E3 dojmy: Crysis - jedna hra vládne všem

Na každé E3 se najde jedna hra, o které mluví všichni. Letos se touto královnou stala jednoznačně FPS Crysis od týmu, který už titulem Far Cry prokázal své mimořádné schopnosti. Nabízíme vám náš pohled na to, proč je Crysis tak zajmavá.

Platforma: PC
Žánr: FPS
Výrobce: Crytek Studios (
http://www.crytek.com/)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com)
Předpokládané datum vydání: 2007

 

Jakožto fanoušek akčního/hororového/fantastického žánru (a původní hry od týmu Crytek) jsem měl na jejich stánek na E3 zamířeno tak jako tak. V srdci Crysis se skrývá chytrý nápad, koncept, který zní zajímavě už sám o sobě - a člověk má chuť se na hru podívat, aniž by jej k tomu hnal mediální hype. Tím nápadem je invaze mimozemšťanů na povrchu čehosi, co lidé zpočátku považují za meteorit (pamatujete film Final Fantasy: Spirits Within?), do tropického ráje ostrovní džungle. Zatímco se na místě shromažďují vojenské síly USA a Koreje, řešíce vzájemné neshody stupňujícími se ozbrojenými střety, mimozemšťané aktivují svoji ničivou zbraň (pokud to měla být zbraň - to, i veškeré motivy mimozemšťanů, se mají na konci příběhu náležitě objasnit, jak slibují tvůrci, takže žádné záhady typu "dělají něco divného a nikdo neví proč" se snad konat nebudou). Následkem je zahalení velké části ostrova do ledové koule, která zmrazí všechno spolehlivěji, než doba ledová.

  

Hra slunečních paprsků v pohybu výrazně předčí nedávného King Konga * USA obléhá ostrov letadlovými loděmi * První mohutný útok mimozemšťanů přijde v noci

Někteří ještě pořád obdivují nádheru tropického deštného pralesa lemovaného bělostnými plážemi a azurovým oceánem ve hře Far Cry (na PC nebo na Xboxu 360, kde se hra dočkala výrazného přepracování příběhu, obsahu a do jisté míry i grafiky). Tvůrci tohoto klenotu, obsahujícího mnohem více než jen nádherné prostředí (za všechno jmenujme alespoň vysoce nelineární otevřenou hratelnost nebo překvapivě vychytralou a taktizující AI), nám teď přináší novou vizi ostrovního tropického ráje, využívající technologie, o kterých si zatím můžeme nechat jen zdát (protože je přinese až nová platforma Windows Vista s novými ovladači Direct X). Čeká na nás simulace a detekce doteku každého lístku na stromech, nevídané světelné efekty nebo volumetrické mraky a dým. Jenže k tomu všemu ještě tvůrci přidali naprosto unikátní prostředí "zamrzlé džungle": s lidmi v podobě zkamenělých ledových soch... a dalšími nevídanými efekty. A vetřelci! Nezapomínejme na úžasné vetřelce, kteří po dlouhé době plné klonů v různých jiných hrách působí zase originálně a patřičně děsivě.

  

Začátek hry je ve znamení drsného boje amerických a korejských vojáků: všichni chtějí mimozemský nález pro sebe

Jelikož poměrně podrobné preview Crysis jste si mohli přečíst na Doupěti minulý měsíc, nebudu zbytečně opakovat co již bylo napsáno: místo toho se zaměřím na to, čím přesně (nejen) na mne Crysis v hratelné podobě na E3 tolik zapůsobila. Ačkoliv jsem byl mezi novináři s legitimací "E3 early access media" a dostal jsem se tak na plochu výstaviště o tři hodiny dříve než většina ostatních (tyhle tři hodiny mohou vypadat jako drobnost, ale když si na ně s pomocí mapy veletrhu pořádně naplánujete návštěvu stánků s nejočekávanějšími hrami, je vysoká pravděpodobnost že si je vyzkoušíte v klidu a bez stání fronty, což je po zbytek výstavy nemožná utopie), všechny panely Crysis na stánku EA byly již obsazeny. Po chvilce mi došlo, že to nejsou kolegové novináři, kteří byli "ještě připravenější" než já, ale zaměstnanci Cryteku, kdo drží klávesnice a myši. Chtěl jsem požádat toho nejbližšího, aby mne "to nechal zkusit" ale jakmile jsem se přiblížil k LCD panelu a zaměřil svůj zrak zblízka do obrazovky, zkameněl jsem podobně jako vojáci chycení v mrazivé kouli vetřelců. S nádherou jako je Crysis člověk vydrží stát jen v roli diváka a baví se jako na posledním filmu Stevena Spielberga nebo George Lucase. Obrazovku totiž neustále zaplňují a bombardují takové speciální efekty, že mi pro jejich popis chybí slova.

  

Tropická džungle, která předčí všechny vaše sny o počítačové grafice (a lesy ze hry Oblivion:-))

Kupodivu ze dvou hratelných ukázek, které si pro E3 2006 Crytek připravil, byla tou méně zajímavou či méně ohromující ukázka z džungle. Začnu tedy s ní. Předně má celá scéna mnohem více detailů: více polygonů, detailnější textury, bohatší partiklové animace atd. To asi nikoho nijak zvlášť nepřekvapí, nicméně zkuste si uvědomit, jak detailní a bohatá byla grafika už před dvěma roky ve Far Cry. Teď to znásobte... tak třemi. No však to vidíte sami na obrázcích. Dojem z grafiky džungle nejvíce zlepšují fotorealistické textury země (bahno atd.), naprosto detailní model každého listu a stébla (včetně značně realistické fyziky simulující jejich kolize s objetky nebo střelami) a především neskutečná hra se slunečními (i světelnými obecně) paprsky. Efekt ostrých paprsků rýsujících se po okrajích předmětů při pohledu proti slunci již známe z jiných her (především King Kong), jenže tady jsou ty paprsky místo jednolitých ploch světla rozlomeny na tisíce drobných čar, velice rychle se animujících a mihotajících podle toho, jak prosvítají např. mezi větvemi stromů. Vím že je asi hodně těžké si to představit a nechápu, proč tvůrci nezachytili tento ohromující efekt na specifické propagační video. Na konto ohromující grafiky džungle zbývá ještě dodat, že dohlednost je opět obrovská a stromy i keře lze realisticky kácet palbou (nejpůsobivější bylo spustit do útrob pralesa palbu z rotačního kulometu, která jej začala trhat na kusy podobně jako v památné scéně filmu Predátor).

  

Díky přítomnosti těžké techniky jako jsou letadlové lodě nebo tanky si užijete mnohem více destrukce než ve Far Cry

Ještě mnohem působivější byla dle mého názoru druhá hratelná ukázka. Zobrazovala masivní, brutální, noční útok mimozemšťanů na americkou letadlovou loď, patřící k flotile obléhající ostrov. Demo začínalo v podpalubí, které bylo utopeno ve tmě: poškozená loď má zničený hlavní generátor, všude hučí sirény. Lokální požáry, sršící jiskry z přístrojů a nouzové refletory prosvětlují zakouřené chodby a místnosti v útrobách lodi. Jakmile vstoupíte do jedné z nich, zpoza sutin se vynoří váš první vetřelec (demo v džungli obsahovalo pouze souboje s lidskými protivníky). Nepřítel působí biomechanicky, což je pravděpodobně důsledek navlečení do speciálního skafandru. Tvary jeho těla připomínají kráčející chobotnici, s velikostí zhruba lidskou. Vypálí na vás pár energetických výbojů, ale následně jej snadno zničíte palbou ze své zbraně. Ve vedlejší místnosti najdete svého velitele, zavaleného utrženou traverzou. Zatímco vám říká něco ve smyslu "kašli na mě, utíkej zachránit lidi nahoře na palubě před tou... věcí", demonstruje hra jeden z inovativních prvků interakce: po přiblížení se k veliteli vaše postava automaticky uchopí traverzu ležící na jeho hrudi a odhodí ji stranou (máte na sobě posilující oblek/brnění využívající nanoroboty, který můžete přepínat mezi podporou rychlosti-síly-odolnosti podle potřeby či zvolené taktiky v dané situaci). Je to předpřipravený filmový efekt, jaké používá například Half-Life - s tím rozdílem, že na chvilku přímo ovládá vaše pohyby. Velitel umírá a je na čase vystoupit na palubu, odkud do podpalubí doléhá strašlivý rámus a výkřiky.

  

Prostředí a atmosféra hry se drasticky změní po "zmrazovací atmomovce" mimozemšťanů * Ačkoliv high-poly modely postav do hry vypadají neskutečně, v hratelné ukázce na E3 byla kvalita postav mnohem nižší

Jakmile vystoupíte na rozlehlou palubu letadlové lodě, máte v první řadě problém pochopit, co se vlastně děje. Je noc, palubní refletory nefungují a všude se valí ohromné sloupy dýmu z explozí, které sporadicky prosvětlují jednotlivé úseky rozpadající se lodi. Celý velitelský můstek je v plamenech. V dýmu matně rozlišujete postavy vojáků, zuřivě střílejících na cosi mimo váš dohled - zahalené v oblacích dýmu. Najednou všeobecný rachot protne nelidský zvuk, uměle znějící skřek. V tom okamžiku se v zábelscích explozí vynoří ze sloupů dýmu děsivý nepřítel. Gigantický pavoukodní stroj působí stejně biomechanicky jako mimozemšťan, se kterým jste bojovali v podpalubí. Jenže tohle monstrum má velikost pětipatrového domu. Spouštíte palbu směrem do jeho otevírající se "tlamy", odkud střílí plazmové výboje (a nárazově také zmrazující paprsek). Okolo monstra krouží bojové stíhačky, v jednom okamžiku nepřítel jednu z nich polapí "chapadlem" a vrhne ji na hořící můstek. Konstrukce exploduje a kus jí dopadne na palubu, která se už tak otřásá a naklání jako ve smrtelné křeči. Dojem z této scény je ohromující, silně to připomíná pasáž s potopením lodě podobnou nestvůrou ve filmu Válka světů Stevena Spielberga. Jenže tohle není film, ačkoliv Hollywoodské rozměry zážitku a speciální efekty tomu odpovídají. Tohle je "virtuální realita", kterou prožíváte na "vlastní kůži" - což činí strach, napětí i zážitek mnohonásobně intenzivnějším, než ze zmiňovaného (nebo jakéhokoliv jiného) filmu.

Těšíme se
  • Nevídaná grafika
  • Chytlavý koncept a design
  • Vyvážená vtahující hratelnost
Bojíme se
  • Hardwarová náročnost

Po urputném boji a palbě ze všech možných zbraní (jednak je zde vaše působivě realtime morfovatelná - nastavitelná - zbraň, ale potom také raketomet, který ležel příhodně pohozený na palubě:-)) se pavoukoidní tank konečně zhroutí. Nejprve začne modravě zářit a nasávat vzduch z okolí, aby následně explodoval v mohutném oblaku "mrazící energie". Tou dobou se loď již natolik povážlivě rozpadá, že máte nejvyšší čas doběhnout k jednomu z výsadkových vznášedel, které se na chvíli spustí z oblohy ve vaší blízkosti (slyšíte jak na vás jeho posádka pokřikuje ve vysílačce). Následuje odlet z bojiště. Ačkoliv celá tato scéna by mohla být napadnuta pro jistou "neoriginálnost" či "béčkovost", díky špičkovému designu nestvůr a saturovaně realistické (čti "v duchu Hollywoodských trháků") grafice jde o vysoce intenzivní zážitek, ze kterého vám rozhodně do smíchu nebude. "Umělecká režie" hry je prostě parádní a rozhodně můžeme počítat s mnohem bohatším zážitkem, než u Far Cry. No uznejte sami: nezní vám to přímo pohádkově?

Jak se těšíme: 100%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Crytek | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 16. listopadu 2007 (PC)
říjen 2011 (konzole)
  • zajímavý příběh
  • mocný nanooblek
  • propracovaná AI
  • akce ve stavu beztíže
  • variabilní prostředí (tropy, zima)
  • božské audiovizuální zpracování
  • krvavé hardwarové nároky
  • nedostatečný betatesting
Diskuze (21) Další článek: Tipujte o fotbalový míč z mistrovství světa

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,