E3 dojmy: Gothic 3 - kdo bude králem RPG?

Někteří porovnávají přicházející Gothic 3 s Oblivionem, jiní zase tvrdí, že se jedná o něco nesrovnatelného. Pojďte se s námi podívat, jak vypadá hraní Gothicu 3 z pohledu člověka, který Oblivion dohrál.
E3 dojmy: Gothic 3 - kdo bude králem RPG?

Platforma: PC (možná i XBox 360)
Typ hry: RPG
Výrobce: Piranha Bytes
Distributor: JoWood
Homepage:
www.gothic3.com
Datum vydání: září/říjen 2006

 

Sérii Gothic asi není třeba představovat. Jedná se o jedno z nejkontroverznějších moderních RPG. Kvalitní příběh, zajímavý svět na jedné straně a mnohými zatracované, jinými akceptované ovládání na straně druhé. Ale i přesto byla hra od německých tvůrců natolik úspěšná, že se připravuje její již třetí pokračování. Že má v současnosti tvrdou konkurenci v podobě Oblivionu? S tím si tvůrci hlavu nelámou. Věří, že mají co nabídnout i hráčům, které TES4 rozmazlil. A dlužno přiznat, jejich sebedůvěra se zdá být oprávněná.

  

Gothic 3 nabídne otevřený svět, v principu ne nepodobný tomu z Oblivionu. Rozloha mapy by měla být zhruba třikrát větší, než v minulém díle. Děj by měl navazovat na G2, jen s tím, že dějiny se během vašeho dobrodružství na Khorinisu trochu přepsaly. Válka lidí s orky totiž již skončila. Vítězstvím orků. Ale narozdíl od klasických fantasy scénářů to neznamená exodus lidské populace či něco podobného. Nikoli. Orkové jsou dobyvatelé jako všichni ostatní. Ovládli lidská města, zlikvidovali odpor a chopili se vlády. Lidé jim slouží – někteří dobrovolně, jiní z donucení. Ale slouží. A orkové jen vládnou a kontrolují...

Ale dosti již obecných, z dřívějška známých slibů autorů a podívejme se na to, kolik z těchto slibů bylo skutečně k nalezení v demu, které bylo prezentováno na E3.

Začal bych asi u grafiky. Obecně bych řekl, že byla zhruba na úrovni Oblivionu, ale vypadala úplně jinak. Jde o to, že tam, kde Oblivion sázel na technickou dokonalost, tam Gothic 3 sází na přirozenost. Stromy, zbroje, zbraně... To vše bylo hezčí v Oblivionu. Gothic zato vyniká v detailech – kolem mrtvol poletují mouchy a podobně.

Navíc život v Gothicu vypadá ještě přirozeněji než ten v Oblivionu. Kovář skutečně kove zbraně, brousí je a podobně. Orčí hlídky brouzdají městem, napomínají kolemjdoucí a chovají se arogantně. Obchodníci vysílají karavany se zbožím, v dolech se těží kámen, zvířata se loví navzájem... Ano, já vím. Něco z toho bylo i v Oblivionu. Jen v Gothicu to vypadá výrazně přirozeněji – a hlavně koncentrovaněji.

  

Vaše postava není nijak limitována povoláním – během hraní si, stejně jako v minulých dílech, vyděláváte „learning pointy“, s jejichž pomocí se můžete u trenérů zdokonalovat v čemkoli vás jen napadne.

Samotné ovládání se, co jsem měl možnost si zkusit, změnilo k lepšímu. Například boj: Pokud se díváte něčím směrem, na vrchu obrazovky se vám zobrazuje jeho jméno a lifebar. A veškerá kouzla a útoky, které budete dělat, se automaticky zaměřují na toho, koho máte zaměřeného. Podobně se chovají i nebojové akce; když například brousíte meče, stačí si stoupnout poblíž kovadliny, zaměřit se jejím směrem a stisknout patřičnou klávesu.

Co se týče boje, ten je v principu podobný, jako byl. Bojovat můžete buďto jednou zbraní a štítem, obouruční zbraní nebo dvěma zbraněmi zaráz. Vše má své výhody i nevýhody, spočívající zejména v síle vašich útoků, v síle krytí se a v délce doby, po níž váš útok rozhodí nepřítele.

   

V demu se zdálo, že boj dvěma meči zaráz je opravdu silný, bojujete-li proti jednomu nepříteli. Sice mu způsoboval celkem malé zranění, nicméně frekvence útoků byla tak vysoká, že – bez vhodného použití bloku, který zejména zvířata neovládají – pro nepřítele bylo prakticky nemožné prorazit smrští seků a bodů a zaútočit. Úspěšný útok ale nepřeruší jen útok nepřítele – přeruší i jakékoli sesílání kouzel. A vzhledem k tomu, jak dlouho se mnohá z nich sesílají, to pro mágy znamená opravdový problém.

