Dynasty Warriors 3 – velká jatka ve staré Číně

Kdysi kdesi v jedné vzdálené zemi (byla to Čína) se – stejně jako jinde po světě – hojně válčilo. O moc, o území… Prostě jako všude. Bojovalo se a umíralo. Ale programátoři firmy Koei si to představují jinak. Podle nich bitvy nerozhodovali bojovníci, ale BOJOVNÍK. Jedinec, který pobil tisíce nepřátel bez jediného škrábance.
Dynasty Warriors 3 – velká jatka ve staré Číně

Multiplayer: až 2 hráči
Paměťová karta: minimálně 200 kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ano
Výrobce: Omega-Force
Distributor: Koei
Od 15 let

Kdysi dávno, když ještě byly počítačové hry v plenkách, když vznikaly klasiky, z nichž některé dodnes čekají na překonání a když se začaly formovat jednotlivé herní žánry, objevily se – mimo jiné – i takzvané „arkády“. Znáte to - takové ty hry, kde jdete zleva doprava (nebo odspoda nahoru) a likvidujete všechno, co se pohybuje směrem opačným. K disposici dostanete buď nějakou raketku, lodičku, letadýlko… nebo bojovníka a vyrážíte. Jedna z nejznámějších, v níž jste měli právě toho bojovníka, byl Golden Axe. Na začátku jste si vybrali mezi trpaslíkem (toho chtěl každej), chlapem a ženskou a pak už to šlo ráz na ráz…

Proč vám to tady vlastně povídám? Protože Dynasty Warriors 3 je vlastně takový Golden Axe moderní doby. Charaktery, mezi nimiž si můžete vybrat, se už nepočítají na jednotlivce, ale na desítky (konkrétně 4), nechodíte zleva doprava, ale po 3D bojišti a dokonce už v tom nejste sami, ale rovnou i s celou spojeneckou armádou – ale základ je stále stejný. Prosekej se až k nějakýmu bossovi a zab ho – a pak znova, jen v o něco jiném grafickém provedení a s o něco tužšími soupeři.

Dynasty Warriors 3 Dynasty Warriors 3

Dynasty Warriors 3 Dynasty Warriors 3

Ale všechno pěkně od začátku. „Děj“ hry je zasazen na počátek 3. století našeho letopočtu, do Číny – do doby, kdy povstání Žlutých turbanů v letech 184-185 n.l. (v němž se jednotliví vojenští velitelé snažili strnout na sebe co nejvíce moci) rozvrátilo celý stát a způsobilo pád dosud vládnoucí dynastie Chan. Znovu sjednocena byla Čína až o více než sto let později, a to zásluhou dynastie Wej – ale to bych předbíhal. Takže: Čína je rozdělena mezi desítky malých vládců. Vy jste jeden z generálů jednoho z nich a v čele jeho armády bojujete za sjednocení země, samozřejmě pod vládou toho vašeho vůdce.

Ovšem 3. století není doba velkých taktických manévrů – nejlstivějším úskokem jsou lučištníci stojící na nedostupných místech – a bitvu rozhoduje boj muže proti muži. No jo – ptáte se teď – ale co v tom případě dělá takový generál? Odpověď je nasnadě: bojuje. A vzhledem k tomu, že je to generál, očekává se od něj, že bojuje o mnoho lépe nežli obyčejní vojáci.

A na tomhle konceptu stojí celá hra: Jste vrženi na bojiště, kde se nachází x vašich jednotek (každá se sestává z  X mužů) a y nepřátelských (opět složených z Y vojáků). V čele každé jednotky stojí nějaký ten velitel, od nějž se očekávají výkony srovnatelné s vašimi. Alespoň teoreticky. Ale zpět k věci – zásadně platí, že X < Y a zároveň x < y. Z toho plyne, že chcete-li vyhrát, budete se muset pořádně ohánět.

