Dungeon Siege Toolkit - vytvořte si vlastní světy

Finální verze Dungeon Siege Toolkitu byla vypuštěna teprve před několika dny. Na internetu se momentálně začínají teprve pomalu rozjíždět projekty, které by všech jeho možností naplno využívaly - objevují se tedy hlavně tutoriály, které ukazují, jak vlastně s tímto nesmírně mocným nástrojem zacházet a co všechno dovede. Ihned musím dodat, že dokáže v podstatě všechno.
A protože příznivců DS, potažmo žánru RPG, je i v našich končinách ohromné množství, a protože nemálo z nich bezpochyby touží po tom, aby mohlo vytvářet krásné a rozsáhlé světy podle své vlastní fantazie, představím vám dnes Dungeon Siege Toolkit trochu více zblízka.

Celý balík se skládá celkem ze čtyř nástrojů: Siege Editor, Siege Max, DS Anim Viewer a DSMod. Nejdůležitější jsou však první dva.

Siege Editor

Ten je srdcem celého balíku, alfou a omegou každého tvůrce, který se rozhodne Toolkit využívat. S jeho pomocí dokážete vybudovat plně funkční nové světy zcela podle svých představ - pokud to samozřejmě umíte. Práce v něm není nijak snadná, ale každé úsilí nese své ovoce. Jakmile proniknete trochu hlouběji do všech těch jeho tajemných zákoutí, budete schopni stejných věcí, jako "Ti Kdož Stvořili Dungeon Siege".

Základem každého nového světa je krajina. Ta se v Siege Editoru skládá pomocí jednotlivých předem připravených "placek" zvaných "nodes". Ty lze různě natáčet a rotovat s nimi aby vzniklo přesně to, co si přejete, také lze měnit texturu aby přesně odpovídala vašim představám. K dispozici jsou tisíce (3800) předem připravených "placek" rozdělených do celkem osmi oblastí (poušť, skály, zeleň, dungeon a další). Na(d)to všechno pak ještě přidáte efekty počasí jako je déšť, mlha nebo sníh (s tím, že můžete ovlivňovat kupříkladu jejich hustotu nebo barvu) a máte třebas tajemný hrad v Karpatech jako vyšitý. Pomocí editoru Siege Max, ke kterému se dostanu později, lze vytvářet nové placky a popustit tak uzdu své fantazie opravdu divoce.

Mapy se v Siege Editoru tvoří tak, že pospojujete několik menších levelů, tady zvaných "oblasti" (regions). V manuálu autoři doporučují, aby každý region nepřekročil velikost 2000 placek, jinak by se mohly nahrávací časy neúměrně prodlužovat. Jakmile jsou všechny oblasti hotové, Dungeon Siege si je "slepí" k sobě a pokud zrovna procházíte hranicí obou oblastí, hra si přečte koncové placky jedné oblasti a počáteční placky druhé oblasti - tím vzniká kontinuální svět tolik unikátní právě a jen pro Dungeon Siege.

Nebyl by to ale žádný svět bez vlastních obyvatel. Těch je hned na počátku na výběr kolem 200, navíc také můžete manipulovat 150 neherními postavami. V editoru Siege Max lze pak ale vytvářet svá vlastní monstra a postavy a tak zdě platí to samé co pro terén - fantazii se meze nekladou. Navíc není daleko doba, kdy se všechny tyto "amatérské" výtvory začnou objevovat na internetu zdarma ke stažení a pak nebude už bude váš výběr skutečně neomezený.

Jistě jste si při hraní Dungeon Siege všimli, jak je ten svět nádherně detailní a propracovaný. To je dáno zejména nejrůznějšími objekty, které se povalují všude možně a dodávají hře skutečně pohádkovou atmosféru. Další z funkcí Siege Editoru je tedy umisťování objektů. Na začátku jich máte na výběr něco kolem 1200 s tím, že jsou rozděleny do kategorií a subkategorií. Tak například nábytek je rozdělen na nádoby, osvětlení, sochy, vývěsní štíty, apod.

Abyste to nakonec všechno krásně spekli dohromady, musíte vdechnout svému světu trochu života. To se děje pomocí skriptů - skript je jakýsi jednodušší programovací jazyk, pomocí kterého definujete chování nepřátel (kdy, kde, kolik, atd.), neherních postav (dialogy apod.), dokonce lze vytvářet i filmy (samozřejmě v enginu hry). Na škodu není ani přidat různé světelné zdroje, hudbu nebo zvuky - to všechno je v Siege Editoru možné.

Momentálně je již k dispozici Siege Editor verze 1.1, který opravuje mnoho chyb svého předchůdce a přidává jistá malá zlepšení. Jedná se o program, který se stále vyvíjí a tak lze časem čekat další nové verze. K editoru je přiložen i docela podrobný manuál a nápověda (vše samozřejmě v elektronické podobě), které vám ukážou základy práce s ním.

Siege Max

Jistě všichni znáte 3D Studio Max, což je dnes již kultovní nástroj pro tvorbu 3D grafiky od společnosti Discreet. Před několika měsíci přišla ta samá společnost s programem nazvaným gmax, který se dělí na dva druhy: gmax a gmax developer version. Ten první, gmax, je zadarmo k dispozici všem na webu - můžete si ho stáhnout i vy třeba teď hned. Druhá verze je určena profesionálním herním vývojářům a musí se za ni platit, navíc k jejímu běhu potřebujete také původní 3D Studio MAX 4 (a vězte, že to není levná záležitost). Celou historii gmaxu si můžete podrobně prostudovat v tomto PDF dokumentu.