K boji bych měl ještě jednu výhradu. Bojujete-li mečem, opotřebovává se a pokud jej „zničíte“ (spotřebujete všechny body výdrže), nelze s ním bojovat, dokud jej znovu ve městě nenabrousíte. Hra sice po znehodnocení zbraně automaticky přepne na další stejného typu, v tom ale problém není. Zakopaného psa vidím v tom, že obyčejné meče, které v demu byly, člověk zlikvidoval během jediné bitky s třemi skřety klidně dva. Středověk jsem sice na vlastní kůži nezažil, ale tohle mi přijde trochu moc. A pobíhat kole města s 30 meči v batohu (opravdu, bylo jich zhruba třicet) mi přišlo trochu uhozené. A doba strávená jejich přebrušováním neúnosná.

Líbilo se mi i AI, s nímž hra pracovala. Základní mechanismy byly stejné jako v minulých dílech, nicméně celek byl propracovanější. O co šlo? Pokud si vás všimne nějaká neinteligentní stvůra, potom mohou nastat tři možnosti: Rovnou zaútočí, vezme do zaječích nebo se vás pokusí zastrašit. Pokud zastrašení nevyjde, vrhne se na vás nebo uteče. Pokud ale budete před útočící potvorou utíkat, potom zanechá pronásledování v závislosti na několika faktorech: Základem je míra jejího vydráždění. Ta se snižuje s narůstající vzdáleností od vás, se narůstající vzdáleností od přirozeného loviště a konečně i s přechodem do prostředí, v němž stvůra není doma.

Další věcí je útočení AI ovládaných NPC mezi sebou. Klidně se vám může stát, že budete-li prchat před obry a proběhnete hloučkem ještěrů, poběží všichni za vámi – nebo se vrhnou sami na sebe. Na čem je to závislé, nevím – ale vypadá to proklatě efektně. Podobně lze využívat i stráže, které vás jakékoli obtěžující potvory rádi zbaví. Jen pozor – pokud vás nemají v lásce (třeba protože jste zabili jejich velitele), klidně vaší smrti ještě pomůžou a vzájemné antipatie s místní faunou si nechají až na později. Ovšem i zde je poznat rozdíl mezi myslícími a nemyslícími tvory – v jedné takovéto situaci se skutečně stráže vrhly výhradně na mě, ale za mnou běžící obři měli na celou věc jiný názor – a já přežil. Sice ne na dlouho, ale přežil.

Demo na E3 však bylo na zjišťování spousty věcí nepoužitelné. Bylo na něm poznat, že je to jen ukázka z dosud nehotové hry. Lokace, kde jste se mohli pohybovat, byla omezena na jednu větší vesnici a její blízké okolí. Bylo možné nechat si zadat dva dějové questy, ale již je nešlo splnit. Veškeré NPC ve hře sice šlo zabít, ale během sotva deseti sekund opět všichni ožili. Přehlídka strážných na návsi byla nekonečná, protože začínala stále znovu ještě před tím, než vůbec stihla skončit. Potvory v mapě byly až příliš silné na postavu na první úrovni – a na postavu na první úrovni bylo atypické mít k dispozici všechna brnění, co ve hře budou a ovládat veškerou magii. Ale co bych si stěžoval – základem byla možnost si hru alespoň trochu osahat. A to možné bylo.

Těšíme se
  • Návrat Gothicu
  • Otevřený svět
  • Žijící prostředí
  • Konečně použitelné ovládání
Bojíme se
  • Odklad data vydání

Řekl bych, že Gothic 3 vypadá slibně. Propracovaná grafika, žijící svět a konečně i použitelné ovládání – to jsou předpoklady pro to, aby hra uspěla. A doufejme, že příběh bude stejně dobrý jako v minulých dílech. Pak by totiž bylo na čase začít se připravovat na dobu, kdy bude potřeba mít dohraný Oblivion, abychom se mohli naplno věnovat Gothicu.

Jak se těšíme: 94%

Download (trailer - nižší kvalita, 14 MB): Doupě

Download (trailer - vyšší kvalita, 100 MB): Doupě

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG
Výrobce: Piranha Bytes | Webové stránky hry
  • Svět jako živý
  • Jednoduché ovládání
  • Skvělá atmosféra
  • Akční souboje
  • Propracovaná města a úkoly
  • Vychytané drobnosti, jako přijímání hotových úkolů
  • Tři příběhové linie
  • Ostření zbraní
  • Umělá demence
  • Hra za orky je výrazně lehčí
  • Technická náročnost a problémy
  • Mapy a popisy úkolů

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počítačem si zahrajete

Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počí…

Vývojáři se konečně naučili zveřejňovat přesné specifikace PC a k nim kvalitu nastavení a očekávaný výkon.

27.  10.  2020 | | 2 N/A
Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry od českých a slovenských tvůrců

Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry o…

27.  10.  2020 | | 2 N/A