K vítězství je zapotřebí zabít nepřátelského vrchního velitele a současně udržet naživu toho svého. Možných taktik je nasnadě hned několik… Například můžete proběhnout nepřátelskými liniemi a s menší armádou v zádech sami napadnout velitele. Nebo postupně porazit všechny nepřátelské generály i s jejich jednotkami a tím si na finální bitvu zajistit maximální možnou podporu. Nebo se prostě probít k němu, odstranit si z cesty jeho bodyguardy a pak si podat jeho osobně…

Ovšem to není jen tak. Po bojišti se pohybují klidně i tisíce vojáků (nepřeháním), takže takové probíjení se skrz nepřátelské řady se klidně může zvrhnout v masová jatka (mé osobní rekordy – 1731 zabitých vojáků během jediné bitvy; 42 zabitých jediným úderem). A kolem vás tu jednotliví generálové, tam lučištníci nebo spojenci… Situace se pořád přelévá, tady vítězí vaše armády (to je většinou tam, kde jste přítomni osobně), tady zase nepřítel – a hra vás na to pěkně přehledně upozorňuje, dostáváte rozkazy… No, kdyby se mi jednou nepodařilo vyhrát bitvu, v níž jsem žil už jen já a můj vrchní velitel, řekl bych, že je to skvělé. Ovšem takhle musím říct, že je to celkem zajímavé, ovšem pro průběh hry většinou nepodstatné.

Ale vezměme to pěkně od merita věci.

Na výběr máte několik možných módů. Opominu-li klasické možnosti jako Options nebo Database (zde si můžete přečíst životopisy všech postav ze hry a prohlédnout si zbraně a předměty, které jste získali), máme tu na výběr Challenge, VS, Free a Muso. Takže postupně:

Muso mód je základem celé hry. Vezmete si jednoho z 16 nabízených bojovníků, patřící ke třem různým stranám konfliktu, a s ním projdete jakýsi příběh, v němž bojujete za svého generála v řadě (snad) historických bitev, proložených průměrnými animacemi.
Ve Free módu už máte na výběr výrazně více bojovníků (přes 40 – ty navíc získáváte za dohrání Muso), s nimiž si můžete jednak zopakovat libovolnou bitvu už vybojovanou, jednak projít i pár dalších. Navíc zde na mapce Číny vidíte, kde přesně se která z nich odehrála.
Význam VS je jasné – 2 hráči nastoupí proti sobě, každý má navíc 2 hrdiny jako spojence a kdo přežije, tem vyhraje.

Challenge mód vám pak nabízí možnost vyzkoušet si své bojové schopnosti – jedná se o pár úkolů typu „jak dlouho ti bude trvat zabít 100 lidí?“.

A to je vše… Čili nic nového pod sluncem; nezbývá než se podívat, jak se to celé hraje.

Dynasty Warriors 3 Dynasty Warriors 3

Dynasty Warriors 3 Dynasty Warriors 3

Jak jsem již předeslal výše, na výběr máte z celkem slušného množství bojovníků. Každý z nich je jinak dobrý v útoku nebo v obraně, každý má jinou zbraň… Leč pravdou zůstává, že k disposici máte všeho všudy 7 útoků, pro všechny postavy stejných. Jistě – drvoštěp se sekerou je provede trošku jinak než ladná dívenka s flétnou (mimochodem - asi nejdrsnější postava celé hry), ovšem to nic nemění na tom, že se stejně mačkají a mají stejný účinek. Toto je jedna z hlavních věcí, které táhnou celou hru ke dnu. Co na tom, že každá postava může mít až 4 různé zbraně, když ty se od sebe liší jen grafickým zpracováním a silou? Co z toho, že máte na výběr z desítek postav, když se od sebe liší (rovněž) jen grafickým zpracováním a silou? Co z toho, že můžete získat několik desítek různých předmětů, když se ve hře projeví jen tím, že vaše postava dává silnější rány nebo víc vydrží? Popravdě řečeno – nic.

Úvody k jednotlivým bitvám už vypadají o poznání lépe. Na obrazovce si můžete prohlédnout mapku, na které je přehledně vyznačeno, kde se nachází který velitel, kolik má mužů a jakou mají morálku; dozvíte se, co je potřeba udělat pro vítězství a kdy prohrajete… Můžete si dokonce poslechnout jakýsi historický úvod, v němž se dozvíte, kdo, s kým, proti komu, proč, kdy a kde vlastně bojuje. Všechno to vypadá moc hezky, tak hurá do víru boje…

