Duel: 128 MB RAM nebo raději 256?

Ceny pamětí (RAM) se po dlouhé době menších a větších skoků stabilizovaly na velice dobré cenové hladině. Jelikož už asi levnější nebudou, nabízí se otázka, zda se vyplatí rozbít prasátko a přikoupit další moduly. Proto jsme důkladně otestovali dvě identické sestavy lišící se právě pouze velikostí „RAMky“ a výsledky vám přinášíme v tomto článku.
Duel: 128 MB RAM nebo raději 256?
Ceny pamětí (RAM) se po dlouhé době menších a větších skoků stabilizovaly na velice dobré cenové hladině. Jelikož už asi levnější nebudou, nabízí se otázka, zda se vyplatí rozbít prasátko a přikoupit další moduly. Proto jsme důkladně otestovali dvě identické sestavy lišící se právě pouze velikostí „RAMky“ a výsledky vám přinášíme v tomto článku.

Jak už jsem přednesl v úvodu, paměti se stávají jednou z nejlevnějších součástí počítače. Standardní „neznačkovou“ 128 MB RAM (100 nebo 133MHz) seženete dnes za čtvrtinovou cenu než kolik vás stála před rokem či dvěma „špičková dvaatřicítka“. V oblasti pamětí do patice DIMM se její standardní velikost ustálila na 128 MB typu SDRAM, tudíž pokud uvažujete o upgradu, budou vaše snahy pravděpodobně směřovat k celkové velikosti 256 MB.

Když se zeptáte známých na optimální velikost paměti RAM, tak vám jeden řekne, že 64 MB dostačuje, druhý bude naříkat, že mu nestačí 512 MB a majitel osmibitového počítače se vás zeptá, co znamená to MB :-). Abychom předešli spekulacím a subjektivním názorům, připravili jsme pro vás jednoduchý test:

Jak jsme testovali?
Pomocí známých benchmarků (3DMark, Sandra) jsme otestovali následující sestavu:

AMD Athlon 500 MHz###

Základní deska Gigabyte 7IX###

Grafická karta nVidia GeForce2 MX###

Pevný disk: IBM Deskstar 40GB, 7200 ot./min###

Operační systémWindows 98 SE###

Paměť RAM: 128 nebo 2x128 MB (PC100)

Výsledky
SiSoft Sandra 2001

Hned první test prokázal, že se slovem upgrade je potřeba zacházet více než opatrně. V sérii testů Multimedia Benchmark se projevilo maximální zlepšení zhruba jednoprocentní, při testu Memory Benchmark byla lepší původní (!) 128 MB sestava!

SiSoft Sandra 2001
  128 MB RAM 256 MB RAM rozdíl v %
Memory Benchmark 346 ALU 342 ALU -1,16
420 FPU 417 FPU -0,71
CPU Multi-Media Benchmark 2634 (MMX) 2634 (MMX) 0
3389 (3DNow!) 3413 (3DNow!) 0,71

3DMark 2000 a 2001

Populární herní benchmarky také neprokázaly razantní zlepšení sestavy s 256 MB RAM. Rozdíly do jednoho procenta jsou výsměchem i těm několika stovkám, které stojí nová paměť. Ani nižší (800x600) ani vyšší rozlišení (1024x768) a rozlišení z oblasti snů (1600x1200) neprokázaly žádnou změnu. Jedinou výjimkou byl test v 3DMarku 2001 1600x1200 při vypnutém (softwarově emulovaném) T&L (speciální funkce novějších grafických karet), kdy se rozdíl přehoupl přes tři procenta, ale to se stalo asi kvůli nižším hodnotám, díky kterým procenta „skáčou“ o něco více než u ostatních případů. Změnu nepřinesla ani novější verze 3D Marku s teoreticky většími nároky na hardware nebo testy v 32bitové hloubce.

3D MARK 2000
  128 MB RAM 256 MB RAM rozdíl v %
1024x768x16bit 3639 3658 0,52
1024x768x32bit 2674 2691 0,64
800x600x16bit 4256 4262 0,14
800x600x32bit 3556 3569 0,37
3D MARK 2001
128 MB RAM 256 MB RAM rozdíl v %
1024x768x16bit 2063 2052 -0,53
1024x768x32bit 1734 1745 0,63
1600x1200x16b (hardwarové T&L) 1277 1291 1,10
1600x1200x16b (softwarové T&L) 1054 1088 3,23

Subjektivní dojmy
I když se člověk vždy po nákupu vnitřně přesvědčuje, o kolik se jeho stroj zrychlil, v tomto případě proti němu stojí čísla. Počítač nebyl o nic rychlejší ani při startu Windows (53 sekund oproti 54s při 128 MB). Protože jsem trochu pochyboval o výsledcích měření, vyzkoušel jsem několik her a musím objektivně přiznat, že jsem ani při nejlepší vůli nepozoroval nějaké znatelné rozdíly. FIFA 2001 se při rozlišení 1280x1024 dala hrát plynule jak při 128 MB, tak při dvojnásobku. Stejně dopadla hry Colin McRae Rally 2, NHL 2001 nebo náročná Operace Flashpoint (1024x768). Ani při práci s Wordem či Excelem se nic radikálního nezměnilo, a to mám neustále zapnuté AVGčko a pár dalších programů.

Závěr
Není o čem diskutovat. I když se to může zdát přinejmenším podivné, zatím je pro hry současným optimem 128 MB RAM. Pokud nemáte na systém speciální požadavky (náročné grafické editory atd.), tak místo nákupu nové paměti raději šetřete na nové základní desky s podporou DDR pamětí, které jsou výkonnostně zase o kousek dál.

Pokud byste přesto zamýšleli koupi paměti, zde je stručný cenový přehled:

Cenový přehled pamětí (s DPH)
64 MB SDRAM 100MHz 380
128 MB SDRAM 100MHz 665
256 MB SDRAM 100MHz 1285
64 MB SDRAM 133MHz 385
128 MB SDRAM 133MHz 660
256 MB SDRAM 133MHz 1245
128 MB DDR 266MHz 1095
256 MB DDR 266MHz 2080
vybráno z ceníku firmy Certo.cz

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |