakteristickým rysem je to, že popisu obvykle nedalekou budoucnost lidstva zcela ovládanou počítači. Virtuální prostředí zde nahrazuje realitu, která žije v úpadku. Přesně to je případ hry Duality, s největší pravděpodobností pořádné pecky od Trilobite Graphics.
Duality aneb kyberpunk stále žije

Trilobite Graphics je poměrně mladá (založena roku 1998) španělská společnost. Kyberpunkové 3D akční RPG Duality je jejich prvním velkým projektem, který zaštiťuje korejský vývojář a vydavatel Phantagram Interactive. Na Duality pracuje v současné době vlastně celá osádka Trilobite Graphics, to jest přesně 24 osob (několik jich pochází i z jádra týmu Pyro Studios, který je zodpovědný za slavné Commandos). Někteří novináři přirovnávají tuhle hru k posvátnému Metal Gear Solid, mně osobně Duality přijde spíše jako akčnější Deus-Ex. Ale jsou to skutečně jen první dojmy z videí a screenshotů, hratelná verze ještě dlouhou chvíli k dispozici nebude. Vydání je totiž naplánováno teprve na první čtvrtletí příštího roku.

Blade Runner

Práce na tomto filmu začaly již v roce 1981, uveden byl poprvé roku 1982. Je založen na slavném románu amerického spisovatele P.K. Dicka "Sní androidi o elektrických ovečkách". Podle mnohých fanoušků i kritiků to byl právě Blade Runner, který představil světu kyberpunk. V každém případě se stal kultovním dílem, na nějž nedají dopustit tisíce fanoušků po celém světě. Ridley Scott dokázal vytvořit natolik kontroverzní dílo, že ani dnes stále ještě nejsou jasné některé...premisy. Mimoto také existuje několik verzí filmu s různými závěry. Blade Runner se odehrává v Los Angeles roku 2019. Vypraví o světě, ve kterém společnosti Tyrell podařilo vyvinout roboty, jenž byli k nerozeznáni s lidmi, avšak oplývali mnohem lepšími fyzikálními dovednostmi. Byli nazývány replikanty. Kvůli jistému incidentu však byly jednoho dne na zemi zakázáni. Na jejich vyhledávání byly nasazováni zvláštní lovci zvaní Blade Runneři. Jedním z nich je i Deckard, který se osudově zaplete do příběhu čtyř unikajících replikantů. Onou dosud nevyřešenou otázkou je, zda byl sám Deckard také replikant či nikoliv. "Film a kniha mají v podstatě stejnou myšlenku. Kde je hranice lidskosti?" (více informací o fenoménu Blade Runner naleznete na stránce br.sf.cz)

Engine, na kterém je hra Duality postavena, se nazývá Blue 3.0. Už z prvních obrázků bylo jasné, že to nebude jen tak ledajaká záležitost, což potvrdilo i premiérové video přímo ze hry. Blue 3.0 se skutečně hravě může zařadit mezi současnou grafickou špičku. Zejména vyniká precizní animace postav, která nemá daleko k té z DOOMa 3 (ačkoliv, pověstný ždibec přeci jen schází...). Ve srovnání s postavami vypadá okolní venkovní prostředí Duality poněkud zanedbané, velice statické, avšak jsme ještě téměř rok od vydání hry a co víc, ať už je statické nebo ne, je především nádherné. Milovníci kyberpunku nad ním budou bezpochyby slintat blahem. Exteriéry VELMI připomínají v úvodu zmíněného Blade Runnera - kovové pláty a traverzy čouhají z gigantických, světélkujících budov, po zemi se převaluje hustá mlha.

Interiéry budov překypují high-tech zařízením, v továrnách naleznete pracovní roboty, v kryogenických laboratořích objevíte kryoschránky. Svět "tam uvnitř" naopak žije - po chodbách se pohybují strážci nebo vědci a právě ve vyhýbaní se jim bude spočívat jeden ze základních úkolů Duality. Engine Blue 3.0 má dokonale propracované pohyby postav, ve videu bylo dokonce vidět, jak najednou uprostřed chodby postava vyskočila, chytila se jednou rukou za držák, odklopila víko a vlezla dovnitř, vynikající byl záběr do výtahu, kdy už je vidět pouze mizející noha v jakémsi horním poklopu, zatímco do výtahu nastupuje nic netušící vědec. To vše provedené téměř ve "filmové kvalitě", což znamená skutečně věrné pohyby postavy, na které nejsou (alespoň z dálky) vidět žádné hrany. Vše je krásně oblé a organické, až by se chtělo věřit, že předem vyrenderované.

V Duality bude možné hrát celkem za tři různé postavy:

Žoldák - Jmenuje se Travis a za peníze, respektive dostatečný obnos peněz, dokáže udělat cokoliv. Plní proto přání četných klientů aby si mohl koupit nové implantáty, zbraně, rušičky, senzory a jiné nezbytné serepetičky, které ke své práci potřebuje. Žoldák je samozřejmě velmi akční postava a hraní za něj se bude v zásadě podobat kterékoliv jiné 3D střílečce s tím rozdílem, že bude možné si kupovat i jiné vybavení nežli pouze zbraně a že bude vždy předem nutné alespoň zevrubně naplánovat postup akce. To proto, že každé místo, do kterého budete nuceni proniknout, bude vždy velmi pečlivě chráněno hlídkami. Takže jakmile se ocitnete vevnitř, bude už jen na vás, jakou techniku použijete - zda "skrývací" nebo "kráglovací".

