Echochrome – svět, jak ho neznáte

V jiných hrách máte svět, v němž řešíte hádanky. V Echochrome je hádankou svět samotný.
Seznam kapitol
  1. Převrácená realita
  2. Nekonečná zábava

echochrome_penrose_triangle.jpgUž v roce 1934 švédský umělec Oscar Reutersvärd nakreslil trojúhelník, později nazvaný po někom úplně jiném Penrosův. Trojúhelník, podobně jako spousta dalších Reutersvärdových obrazů, byl parádní – ale jen na papíře. Ve skutečnosti by takový objekt nikdy nemohl existovat; naše oko jej vnímá jako prostorové těleso, ovšem ve skutečnosti není způsob, jak dostat takové těleso z papíru do prostoru.

Od té doby vznikla spousta podobných těles od krychlí přes schody až po „ďáblovy vidle“. A z těchto těles hraví umělci tvořili komplexní obrazy abstraktních krajin, které jde spatřit pouze a jen uzamčené do dvourozměrné plochy. Object Locative Environment (OLE) Coordinate System je engine, který s podivnými zákonitostmi lidským okem vnímané perspektivy umí pracovat. A díky tomuto systému je tu teď Echochrome.

Absolutní minimalismus

Echochrome vás překvapí už jen svojí prezentací. Bílé pozadí, podivné struktury vyznačené jen černými hranami vznášející se v prostoru, jednoduché figurky bez jediné textury – a poraďte si s tím.

Svět Echochrome je právě takový, jaký ho v daném okamžiku vidíte

Vaše figurka jen slepě kráčí po vzoru slavných Lumíků a je na vás, abyste ji podivnými úrovněmi provedli po všech jejích stínech, a to pochopitelně v časovém limitu. Ten ovšem vnímáte po vzoru celé hry jaksi minimalisticky – jen orientačně pomocí zvonkohry, funkčně připomínající zvonění před začátkem divadelního představení.

art01.jpg

Zmiňovaný úkol nicméně nebude tím jediným, co vás čeká. Mimo tento mód, nazvaný příznačně Solo, je tu i Pair, v němž si budete muset poradit hned se čtveřicí figur, ačkoli tentokrát bez stínů. Nejdříve je potřeba navést k sobě dvojici bílých a černých postav, jejichž každý průnik dá vzniknout jedné šedé figuře. Vzniklé dva šedivce pak necháte, aby se potkali, a máte vyhráno. Poslední možností je mód Others, který je vlastně parafrází módu Solo, jen s přítomností procházejících se černých postav, jimž se musíte vyhýbat.

echochrome03.jpg echochrome04.jpg

Celé to zní jednoduše, že? Z okolních obrázků už ale asi tušíte, kde bude problém. Na první pohled nějaký pohyb po podivné konstrukci v podstatě není možný, a ačkoli díry a odrazová kolečka dávají tušit nějaké možnosti, to pravé odhalíte až pootočením kamery, respektive obrazcem jako takovým.

Překryjete-li chybějící pasáž, postava přejde po prostoru, který ve skutečnosti neexistuje

Náhle se některé cesty, jež jsou ve skutečnosti daleko od sebe, zdají na sebe navazovat – a ejhle, postava po nich skutečně umí přejít. Jinými slovy, svět Echochrome je právě takový, jaký ho v daném okamžiku vidíte.

Pět zákonů

Echochrome je založeno na pěti zákonech, jejichž pochopení je základem vašeho herního úspěchu.

art03.jpgPerspektivní cestování znamená, že pokud v určitém úhlu pohledu jsou dvě oddělené plochy jakoby spojeny, jde po nich skutečně přejít. Perspektivní dopad použijete v souvislosti s dírami: figura dopadne na povrch, který je přímo pod dírou, bez ohledu na subjektivní prostorovost útvarů. Perspektivní existence je kouzlo, díky němuž vyřešíte například chybějící kus nějaké lávky – překryjete-li totiž chybějící pasáž, není důvod si myslet, že lávka není souvislá a postavička přejde po prostoru, který ve skutečnosti neexistuje.

art06.jpgPerspektivní absence je opak předchozího kouzla a pomůže vám, když vám bude překážkou díra nebo skokánek – pokud je překryjete, a tedy nevidíte, prostě neexistují a daný prostor se chová jako běžná plocha. Konečně perspektivní skok funguje analogicky jako perspektivní dopad – prostě jakmile je figurka ve vzduchu, dopadne na první povrch, jenž z daného pohledu připadá v úvahu, bez ohledu na prostorové uspořádání. Nejlépe tyto zázraky uvidíte na ilustračním videu poblíž.

Dostupné pro: PS3, PSP
Žánr: Logické
Výrobce: SCEI | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 01.07.2008
  • Povedený leveldesign
  • Perfektní implementace perspektivy
  • Nápadité herní módy
  • Vyvážená obtížnost
  • Možná až příliš minimalistické zpracování
  • Občas vlezlý soundtrack
Související články
  1. Nová mega: Originalita pořád existuje
  2. Galerie: Echochrome
  3. Dual Shock 3 - vibrace konečně i pro PS3

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 12 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 11 N/A