Dvojrecenze: Race Driver GRID – skvěle se hraje i vypadá

Překvapení? Skvost? Skvělá hra? Těžko se hledají správná slova. GRID chytil celou redakci. Stačí to jako pozvánka na dvojrecenzi?

Štědří sponzoři

Velkou část finančních příjmů vašeho týmu tvoří v GRID příspěvky od sponzorů, jež svou výškou často překonají i odměnu za vítězství v závodě. Na rozdíl od standardních odměn za jednoduchou propagaci firmy (nápis na kapotě vozu) je ale vyplacení sponzorských peněz motivováno splněním zadaných kritérií; dojeď do cíle bez sebemenšího poškození vozu, umísti se do Xté pozice apod. Stejné zásady jsou přitom aplikovány také na druhého jezdce ve vašem týmu, což vás nutí nad výběrem sponzorů (celkem jich může být rovných sedm) přemýšlet – vždyť vyhrát v závodě může pouze jeden. Proto se výběr sponzorů může u pečlivých hráčů proměnit v přepočítávání, kalkulování s druhým jezdcem, taktizování... ale to už ponechám na vás.

gridx360_11.jpggridx360_12.jpg

Odměny pochopitelně přichází i z tak samozřejmých zdrojů jako umístění se v závodě (jak mezi závodníky, tak týmy), nějaké ty drobné můžete posbírat i za nevyužití flashbacků . GRID vám ale prakticky neumožňuje válet se v penězích a přemýšlet o dvouměsíční dovolené v kasinech Las Vegas - získané prostředky obratem mizí za nákup nových vozů, s nimiž útočíte na první stupínek v dalším závodě. Co zbude, směřuje k vrcholu sezóny – startu na Le Mans.

Vrchol sezóny; nebo spíš propadák?

Populární 24 hodin Le Mans se můžete účastnit nejen z pohledu nájemného jezdce, kterého do svého týmu umístí některá ze stálic startovního pole (zdravíme Tomáše Engeho!), ale také nominování vlastního týmu do některé kategorie (což vyžaduje nákup vozu za ne zrovna málo zelených nesmyslů).

Výběr sponzorů se může u pečlivých hráčů proměnit v přepočítávání, kalkulování s druhým jezdcem, taktizování... ale to už ponechám na vás

Jako vždy, také zde není cílem prodrat se na čelo výsledkové listiny, ale porazit suoupeře ze stejné kategorie. Tvůrci dobře tušili, že nechat hráče jezdit více než pár desítek minut by pokazilo jinak vysoké tempo hry, v němž dlouhý závod znamená více než pět minut, a tak z 24 hodin v Le Mans udělali 24 minut Le Mans.

gridx360_13.jpggridx360_14.jpg

Samotný závod drží řadu nelichotivých prvenství. Pomineme-li kategorie závodů jako demolition derby, je shodou okolností právě Le Mans nejnudnějším závodem každé sezóny. Dlouhé rovinky se stále stejnými šikanami, minimum středně rychlých zatáček a otravné střídání denní doby (kdy je v noci ve velké rychlosti snadné netrefit ideální stopu) vás prověří maximálně v tom, zda dokážete po celých 24 minut udržet pozornost. Oproti ostatním adrenalinovým závodům je to – proč si něco nalhávat – nuda.

Problém?

Přes všechny své vynikající vlastnosti a špičkovou prezentaci, kdy hra myslí (takřka) na vše ale GRID není výbornou, ale jen vynikající hrou. Křivka zábavnosti singleplayerové části exponenciálně klesá s každou další sezónou, což je logickým vyústěním způsobu, jakým hra funguje. Všechny tratě a všechny druhy závodů vám odhalí v první třetině hry a později se již žádné překvapení nekoná. Okruhy se opakují, to samé platí také pro závody, a tak rostou pouze odměny za dobré umístění, jež by vás měly motivovat k sestavení vlastního týmu v kategorie LMP1 v Le Mans a k vítězství ve slavném francouzském závodě; jenže takto namotivovat vás hra nedokáže. Může za to i způsob stoupání v žebříčku reputací týmu nebo závodů – vážně jsem až dvoustý nejlepší jezdec na světě, když po celou sezónu porážíme všechny přede mnou?

gridx360_15.jpggridx360_16.jpg

Nelíbí se mi ani řada ústupků méně zkušeným hráčům. Už jsme si zvykli, že startovní pole na hráče po výletu z trati čeká (resp. výrazně zpomalí tak, aby neuteklo s nedostižným náskokem), nesmyslný mi ale přijde způsob, jakým se blízko za vámi dokáží udržet i jasně pomalejší soupeři. Vynikne to při již zmiňovaných 24 minutách Le Mans.

Křivka zábavnosti singleplayerové části exponenciálně klesá s každou další sezónou, což je logickým vyústěním způsobu, jakým hra funguje

Máte svůj den a se slabším vozem porážíte soupeře z vyšší kategorie; soupeři z té vaší se přesto drží na dohled dvou nebo tří sekund, zatímco při klasickém závodě by na vás i onu vyšší kategorii ztráceli více než desítku sekund. Řekl bych, že nikdo z nás nechce při závodech podobnou pomoc; a nechce být ani znevýhodněn. Pokud závod pokazím, nezasloužím si zvýhodnění – a pokud jedu o třídu lépe než všichni ostatní, chci, aby to bylo na konečných rozestupech set sakra vidět.

Konečné řešení? Multiplayer

Naštěstí obrovská variabilita herních módů přímo vybízí ke hře více hráčů, k níž se naopak těžko hledají připomínky. Řada zmíněných výtek při zapojení lidského faktoru mizí a zůstanou jen spravedlivé závody, v nichž zkušený závodník dokáže vyhrát i rozdílem několika tříd. Soupeřit máte s kým; hra podporuje klání až 12 hráčů.

gridx360_17.jpggridx360_18.jpg

Je pravda, že ono přesvědčivé WOW z prvních desítek minut hraní GRID stejně rychle ztratí. Je pravda, že pomineme-li pár "hloupých" vychytávek, nepřináší hra nic, co bychom jinde neviděli (a někdy i v lepším provedení). Je pravda, že kampaň je odehrána rychle a přes bohatý výběr závodů by si zasloužila větší množství tratí a vozů, abychom si... jednoduše měli s čím hrát. GRID je ale v každém případě zábavný kus závodní hry, která kombinuje to nejlepší z mnoha žánrů (od Forzy až po Burnout) a servíruje to ve stravitelné podobě, kterou dokáže požít i neautomobilový fanoušek. Mezi arkádami si zaslouží jasnou jedna, mezi závodními hrami jako celkem je to jen za lepší dvojku.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní | Závodní arkáda
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
  • Široká nabídka závodů
  • Detailně zpracované okruhy i vozy
  • Systém flashbacků
  • Řada zajímavých vychytávek mimo tratě
  • Výborná grafika
  • Nízké množství tratí i vozů
  • Po čase stereotypní kampaň
  • Pár méně zábavných závodů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,