První věc, kterou v tomto okamžiku asi zaregistrujete, je podivná grafika, která by slušela tak možná PS1. O chvíli později zjistíte, že nemůžete ovládat kameru. Pak si všimnete, že bojiště netvoří celý ten čtverec, který vidíte na mapě, ale jen jakési „cesty“, po kterých se můžete pohybovat. A ve vyjmenovávání takovýchto zjištění by se dalo pokračovat ještě dlouho a dlouho… Zmíním jich proto už jen pár:

Tak především, hra je schopna naráz spočítat jen určité množství bojovníků kolem vás (myslím těch, které vidíte). Většinou se nic neděje, ale… Pokud se pokoušíte zabít generála, obklopeného družinou vojáků, nastane velký problém. Stačí, aby vás někdo kousek odhodil – a hledejte pak onoho vůdce, když je kdovíkde a hra vám ho neukáže, protože je kolem vás příliš mnoho vojáků. Nebo v jedné bitvě se mi stalo, že se kolem mé maličkosti shromáždilo tolik nepřátel, že jsem je viděl jen do vzdálenosti cca půl druhého metru od sebe. Výsledný efekt, kdy se při každém mém útoku, který mě posunul kousek stranou, odkudsi „vylouplo“ několik vojáků a několik jiných zase zmizelo do ztracena, působil velmi… Zvláštně.

Dynasty Warriors 3 Dynasty Warriors 3

Dynasty Warriors 3 Dynasty Warriors 3

A to není vše, co vám může grafika provést. Nejoblíbenější zábavou tvůrců ve volných chvílích byla evidentně hra na schovávanou, což se promítlo i do hry samotné. Každou chvíli nebudete vůbec tušit, kde v tom obrovském davu se vlastně nacházíte, takže bojovat budete čistě stylem „rub sem rub tam, friendly kill tu beztak nefunguje“.

Takovou zajímavostí je i AI vojáků ve hře. Pokud se někde v jejich blízkosti nachází nějaký živý nepřítel, automaticky na něj zaútočí. To by mohlo být v pořádku – ale (jak už je vám asi jasné) v tomto případě tomu tak není. Proč? Jde o výsledek… Z nepřátelské jednotky žije už jen jeden poslední voják, je vyhráno… Nebo snad ne? V tomto okamžiku totiž zapracuje AI a všichni vaši vojáci (klidně i několik desítek) se na onoho nešťastníka vrhnou. Pokud opominu skriptování (evidentně udělaná kvůli hratelnosti), podle nějž vojáci kolem sebe nejdříve hodinu krouží a pak teprve jednou zaútočí (a pak to celé znova), nastane problém v okamžiku, kdy se onen jediný přeživší dá před vaší hordou na útěk a odvede vám všechny vojáky kdovíkam…

A to nemluvím o animacích během bitvy… Ono je sice moc hezké, jak vás informují o dění kolem, ale… Jako snad ve všem v téhle hře, je i v tomto malý háček. Když vás například v okamžiku, kdy budete zuřivě sekat nepřátelského velitele, vyruší animace, v níž právě onoho nešťastníka uvidíte, kterak sedí na koni uprostřed svých oddaných poddaných a v klidu poslouchá hlášení o přicházejících posilách… Nevím, ale prostě mi to tam nějak nesedlo.

Světlé stránky hry
  • díky absolutní nepotřebě myslet skvělé na odreagování
  • historický základ děje
  • množství mrtvých, které zastíní nejednu střílečku
Temné stránky hry
  • místy absolutně nepřehledné
  • všechny postavy mají v principu stejné pohyby
  • 7 útoků je málo
  • nemožnost otáčet kamerou
  • omezené množství bojovníků, které hra zvládne zobrazit

Ale abych jen nepomlouval - Dynasty Warriors 3 mají i své světlé stránky. I když… Zrovna teď mne žádná opravdu kladná vlastnost téhle hry nenapadá. Nehraje se to sice špatně, ale… No, snad jsem to už vysvětlil dostatečně. A celou situaci nezachrání ani účinkujících tisíc slonů.

Grafika: 8/10
Zvuk: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 7/10

Pokud máte rádi arkády, je Way of the Samurai (alespoň podle mě) lepší volbou. A pokud je rádi nemáte, tak tohle beztak není hra pro vás.

Celkové hodnocení: 6/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |