Dvojrecenze: StarCraft 2: Wings of Liberty – Raynorova cesta za pomstou

Dvanáct let. Dvanáct let čekání, hraní a dohadů. StarCraft 2 konečně přišel a přinesl odpovědi.
Kapitoly článku

StarCraft 2: Wings of Liberty byl hrou, na kterou jsem se dlouho těšil. Logicky jsem se začal trochu bát – každá hra, na jakou jsem vyloženě čekal a doufal ve výborný herní zážitek, se pro mě nakonec proměnila v sice dobrou, ale nijak ultra výjimečnou hru. Tento osud potkal BioShock 2 i Dragon Age a já jsem tak uvažoval, co se mnou asi udělá StarCraft. Po dohrání hry, vyzkoušení všech singleplayerových Challanges a nahánění se s AI i živými protihráči konečně znám výsledek.

 

V první řadě jsem se vrhnul na kampaň, ze které jsem vám již ve středu zprostředkoval první dojmy, abych ji ve čtvrtek ráno dohrál. A musím říct, že to byla parádní jízda, kde mise se zajímavým nápadem střídala další a skoro žádný ze scénářů se nezvrhnul v klasické „natěž minerály, postav základnu, vymlať tu soupeřovu,“ ale koncept se stále měnil a předkládal před hráče pokaždé lehce jinou situaci.

Rozdílnost a vyblancovanost ras, stejně jako důraz na micromanagement jednotek a jejich užitečnost

To, co by v jiné RTS představovalo misi revoluční, která rozbíjí stereotyp a okořeňuje klasickou hratelnost, je ve StarCraftu 2 standardním chodem. Přitom ale hra zachovává to, co vyzdvihlo na vrchol první díl – rozdílnost a vyblancovanost ras, stejně jako důraz na micromanagement jednotek a jejich užitečnost.

starcraft2wingsofliberty_01.jpg starcraft2wingsofliberty_02.jpg

Nemáte se tak možnost začít nudit, stejně jako nemůžete skřípat zuby nad tím, že dostáváte něco stokrát viděného. Pozitivní je, že kvalita misí má stoupající tendenci, a zatímco první tři spíše drnkají na nostalgickou strunu, další jsou už své a jedničku ani datadisk nijak nevykrádají. Potěší i možnost volby, kdy se na konci některých příběhových linií musíte rozhodnout, co uděláte – v podstatě dostanete za odměnu jen odlišnou animaci, ale i tak se jedná o chvíle, při nichž se řádně zapotíte. Žádné z rozhodnutí totiž není černobílé a je jen na vás, abyste vybrali menší ze dvou zel.

starcraft2wingsofliberty_03.jpg starcraft2wingsofliberty_04.jpg

Játra na prodej

Ostatně se možná i proto ve vesmíru tak nezřízeně chlastá a kouří – Jim Raynor rozhodně není ideálním dětským hrdinou, a je to jen dobře. V průběhu animací, které povětšinou probíhají přímo v enginu hry, se totiž i z drobných náznaků formuje síla celé jeho osobnosti a ukazuje se, že by mu nepomohl asi ani nejlepší psychiatr v galaxii. A tak to má být, ostatně, když vaše skoro milenka zemře a potom se vrátí v roli Královny Čepelí, aby zabila kolem osmi milionů lidí, je to už krapet náročné na hlavu.

VIDEO: 3127 'Starcraft 2 - komentovaná ukázka hry'

Stejně tak odhalíte komplikované charaktery i dalších vedlejších postav, jichž se budou týkat vaše rozhodnutí. Už jen pro tu druhou animaci, která se odemkne poté, co si zvolíte jinak, se vyplatí rozehrát hru znovu a zjistit, co by se stalo. Hra samotná pak dost spoléhá na symboliku, řeč těla a mimické výrazy, proto je třeba dávat u sekvencí pozor – jinak se může stát, že vám přijdou bez emocí, nebo naopak přehnaně kýčovité.

starcraft2wingsofliberty_05.jpg starcraft2wingsofliberty_06.jpg

Důvodů pro opakované hraní kampaně ale může být povícero a přiznám se, že příběh je spíše tahounem prvního prolétnutí. Napodruhé už vyplynou na povrch jemné herní nuance, kdy jsem osobně s překvapením zjistil, jak moc odlišné je hraní na obtížnosti normal a hard.

Jim Raynor rozhodně není ideálním dětským hrdinou, a je to jen dobře

Zatímco na normal se jedná o přiměřeně náročnou klasiku, kdy vám do hraní titul samotný příliš nekecá a nenutí vás nijak extrémně spěchat, u těžké obtížnosti se celá situace výrazně mění.

Rychlost a palebná síla

To tam je totiž rozvážné budování – hra se podstatně zrychlí, AI najednou dostane jednotky, kterými na normal vůbec nedisponovalo, stejně jako je podstatně agresivnější a mění i přístup k celkovému hraní. Pak už je jen na vás, jak se s tím vším poperete, ale za sebe mohu říct, že zatímco jsem se na normal skvěle bavil, na hard jsem se bavil ještě mnohem víc. Těžší obtížnost a záplava zergů totiž nutí hráče stále něco dělat, stejně jako celé hraní dostane správně zoufalou atmosféru.

starcraft2wingsofliberty_art1.jpg

Osobně jsem se dobře bavil na obě obtížnosti, protože jsem měl pocit, že pořád dělám něco důležitého, že postupuji. Bavil jsem se, když moje jednotky masakrovaly vlny těch nepřátelských, bavil jsem se, když jsem udělal něco, s čím designér nepočítal (abych podle achievementu zjistil, že počítal), bavil jsem se, ať už jsem měl chuť rychle vyřezat nepřátelskou základnu, nebo se naopak nejdříve opevnit v té své, a pak s pečlivě vybudovanou silou smést protivníka.

TIP: Používejte v misích žoldáky, jejich síla je znát obzvlášť ve chvílích, kdy máte omezené zdroje.
Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Blizzard Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. července 2010
  • Příběh a postavy
  • Originální mise
  • Znovuhratelnost
  • Zakomponování achievementů
  • Editor
  • Online služby
  • Nejasnosti u upgradů
  • Příliš velký zoom a UI

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,