PC

Dungeon Master

Věřte, že psát recenzi na hru jako Dungeon Master není lehká záležitost. Jak přesvědčit čtenáře kterému na stole stojí PIII na 500Mhz a 256MB RAM, že hra běžící v rozlišeni 320x200 a která se vejde na jednu disketu může být výborná a připoutat vás k monitoru na dlouhé hodiny?
Věřte, že psát recenzi na hru jako Dungeon Master není lehká záležitost. Jak přesvědčit čtenáře kterému na stole stojí PIII na 500Mhz a 256MB RAM, že hra běžící v rozlišeni 320x200 a která se vejde na jednu disketu může být výborná a připoutat vás k monitoru na dlouhé hodiny?

Hra Dungeon Master vznikla ve firmě FTL, která byla už v této době známá ze svých adventure her (třeba Dun Darch), v roce 1987. Asi nikdo tehdy netušil, že se jedná o hru, která bude po dlouhá léta určovat směr vývoje her na hrdiny (RPG), a že její jméno bude vytisknuté zlatými písmeny v knize počítačové klasiky. Brzy začala obsazovat ty nejvyšší posty ve všech anketách a hitparádách a pokud byste chtěli dnes sestavit žebříček nejhratelnějších her umístí se stařičký DM velmi vysoko.

Byl jednou jeden mocný kouzelník a ten měl pomocníka. Jednoho krásného letního večera se rozhodl, že uskuteční nebezpečný experiment. Něco se však nepovedlo - pomocník byl zabit explozí a kouzelníkovo ego se rozdělilo na dvě části. První část- Chaos se ukryl hluboko v chodbách pod horou a střádá plány na dobytí světa, druhá část reprezentující řád a dobro se mu v tom snaží zabránit. Po dlouhá léta posílá do chodeb pod horou dobrodruhy, ale nikdo z nich neuspěl. Většinou byla příčinou neúspěchu přílišná touha po pokladech. Někteří zahynuli hladem, jiní byli zabiti některým z pomocníků Chaose. Jenom hrstka se dostala až k cíli, ale nedokázali splnit svůj úkol – spojit znovu chaos a řád a zabránit tak zkáze. Jejich obrazy nyní zdobí vstupní halu Chaosova království jako válečné trofeje. Ta část kouzelníka, kterou bychom mohli pro účely této pohádky pojmenovat Dobro, se tedy rozhodla, že vyvolá ducha svého pomocníka, aby oživil čtyři hrdiny dle svého výběru a vstoupil do jejich mysli. Doufal, že pokud budou oproštěni od všech lidských slabostí a vedeni moudrým vůdcem dokážou úkol splnit. Pokud jste už dlouho nezachránili svět a máte-li takovou touhu, převezměte úlohu kouzelníkova pomocníka a pokuste se ho nezklamat.

Takto probíhá vybavování postavy zbraněmi – všechno je přehledne rozděleno na logické celky.Výběr postavy – za zrcadly se skrývají duše, které mohou vstoupit do vaší party. Členové jsou maximálně čtyři, minimálně jeden.

Nápovědy v podobě svitků pomáhají – od toho jsou to nápovědy.Na těchto potvůrkách je roztomilé to, že po jejich zabití z nich získáte delikatesní řezy, které mohou sloužit coby obživa.

Logo – co dodat? Právě to se stalo symbolem nového druhu hry.Došla mana, příšeru bude třeba zabít manuální cestou.

Dungeon Master je klasickou hrou na hrdiny- hráč ovládá jednu až čtyři postavy pohybující se ve spletitém bludišti plném nepřátel, předmětů, pastí, teleportů a logických hádanek. Postavy se pohybují „po čtverečcích“, a svět pozorují z očí jednoho z hrdinů. Tento model však odpovídá celé řadě her, tak proč je právě DM ta nej? Důvodů je mnoho. Originalita – DM je prostě první hrou na hrdiny provedenou v grafice a navíc se spoustou skvělých nápadů. Hratelnost – myslím si, že v tomto směru (alespoň pro ty, co RPG alespoň trochu hoví) je DM dosud nepřekonán. Vývoj postav – jednoduchý a přesto maximálně propracovaný (autoři novodobých RPG by mohli pochopit, že přisuzovat postavě jedno konkrétní povolání je přinejmenším zjednodušováním) a zábavný. Systém kouzel – kouzla se skládají z run čtyř kategorií (síla, živel, forma/určení/tvar, nadpřirozená složka). Tento systém zaručuje rychlost kouzlení ale hlavně atmosféru (v tomto ohledu bude asi DM překonán DM III, kde by se měly kouzla pronášet hlasem). Celkem je k dispozici třináct kouzelnických a čtrnáct kněžských kouzel. To není mnoho, ale všechny jsou propracovaná a užitečná (co z toho, když jsou ve hře hromady kouzel ale všechny jsou podobné jako vejce vejci nebo úplně k ničemu). Rozsáhlost hry a vyváženost obtížnosti – nezkušenému hráči bude trvat dohrání několik měsíců, expert se může pokusit dohrát DM s pouze jednou postavou. Neustálé potíže s jídlem a vodou vás přinutí hrát aktivně. Další klady: dobře vyřešený inventorář, logické hádanky, velký počet předmětů a nepřátel, na svou dobu dobrá grafika.

Snad jediným záporem této hry je absence mapy (Existují však jedinci, kteří byli nadšení, že si můžou celou hru vlastnoručně zmapovat na čtverečkovaný papír. Tento úkol byl však velmi nesnadný vzhledem k počtu teleportů a rozsáhlosti hry.).

Doufám, že jsem těm, co už DM hráli, umožnil hezky si zavzpomínat a ostatním (kromě těch, co si potrpí na gigabajty animací – ty odradil asi hned první odstavec) alespoň zhruba naznačil o co přišli.

Diskuze (8) Další článek: The Sims - video

Témata článku: , , , , , , , ,