E3 preview: BioShock – System Shock se vrací

System Shock byl jednou z nejlepších her své doby – úžasně hratelný a atmosférický FPS horor k tomu ostatně měl ty nejlepší předpoklady. System Shock 2 na tuto tradici navázal. Nyní je zde další hra od stejného týmu. Jmenuje se jinak, ale hraje se stejně. Těšíte se?

Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Žánr: atmosférická FPS
Výrobce: Irrational Games
Vydavatel: Take-Two
Homepage:
http://www.sshock2.com/bioshock/
Datum vydání: 2007

 

BioShock není pokračováním ani System Shocku, ani jeho druhého dílu. Jedná se o zcela novou hru od toho stejného týmu. Nicméně nějaké společné věci tu přeci jen jsou: Stejný vývojářský tým. Podobná idea. Obdobný gameplay. A – doufejme – stejná zábava.

  

Děj BS se bude odehrávat ve městě zvaném Rapture – podmořském městě. To bylo vybudováno jako obrovský socio-biologický experiment ideálního místa pro život. Vše šlo dobře – ale jen dokud nebyla objevena genetická látka zvaná Adam. Ta, jak se postupně ukázalo, může měnit lidské fyzické schopnosti. To by bylo v pořádku – nebýt toho detailu, že v následku vysokké poptávky látka záhy došla. Ti, kdo ji získali, byli víceméně nadlidé – a zbytek měl smůlu. To vedlo ke kolapsu společnosti a... A zbytek už budete muset zjistit sami. V okamžiku, kdy do Rapture dorazíte vy, je krev v ulicích města stále ještě čerstvá...

Ve hře se dočkáme pěti základních typů zbraní. Narozdíl od zaběhaných postupů ale nebudete postupně nacházet lepší a lepší verze jednotlivých zbraní. Naopak. Na začátku dostanete základní, téměř nepoužitelný prototyp každé z nich. Ten pak budete muset postupně vylepšovat pomocí upgradů, které budete moci získávat v průběhu hrani. Avšak nic není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát – obzvláště v této hře. Nalezené upgrady nemusíte totiž aplikovat na zbraně, ale také na svůj osobní scanner-fotoaparát. Tam sice nebudou mít přímý účinek na nepřítele, nicméně pokud se vám pomocí tohoto přístroje podaří získat čisté, ostré a nerozmazané snímky nepřátel, umožní vám jejich analýzou a porovnáváním nalézat jejich slabiny. Jejich nalezení se projeví tak, že budete v boji těmto nepřátelům následně způsobovat větší a vážější zranění.

  

Nicméně pátrání po pravdě nebude vaší jedinou starostí. Protože zmizeli lidé, systémy města postupně selhávají a hrozí, že moře zničí celé město. Kromě toho je v něm ale stále ještě dost života – a, bohužel pro vás, většinou nepřátelsky naladěného druhu.

Autoři se pokusili zvolit zajímavý přístup k AI. Namísto klasického skriptování se snaží vytvořit „intuitivní“ AI. Ta by měla fungovat podobně, jako třeba u divokých zvířat. Namísto programování, co má AI za jakých okolností dělat, jí tvůrci dali několik „motivů“, které řídí její jednání. Podle toho, jak bude hra na který z nich apelovat (kupříkladu přežití, touha zabít, hledání potravy, obrana mláďat...), hra podle míry zatížení jednolitvých motivů a podle jejich váhy rozhodne o dalším chování potvory.

Nepřátel budou tři základní druhy: Predátoři, Droni a Vojáci. Prdátoři se starají o kolonii a posláním vojáků je chránit drony. Úkolem dronů je hledat mrtvá těla a ty pak přeměňovat na recyklovaný genetický materiál (obdobu Adama), který nosí do svého hnízda. Tento materiál ale bude klíčový i pro vás. Pomocí této čisté DNA totiž lze vytvářet "genové koktejly", které vám v těle vytvoří rozličné implantáty.

  

Ty mění vaše fyzické schopnosti – mohou vám například poskytnout imunitu na vysoký tlak, odolnost proti ohni a podobně. Aktivací daného implantátu pak můžete získávat nejen přístup do nových míst, ale i výhodu v boji proti nepřátelům. Vadí někomu vysoká teplota? Stačí mít správný implantát a poté zvýšit teplotu v celém komplexu – a zásadní výhoda je hned na světě. Nebo lze s pomocí implantátů přesvědčit vojáky, že jste dron. Hned vás začnou chránit před jakýmkoli nebezpečím i za cenu vlastních životů...

Problém implantátů ale spočívá v tom, že jich naráz můžete na sobě mít jen omezené množství. A pokud již nějaký máte, lze se jej zbavit pouze pomocí speciálních (nepřenosných) přístrojů, které jsou navíc jen na jedno použití. Správný výběr implantátů vzhledem k vašemu stylu hry tak bude klíčový.

  

Podobně, jako v obou dílech SS, i BS umožní hackování počítačů. A protože Rapture je velmi dobře zabezpečené, bude to velmi užitečná možnost. Celé město je doslova protkáno systémem kamer, obranných turretů, bojových robotů a podobných vymožeností, které budete moci využívat ve svůj prospěch.

Těšíme se
  • Dokonalá atmosféra 
  • Perfektní leveldesign
  • Zajímavá AI
  • Další System Shock
Bojíme se
  • Datum vydání
  • Zbytečná komplikovanosti

Prozatím se zdá, že BS bude mít to nejlepší z SS2 – jen ve vylepšené podobě – a ještě něco navíc. Z reakcí na techdemo, prezentované na E3 to vypadá, že gameplay bude hodně podobný SS2, jen propracovanější a intuitivnější. Nicméně složité rozhodování, kdy použít nalezené implantáty a na co aplikovat upgrady bude i zde, podobně jako strašidelná a temná atmosféra. Navíc se zdá, že hra bude extrémně nelineární a díky obrovskému množství implantátu a jejich kombinací bude vždy existovat celá řada cest, jak jakoukoli situaci vyřešit – či rovnou obejít. A tak to má být...

 

Jak se těšíme: 97%

Diskuze (8) Další článek: Superman zamíří také na PC

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,