Dvojrecenze: Race Driver GRID – skvěle se hraje i vypadá

Překvapení? Skvost? Skvělá hra? Těžko se hledají správná slova. GRID chytil celou redakci. Stačí to jako pozvánka na dvojrecenzi?

Musíte mu přijít na chuť

Jak jsem již zmiňoval: řada netradičních módů vyžaduje trpělivost a člověk jim musí přijít na chuť. Najdou se výjimky – lépe řečeno takové závody, jež chytnou už po prvních pár zatáčkách. Dobrým příkladem jsou japonské Pro Touge, zběsilé honičky jeden na jednoho, které se skládají ze dvou samostatných sprintů.

Sluší se jen podotknout, že síla GRIDu se ukrývá právě tam, kde každý z nás preferuje jiné závody – a přesto si vybere

V prvním z nich startujete před svým soupeřem s cílem vybudovat si co největší náskok do druhého sprintu, v němž se na startu spokojíte s pozicí druhou. Závody jsou specifické tím, že kromě horských serpentin a významného převýšení otestují vaší schopnost agresivní jízdy i dostatečné dávky obezřetnosti; to vše proto, že je každý kontakt se soupeřem v čele trestán minimálně dvousekundovou penalizací.

gridx360_07.jpggridx360_08.jpg

Mohl bych pokračovat dál se závody v ulicích (průjezdy zatáčkami v dvousetkilometrových rychlostech, míjení bariér o pár centimetrů a pocit z rychlosti jako v Burnoutu) nebo s driftováním (ani Project Gotham Racing, ani Gran Turismo či další – tenhle mód je v GRIDu jednoduše svůj), ale to je jen voda na mlýn pro natahování této recenze – názvy zavádějící nejsou a závody v driftování nabídnou to, co byste od nich podle názvu čekali. Sluší se jen podotknout, že síla GRIDu se ukrývá právě tam, kde každý z nás preferuje jiné závody – a přesto si vybere.

Tratě do detailů; ale je jich málo

Má to i své stinné stránky; pokoříte evropské závody a nemáte co hrát. Není to sice tak docela pravda (vždyť zůstává multiplayer a také příznivci okruhového závodění si v USA a Japonsku najdou ty své závody), ale GRID přece jen nedotáhl po stránce své náplně vše do zdárného konce. Jak vozů, tak tratí je zde příliš málo na to, aby měla hra po pár hodinách čím překvapit. A přestože jsou k dispozici nejrůznější vychytávky (např. nakupování ojetin na offline eBayi, vytváření vlastního týmu), nezachrání to postupně se objevující stereotyp. Např. v soutěžích EURO vás GRID zavede na okruhy jako Nürburgring, Donington nebo Spa, jenže své trumfy odhalí příliš brzy a po zhruba polovině zdejších soutěží se již tratě i jednotlivé závody pouze opakují.

art.jpg

Nejiné je to i s automobily pro jednotlivé typy závodu. Chybí větší konkurence mezi značkami i jednotlivými vozy; v řadě závodů máte dokonce standardně na výběr jen mezi dvěma kousky. Překvapí také rychlost, s jakou bobtná váš vozový park, a obecně také způsob, jakým stoupáte na vrchol – stačí sezóna nebo dvě, tým je vybudován, máte schopného spolujezdce a jste neporazitelní. A to prosím na vysokou obtížnost a s vypnutím řady pomocníků. 

A GRID přichází o jakýkoliv moment překvapení – přičemž ho nezachrání ani občasné rozptýlení v podobě výzvy k závodů jeden na jednoho, na jejímž konci je sladká peněžní odměna. Jsme ale v závodní hře a chceme auta – zejména v multiplayeru je trochu k smíchu, že v závodě o 12 či více jezdcích prostě nemůžete mít unikátní auto.

Výběr wingmana

Co na trati ztratí, dohání GRID v zákulisí. Tam, kde jsme byli v minulosti tak trošku odbyti, hra válí - a dovoluje například pečlivý výběr druhého jezdce do vašeho týmu, kdy volíte mezi mírou zkušeností, poplatkem za podpis smlouvy a procenty z výdělků, které vašemu budoucímu kolegovi připadnou.

Stačí sezóna nebo dvě, tým je vybudován, máte schopného spolujezdce a jste neporazitelní

Mechanismus správného výběru druhého pilota přitom hraje roli; zatímco nezkušené závodníky ponecháte desítky sekund za svými zády, dražší a zkušenější piloti jen zostří konkurenci na startovním poli. A pokud shodně vyznáváte agresivní jezdecký styl, přibude na čele také havárek; s dvojitou účastí vašeho týmu.

gridx360_09.jpggridx360_10.jpg

Pak jsou zde věci jako eBay; ona aukční síň, v níž můžete nakupovat lehce ojeté vozy, nebo ty své naopak prodávat. Ani jednomu z toho jsem ale nepřišel na chuť. Ceny ojetých speciálů se pohybují jen těsně pod novým vozem; vývojáři zřejmě neznají pravidlo, že první nasednutí do jakéhokoliv automobilu znamená 20% ztrátu jeho ceny. Prodávat na eBayi vás pak vzhledem k okolnostem nikdo nenutí: příjmy ze závodů jsou štědré a platební krize vám hrozí pouze v případě, že nákup dvou nebo tří vozů do různých závodů nedokážete proměnit ve vítězství. To ale je – s přihlédnutím k možnosti upravit si obtížnost před každým závodem – tak trochu šílená představa. 

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní | Závodní arkáda
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
  • Široká nabídka závodů
  • Detailně zpracované okruhy i vozy
  • Systém flashbacků
  • Řada zajímavých vychytávek mimo tratě
  • Výborná grafika
  • Nízké množství tratí i vozů
  • Po čase stereotypní kampaň
  • Pár méně zábavných závodů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,