Ridley Scott

Narozen 30. listopadu 1937 v Anglii. Tvorba tohoto režiséra a producenta je velice různorodá a originální, často také kontroverzní. Do filmové branže se dostal, podobně jako většina slavných režisérů, přes reklamy. Jeho prvním celovečerním snímkem byl The Duellists (1977), který získal ocenění na filmovém festivalu v Cannes. Jeho druhým, a taktéž asi druhým nejznámějším, filmem je Vetřelec (Alien, 1979). Byl to právě Scott, kdo mu vdechnul onu temnou, depresivní, prostě vynikající a stěží opakovatelnou atmosféru. Již na škole se zajímal o grafiku a design a studoval dokonce na Královské akademii výtvarných umění. Později všechny tyto vědomosti zužitkoval, a dá se říci i předal, ve snímku Blade Runner, jeho teprve třetím celovečerním filmu, jenž je jako jeden z mála obecně považován za stylově naprosto originální a neopakovatelný. Vetřelec a Blade Runner byly prozatím jeho jedinými filmy se science-fiction tématikou. Dosud se k tomuto žánru nevrátil. Jeho další tvorba směřovala nejrůznějšími žánry - od fantasy (Legend, 1985) přes detektivky (Black Rain, 1989) až k "romanci" (Telma a Luisa, 1991). Taktéž se v roce 1992 úspěšně proklestil historickým tématem ve filmu 1492: Dobytí Ráje (jenž mimochodem obsahuje, stejně jako BR, úchvatnou hudbu od Vangelis). Jeho nejnovějším snímkem je Gladiátor s Russlem Crowem v hlavní roli.

Hacker - Spíše bych měl napsat "hackerka", protože je ženského pohlaví, ale tohle slovo mi skutečně nijak dobře nezní. Hacker je velmi zvláštní osoba, dovolím si dokonce tipnout že se stane jednou z nejoblíbenějších. Jistě také už jen pro ten fakt, že je to (výborně vymodelovaná;) žena. Mimo to v sobě ale bude kombinovat dva přístupy - akční a ukrývací, a to je vždy velmi lákavé. Nejenže tahle nebezpečná slečinka dokáže vcelku obstojně ovládat ruční zbraně, navíc má také speciální schopnosti v kyberprostoru, ve kterém se dokáže pohybovat se skutečně ženskou ladností. Jejím úkolem je obvykle hledání informací. Aby to mohla provádět, musí se vždy připojit na potřebný terminál, nacházející se obvykle hluboko v základně nepřítele. Jakmile se pomocí něj přenese do kyberprostoru, je její fyzická podoba velice zranitelná, proto kolem sebe musí rozmisťovat armády senzorů a pastí. A jak už si asi sami dokážete domyslet, čím hlouběji se terminál nachází, tím cennější informace střeží a tím větší je také nebezpečí.

Avatar - Virtuální bytost nacházející se pouze v kyberprostoru, vlastně je to kyberprostor sám. Zrodil se v něm a žije v něm, je s ním životně svázán. Původně to byl vědec, jehož fyzická podoba však měla poškozena, a tak se rozhodl, že svou mysl, své skutečné já přenese do relativně bezpečnějšího virtuálního prostředí. Zprvu si myslel, že je pouze běžným avatarem, avšak postupem času začal zjišťovat, že jeho schopnosti sahají mnohem dál (vzpomeňte na Nea ke konci Matrixu). Přestože je to v podstatě jenom program a nemá žádnou fyzickou formu, dokáže ovládat síť a jakýkoliv objekt, který je k ní připojen. Nejen, že je velmi mocný ve virtualitě, ale dokáže také ovlivňovat realitu.

Příběh každé postavy by se měl odehrávat paralelně s příběhy ostatních, takže pokaždé uvidíte část příběh z poněkud jiné perspektivy. V jistém momentu se dokonce může stát, že ostatní postavy uvidíte jako nepřátele, kdo ví. Narazíte na stejné události třikrát po sobě a vždy "z jiné strany", z čehož by se vám nakonec měl složit celkový obraz skládanky příběhu. V zásadě jde o to, že svět ovládla nová forma moci, totiž Korporace, která se snaží ovládnout naprosto všechno a všechny. A vy jste samozřejmě ten, kdo se jí postaví.

Je vám asi jasné, že každá postava disponuje různými schopnostmi. Například hacker má v kyberprostoru možnost "čarovat". Může kombinovat takzvané různé funkční moduly a z nich vytvářet "kouzla", což se podobá magickému systému v mnoha fantasy hrách - skládáte jednotlivá slova, ze kterých pak vznikají kouzla (přišel s tím již Dungeon Master a možná dokonce i ještě někdo před ním). Vytvoření každého takovéhoto programu zabere jistý čas, který se postupně zkracuje s tím, jak postava získává nové a nové zkušenosti (to je onen RPG prvek). Duality nabídne celkem kolem čtyřiceti různých misí, jež bude vždy možné splnit v podstatě kterýmkoliv způsobem. Jinak řečeno, nikdy nebude existovat právě a pouze jeden způsob, kterým by bylo možné dokončit danou misi.

Duality bude 3rd person akční RPG (ovládáním podobné kupříkladu Resident Evilovi), které s největší pravděpodobností i přepnutí do pohledu první osoby. Dá se očekávat velice vyspělá umělá inteligence, která dokáže vzájemně spolupracovat a správně reagovat na hráčovi podněty. Tito nepřátele budou různorodí, od běžných humanoidů, virtuálních bytostí přes různé stroje až po roboty. Měl by se také objevit multiplayer a to minimálně mód deathmatch.

Duality je primárně připravována pro platformu PC, později na Xbox a ještě později možná i pro Playstation 2 a GameCube. No, v každém případě si přeju, aby tu už byla, protože vypadá skutečně velmi slibně a od dob Deus Ex tady vlastně žádná pořádná kyberpunková pářka nebyla.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

včera |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |