E3 2015: Mirror's Edge Catalyst - parkour v otevřeném světě

Očekávaný druhý díl parkourového simulátoru se konečně ukazuje na hratelných ukázkách. Co se tak mění oproti předešlému dílu a co přibylo?

Existují v podstatě dva typy hráčů. Jedni považují Mirror's Edge za geniální, leč masami nepochopený titul, který otevřel stavidla tvůrčí originality a designové vyšší třídy. Ti druzí pak vidí v unikátním počinu švédských DICE lepší tech demo postrádající smysluplný obsah. Pravdu mají do určité míry oba tábory a ačkoli se považuji za velkého fanouška, nedotažený obsah jedničce rozhodně musím přisoudit. Koncept samotný je ale jednoduše geniální a to vědí i sami autoři. I proto dělají větší dvojku, která vás pozve nejen do otevřeného světa plného designového orgasmu, ale také do skutečné hry.

Duchem utopie

Namísto laciných slibů to má dokládat nejen konference EA, ale především E3 demo, které je k vidění na stánku vydavatele a vedle Star Wars bezesporu zdobí jeho letošní E3 nabídku. Ještě aby ne, když na nové dobrodružství mladičké Faith, která se vzepřela velkému bratru a obrátila se zády vůči naleštěné iluzi dokonalé společnosti jen aby zachránila sestru a své spoluběžce. To vše je ale hudba budoucnosti, která se nejprve musí zrodit právě v připravovaném prequelu s příznačným podtitulem Catalyst.

6f2700e2-110218.jpg

Jak ale dokazuje E3, jde o prequel pouze příběhový, protože herně i vizuálně jde o hru, která ušla pořádný kus cesty a jediné, co si tak nějak ponechala je neopakovatelný audiovizuální rukopis. Stejně jako původní hra, i dvojka se tak pyšní především bělostnými mrakodrapy, barevnými billboardy a červenými zábradlími kdesi v oblacích. Jen jeden rozdíl byste mohli najít. Catalyst už totiž není hrou sešněrovanou skripty, nýbrž otevřenou zábavou ve stylu GTA.

Jak si mohli novináři vyzkoušet na vlastní kůži, mise teď můžete začínat a pak je opouštět jen, abyste se toulali úchvatným, byť pro účely dema značně malým pláckem snového City of Glass, či znepříjemnili život zdejšímu velkému bratru a despotickému vládci Gabrielu Krugerovi. A že se je na co dívat potvrzují téměř všichni, i navzdory faktu, že grafika se od minula skoro neposunula. Vzhledem ke kvalitám a unikátnosti jedničky to ale určitě není na škodu.

acc05080-110216.jpg

Otevřené výšiny

Návrat totiž hlásí většina ikonických prvků a ačkoli momentálně nevíme, jak to bude s návštěvami nižších pater City of Glass, která už jsou notně pochmurnější, než sněhově bílé vrcholky skleněných monumentů, pořád je o co stát. Na hru, která vám místo mini mapy promítne trasu přímo do herního světa prostřednictvím červené barvy totiž jen tak nenarazíte. Každopádně je ale třeba počítat, že ony proklamace o otevřeném světě se budou s největší pravděpodobností vztahovat pouze na střechy budov a nikoli na interiéry, či běžné ulice.

K tomuto účelu mají sloužit jednotlivé příběhové mise, které ovšem drží DICE úzkostlivě pod pokličkou a z E3 dema byly zcela vyňaty. Na místo toho si lze zahrát alespoň pár vedlejších misí, jenž mají samozřejmě pouze zabít čas a jde tak například o parkour na čas, zdolávání environmentálních puzzlů a nějakou tu menší přestřelku. I když moment, vždyť Faith tentokráte vůbec nemůže ovládat zbraně!

dc6497f8-110219.jpg

Autoři konečně volí jasnou cestu a plně se tak oddávají původní vizi. Faith nezabíjí střelbou, ale pěstmi a kompromisní řešení jedničky tak naštěstí vzalo za své. O to více se ale údajně musíte během soubojů pohybovat. Plynulý a efektní pohyb je ale tak nějak základem hry, a to vzhledem k otevřenému prostředí ještě o poznání více, než tomu bylo v minulosti. Tvůrci si tak dávají záležet i na nestandardním ovládacím rozhraní. To podle prvních ohlasů skvěle padne do ruky a rozdělení parkuru vzhůru a parkuru směrem dolů na dvě rozdílná tlačítka funguje na výbornou. Žádné záseky, přehmaty, či nedorozumění mezi hráčem a hrou samotnou v tom, kde že má Faith vlastně běžet.

d9add863-110217.jpg

Staronový problém

Jak se tedy zdá,  Catalyst je spíše mírnou evolucí první hry, která řeší většinu jejích neduhů a nedodělků. Autoři se snaží vymanit z oné pozice tech dema a servírují otevřený svět, vedlejší aktivity i unikátní ztvárnění budoucnosti. Rozporovat se tak dá jediné, a sice fakt, že základní principy zůstaly stejné a opět jde o ženskou běhající po střechách a rozdávající pěsti na povel jednoho tlačítka. Opět tak asi zase pro určitou skupinu hráčů. Jak ale dokazuje E3 demo, tentokráte snad bude i díky většímu záběru trošku širší, než minule.

Váš názor Další článek: Světové recenze na nového Batmana jsou veskrze pozitivní, závěr trilogie se povedl

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,