Dvojité dojmy z pirátského dobrodružství Sea of Thieves

Hned dvojice našich redaktorů se vydala do betatestu očekávaného online titulu Sea of Thieves, aby okusila krásy a zmary pirátského života.

Vojtěch Matušinský - volnost a nuda jdou ruku v ruce

Již delší dobu vyhlížím dalekohledem Sea of Thieves. Holt pořádné pirátské hry nevychází každý den a Rare navíc představil velmi lákavý koncept – posádkou jste vy a vaši přátelé a veškeré úkoly na lodi musíte vyřídit vlastními silami. Žádní boti vám nepomohou a selže-li lidský faktor, skončíte společně s lodí na dně oceánu.

Takže Sea of Thieves není v pravém slova smyslu konkurencí Assassin's Creed IV: Black Flag. Zatímco Assassin's Creed je založený na singleplayerovém zážitku, Sea of Thieves sice můžete hrát sami, ale pak je to příšerná nuda. Automaticky počítejte s tím, že hra je zábavná pouze za podmínky, že máte pořádnou posádku.

Co budeme dělat s opilým námořníkem?

Hra vás navíc netahá za ručičku, tedy alespoň v betě. Žádný tutorial, příběh, ani úkoly. Vše se musíte naučit sami a hlavně musíte sami přijít na to, jak se zabavit. Nadpis pomrkávající na slavnou písničku „What will we do with a drunken sailor?“ není jen tak. Hra vám nebrání dělat, co chcete, klidně můžete popíjet alkohol a stát se vožralou sedmi moří.

27536935_1883737131696565_413175763_o.png27537227_1883736831696595_1187931891_o.png27537261_1883736801696598_538683829_o.png27604825_1883737185029893_696938832_o.png

Hlavní je samozřejmě samotná plavba. Hra vás v žádném případě nešetří. Musíte umět pracovat s kotvou, napínat plachty, správně točit s kormidlem, nabíjet a střílet z děl či zalátat nějakou tu díru. Chyták je v tom, že kvůli každé činnosti musíte na jinou pozici. Chcete zvednout plachty? Rozhodně to nemůžete dělat ve chvíli, kdy držíte kormidlo. Chcete se podívat na mapu, kam vlastně plujete? - pusťte kormidlo a koukněte se do podpalubí. Potřebujete střílet z děla, ale máte v lodi díru?… no podobných případů je hromada a jasně dokazují, že bez přátel se na loď opravdu neleze.

 

Hra vás v žádném případě nešetří. Musíte umět pracovat s kotvou, napínat plachty, správně točit s kormidlem, nabíjet a střílet z děr či zalátat nějakou tu díru.

 

Překvapivě mě to ale opravdu bavilo. Ano, při hře se kolegou se nám loď neustále potápěla. Občas to bylo kvůli špatnému zakotvení, jindy kvůli naražení do útesu a samozřejmě jsme se rovněž stali terčem útoku jiných pirátů. Není divu, že vývojáři vytvořili speciálního mořského muže. Ten slouží k tomu, aby vás teleportoval poté, co je vaše loď zničena. A to se stává opravdu, opravdu často. Nakonec je ale i nutnost se to naučit zdrojem zábavy.

27605157_1883736795029932_1931435039_o.png27650255_1883737135029898_690706819_o.png27650451_1883736811696597_1026089509_o.png27652802_1883737148363230_633884219_o.png

Postupně jsme se naučili spolupracovat a plavba na lodi byla dobrodružná, hlavně se však jedná o jednu z nejlépe zvládnutých kooperací, co jsem poslední dobou hrál. Chvíle, kdy se plavíte po klidném moři a hrajete nějaké pirátské písně, jsou zkrátka k nezaplacení.

Bojuj jako pirát!

Problém nastává spíš v samotném boji. Hra je perfektní v pocitu plavby. Jakmile se plavíte, máte opravdu hroznou chuť prozkoumávat taje moře kolem vás a jednoduchá grafika nakonec vůbec nevadí díky skvělému designu. Zatímco při plavbě jednoduchou hratelnost oceníte, při boji budete uvažovat o tom, že byste možná zapnuli jinou hru.

Při lodních soubojích jsou hlavním problémem malé počty hráčů. V mém případě ve dvou stačíte sotva uhlídat základní věci a očekávám, že ani ve čtyřech se nejedná o zábavný a dynamický boj. Nemůžete moc taktizovat, když jeden hráč musí držet kormidlo a když doufáte, že si vystřelíte, zjistíte, že máte v boku díry. Většinou se tedy z námořní bitvy stal šílený pokus o nalodění. Ještě horší je, že pokud se plavíte ve dvou a proti vám je obří křižník pro čtyři, nemáte nejmenší šanci vyhrát. Není divu, že mé návraty do přístavu vypadali jako na začátku Pirátů z Karibiku.

 

Zatímco při plavbě jednoduchou hratelnost oceníte, při boji budete uvažovat o tom, že byste možná zapnuli jinou hru.

 

Pozemní boje trpí jednoduchostí. Při boji s mečem zkrátka sekáte a doufáte, že svého soupeře zabijete dřív, než on zabije vás. Nepočítejte s promyšleným systémem seků a krytů jako například v Chivalry. Při střílení zase obvykle pálíte z krátké vzdálenosti a musíte se prostě trefit. Opět zde nemůžete počítat s promyšleným krytím a mířením.

27536918_1883737125029899_708885402_o.png27604069_1883737305029881_782975986_o.png27606159_1883737105029901_242299090_o.png27606190_1883736808363264_2000301326_o.png

Problémem je vlastně i samotný fakt, že nepřátelští kostlivci, se kterými bojujete na většině větších ostrovů, nejsou žádnou výzvou. Souboj s hráči je bohužel krátký, většinou rozhodne moment překvapení nebo to, kdo koho dřív trefí. Nikdy jsem se zde nesetkal s něčím, co bych nazval epickým soubojem.

Samozřejmě když se mi jednou povedlo obsadit nepřátelskou loď, bylo podpásovkou, že se na ni hráč, kterému předtím patřila, opakovaně spawnoval. Obecně celý systém boje je třeba přepracovat, aby byl zábavný.

Svoboda začne nudit

Největším problémem hry je to, že tam za chvíli není co dělat. Může to být problém pouze bety, to je pochopitelné, ale svoboda je zde podmíněna tím, že jste pirát, který hledá poklady. Když namátkou vezmu nějakou hru s otevřeným světem, například Elite Dangerous, můžu tam být horník, voják, pirát či obchodník… v Sea of Thieves jste pořád jen pirát a vaše aktivity jsou omezeny na napadání jiných lodí, prozkoumávání ostrovů a případně prohledávání vraků (k čemuž jsem se bohužel zatím nedostal). Málo činností bohužel brzy omrzí

1-28-2018_9-51-13_AM.png

Celkově mohu dojmy z bety shrnout tak, že se jedná o vynikající koncept. I přes oprávněnou kritiku mě hra opravdu bavila, a to hlavně díky úžasnému pocitu z plavby a touze prozkoumávat. Pokud se má ale jednat o hru, u které strávíme stovky hodin, je třeba ještě hodně věcí doladit. Minimálně přidání promyšlených úkolů je naprostou povinností.

V další kapitole se můžete podívat na dojmy Ladislava Nováka.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A