Siege Max je jakousi odvozeninou původního gmaxe, takový plug-in. Má všechno, co má gmax, ale zároveň disponuje ještě něčím navíc. Jsou to především různé nabídky a možnosti, které dovolují upravovat objekty tak, aby se daly využít v Siege Editoru, potažmo v samotném Dungeon Siege. A co vlastně umí? S jeho pomocí lze vytvářet v podstatě všechno - od zbraní, monster, terénu a předmětů až po nové animace (pohyby) pro stávající monstra. Rychle se v něm zorientují zejména ti, kteří mají zkušenost s některou z posledních verzí 3D Studia MAX a to je právě ta obrovská výhoda - nemusejí se učit nic převratně nového.

DS Anim Viewer a DSMod

Obě tyto součásti doplňují celý balík tak, aby vznikl skutečný "toolkit" - tedy soubor nástrojů s jejichž pomocí lze vytvářet kompletní nové modifikace se vším všudy. DS Anim Viewer slouží především k rychlému zběžnému prohlížení vytvořených animací, zatímco DSMod je jakási zkušební konzola s jejíž pomocí a s pomocí ručně psaných příkazů ovládáte hru zcela dle své libovůle. Jedná se o jakýsi "debuggovací" nástroj. Autoři však neposkytují žádné záruky jak jeho funkčnosti nebo stability, tak ani pozdější stability a funkčnosti samotné hry.

Požadavky

Fundamentálním požadavkem Dungeon Siege Toolkitu je samozřejmě samotný Dungeon Siege, který musíte mít nainstalovaný abyste Toolkit rozběhli.

Dostávám se k minimálním hardwarovým nárokům celého balíku, které jsou nemalé - však se také jedná o pořádně sofistikované vývojové nástroje, které používali samotní programátoři hry, a ti jak známo mají vždy k dispozici ty nejlepší a nejnovější technologie, čímž rozumíme ty nejlepší pracovní stanice. Pro běh editoru tak budete potřebovat alespoň 16 MB grafickou kartu a 256 MB RAM (doporučeno je 512 MB). Ale vy se staršími stroji, nelekejte se. I se starší konfigurací vám všechno poběží - ačkoliv asi ne zas až tak rychle, ale poběží. Můj stařičký Celeron 300 MHz a 192 MB RAM spouštěli Siege Editor přibližně X sekund a práce v něm byla vcelku pohodová. Autoři toolkitu také velmi doporučují myš s kolečkem nebo prostředním tlačítkem - ovládání s její pomocí je mnohem rychlejší.

Výše uvedené platí zejména pro Siege Editor, srdce celého balíku. Nároky ostatních součástí (Siege Maxe, DS Anim Vieweru a DSModu) jsou nižší, kupříkladu k rozběhnutí Siege Maxe vám bude stačit 300 MHz procesor, 128 MB RAM a 300 MB místa na disku.

Odkazy

Je to právě internet, který dovolí titulu Dungeon Siege stát se téměř nesmrtelným. Jsou to ony tisíce hráčů a fanoušků, kteří touží po tvorbě něčeho vlastního, chtějí něco dokázat a s něčím se pochlubit. A tak budou postupem času vznikat nové světy, nové postavy a objekty - tisíce takových. Ano, je to velmi lákavá optimistická vize, ale myslím, že zdaleka ne nereálná. Už teď existují desítky stránek, na kterých naleznete různé průvodce a tutoriály. Že se zatím neobjevily žádné hotové výtvory je pochopitelné - Toolkit je venku pouze několik málo dní a víceméně stále trvá období "oťukávání" a zkoušení "co všechno tahle věcička dokáže".

Nejvíce informací o Dungeon Siege Toolkitu a samozřejmě i o samotném Dungeon Siege naleznete na oficiální stránkách na adrese http://www.dungeonsiege.com/. Tam se také nalézá Siege University - http://www.dungeonsiege.com/siegeu.shtml- která nabízí tutoriály k Toolkitu sepsané samotnými designéry a inženýry z Gas Powered Games. Jedná se o nesmírně užitečnou studnici informací.

Oficiální stránky Dungeon Siege Toolkitu - http://www.dungeonsiege.com/su.shtml nebo http://www.microsoft.com/games/dungeonsiege/8.asp
Siege Editor - http://www.dungeonsiege.com/siegeeditor.shtml
Siege Max - http://www.dungeonsiege.com/siegemaxfeatures.shtml
gMax - http://www.discreet.com/products/gmax/gmaxconsumer/index.html

Další odkazy:

PlanetDungeonSiege - http://www.planetdungeonsiege.com/
SiegeNetwork - http://www.siegenetwork.com/index.php
Dungeon Siege Net Guide - http://www.dsnetguide.com/
Dungeon Siege Realms - http://www.dsrealms.com/app/default.asp
LevelDesigner.Com - http://www.leveldesigner.com/index.php?action=cat&ID=7

Závěr: Gas Powered Games vytvořili platformu, na které budou vznikat nejen nové modifikace, ale celé nové herní světy. Chce to jen čas.

Váš názor Další článek: Další update BG2 stránek!

Témata článku: , , , , , , , , ,