Duel: Split/Second vs. Blur – která je našláplejší?

V obou rozhodují zlomky sekundy. V obou můžete stisknout spoušť a rozmetat soupeře na kousky. A tak není jedno kterou? Není.
Kapitoly článku

Obtížnost

Na co jsem si u Split/Second nestěžoval, ale pocítil jako lehčí negativum, byla právě obtížnost. Přibližně v půlce mi hra rapidně odlehčila. Auta soupeřů se mi po pár desítkách sekund od startu dařilo bez problémů naskládat do štrúdlu za sebe a do konce tratě jsme se neviděli, klidně s rozdílem deseti sekund na cílovou pásku.

duel_11_obtiznost.jpg duel_12_obtiznost.jpg

Samozřejmě tím trpěla především zábavnost hry, protože jsem s sebou neměl nikoho na sestřel a zřejmě to bylo tím, že jsem vyhrál moc závodů a tím rychleji se dostal k rychlejším autům. Celé to trvalo možná dvě epizody, takže jsem na těchto pár závodů sáhnul zase k slabším miláčkům ze začátku hry a vše bylo v pořádku. V Bluru se vám nic podobného stát nemůže, právě protože kdykoli narazíte na přetěžký nebo naopak právě lehoučký závod, stačí skočit do menu a obtížnost si změnit.

Absence změny obtížnosti odsoudila Split/Second k přenechání bodu konkurenci, která má volbu ukrytou v menu a dokonce ji umožňuje změnit při každém restartu závodu.

 

Split/Second : Blur – 0:1

Bonusy

Možná se ptáte, jak by mohl Blur nevyhrát bitvu o bonusy, kterých má osmkrát tolik co Split/Second. Hned vysvětlím. Bluru se nedá upřít ohromná rozmanitost a variabilita bonusů – power-upů. Téměř každý z nich lze použít jak pro útok, tak pro obranu, a dělají hru o mnoho zábavnější. Ale, a tady to přijde, mají mizivou účinnost. Ať už soupeře trefíte slaboučkým boltem, silnou shunt nebo i minou, která je vidět z dálky před sebou, zásah protivníka nanejvýš zpomalí a jeho auto otočí kolem osy zase dopředu.

duel_13_bonusy.jpg duel_14_bonusy.jpg

To je jako kdyby zbraně na demonstranty v ulicích střílely marshmallows, možná by si ještě pochutnali. Bonusy nebo chcete-li power plays ze Splitů jsou mnohem efektivnější. Sice umožňují jen v některých částech mapy odpálit nálož, ta ale okamžitě otestuje protivníka a, co je nejdůležitější, záleží na jeho zkušenostech, jak si se situací poradí. V multiplayeru by pravda vedl zase Blur, který umožňuje nastavit vážnost poškození aut a tím i sílu power-upů.

Záleží, co vám víc vyhovuje. Jestli je to rozmanitá nabídka power-upů, které ale nenadělají takovou paseku, nebo efektivní power plays, které zase nemají tak široké využití.

Split/Second : Blur – 1:1

Ztvárnění

První, co vás možná překvapí na Splitech, je jeho minimalistický plovoucí HUD. Hra vám předává jen nejnutnější minimum informací, a to všechno v barevném závěsu za autem, který se hýbe podle vaší jízdy. Nebo aspoň při pohledu zezadu. Oproti tomu je to informacemi nabitý HUD z Bluru, kde najdete všechno od rychlosti a minimapy po nejdůležitější součást – zrcátko. Možná byste se divili, jakou sílu tato zdánlivá maličkost má.

duel_15_ztvarneni.jpg duel_16_ztvarneni.jpg

Z audiovizuálního hlediska má však navrch Split/Second. Jeho pestrobarevné tratě s vycházejícím sluncem na horizontu, zpracování světa i umělečnost jednotlivých scenérií je o krok napřed i před veskrze kvalitními efekty a modely aut z Bluru, který navíc snižuje fádnost provedení některých tratí. Další věcí hovořící pro Splity je hudební podkres, který se tvůrcům mimořádně povedl a donutil mě si i později k Bluru pustit drum’n’bassový mix. V rivalovi hraje převážně lehčí electro zvuk, který mě tolik nenadchnul.

Není to tak zásadní kritérium jako třeba herní módy a ani jeden z titulů rozhodně zpracováním neurazí, Split/Second je však o notný ždibec vepředu.

Split/Second : Blur – 1:0

Multiplayer

Samozřejmě úzce souvisí se zábavností a náplní vlastní hry, kterou se snaží rozvíjet. Nebude asi takovým překvapením, že Split/Second nabídne i v multiplayeru zábavnější herní módy, ale je pravda, že zde už na tom není rival tak bídně – přidává do party mód v arénách; jen kdyby neměl k dispozici pouze 4 malé tratě.

duel_17_multiplayer.jpg duel_18_multiplayer.jpg

V online multiplayeru výrazně dotahuje a možná se i dostává do vedení Blur, který nabízí vypracované odemykání vozů, spoustu dalších možností vývoje a celé to podporuje bohatou škálou nastavení. Ani u jednoho se nebudete s kamarádem u obrazovky nudit a v obojím online klání můžete natřásat jako peříčka svoje stickers, tedy nálepky na autě vypovídající o vašem progresu ve hře. Kdo od koho opisoval?

Remíza, ve více lidech zábava roste v každém případě (a věku). Pokud je to více lidí v rámci jedné místnosti, užijete si pravděpodobně spíše Split/Second, oproti tomu ve více lidech na opačných koncích internetu zní lákavěji Blur.

Split/Second : Blur – 1:1

Menu

Za zdržovací menu by si oba konkurenti zasloužili strhnout po bodu. Ve Splitech musíte často před závodem čekat na možnost odkliknout stokrát viděné menu třeba dvě sekundy, Blur vás zase zahrnuje zbytečnostmi. První konkurent má pěkné strohé menu, které ve vší přehlednosti neumožňuje moc nastavení, a je laděné do efektních úhlů kamery s interaktivními prvky. Naproti tomu Blur se očividně nechal inspirovat v iTunes a podobně jako při výběru alb zde horizontálně rolujete herními možnostmi v neonovém hávu.

duel_19_menu.jpg duel_20_menu.jpg

Co zamrzí, je nemožnost opakování split-screenového závodu hned po jeho skončení, kdy jste nuceni přestát brzdící loading. Na to pomůže leda restart těsně před koncem. Ještě bych vypíchnul přechod z menu do hry, který je zpočátku neuvěřitelně efektní, leč časem zevšední a nelze ho pořádně přeskočit.

Na konec jsem si nechal nejméně podstatný ohled hry, a takže jím nenechám ovlivnit vedení souboje.

Split/Second : Blur – 1:1

Výsledek

Po sečtení všech jednotlivých soubojů, tedy přírůstků na bodová konta, se možná překvapivě dostanete k tomuto těsnému výsledku:

Split/Second : Blur – 8:7

Oba tituly jsou na tom právě takto podobně a na tu klíčovou otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Body nemají nic společného s uděleným hodnocením v recenzích, ale pokud tam přesto chcete vidět paralelu, zkuste v jedenáctém skrytém kritériu Zábava udělit bod Splitům a ona hned naskočí. Třeba vám tento přehled pomůže ve výběru té správně bojové zóny.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,